راهنمای کامل خرید دستگاه تخم‌مرغ‌پز و بهترین مدل‌های آن

0 3,623

دستگاه تخم مرغ پز، یکی از وسایل کاربردی آشپرخانه است که همانطور که از نام آن مشخص است، تخم مرغ آب پز می کند. برای این کار نیازی به اجاق گاز ندارید تنها کافی است سوکت آن را به برق وصل کنید و یا آن را در مایکروویو قرار دهید. زمان پخت تخم مرغ در دستگاه های مختلف متفاوت است و بسته به اینکه چقدر دوست دارید تخم مرغ تان سفت و یا شل باشد، باید این زمان را تنظیم کنید.

این دستگاه نیز از مکانیسم قدیمی برای پخت و پز تخم مرغ استفاده می کند ، یعنی از آب و نقطه جوش و بخار آن استفاده کرده تخم مرغ را آماده می نماید. برخی از دستگاه ها بعد از آماده سازی تخم مرغ با آلارم صوتی مصرف کننده را خبر می کنند و در صورت لزوم به صورت خودکار خاموش می شوند. برخی دیگر تایمر دارند و خود مصرف کننده باید زمان مورد نظر را برحسب تجربه خود تنظیم کند. علاوه بر این اکثر دستگاه ها به صورت شیشه ای طراحی می شوند و شما می توانید سطح آب درون آن را ببینید در بیشتر موارد بعد از تبخیر آب، تخم مرغ آماده خواهد شد.

مزایا دستگاه تخم مرغ پز

در این دستگاه ها نیازی نیست که منتظر به جوش آمدن آب باشید، تخم مرغ بلافاصله از همان لحظه اول شروع به پختن می کند. در بیشتر این وسایل یک فنجان به همراه دستگاه ارائه می شود که به وسیله آن متناسب با تعداد تخم مرغ ها ، آب را اندازه گیری می کنید.

با استفاده از این وسایل به سرعت می توانید تعداد زیادی تخم مرغ آماده کنید. تخم مرغ ها در این فرایند بیش از اندازه شل و یا سفت نمی شوند و یا پوست آن ترک بر نمی دارد.

یکی دیگر از مزایا بزرگ این وسایل مصرف انرژی پایین تر آن است. این دستگاه ها تنها باید مقدار کمی آب را تبخیر می کنند که میزان انرژی مورد نیاز برای آن، نسبت به روش قابلمه و اجاق گاز بسیار کمتر است. بسته به مدل دستگاه، تخم مرغ ها در کمتر از ده دقیقه حاضر می شوند که در روش سنتی این زمان بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه است. بنابراین در صبح ها که زمان کمتری دارید به راحتی می توانید از آن لذت ببرید.

بزرگترین تفاوت این دستگاه ها در زمان پخت و پز آن است که شما به مرور متوجه خواهید شد که تا چه اندازه دوست دارید تخم مرغ تان سفت باشد تا مزه و طعم آن را بپسندید.تصمیم گیری و انتخاب این وسیله تا حد زیادی به نیازهای شما بستگی دارد ، شرکت های مختلفی این دستگاه ها را با قابلیت های متنوعی ارائه کرده اند.

در این راستا بهتر است در هنگام خرید این وسیله، به نکات زیر دقت کنید:

تعداد تخم مرغ

اولین سوالی که باید از خود بپرسید این است که در هر بار استفاده از این دستگاه می خواهید چند تخم مرغ را آبپز کنید. این دستگاه ها می توانند ۶ تا ۱۰ تخم مرغ را به صورت یک جا آماده کنند اما دستگاه های کوچکتر برای یک یا دو تخم مرغ نیز وجود دارد. بنابراین اگر تنها زندگی می کنید بهتر است از مدل های تکی و دو تایی استفاده کنید تا در مصرف انرژی نیز صرفه جویی شود.

زمان پخت

طبق کاتالوگ و با توجه به سلیقه خود می توانید به این زمان دست پیدا کنید. در این صورت به راحتی می توانید با تنظیم کردن زمان مورد نظر، تخم مرغ را در حالتی که دوست دارید میل کنید.
مقدار آب ریخته شده در دستگاه به میزان سختی تخم مرغ دارد، و زمان که سپری می شود نیز به میزان آب در آن بستگی دارد. هنگامی که آلارم صوتی و یا نشانگر نور را مشاهده می کنید، به این معنا است که آب تمام شده و تخم مرغ آماده است. بهتر است آنها را خارج کرده و در آب سرد قرار دهید. مراقب باشید که تخم مرغ ها بیش از حد پخته نشوند و رنگ سبز در آن ها به وجود نیاید، زیرا برای سلامتی خطرناک می باشد.

مصرف برق

با توجه به مدت زمان فرایند طبخ تخم مرغ، می توان به میزان انرژی مصرف شده آن پی برد.

قابلیت‌هایی مانند املت کردن و نیمرو

برخی از این دستگاه ها به گونه ای طراحی شده اند که می توانید از آنها برای درست کردن تخم مرغ به صورت نیمرو و یا املت بهره ببرید. البته این کار را می توانند بدون روغن انجام دهند بنابراین از نظر رژیمی نیز تأیید شده هستند.

قابلیت هشدار صوتی، گرم نگه داشتن تخم مرغ‌ها و قابلیت شست و شو در ماشین ظرفشویی

برخی از این دستگاه ها دارای ویژگی اتوماتیک، هشدار صوتی و گزینه ای برای گرم نگه داشتن تخم مرغ ها هستند، برخی از آنها را می توانید به راحتی در ماشین ظرفشویی بشویید.

کیفیت و کارکرد

جنس بدنه این دستگاه ها به وسیله مواد مختلفی طراحی و ساخته شده اند،؛ بنابراین هر چه جنس بدنه آن بهتر باشد کیفیت و طول عمر دستگاه بالاتر است. بعلاوه برخی از این دستگاه شرایطی فراهم می کنند که پوست تخم مرغ ترک برداشته و یا به همان میزان که در کاتالوگ اشاره شده بود، پخته نمی شوند که این نیز در واقع به کیفیت و کارایی این وسایل مربوط می شود.

نسبت قیمت به عملکرد

یک دستگاه با کیفیت هزینه بیشتری دارد. بنابراین بهتر است کیفیت را فدای قیمت نکنید و به دنبال دستگاهی باشید که در عین کیفیت قیمت مناسب داشته باشد. در این راستا می توانید از برخی دستگاه ها با قابلیت های اضافه چشم پوشی کرده و دستگاه های ساده تری تهیه کنید.

انواع دستگاه‌های تخم مرغ پز

در بازار دو نوع دستگاه تخم مرغ پز وجود دارد. یک مدل برقی و دیگری به صورت ظرف های پلاستیکی است که در مایکروویو قرار می گیرد. دستگاه های مخصوص مایکروویوی از جنس پلاستیک با کیفیت است که تخم مرغ ها در آن قرار گرفته و بعد از اضافه کردن مقداری مشخصی از آب در محفظه مخصوص در مایکروویو قرار می گیرد. اما شما باید خودتان بر حسب تجربه مدت زمانی که ظرف در مایکروویو می ماند را تعیین کنید. البته تخم مرغ پز های برقی برای رفع این مشکل به وجود آمدند.

روش استفاده

بیشتر این وسایل دارای کاتالوگ هایی هستند که به وسیله آن می توانید تمام جزئیات دستگاه ر ا بیاموزید.

حال که با مشخصات و ویژگی این دستگاه آشنا شدید بهتر است ، بهترین دستگاه های تخم مرغ پز سال ۲۰۱۸ را مشاهده کرده و از خصوصیات آن مطلع شوید:

 

Dash egg cooker

این دستگاه به صورت الکتریکی کار می کند و به سرعت می تواند تخم مرغ شما را آماده کند. با استفاده از این دستگاه می توانید در هر نوبت ۶ تخم مرغ را آماده کنید. شما کافی است که به وسیله فنجان تا خط مورد نظر آب پر کنید، دکمه روشن را فشار داده و منتظر بمانید بعد از شنیدن صدا ، مراحل پخت تخم مرغ به پایان می رسد.
اگر بعد از مدتی در قسمت فلزی تغییر رنگی مشاهده کردید نگران نشوید؛ این تغییر رنگ ناشی از رسوب آب می باشد، نه زنگ زدگی. و به راحتی به وسیله سرکه پاک می شود.

ویژگی‌های کاربردی:

• قسمت های غیربرقی آن قابلیت شست و شو در ماشین ظرفشویی را دارند.
• به همراه آن یک کتابچه راهنما نیز ارائه می شود.
• اندازه آن کوچک و جمع جور است و فضای زیادی را اشغال نمی کند.
• البته صدای اعلان نهایی خیلی بلند است و تا زمانی که دستگاه را خاموش نکنید ادامه دارد.
• قابلیت خاموشی خودکار در آن به کار گرفته نشده است.
• درب آن داغ شده و ممکن است دستتان را بسوزاند بنابراین بیشتر مراقب باشید.

Elite Cuisine egg cooker

از این دستگاه الکتریکی می توانید برای آماده سازی ۷ تخم مرغ استفاده کنید. دستگیره هایی در دو طرف آن تعبیه شده است که در هنگام برداشتن دستگاه به شما کمک می کند. این دستگاه قابلیت آن را دارد که علاوه بر تخم مرغ آبپر، نیمرو و املت نیز آماده کند. در مدل قبلی صدای بلند و ممتد دستگاه بسیار آزاردهنده بود اما در این مدل خبری از هشدار صوتی نیست و تنها چراغ نشانگر می تواند زمان به پایان رساندن آن را اعلام کند.
البته این مشکل بزرگی نیست، زیرا در این وسیله از قابلیت خاموشی خودکار استفاده شده است تا در صورتی که دستگاه را در زمان مقرر خاموش نکنید خود به خود خاموش خواهد شد. استفاده از آب معمولی باعث ایجاد رسوب شده که به راحتی با سرکه تمیز خواهد شد. بنابراین بهتر است برای پخت و پز از آب مقطر استفاده کنید.

ویژگی‌های کاربردی:

• بسیار مقرون به صرفه است.
• گنجایش آن تا ۷ تخم مرغ می باشد.
• قابلیت خاموشی خودکار دارد.
• قابلیت درست کردن نیمرو و املت دارد.
• هشدار آن به صورت چراغ است و به صورت صوتی شما را مطلع نمی کند.
• تخم مرغ های بزرگ را نمی توانید به وسیله این دستگاه بپزید.

Cuisinart egg boiler

طراحی این دستگاه بسیار جالب و شبیه تخم مرغ است. این تخم مرغ پز برقی با قابلیت پخت همزمان ۱۰ تخم مرغ در کوتاه ترین زمان ممکن و نیز امکان طبخ تخم مرغ به صورت عسلی، نیم پز و سفت مورد توجه بسیاری از مشتریان قرار می گیرد. طراحی آن به گونه ای است که ۷ عدد تخم مرغ بر روی جایگاه اصلی و سپس ۳ عدد بر روی یک سینی بر روی تخم مرغ های دیگر گذاشته می شود، این طراحی باعث شده تا فضای کمتری اشغال کرده و در صورت تمایل ۷ عدد و یا ۱۰ عدد تخم مرغ آب پز کنید. البته برای املت و نیمرو تعداد کمتری را شامل می شود.
در این دستگاه از یک نشانگر نوری و یک زنگ هشدار صورتی با صدای کم استفاده شده است ، بنابراین بهتر است بعد از شنیدن هشدار آن را خاموش کنید زیرا در آن از قابلیت خاموشی خودکار استفاده نشده است.

ویژگی‌های کاربردی:

• استفاده آن آسان است و تمیز کردنش ساده است.
• دارای نشانگر آل ای دی و هشدار صوتی است.
• قابلیت پختن ۱۰ تخم مرغ را دارد.
• دارای کتاب راهنما است.
• قیمت آن اندکی گران است.
• ظرفیت املت و نیمرو کردن در آن کم است به طوری که تنها ۴ تخم مرغ را می توانید نیمرو کرده و تنها ۳ جایگاه برای املت دارد.
• قابلیت خاموشی خودکار در آن به کار گرفته نشده است.

VonShef Electric egg poacher

این دستگاه می تواند در هرنوبت ۷ تخم مرغ را بپزد. البته در آن هیچ گونه هشداری وجود ندارد، اما یک نشانگر نوری در آن تعبیه شده و بعد از به اتمام رسیدن عملیات خود، روشن شده و دستگاه به صورت خودکار خاموش می شود. بنابراین از این بابت استرس نداشته باشید.

ویژگی‌های کاربردی:

• درب این دستگاه شیشه ای نیست و به صورت فولاد ضد زنگ درست شده است.
• این دستگاه به راحتی تمیز می شود.
• مقرون به صرفه است.
• قابلیت خاموشی خودکار دارد.
• به محض وصل کردن دستگاه به جریان برق، روشن خواهد شد و نیازی به فشردن دکمه “روشن” ندارد.
• هشدار صوتی ندارد.

KRUPS egg cooker

با استفاده از این دستگاه الکترونیکی می توانید در هر نوبت ۷ تخم مرغ آبپز کنید. این دستگاه قابلیت آن را دارد که به وسیله آن تخم مرغ های نرم، متوسط و سفت تهیه کرده و یا نیمرو یا املت درست کنید. البته قبل از درست کردن نیمرو و املت، بهتر است کف آن را با روغن خوب بپوشانید تا نچسبد. در آن از قابلیت خاموشی خودکار استفاده نشده است و در صورت اتمام کار از هشدار صوتی استفاده می کند. در این دستگاه، یک کلید دوکاره تعبیه شده است که به وسیله آن می توانید تخم مرغ ها را در حالت جوش و پخت قرار دهید و یا تنها آن را گرم کنید. یکی از مزیت های این دستگاه آن است که هر دو قسمت دستگاه هم بالا و هم پایین دارای دستگیره هستند که داغ نمی شوند.

ویژگی‌های کاربردی:

• جنس بدنه آن محکم و با دوام است.
• سوئیچ دوگانه: برای پختن تخم مرغ و یا گرم نگه داشتن بعد از فرایند پخت و پز دارد.
• قابل شست و شو در ماشین ظرفشویی است.
• در صورت عدم استفاده از روغن ممکن است املت و یا تخم مرغ در حالت نیمرو به کف سینی بچسبد.
• صدای هشدار آن بلند است.
• قابلیت خاموشی خودکار در آن به کار نرفته است.

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد