راهنمای خرید تشک

0 1,113

انتخاب یک تشک مناسب می‌تواند، بر کیفیت خواب شما و همسرتان  تأثیر بگذارد. تولیدکنندگان تشک برای بهبود ویژگی‌ها و مزایا آن از تکنولوژی‌های مختلفی استفاده کرده و از این راه سعی می‌کنند تا مشتریانشان خواب راحت‌تری را تجربه کنند. بنابراین خرید تشک یک انتخاب مهم است و درصورتی‌که در انتخاب خود اشتباه کنید خواب و سلامتی شما و همسرتان در معرض خطر خواهد بود. به‌طور کلی شما نمی‌توانید یک تشک صد در صد مناسب برای خودتان پیدا کنید؛ زیرا  این محصول به‌مرور و با چند بار استفاده ماهیت خود را نشان می‌دهد و شما به این نتیجه می‌رسید که این تشک برای شما مناسب است یا خیر؟ اما با استفاده از برخی نکات و راهنمایی‌ها می‌توانید انتخاب بهتر و مناسب‌تری داشته باشید. بنابراین این راهنما را با دقت مطالعه کنید تا بتوانید بهترین تشک ممکن را برای خود و همسرتان انتخاب کنید.

تشخیص نیاز: در ابتدا باید نیاز خرید در شما ایجاد شود. آیا با تشک فعلی خودتان مشکل دارید؛ مثلاً صبح‌ها با خستگی و کمردرد از خواب بیدار می‌شوید؟ آیا  این تشک آن‌قدر سفت یا نرم است که نمی‌توانید به‌خوبی و باکیفیت بخوابید و بارها از خواب بیدار شده و یا دچار درد در ناحیه گردن و کمر می‌شوید؟ در این مواقع باید به فکر خرید یک تشک جدید باشید. حتی اگر برای اولین بار قصد خرید یک تشک را دارید می‌توانید از موارد و راهنمایی‌های زیر استفاده کنید.

راهنمای خرید تشک

نکته: درصورتی‌که شرایط پزشکی خاصی دارید، بهتر است قبل از خرید تشک با پزشک خود مشورت کنید و از او در مورد ویژگی‌های تشک موردنیازتان مشاوره بگیرید.

تست کردن تشک قبل از انتخاب

راهنمای خرید تشک

این کار ممکن است اندکی ناخوشایند به نظر برسد؛ اما برای اینکه یک تشک خوب و مناسب پیدا کنید باید روی آن دراز بکشید. این مرحله بسیار مهم و حیاتی است. بر روی تشک موردنظر دراز کشیده و موقعیت خواب موردعلاقه‌تان را امتحان کنید. بر روی آن بنشینید و یا روی لبه آن قرار بگیرید. در حالت ایده‌ال بهتر است حداقل ده دقیقه آن را امتحان کنید تا متوجه شوید برای بدن شما مناسب است یا خیر.

اندازه تشک

قبل از اینکه به فروشگاه بروید و به دنبال خرید تشک باشید اندازه تختخواب خود را یادداشت کنید. امروزه تشک‌ها در اندازه‌های مختلفی ارائه می‌شوند که شما باید با توجه به قد و اندازه تختخواب خود در مورد سایز آن تصمیم بگیرید. بنابراین با توجه به سن، قد و وزنتان اندازه تشک را انتخاب کنید. برخی والدین برای فرزندشان از تختخواب‌های بزرگ و به دنبال آن تشک‌های بزرگ و ضخیم استفاده می‌کنند که با توجه به وزن و قد کودک این تشک‌ها می‌توانند در بلندمدت به ستون فقرات آنها آسیب وارد کنند.

تشک نرم و یا سفت

راهنمای خرید تشک

استفاده از تشک و میزان نرمی و سفت بودن آن به شما و همچنین شرایط بدنی‌تان بستگی دارد. وقتی بر روی تشک می‌خوابید؛ نقاطی از بدن با تشک در تماس است، مثل سر، کتف و باسن و این نقاط تحت‌فشار قرار می‌گیرند. بنابراین نرم و سفتی تشک باید به‌گونه‌ای باشد که این نقاط در شرایط نرمال خود باشند و بالاتر از سطح معمول و یا پایین‌تر از آن قرار نگیرند. نقاطی مانند کمر، پشت ساق و ران نیز به صوت انحنادار بر روی تشک قرار گرفته‌اند و نرم و یا سفت بودن بیش‌ازاندازه تشک نباید آن‌ها را از حالت نرمالشان خارج کند. برخی از شرکت‌ها بر روی تشک‌های خود از برچسب‌های نرم، متوسط و سخت استفاده می‌کنند و برخی با استفاده از اعداد به آن‌ها امتیاز می‌دهند مثلاً اعداد ۳ تا ۵ برای تشک نرم، ۶ تا ۷ دارای استحکام متوسط و ۷.۵ تا ۱۰ برای تشک‌های سفت‌تر است. این رتبه‌بندی در هر شرکت متفاوت است و ممکن است نرمی تشک شماره ۷ یک شرکت به‌اندازه تشک شماره ۵ شرکت دیگر باشد. بنابراین بهتر است تشکی را انتخاب کنید که نه آن‌قدر نرم باشد که کمر در موقعیت منحنی بیش‌ازاندازه قرار گیرد و نه آن‌قدر سفت باشد که انحنای کمر کاملاً از بین برود؛ زیرا در این صورت به‌طور یقین دچار کمردرد خواهید شد.

راهنمای خرید تشک

وزن افراد در انتخاب تشک نرم و سفت تأثیر می‌گذارد، مثلاً افراد سبک‌تر (کمتر از ۱۳۰ پوند) تشک‌های نرم‌تر را ترجیح می‌دهند؛ از سوی دیگر افراد سنگین‌تر (بیش از ۲۳۰ پوند) نیاز به تشک‌های سفت‌تر دارند تا از فرورفتگی بیش‌ازاندازه جلوگیری کند. زوج‌هایی که دارای وزن‌های متفاوتی هستند که اختلاف وزن آن‌ها بیشتر از ۲۰ کیلوگرم می‌باشد، بهتر است از دو تشک تک نفره و یا  تشک‌های دوقسمتی استفاده کنند.

ضخامت تشک

راهنمای خرید تشک

تشک‌ها ضخامت کمتر از ۵ اینچ تا ۱۵ اینچ دارد، اما نوع نرمال آن حداقل ۱۰ اینچ ضخامت دارد. البته وزن و سنگینی شما در انتخاب  اندازه ضخامت تأثیرگذار است. مثلاً افرادی که وزن بالایی دارند، بهتر است از تشک‌های باضخامت بیشتری استفاده کنند و افراد لاغرتر ترجیح می‌دهند ضخامت تشکشان کمتر باشد.

انواع تشک‌ها

امروزه در بازار مدل‌های مختلفی وجود دارد که در آن از الیاف مختلفی استفاده شده است. هر یک از این تشک‌ها مزایا و معایب خاص خودشان را دارند و باقیمت‌های متنوعی به بازار عرضه شده‌اند.

تشک‌های فنری (Innerspring):

این تشک‌ها ارزان‌ترین و رایج‌ترین نوع تشک‌ها هستند. در این نوع تشک‌ها از سیم‌های جداگانه و به‌صورت پیچشی استفاده شده که باعث می‌شود استحکام تشک بالاتر رود. درصورتی‌که سنتان کم است و وزن کمی دارید می‌توانید از این تشک استفاده کنید. این تشک برای افراد سنگین و چاق مناسب نیست. تشک‌های فنری به‌مرور ممکن است به دلیل انحراف فنرها، صدا ایجاد کنند. بنابراین درصورتی‌که  تشک دونفره شما از نوع فنری است ممکن است به دلیل حرکت یکی از زوجین نفر دیگر نیز بی‌خواب شود.

امروزه تشک‌های فنری را به‌صورت طبی می‌سازند این تشک‌ها دانسیته بالایی دارند و فنربندی در آن‌ها به صورت تخصصی‌تری انجام شده است؛ بنابراین شرایط بهتری برای خواب ایجاد می‌کنند و طول عمر بالاتری دارند.

راهنمای خرید تشک

 تشک‌ها مموری فوم:

تشک‌های مموری فوم نسبتاً گران‌تر هستند؛ اما درصورتی‌که دچار درد مفاصل و یا درد عضلانی هستید بهتر است از این نوع تشک‌ها استفاده کنید. در این تشک میزان فشار وارد شده به قسمت‌های مختلف بدن متفاوت بوده در نتیجه میزان جریان خون بهتری به اندام‌ها می‌رسد و مانع از درد عضلانی خواهد شد. انتقال حرکت در این تشک‌ها نیز کم است و به دلیل حرکت یکی از زوجین دیگری بیدار نمی‌شود. تشک‌هایی که از فوم ساخته شده‌اند گرمای زیادی را در خود نگه می‌دارند، بنابراین اگر به گرما حساسیت دارید باید تشک‌هایی را خریداری کنید که به‌خوبی هوا را تهویه کنند و از الیاف خنک ساخته شده ‌باشند.

تشک‌های لاتکس:

تشک‌های لاتکس مشابه با مموری فوم‌ها هستند؛ اما منعطف‌تر هستند و ضخامت کمتر و وزن پایین‌تری دارد. درصورتی‌که احساس گرما در تشک‌های مموری فوم شما را اذیت می‌کند؛ می‌توانید از تشک‌ها لاتکس استفاده کنید. این تشک‌ها در انواع طبیعی، مصنوعی و ترکیبی ارائه می‌شود. این تشک‌ها طول عمر بالاتری از مموری فوم‌ها دارند.

تشک‌های بادی:

این تشک‌ها این امکان را به شما می‌دهند تا به هر طریقی که دوست دارید آن‌ها را سفارشی سازی کنید. در واقع شما می‌توانید میزان سفتی آن را متناسب با بدنتان تنظیم کنید. فشار درون این تشک از طریق پمپ تنظیم می‌شود. این تشک تهویه خوبی دارد و در فصل گرما مشکل گرم شدن تشک شما را آزار نمی‌دهد.

تشک‌های آبی:

تشک‌های آبی نمونه جدید از تشک‌های موجود در بازار است که از آب برای پر کردن آن استفاده می‌شود. در این صورت قابلیت تطابق‌پذیری آن با بدن بیشتر بوده و شرایط بدن برای خواب مساعدتر است. البته این نوع تشک را بیشتر در مسافرت‌ها استفاده می‌کنند و قابلیت حمل آسان‌تری دارد. این تشک‌ها در کنار الیافی که در آن استفاده شده است از مقداری آب نیز بهره می‌برد که می‌تواند دمای آب را گرم و یا سرد انتخاب کنید؛ مثلاً در تابستان‌ها دمای آب را سرد انتخاب کنید تا خنک‌تر شوید. این تشک برای افرادی که دارای گرفتگی عضلات و کمردرد هستند بسیار مناسب است.

قابلیت تمیز کردن تشک

راهنمای خرید تشک

به‌مرور و بر اثر استفاده زیاد، تعریق و یا پوشیدن لباس‌های آلوده تشک‌ها  کثیف می‌شوند و درصورتی‌که آن‌ها را تمیز نکنید، باعث بیماری و حساسیت خواهند شد. این آلودگی‌ها بر روی پوست و مو تأثیر منفی می‌گذارد و می‌تواند به‌مرور خواب را مختل کند. در این میان اغلب تشک‌ها دارای روکشی هستند که به‌راحتی جدا شده و قابل شست‌وشو هستند. در هنگام خرید مطمئن شوید که تشک شما دارای روکش قابل شست‌وشو است. برای از بین بردن رطوبت و بوی بد تشک می‌توانید از جوش شیرین استفاده کرده و آن را روی سطح تشک بپاشانید، سپس با دستمال آن را به همه جای تشک اعمال کنید و بعد از ده دقیقه روی آن را جاروبرقی بکشید.

ایزوله کردن تکان‌ها

راهنمای خرید تشک

در صورت تکان، حرکت و تغییر موقعیت در هنگام خواب این حرکت به بقیه قسمت‌های تشک منتقل شده و باعث می‌شود کل تشک حرکت کند. این مسئله در بین زوجین و تشک‌های دو نفره بسیار آزاردهنده است، تشک‌هایی که دارای لایه‌های منعطف‌تر و انطباق پذیر تر باشند، انتقال حرکت و تکان‌ها در آن به حداقل می‌رسد. بنابراین درصورتی‌که تشک شما حرکت و تکان را منتقل نکند شما و همسرتان خواب راحت‌تری خواهید داشت.

درجه حرارت

تشک‌ها با توجه به جنس و الیافی که در آن به کار گرفته شده است؛ دمای گرم‌تر را به وجود می‌آورند و برخی از آن‌ها نیز خنک‌تر هستند. برخی از  تشک‌ها گرما و حرارت بدن را جذب می‌کنند و زودتر گرم می‌شوند. این شرایط برای افراد متنفر از گرما اصلاً مناسب نیست و ممکن است در خواب آن‌ها اختلال ایجاد کند. مثلاً تشک‌های مموری فوم زودتر گرم می‌شوند اما تشک‌ها لاتکس خنک‌تر هستند.

ویژگی‌های متفرقه

امروزه به پیشرفت علم و تکنولوژی قابلیت‌های بسیار زیادی به این تشک‌ها اضافه شده است. مثلاً برخی از آن‌ها دارای سیستم گرمایشی به صورت دمای قابل تنظیم هستند، قابلیت ضد آب، ضد حریق و ضد نفوذ حشرات از موارد دیگری است که در این تشک‌ها استفاده می‌شود. البته بسته به میزان بودجه‌ای که دارید می‌توانید یک تشک با قابلیت‌های پیشرفته و یا ساده را خریداری کنید.

عمر متوسط

به صورت متوسط عمر یک تشک به‌اندازه هفت سال است، بااین‌حال طول عمر تشک‌ها می‌تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی باشد. یکی از این عوامل جنس مواد درون آن است. مثلاً تشک‌های مموری فوم تا هفت سال کارایی دارند و بعدازآن از شکل و حالت خود خارج شده و ممکن است به بدن و کیفیت خواب آسیب بزند اما تشک‌های لاتکس و بادی طول عمر بیشتری از هفت سال دارند.

میزان بودجه

بودجه خود را تعیین کنید. همانند خرید یک ماشین جدید، قیمت تشک‌ها نیز متنوع است و نیاز به تعیین بودجه دارد. ممکن است سلیقه شما در حد کادیلاک باشد؛ اما بودجه‌تان برای خرید هوندا مناسب‌تر است، بنابراین تصمیم بگیرید که چقدر قصد هزینه کردن دارید. تشک‌های با کیفیت نسبتاً گران هستند اما با توجه به نقش مهمی که تشک در کیفیت خواب ایجاد می‌کند؛ بهتر است برای خرید آن اندکی سر کیسه را شل کنید.

خرید آنلاین تشک

برای خرید تشک موردنظرتان، به فروشگاه‌های آنلاین بروید و نظرات و کامنت های زیر محصولات را مطالعه کنید. بهتر است قبل از رفتن به فروشگاه اطلاعاتی را به صورت آنلاین به دست بیاورید. اما مراقب باشید همه اطلاعات آنلاین درست نیست و باید منابعتان معتبر باشد.

امروزه فروش محصولاتی مانند تشک به صورت آنلاین و اینترنتی رواج یافته است. این نوع خرید ممکن است اندکی ریسکی باشد، اما فواید زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد. مثلاً شما به برندها و طیف وسیعی از محصولات دسترسی دارید، تشک‌ها  با برندهای لوکس در اختیار شما است، قیمت‌ها بهتر و منصفانه‌تر است و  نیازی به رفتن به مغازه نیست. در مقابل ضعف‌هایی مانند عدم امتحان کردن حضوری تشک، نبود کمک و مشاوره فروشنده و چانه زدن بر روی قیمت‌ها از معایب خرید اینترنتی تشک به حساب می‌آید.

کلام آخر…

وقتی شما برای خرید یک گوشی هوشمند به فروشگاه می‌روید؛ آن را در دست خود نگه می‌دارید، دکمه‌های آن را امتحان کنید، برنامه های آن را بررسی می‌کنید و در نهایت آن را انتخاب خواهید کرد. خرید تشک نیز نیازمند به صبر،  تحقیق و زمان زیادی است، برای درک تفاوت تشک‌ها بهتر است بر روی آن دراز بکشید و آن را تست کنید. قابلیت‌ها و ویژگی‌های آن را با دقت بخوانید؛ برای خرید یک تشک زمان کافی و بودجه مناسب در نظر بگیرید، اگر بر روی تشکتان راحت نباشید، هزینه‌هایی که در خرید آن صرفه‌جویی کرده‌اید را باید صرف بی‌خوابی‌ها و بیماری‌های خود کنید.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد