بخاری های مادون قرمز (Infrared Heating) و مزایای آنها

0 1,490

بخاری های مادون قرمز (Infrared Heating) به وسیله اشعه مادون قرمز کار می کنند و از مکانیسم تابش نور خورشید بهره می برند. در واقع روشی که خورشید در گرم کردن سیاره زمین به کار گرفته در این نوع بخاری ها شبیه سازی شده است. این اشعه ها در فرکانس ۹ تا ۱۴ میکرومتری قرار دارند، و فضا را به صورت ایمن گرم می کنند. امواج مادون قرمز ذرات موجود در جو را گرم می کند و باعث می شود میزان تحرک آنها بیشتر شود و این در نتیجه به گرم کردن خانه کمک می کند و در افراد احساس گرما ایجاد می شود.

برخلاف سیستم های گرمایشی دیگر این بخاری ها قیمت ارزان تری دارند. به این دلیل که بخاری های دیگر علاوه بر هزینه ای که صرف خرید کالا می کنید، هزینه ای دیگری را نیز به صورت ماهیانه برای مصرف انرژی آن می پردازید اما این بخاری ها تا میزان ۵۰ درصد مصرف انرژی شما را کاهش می دهند و در نهایت به صرفه تر هستند.

یکی دیگر از دلایل بصرفه بودن این بخاری ها این است که گرما ناشی از آن از طریق تهویه و یا منافذ باز خارج نمی شود زیرا روش گرمایی آن از طریق چرخش هوا گرم در اتاق نیست، بنابراین هیچ هوایی گرمی وجود ندارد که بخواهد از منافذ خارج شود و این تنها گرما ناشی از انرژی جنبشی ذرات درون هوا می باشد.

این بخاری ها به جای ایجاد هوای خشک و شدید، هوای درون اتاق را به صورت مطبوع تری گرم می کنند، بنابراین شما حسی مانند افتاب گرفتن دارید، گرم می شوید اما این شرایط ناراحت کننده نیست.

شما باید با توجه به نوع نیازتان، فضایی که می خواهید گرم کنید و بودجه ای که در دسترس دارید بهتر نوع آن را انتخاب کنید.

• انتخاب یک گزینه اقتصادی:
بهتر است در هنگام انتخاب این بخاری ها یک بخاری متناسب با نیاز خود بخرید اگر بخواهید این بخاری را در یک اتاق قرار دهید در واقع تنها در آن اتاق در حال صرفه جویی در میزان انرژی هستید. اگر می خواهید با حرکت در بین اتاق ها بخاری را با خود حمل کنید این کار ممکن است بر روی کارایی بخاری تاثیر بگذارد. بنابراین با توجه به اینکه قصد دارید چه مسافتی را گرم کنیم یک مدل مناسب تهیه کنید.
البته برخی از مدل های این بخاری ها دارای تنظیمات دوگانه هستند که با توجه به مساحت اتاق در نظر گرفته می شوند و شما می توانید از تنظیمات قوی تر برای اتاق ها بزرگتر استفاده کنید.

• اندازه وظرفیت:
اندازه و ظرفیت این بخاری ها بسیار اهمیت دارد اینکه در هر ثانیه چه مقدار گرما تولید می کنند. اندازه اتاق شما چقدر است و قصد دارید با این بخاری چه مساحتی از خانه را گرم کنید؟ برای یک اتاق برزگ نیاز به یک بخاری بزرگتر دارید بخاری های دستی و قابل حمل، قدرت کمتری دارند و هر کدام که توان بیشتری داشته باشد گرمای بیشتری تولید می کند.

• ترموستات:
این قابلیت می تواند در مصرف انرژی شما صرفه جویی کند. عملکرد اصلی ترموستات حفظ درجه حرارت به وسیله خاموش و روشن کردن دستگاه است. با استفاده از آن می توانید دمای اتاق را با شرایط فعلی اتاق تنظیم نمایید. در صورتی که دما در حال بالا رفتن باشد بخاری به صورت اتوماتیک خاموش می شود تا دما را ثابت نگه دارد و به محض کاهش دمای اتاق بخاری روشن خواهد شد.

• قابل حمل بودن:
امروزه بخاری یا هیتر های قابل حمل بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. همه ما ممکن است در خانه خود از انواع شومینه ها، پکیج و شوفاژ ها برای گرم کردن فضای درون خانه بهره ببریم. اما اگر بخواهیم فضای بیرون و یا اتاق هایی که به این نوع وسایل مجهز نیستند را گرم کنیم، چه کار باید انجام دهیم.
در این میان هیترهای قابل حمل یک انتخاب خوب و مناسب است. این معیار نیز با توجه به نیازهای شما تحلیل می شود اگر قرار است بخاری را در اتاق و در جای ثابتی قرار دهید بهتر است از مدل های ثابت استفاده کرده و هزینه اضافی برای مدل های قابل حمل آن نپردازید. اما اگر جای ثابتی ندارید و ممکن است بخواهید بخاری را از مکانی به مکان دیگر منتقل کنید عقلانی تر است تا مدل های قابل حمل آن را بخرید.
برخی از این مدل های قابل حمل دارای چرخ هستند و شما به راحتی می توانید آن را در اتاق های خود جابه جا کنید وزن آن سبک است. این نوع بخاری ها برای جابه جای در منزل مناسب هستند و نسبت به حالت ایستاده و ثابت سختی کمتری در حمل و نقل دارند.
برخی دیگر از آنها به صورت کوچک تری طراحی شده و دارای دسته هستند تا به راحتی حمل و نقل شوند.
اما اگر قصد دارید بخاری را در یک مکان ثابت مانند یک اتاق یا گاراژ قرار دهید از نوع ثابت آن استفاه کنید که در طرح های مختلفی ارائه می شود. برخی دارای پایه هستند که در گوشه اتاق قرار می گیرند و برخی دیگر را می توانید به دیوار نصب کرده و یا روی میز قرار دهید.

• طراحی:
طراحی این بخاری ها نیز بسیار مهم و حائز اهمیت هست. بهتر است مدلی انتخاب کنید که با دکوراسیون خانه تان جور شود. از آنجا که بدنه این بخاری ها گرم نمی شود بنابراین از موادی مانند چوب در طراحی آن استفاده می کنند که بسیار زیبا و کلاسیک است. اگر به نوع چوبی آن علاقه ای ندارید بهتر از مدل های استیل و آلومینیومی آن استفاده کنید که طراحی مدرن تری داشته و در رنگ ها متنوعی ارائه می شوند. اگر بخاری را برای اتاق های دنج و کوچک تهیه می کنید از مدل های بلندتر انتخاب کنید زیرا این بخاری ها گرما را به صورت بهتری توزیع کرده و فضای کمتری را اشغال می کنند.

اگر به دنبال یک بخاری با پنل کنترلی آسان تر هستید بهتر است از مدل ها با صفحه نمایش دیجیتال بهره ببرید تا بتوانید از راه دور و به صورت واضح تری آن را تحت کنترل قرار بگیرید.

• مکانیسم امنیتی:
در وهله اول باید یک دستگاه ایمن را تهیه کنید دستگاهی که برای شما خطرناک نباشد یکی ازاین قابلیت های ایمنی سیستم خاموش کننده خودکار است.

• خاموش کننده خودکار:
این مکانسیم در صورت داغ کردن موتور، آن را خنک می کند و مانع از آتش سوزی درون آن می شود و در مواقع خطر باعث خاموشی خودکار دستگاه خواهد شد. این قابلیت برای خانه هایی که در آن سالمندان، بچه های کوچک و یا حیوانات خانگی وجود دارند بسیار مفید و کاربردی است.

• تایمر:
برخی از این بخاری ها دارای یک تایمر هستند. نه تنها این قابلیت می تواند در مصرف انرژی شما صرفه جویی کند، شما می توانید از آن برای زمان هایی که ممکن است از خانه خارج شوید استفاده کنید و این گونه اطمینان حاصل می کنید ک بخاری بیش از اندازه گرم نشده و خطرات دیگری به وجود نمی آورد.

• گارانتی:
خرید بخاری مادون قرمز و یا هر دستگاه الکترونیکی دیگر ممکن است در ماه های بعدی مشکلاتی برای شما بروز دهد. برای حفاظت از پول و خرید خود بهتر است به دنبال وسایل گارانتی دار باشید.

شما می توانید این بخاری ها را از وسایل الکتریکی فروشی و یا فروشگاه های آنلاین خریداری کنید.

تفاوت بخاری های مادون قرمز و بخاری های دیگر
تفاوت زیادی بین عملکرد بخاری های مادون قرمز و بخاری های دیگر وجود دارد و هریک از آنها دارای معایب و مزایا خاص خودشان هستند.

• گرما فوری
وقتی شما از بخاری مادون قرمز استفاده می کنید می توانید به سرعت از گرما آن بهره ببرید. بخاری های دیگر ابتدا به هوا حرارت می دهند و بعد از مدتی باعث افزایش هوای گرم خواهند شد. تا جریان هوای گرم را در خانه به حرکت در آورند. این فرایند ممکن است اندکی طول بکشد. اما بخاری های مادون قرمز از اشعه های خود برای گرم کردن هوا استفاده می کنند و به جای گرم کردن هوا، ذرات درون هوا را گرم می کنند. و در نهایت به علت جنبش این ذرات هوا نیز گرم تر می شود. در صورتی ک در گوشه ای از اتاق نشسته اید می توانید دریچه این بخاری را به صورت ثابت در روبه روی خود قرار دهید. در این صورت تنها شما گرم خواهید شد و افراد دیگری که احساس سرما نمی کنند از گرما این بخاری کلافه نمی شوند.

• بی صدا
بخاری های مادون قرمز به فن برای توزیع گرما نیاز ندارند برخلاف بخاری های دیگر که این فن در آنها کار کرده و صدای زیادی تولید می کند. بنابراین در اتاق خواب خود می توانید از این بخاری استفاه کنید تا در یک فضای آرام به خواب بروید.

• راحت و سالم
این بخاری ها گرما مطبوع تری را به صورت یکنواخت در کل اتاق توزیع می کند. به طور مثال، برخلاف بخاری های دیگر که نزدیک به انها دمای ۲۴ درجه اما دور از آنها دما ۱۷ درجه است، این بخاری کل اتاق را در محدوده ی دمای ۱۸ تا ۲۰ درجه قرار می دهد. بخاری های مادون قرمز رطوبت هوا را از بین نمی برند برخلاف بخاری های دیگر که هوا را خشک کرده و ممکن است در بینی و سینوس های خود احساس خشکی و تحریک شدگی داشته باشید. بخاری های مادون قرمز حتی به بهبود گردش خون شما کمک کرده و دمای بدن تان را نیز متعادل تر می کنند. حرارت مادون قرمز برای کمک به گردش خون نیز مفید است. در ماه های سرد سال ممکن است به علت سردی هوا و کم تحرکی جریان خون بدن تان کاهش پیدا کند، حرارت مادون قرمز با استفاده از فرکانس های خود بدن را گرم کرده و جریان خون را افزایش می دهد.

از آنجا که این بخاری با گرم کردن ذرات درون هوا کار می کند انرژی صرفِ گرم کردنِ فضای درون اتاق به کار نمی گیرند بنابراین هزینه های شما به شدت کاهش می یابد.

• محیط زیست
در برخی از روش های گرمایشی از سوخت های تجدید ناپذیر استفاده می شود که در نتیجه باعث از بین رفتن ذخایر زمین به دنبال آن الودگی های محیط زیست خواهد شد. این بخاری ها، گازهای مضرری متساعد نمی کنند بنابراین برای محیط زیست و بدن شما مضرر نیستند.

بخاری های مادون قرمز در مقابل بخاری های الکترونیکی
شما ممکن است در گذشته از بخاری های الکترونیکی برای گرم کردن خانه خود استفاده میکردید. اما این بخاری ها از فن برای توزیع گرما استفاده می کنند که سرو صدای زیادی داشته و توزیع آن یکنواخت نخواهد بود.

هوا در مقابل بخاری های برقی گرم شده و سپس از فن برای حرکت آن به سایر نقاط خانه استفاده می شود بنابراین به نظر می رسد یک بخاری مادون قرمز گرما مطبوع تر یکنواخت تر و صدای ناچیزی دارد که با بخاری های برقی قابل مقایسه نیست.

از آنجایی که بخاری های برقی در ابتدا هوا را گرم کرده و به اطراف اتاق پخش می کند ، باید مدت زمان طولانی صبر کنید تا اتاق گرم شود و این هوا گرم در صورتی که منافذی در اتاق وجود داشته باشد، از آن خارج می شود. اما با داشتن بخاری های مادون قرمز احتیاج نیست که نگران هدر رفتن انرژی و یا زمان طولانی گرم شدن اتاق باشید.

همانطور که اشاره شد بخاری های برقی مانند سایر بخاری ها هوا را گرم ، و در نتیجه، تمام رطوبت آن را از بین می برد در واقع این عمل می تواند گلو شما را خشک و سینوس های شما را تحت فشار قرار دهد و برای بیماران تنفسی و آسم مضرر است. هوا خشک می تواند اثرات آسم، برونشیت و سینوزیت را افزایش دهد. همچنین می تواند باعث از دست دادن آب بدن شما شود و در نهایت و طولانی مدت بدن شما را با کم آبی مواجه کند. اما بخاری های مادون قرمز این مشکلات را به وجود نمی آورند.

این بخاری در مقایسه با بخاری های دیگر امن تر هستند. در مدل های گازی امکان نشت گاز CO وجود دارد . در شومینه ها ممکن است شما در معرض گازها و دود های ناشی از آن باشید، البته بسیاری از مردم از شومینه ها لذت می برند اما برای استفاه آن بهتر است در خانه تهویه داشته باشید. بخاری های مادون قرمز بر خلاف مدل های برقی هنگام کار، بدنه آنها گرم نمی شوند.

اگرچه این ها بخاری های ایمن هستند، اما هنوز هم باید اطمینان حاصل کنید که در اشیائ اطراف آن، ایجاد حرارت باعث آتش سوزی نشود. از بخاری به عنوان یک میز استفاده نکنید و هر گونه اشیایی مانند اسناد یا مواد پارچه ای را از آن دور نگه دارید. بنابراین از نزدیک کردن مواد قابل اشتعال به این بخاری جدا بپرهیزید.

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد