راهنمای خرید دستگاه میوه خشک کن و معرفی چند مدل برتر آن

0 5,667

امروزه برای هر نوع فعالیت در آشپرخانه، یک وسیله  طراحی شده است تا کار با آن آسانتر  و با سرعت بیشتری انجام شود. البته بسیاری از افراد تنها این وسایل را خریداری کرده و کابینت های خود را پر می کنند و در بیشتر مواقع ترجیح می دهند به صورت دستی آن کار را به پایان برسانند . مثلا هزینه زیادی صرف خرید غذا ساز کرده اند اما هنوز با دست، سیب زمینی خلال می کنند.

در این میان فعالیت های وجود دارد که بدون استفاده از این دستگاه ها تقریبا غیر ممکن است. یکی از این فعالیت ها خشک کردن میوه و سبزیجات است که در صورتی که بخواهیم به صورت دستی این کار را انجام دهید ممکن است روزها طول بکشد و یا با کیفیت خوبی آماده نشود. دستگاه خشک کن میوه، یک وسیله کاربردی است که درصورتی که به سلامتی خود اهمیت می دهید باید از آن زیاد استفاده کنید. به این ترتیب مواد به شکل اولیه شان خشک می شوند، رنگ، بو و مزه بهتری دارند، خواص تغذیه ای خود را حفظ می کنند و از آلودگی های محیطی دور هستند.

ممکن است میوه و سبزیجات زیادی در یخچال بوده که در حال خراب شدن و پوسیده شدن می باشد، شما نمی تونید یک روزه  چند کیلو کدو تنبل را بخورید ، بنابراین این مواد غذایی بعد از چند روز خراب شده و از بین می روند. اما با استفاده از خشک کن می توانید  این مواد غذایی را برای چند مدت بیشتر نگهداری کنید.  احتیاجی نیست صبر کنید تا فصل توت فرنگی و توت تاز ه فرا برسد شما می توانید آن را خشک کرده و به طور سالیانه نگهداری کنید و در تمام طول سال از آن لذت ببرید.

پس نگران هزینه ای که برای این دستگاه می پردازید نباشید زیرا با فوایدی  که این دستگاه به شما می رساند به راحتی می توانید تمام هزینه ها را  با صرفه جویی و نگهداری از مواد غذایی، صرف مدت کوتاهی برگردانید.

شما به راحتی می توانید به وسیله آن توت ها، هلو، قارچ، سبزیجات، … را خشک کرده و از آن در مزه دار کردن ماست، غذاها و یا به عنوان یک میان وعده سالم استفاده کنید. بنابراین نگران میوه های بازمانده در یخچال خود نباشید به راحتی می توانید آنها را خشک کرده و مانع از خراب شدن شان شوید.

البته خرید این وسیله اندکی سخت است و با توجه به تنوع محصولاتی که در بازار وجود دارد ممکن است سردرگم شوید.  بنابراین در این قسمت تصمیم گرفتیم  معیارها و فاکتورهای مهم در هنگام خرید یک دستگاه  خشک کن میوه و سبزیجات را به صورت اختصار شرح دهید تا اندکی از سردرگمی شما کاسته شود و با اطلاعات بیشتری محصول مورد نظرتان را خریداری کنید.

در ابتدا به این سوال پاسخ می دهیم که چرا یک دستگاه خشک کن مفید است؟

دلیل اصلی استفاده از یک دستگاه میوه خشک کن، حفظ ویتامین ها و مواد معدنی طبیعی موجود در غذا بدون فساد و خراب شدگی است. علت اصلی خرابی میوه و سبزیجات وجود رطوبت است و اکثر مواد غذایی رطوبت دارند ، مثلا از رطوبت  تا ۲ تا ۹۶ درصد در مواد غذایی مختلف وجود دارد. البته به طور کلی رطوبت  در مواد غذایی بد نیست، اما همین رطوبت در طولانی مدت باعث می شود که باکتری ها و قارچ ها بعد از مدتی در آن محیط رشد کرده و مواد غذایی را خراب کنند.  بنابراین با استفاده از این دستگاه می توانید از رشد باکتری ها جلوگیری کنید و طول عمر مواد غذایی تان را از ۶ ماه تا ۵ سال افزایش دهید.

چند روش برای حفظ مواد غذایی و افزایش طول عمر آن وجود دارد که ممکن است هرکدام به روش های مختلفی انجام شود اما هدف همه آنها  توقف رشد باکتری هاست، رایج ترین روش مورد استفاده افراد فریز کردن آن است با قرار دادن غذا در دمای پایین تر از صفر درجه می توانید مانع از رشد باکتری  ها در آن شوید.  البته  در این روش فضای زیادی از فریزر شما اشغال می شود، مواد  معدنی و ویتامین های موجود در آن تا حدودی از بین رفته و به محض خارج کردن مواد غذایی، یخ آن ذوب شده و بعد از مدتی شروع به فاسد شدن می کند.

روش دیگر قرار دادن  میوه ها در محلول آب نمک یا آب سرکه است که مانع از رسیدن اکسیژن به آن و در نهایت از فاسد شدن آن جلوگیری می کند. با استفاده از این روش می توانید تا چن سال از مواد غذایی محافظت کنید، البته تمام میوه ها را نمی توان به این روش نگهداری کرد.

در این میان بهترین و موثرترین روش خشک کردن مواد غذایی است به راحتی می توانید مواد غذایی باقی مانده را خشک کرده و در یک کیسه پلاستیکی نگهداری کنید و هر زمان که به آن احتیاج داشتید کیسه را باز کرده و از خوردن آن لذت ببرید. خشک کردن غذا  از طریق ایجاد هوای گرم و خشک  باعث از بین بردن رطوبت غذا  می شود. گرما  ایجاد شده بین ۹۰ تا ۱۵۰ درجه فارنهایت است رطوبت از طریق گرما و هوای خارج شده و باعث ماندگاری مواد غذایی می شود. مزیت این روش این است که به راحتی می توانید میوه های خشک شده را نگهداری کنید و تمامی املاح، ویتامین و مواد معدنی در آن حفظ خواهد شد.

وظیفه اصلی این دستگاه از بین بردن رطوبت است که به راحتی و توسط همه مدل ها انجام می شود اما آنچه که این دستگاه ها را از هم متمایز می کند ویژگی های کاربردی اضافی در آن می باشد.

تعداد قفسه ها
در هنگام خرید دستگاه خشک کننده، به قفسه های آن دقت کنید که ایا فاصله خوبی از هم دارند یا خیر. برخی از آنها به صورت قفسه های روی هم طراحی شده  که به صورت کشویی به سمت جلو باز می شوند و برخی دارای شلف های روی هم هستند که برای دسترسی به سینی های طبق پایین باید سینی های طبق بالا را بردارید. هر دو آنها مزایای خاص خودش را دارند و ما نمی توانید مدل خاصی را پیشنهاد دهید. شما با استفاده از مقدار میوه ای که در هر نوبت خشک می کنید بهتر است از تعداد قفسه ها بیشتر و یا کمتری بهره ببرید.

در دستگاه هایی که از قفسه های روی هم استفاده می کنند یک فن وجود دارد که هوا را به تمام طبقات منتقل کرده و باعث می شود تمام میوه ها چه در طبق اول و چه طبقه آخر با هم خشک شوند. مزیت اصلی این دستگاه ها این است  که شما می توانید در هر قفسه میوه خاصی قرار داده و آنها را به صورت جداگانه خشک کنید  و هر قفسه را با توجه به مدت زمانی که دوست دارید چک کنید. مثلا میوه های مانند موز ممکن است شرایط متفاوت تری و زمان کمتری برای خشک شدن احتیاج داشته باشند.

دستگاه ها با قفسه های روی هم از یک فن در قسمت زیرین خود تشکیل شده اند اگر از این دستگاه ها استفاده می کنید می توانید به تعداد  و یا هر طبقه ای که احتیاج دارید از آن تهیه کنید. برخی از مارک ها توانایی ارتقا و اضافه کردن طبقات را در خود جای داده اند.  اما طبقات بالا و پایین به یک مقدار تحت تاثیر هوای گرم قرار نمی گیرند.  بنابراین بهتر است بر اساس تجربه و یا دستورات داخل دفترچه راهنما، میوه های خاصی را در طبقات بالا و انواع دیگری را در طبقات پایین قرار دهید.

ترموستات
سعی کنید از مدل های ترموستات دار استفاده نمایید. وقتی شما این دستگاه را خریداری می کنید می توانید هر نوع ماده غذایی را در آن خشک کنید.  اما این مواد غذایی ها دارای درجه حرارات متفاوتی هستند و در دمای خاصی خشک خواهند شد.  مثلا برای خشک کردن برخی از گیاهان باید از دمای پایین تر از ۹۵ درجه فارنهایت استفاده کنید.  اما برای خشک کردن ماهی ها و یا میوه جات می توانید دما را تا ۱۳۵ درجه فارنهایت تنظیم نمایید. بنابراین از وسیله ای استفاده کنید که دارای طیف وسیعی از درجه حرارت ها باشد و با استفاده از ترموستات بتواند این درجه حرارت ها را به خوبی تنظیم و تثبیت کند.

 جریان هوا
نوع فن و اندازه آن می تواند یک جریان هوای متعادل و یکسانی را در سراسر این دستگاه پخش کند.  بسته به عمودی و افقی بودن  باید از تیغه هایی برای ایجاد جریاد هوا متعادل در سراسر دستگاه استفاده شود. در صورتی که فن، عملکرد راضی کننده ای نداشته باشد ممکن است برخی از مواد غذایی مرطوب باشند در حالی که بقیه مواد غذایی به خوبی خشک شده اند.

ظرفیت
ظرفیت دستگاه شامل متغیرهای متفاوتی است. مثلا دستگاه با ظرفیت بالا می تواند در هر نوبت مواد غذایی بیشتری را خشک کرده و یا از قدرت بیشتری برای خشک کردن این مواد استفاده کند.

البته در زمان تصمیم گیری به فکر محل نگهداری از این دستگاه نیز باشید در صورتی که بخواهید از دستگاه ها با ظرفیت بالاتر استفاده کنید باید مکانی بزرگ برای  نگهداری آن در نظر بگیرد. در حالی که دستگاه های کم ظرفیت کوچکتر هستند و فضای زیادی را اشغال نمی کنند.

مقایسه ۵ دستگاه خشک کن برتر:

MAGIC MILL CUISINART EXCALIBUR PRESTO NESCO
مشخص نشده مشخص نشده ۱۵فوت مربع مشخص نشده متغیر ظرفیت
۹ ۵-۹ ۹ ۶-۱۲ ۵-۱۲ سینی
۹۵-۱۵۸ ۱۱۰-۱۷۵ ۱۰۵-۱۶۵ ۹۰-۱۶۵ ۹۵-۱۶۰ محدوده ی دمایی
افقی عمودی افقی عمودی عمودی محل قرارگیری سینی ها
پشت پایین ۷ اینچی پشت پایین بالا تهویه
دیجیتالی قابل تنظیم ۳ تنظیماته قابل تنظیم دیجیتالی قابل تنظیم قابل تنظیم ترموستات
دستکش و سینی، ورقه توری قغفسه ورقه پلی استری ورقه توری قفسه اضافه، ورقه توری وسایل جانبی

 

Nesco
دستگاه Nesco، مدل های مختلفی ارائه کرده است که در این مطلب می خواهیم در مورد ۷۵A حرف بزنیم. این دستگاه ۶۰۰ وات قدرت دارد و از اشعه یو وی برای خشک کردن میوه ها استفاده می کند. طراحی آن به صورت قفسه های عمودی روی هم است که تا ۱۲ سنی را می تواند پشتیبانی کند.  این دستگاه می تواند ۵ سطح قدرت را ارائه دهد و برای خشک کردن میوه ها و سبزی جات مناسب می باشد.

در این دستگاه از ترموستات دستی استفاده شده و فن بالای دستگاه هوا را به صورت متعادل در سراسر دستگاه پخش می کند. البته محل قرار گیری فن منطقی نیست  هوای داغ به سمت بالامی رود و فن را در بالای این دستگاه قرار داده اند.

– ترموستات قابل تنظیم
– سینی های اضافه
– استفاده از اشعه یو وی
– عدم مشاهده مراحل خشک کردن دستگاه
– قرار دادن فن در بالای دستگاه

PRESTO
قرار گیری فن در قسمت پایینی باعث می شود جریان هوا در طبقات بالا، پایین و وسط به صورت یکسانی پخش شود.  در این دستگاه از ۶ سینی استفاده شده که قابلیت ارتقا تا ۱۲ سینی را در خود جای داده است.  صفحات توری باعث می شوند تا مواد غذایی چسبنده مانند موز به خوبی خشک شوند.

– سینی های اضافه و صفحات متفاوت برای مواد غذایی مختلف
– تمیزکاری آسان
– گرما باتوزیع یکسان
– صدای بلند

نکته:
در واحدهای قدرت پایین نیاز به زمان بیشتری برای خشک کردن دارد.
برای بررسی قفسه های پایین، مجبورید قفسه هایی بالایی را بردارید.

EXCALIBUR
این یک دستگاه حرفه ای است که قدرت بالایی دارد. در آن از ۹ قفسه استفاده شده است که به وسیله فن عقب ۷ اینچی بزرگ، هوای گرم را در سراسر این قفسه ها به خوبی توزیع می کند. اندازه آن ۱۵ فوت مربع می باشد . موتور ۶۰۰ واتی آن می تواند میوه و سبزیجات زیادی را خشک کند. تایمر ۲۶ ساعته آن قابل تنظیم است که با استفاده از ترموستات می توانید دمای آن را ثابت نگه دارید.  شما با استفاده از این دستگاه می توانید ماست خانگی نیز درست کنید و فرایند تخمیر در آن را سرعت ببخشید.  اندازه این دستگاه بزرگ است  بنابراین قبل از خرید از محل نگهداری آن اطمینان حاصل کنید.

– قدرت و توان بالا
– ظرفیت زیاد
– ترموستات قبل تنظیم با تایمر ۲۶ ساعته
– ۹ سینی افقی
– قیمت بالا
– مصرف انرژی بالا

CUISINART
با استفاده از این دستگاه کنترل زیادی بر روی دما نداریم و ترموستات میتواند دما را در سه محدوده ی بالا، پایین و متوسط نگه دارد و یک گزینه دیگر نیز به منظوراستفاده مستقل از فن برای مواد غذایی کم دما نیز در این دستگاه قرار داده شده است. با استفاده از این سه تنظیمات می توانید میوه، سبزی و گیاه یا هر نوع ماده غذایی را خشک کنید.. این دستگاه قدرتمند و توان آن ۶۲۰ وات است.

این دستگاه می تواند به اندازه ی  ۵ تا ۱۹ ساعت در زمان خشک شدن، گیاهان راتحت کنترل خود بگیرد.  و با استفاده از یک فن هوا را به صورت یکسان در آن توزیع می کند.

در این دستگاه وسایل جانبی بسیاری قرار داده شده است به طور مثال به وسیله تورهای مشبک می توانید مواد غذایی چسبنده ای مثل موز را به راحتی خشک کنید.

– دارای وسایل جانبی مجهز
– فضای بزرگ
– مجهز به فن
– قیمت اندکی رو به بالا

منبع: بلاگ بورسیکا

 

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین دستگاه‌های خردکننده میوه و سبزیجات

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد