راهنمای خرید مانیتور گیمینگ

0 1,696

وقتی کاربران به دنبال خرید یک مانیتور گیمینگ هستید؛ اغلب این سؤال در ذهنشان ایجاد می‌شود که تفاوت یک مانیتور معمولی با یک مانیتور گیمینگ چیست؟ از یک مانیتور گیمینگ چه انتظاراتی باید داشت؟ سرعت زیاد، تراکم پیکسلی بالا و یا شاید زاویه دید عالی نمایشگر. همه این عوامل می‌توانند تجربه شما را در حین بازی‌های کامپیوتری ارتقا ببخشند؛ امروزه مدل‌های متنوعی از مانیتورهای گیمینگ در بازار وجود دارند که دارای اندازه‌های متنوعی بوده و برخی از آن‌ها به صورت حرفه‌ای و با ضخامت‌های فوق‌العاده باریک طراحی شده‌اند. در این مطلب قصد داریم راهنمای خرید یک مانیتور گیمینگ را به صورت مختصر و مفید ارائه دهیم:

۱. مشخص کردن نوع گیمر

در ابتدا باید به این سؤال پاسخ دهید که چه نوع گیمری هستید؛ اکثر اوقات چه نوع بازی‌هایی انجام می‌دهید و بازی‌های شما چه نوع مشخصاتی دارد؟ به طور مثال اگر گیمر نوع AAA هستید؛ کیفیت تصویر برای شما بسیار مهم است؛ زیرا بازی‌های AAA دارای گرافیک، داستان، صداگذاری، گیم پلی و بخش آنلاین قابل قبولی هستند. بنابراین اگر بیشتر بازی‌های نوع AAA را انجام می‌دهید؛ باید یک مانیتور بزرگ با رزولوشن و وضوح بالا و اشباع رنگ زیاد تهیه کنید. در مقابل گیمرهایی که بازی‌های رقابتی انجام می‌دهند؛ به حرکت سریع و هدف گیری دشمنان متحرک نیاز دارند. بنابراین کیفیت تصویر برای آن‌ها مهم است؛ این گیمرها ترجیح می‌دهند که اندازه مانیتور آن‌قدرها بزرگ نباشد؛ اما کیفیت تصویر و سرعت بازخوانی باید بالا باشد تا به راحتی هدف گیری را انجام دهند.

۲. اندازه صفحه‌نمایش

اولین چیزی که در هنگام خرید یک مانیتور به چشم می‌خورد اندازه آن است؛ وقتی می‌گوییم اندازه صفحه‌نمایش، منظورمان طول در عرض آن است که با واحد اینچ بیان می‌شود. مناسب‌ترین اندازه برای یک مانیتور گیمینگ اندازه ۲۴ تا ۳۲ اینچ است. برای انتخاب اندازه مانیتور باید به فضایی که در اختیار دارید توجه کنید و این که چه نوع بازی‌هایی را انجام می‌دهد.

در بازی برخط چندنفره گسترده (MMO) مانند Scrolls Online ،World of Warcraft، Blade and Soul و Black Desert Online صدها یا حتی هزاران نفر می‌توانند به صورت هم‌زمان در یک محیط مشخص، مشغول بازی شوند. برای اجرای این بازی‌ها در صورتی که فضای کافی در دسکتاپ داشته باشید؛ با اندازه صفحه نمایش بزرگ‌تر، هیجان‌انگیزتر می‌شوند. اما فراموش نکنید زمانی که یک مانیتور بزرگ را انتخاب می‌کنید، وضوح آن نباید خیلی پایین باشد.

اگر شما بازی‌های رقابتی مانند PUBG ،Rainbow Six Siege ،Overwatch و League Of Legends انجام می‌دهید؛ به یک مانیتور کوچک‌تر در حدود ۳۲ تا ۲۷ اینچ نیاز دارید؛ زیرا اکثر این بازی‌های رقابتی اطلاعات مهمی مانند مینی نقشه، وضعیت HP و وضعیت مهارت را در گوشه مانیتور به نمایش می‌گذارند؛ اگر صفحه نمایش بیش از حد بزرگ باشد، اغلب برای دریافت اطلاعات به چرخش سر نیاز دارید؛ این ممکن است بر تسلط بازی شما تأثیر منفی گذاشته و یا باعث درد و آسیب به گردنتان شود.

۳. رزولوشن مانیتور

وضوح و رزولوشن اولین و مهم‌ترین عامل در انتخاب یک مانیتور گیمینگ هستند؛ البته در انتخاب رزولوشن باید به کارت گرافیکی سیستم و سایز صفحه نمایش دقت کنید. مانیتورهای گیمینگ امروزی با نسبت ابعاد ۹:۱۶ و در رزولوشن‌های زیر عرضه می‌شوند:

  • ۱۰۸۰p) Full HD)
  • ۱۴۴۰p )QHD/2K)
  • ۲۱۶۰p) UHD/4K) مانیتورهای فور کا هنوز به محبوبیت زیاد نرسیده‌اند.

وضوح بالاتر نشان‌دهنده تعداد پیکسل بیشتری است که در واقع جزئیات بصری بیشتری از تصویر را نشان می‌دهد و تصویر باکیفیت‌تر و زیباتر است. این رزولوشن می‌تواند قیمت مانیتور شما را بالاتر ببرد و به کارت گرافیک قوی‌تری نیاز داشته باشد. در واقع هر چه قدر کیفیت بالاتر باشد؛ نمایشگر می‌تواند نرخ فریم بر ثانیه بیشتری اجرا کند؛ نرخ فریم یا تعداد فریم (Frame per second) که آن را با FPS نیز نمایش می‌دهند نشان دهنده تعداد فریم‌های یک تصویر در یک ثانیه است که در مورد بعدی به آن خواهیم پرداخت. اما محدودیت‌های سخت افزاری باعث شده تا گیمرها نتوانند از رزولوشن‌های QHD و UHD استفاده کنند. QHD روز به روز رایج‌تر می‌شود و به استاندارد جدیدی تبدیل شده است. نرخ فریم بر ثانیه در این مانیتورها در گذشته ۳۰ FPS بوده و اما امروزه مقدار آن به ۶۰ رسیده است. البته قبل از انتخاب یک مانیتور با رزولوشن بالا و قدرت فریم زیاد باید به قدرت گرافیکی سیستم خود توجه کنید؛ آیا سیستم شما می‌تواند این کیفیت را اجرا کند و یا عملکرد سیستم، فدای کیفیت بصری خواهد شد؟

در نتیجه ما پیشنهاد می‌دهیم که گیمرهای علاقه‌مند به بازی‌های هیجان‌انگیز که از نظر بودجه‌ای در شرایط خوبی نیستند و قصد دارند مانیتور زیر ۲۷ اینچ انتخاب کنند از مانیتورهای با رزولوشن فول اچ دی ۱۰۸۰p استفاده کنند و اگر اندازه آن بالای ۲۷ اینچ باشد؛ رزولوشن ۱۴۴۰p) QHD/2K) را برگزینند. اگر از نظر بودجه مشکلی ندارید و سیستمتان نیز از کارت گرافیک بالایی برخوردار است؛ هر چه رزولوشن بالاتر باشد بهتر است. اگر یک مانیتور ۳۲ اینچی با کیفیت فول اچی انتخاب کرده‌اید؛ بهتر است در تصمیم خود تجدید نظر کنید، زیرا این رزولوشن برای این سایز صفحه نمایش مناسب نیست و بهترین انتخاب برای این سایز مانیتور رزولوشن ۲k است.

۴. رفرش ریت (Refresh Rate) 

سرعت تعویض فریم‌ها یا رفرش ریت (Refresh rate) به تعداد دفعاتی می‌گویند که تصویر بر روی صفحه نمایش در هر ثانیه به‌روزرسانی، رفرش یا تازه می‌گردد. البته نرخ حرکت این تصاویر با واحد فریم بر ثانیه  (FPS)  برای مانیتورهای قدیمی‌تر و رفرش ریت با واحد (Hz) برای مانیتورهای جدیدتر اندازه‌گیری می‌شود. اگر کارت گرافیک شما می‌تواند ۱۰۰ فریم در ثانیه را ارائه دهد، اما شما تنها یک مانیتور ۶۰Hz دارید، تنها ۶۰ عکس را از مانیتور خود مشاهده خواهید کرد. بنابراین هرچه میزان رفرش ریت بالاتر باشد، تصاویر بیشتری می‌توانید ببینید و تصویر بازی شما روان‌تر خواهد بود. از سوی دیگر، اگر کارت گرافیکتان تنها می‌تواند ۶۰ فریم در ثانیه را ارائه دهد، حتی اگر شما یک مانیتور ۱۴۴Hz داشته باشید؛ شما تنها می‌توانید ۶۰ عکس در مانیتور بینید. بنابراین شما به مانیتوری نیاز دارید که با کارت گرافیک شما همخوانی داشته باشد. برای تهیه یک مانیتور با نرخ فریم ۱۴۴ هرتز بهتر است از کارت گرافیک‌هایی مانند GTX1060 استفاده کنید. تغییر از ۶۰Hz تا ۱۴۴Hz یک تجربه کاملاً متفاوت است، شما به راحتی می‌توانید تغییر را احساس کنید و تجربه لذت‌بخش‌تری داشته باشید. در بازی‌های تیراندازی اول شخص FPS، نیاز به تصویر روان‌تر و سرعت بیشتری دارید که این را می‌توان با نرخ فریم بیشتر به دست آورد. به طور عمده، مانیتورهای گیمینگ دارای نرخ فریم‌های زیر هستند که مدل ۱۴۴ هرتزی آن محبوبیت بیشتری دارد:

  • ۶۰Hz
  • ۱۴۴Hz
  • ۲۴۰Hz

۵. قابلیت freesync یا g-sync

AMD FreeSync بدون هزینه به مانیتور اضافه می‌شود و تنها با کارت‌های گرافیک AMD سازگار است، درحالی‌که NVIDIA G-SYNC با پرداخت هزینه‌ای معادل با $ ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار به مانیتور اضافه شده و تنها با کارت‌های NVIDIA کار می‌کند. این فناوری فریم‌ها را به صورت هم‌زمان و همگام از کارت گرافیک به مانیتور منتقل می‌کند و در این روند انتقال هیچ تأخیر و تداخلی وجود ندارد. به همین دلیل بازی‌ها بدون کوچک‌ترین مشکل مانند پرش یا تکه‌تکه شدن تصویر اجرا خواهند شد و برای اجرای روان بسیاری از بازی‌ها، نیازی به کارت گرافیک قدرتمندی ندارید. به طور حتم برای اجرای روان بازی‌ها با جزئیات گرافیکی استاندارد به حداقل ۳۰ فریم در ثانیه نیاز دارید و در صورتی که جزئیات گرافیکی را به بالاترین سطح خود برسانید، تعداد فریم‌ها باید در حدود ۶۰ فریم در ثانیه باشد. دو فناوری نام برده می‌توانند زمانی مفید واقع شوند که کارت گرافیک شما قادر به ارائه بیش از ۴۵ فریم در ثانیه نباشد و در چنین شرایطی برای بهره گیری از جزئیات تصویر بالا، نیاز به یک کارت گرافیک قدرتمندتر خواهید داشت و در این مرحله G-Sync و Free-Sync به کمک شما خواهند آمد تا با همان کارت و تنظیمات گرافیکی، بازی محبوب خود را بدون مشکل اجرا کنید. (منبع سایت sakhtafzarmag).

۶. زمان پاسخگویی مانیتور

زمان پاسخگویی (Response Time) مدت زمانیست که طول می‌کشد تا تصویر در مانیتور از یک رنگ به رنگ دیگر تغییر کند. در واقع این زمان نسبت به تغییر رنگ تصویر مانیتور از سیاه به سفید و بالعکس در میلی‌ثانیه محاسبه می‌شود که برخی از مانیتورهای زیر ۱۰ میلی‌ثانیه و برخی از آن‌ها زمان پاسخگویی معادل با یک میلی‌ثانیه دارند. اگر زمان پاسخگویی مانیتور مناسب نباشد؛ تصویر به آرامی تغییر کند، سایه آخرین تصویر را مشاهده خواهید کرد که گاهی اوقات به عنوان “شبح” از آن نام برده می‌شود. بنابراین گیمرهایی که بازی‌های تیراندازی اول شخص انجام می‌دهند؛ تمایل دارند که از مانیتورها با زمان پاسخگویی بهتر استفاده کنند. این مانیتورها تصویر واضح‌تری به شما خواهند داد و برای بیشتر گیمرها مناسب هستند. در تئوری، زمان پاسخگویی باید سریع باشد؛ اما واقعیت این است که زمان پاسخگویی مانیتور به نوع پانل مورد استفاده شما بستگی دارد. بعضی از پانل‌ها دارای رنگ‌های زیبا هستند؛ اما زمان پاسخگویی خیلی سریع ندارند. برخی از پانل‌های دیگر بسیار سریع هستند، اما رنگ آن‌ها کمتر است. در بخش بعدی در مورد نوع پانل‌های این مانیتورها بیشتر حرف می‌زنیم. درنهایت زمان پاسخگویی یک تا ۴ میلی‌ثانیه برای مانیتورهای گیمینگ مناسب می‌باشد.

۷. نوع پانل مانیتورهای گیمینگ

پانل‌ها به طور کلی در سه دسته قرار می‌گیرند؛ پنل های  TN ،VA و IPS که هریک از آن‌ها بسته به ویژگی‌ها و توانایی‌هایشان با هم متفاوت بوده و برای سبک بازی‌های خاصی مناسب‌ترند.

  • پانل TN) Twisted Nematic) 

این پانل‌ها زمان پاسخگویی خیلی خوبی دارند و مانیتورهایی که از این نوع پانل استفاده می‌کنند؛ قیمتشان مناسب است. در صورتی که به بازی‌های تیراندازی اول شخص علاقه دارید؛ می‌توانید از این نوع پانل‌ها استفاده کنید. کیفیت رنگ و زاویه دید این نوع پانل خوب نیست؛ اما به دلیل اینکه زمان پاسخگویی خوب و نرخ تازه سازی مناسبی دارند؛ برای گیمرهای بازی‌های رقابتی و تیراندازی اول شخص بسیار مناسب می‌باشند. این پانل‌ها در مدل‌های رایج ۱۴۴ هرتزی ارائه می‌شوند.

  • پنلIPS) In-Plane Switching)

این پانل‌ها رنگ‌ها را به صورت بسیار زیبا و با کیفیت نشان می‌دهند و برای گیمرهایی مناسب است که به رنگ و کیفیت صفحه نمایش اهمیت می‌دهند. طراحان گرافیکی و گیمرهای تیراندازی اول شخص از این نوع پانل‌ها استقبال نمی‌کنند.

  • پنل VA) Vertical Alignment) 

این پانل که دارای کنتراست بسیار بالا هستند؛ رنگ سیاه را به‌خوبی به نمایش می‌گذارد با مشخص بودن رنگ سیاه در یک بازی شما می‌توانید به جزئیات بیشتری از آن بازی دسترسی داشته باشید. بنابراین گیمرهایی که بازی‌های ترسناک انجام می‌دهند و یا بازی‌هایی که نیاز به دقت و ظرافت زیاد و جزئیات دارند؛ می‌توانند از این نوع پانل‌ها استفاده کنند.

منبع: www.aorus.com

 

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد