از بین بردن موهای زائد صورت با داروهای گیاهی

0 3,582

از بین بردن موهای زائد صورت یکی از دغدغه‌های اصلی همه خانم‌ها می‌باشد. موهای زائد صورت پدیده‌ای ناخوشایند و شایع است که بسیاری از زنان با آن روبرو هستند. همه زنان در بدن و صورت خود مو دارند و این یک پدیده کاملا طبیعی است. با این حال، برای برخی از زنان، رشد مو گسترده و درشت است. این وضعیت به خاطر ترشح بیش از حد آندروژن‌ها، از جمله تستوسترون می‌باشد. برخی ترکیبات آندروژنیک به صورت طبیعی در بدن خانم‌ها تولید می‌شود، اما در برخی موارد، ترشح سطوح نرمال از بین می‌رود و باعث بروز خصوصیات مردانه می‌گردد. افزایش هورمون تستوسترون در زنان در اثر بیماری‌های مختلف رخ می‌دهد. پرمویی رایج‌ترین عارضه‌ای است که به همراه ازدیاد آندروژن مشاهده می‌شود، این وضعیت هیرسوتیسم نامیده می‌شود که می تواند ناشی از سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یا اختلال غده آدرنال (فوق کلیه) مانند سرطان یا تومور آدرنال باشد. با این حال، در اکثر موارد، این مورد به مداخله پزشکی یا جراحی نیاز دارد. با ما همراه باشید تا با روش‌های از بین بردن موهای زائد صورت با داروهای گیاهی آشنا شوید:

۱. ماسک سفیده تخم مرغ

بوسیله این ماسک رشد موهای زائد صورت به شدت کاهش می‌یابد. این ماسک چسبناک است و به تمام موهای صورت می‌چسبد. این ماسک نه تنها به شما کمک می‌کند تا رشد بیش از حد مو را از بین ببرید، بلکه پوست را نیز تغذیه می‌کند. تخم مرغ پر از پروتئین است و پس از یک روز طولانی، کلاژن پوست را تقویت و احیا می‌کند. کلاژن موجود در سفیده باعث افزایش خاصیت ارتجاعی پوست می‌شود. برای تهیه این ماسک کافی است یک کاسه بیاورید، سفیده تخم مرغ را بزنید و آن را با یک قاشق غذاخوری نشاسته ذرت و قند مخلوط کنید. آن قدر به هم زدن ادامه دهید تا مخلوط صافی را دریافت کنید. این ماسک را روی صورت خود اعمال کنید و اجازه دهید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی صورت‌تان باقی بماند. هنگامی که ماسک خشک شد و به اندازه کافی سخت شد، پوست خود را سریع بشویید. بعد از لایه برداری، صورت خود را با آب سرد بشویید. برای دریافت نتایج بهتر، این کار را حداقل دو بار در هفته تکرار کنید. سفیده تخم مرغ خواص قابض دارد، یعنی اینکه منافذ باز پوست را کاهش می‌دهد و التهاب و قرمزی پوست را از بین می‌برد. بنابراین یک ضدالتهاب قوی محسوب می‌شود و برای درمان آکنه هم مفید است.

ماسک سفیده تخم مرغ برای از بین بردن موهای زائد صورت

۲. ماسک شکر و لیمو

یکی از بهترین درمان‌های طبیعی برای از بین بردن موهای زائد صورت استفاده از شکر است. زمانی که شکر را گرم می‌کنید و به موهای خود می‌مالید، پس از خشک شدن می‌تواند موهای زائد صورت را از بین برد (همانطور که ماسک را می‌کشید). این روش باعث آسیب به پوست نمی‌شود، زیرا شکر فقط به موهای صورت می چسبد نه به پوست صورت. از سوی دیگر، لیمو به عنوان سفید کننده طبیعی عمل می‌کند و بقیه موها را سفید می‌کند، همچنین تون پوست را روشن می‌کند. برای این درمان موضعی به مخلوطی از ۲ قاشق غذاخوری شکر، اندکی آب لیموی تازه (حدود ۲ قاشق چایخوری) و ۹ تا ۱۰ قاشق چایخوری آب نیاز دارید. مخلوط را حرارت داده و آن را کنار بگذارید تا کمی خنک شود. بر خلاف موم، نیازی نیست این مخلوط را در دماهای بسیار بالا حرارت دهید. شکر به زودی گرم می‌شود و نسبت به موم درد بسیار کمتری دارد. سپس خمیر را روی مناطق آسیب دیده اعمال کنید. بگذارید حدود ۱۵-۲۰ دقیقه روی پوست بماند، سپس آن را با آب سرد بشویید. برای دریافت نتایج بهتر، این کار را حداقل ۳ تا ۴ بار در هفته انجام دهید.

۳. لیمو و عسل

آیا به دنبال یک درمان خانگی برای از بین بردن موهای زائد صورت هستید؟ ترکیب آب‌لیمو و عسل واقعا عالی و شگفت انگیز است. برای تهیه این ماسک یک کاسه بردارید و ۲ قاشق غذاخوری شکر، ۱ قاشق غذاخوری عسل ارگانیک و ۲ قاشق چایخوری آب لیمو را مخلوط کنید. سپس مخلوط را حرارت دهید تا به حالت خمیر در بیاید. اگر تمایل به چسبندگی بیشتری دارید، می‌توانید مخلوط را با اضافه کردن آب، نازک کنید. مخلوط را مدتی کنار بگذارید تا خنک شود. خمیر را بردارید و آن را به مناطق آسیب دیده اعمال کنید. یک نوار موم بردارید و آن را خلاف جهت رویش مو بکشید. این موم طبیعی نسبت به مواد شیمیایی دیگر، خطر کمتری برای پوست دارد. همچنین خواص مرطوب کنندگی عسل کمک می‌کند تا آب در پوست حفظ شود و عفونت‌های باکتریایی و جوش ها از بین برود.

از بین بردن موهای زائد صورت

۴. سیب زمینی و عدس

سیب زمینی علاوه بر از بین بردن موهای زائد صورت، دارای مزایای دیگری هم می‌باشد. سیب زمینی سرشار از آنزیم‌های کاتکولاز است که می‌تواند رنگ پوست را به طور طبیعی روشن کند. برای تهیه این ماسک، به عدس زرد خیس شده (یک شب در آب خیس خورده باشد)، یک سیب زمینی، یک قاشق چایخوری عسل و مقداری آبلیمو نیاز دارید. برای تهیه این ماسک یک کاسه بردارید. سیب زمینی را رنده کنید و آب آن را خارج کنید. همزمان، آب عدس را تخلیه کرده و آن را آسیاب کنید تا خمیر نرمی بدست آید. آب سیب زمینی، عسل و لیمو را به این خمیر اضافه کنید. مخلوط را به مناطق آسیب دیده اعمال کنید و بگذارید حدود ۱۵-۲۰ دقیقه بماند تا خشک شود. حالا با کمک انگشتان خود، خمیر را از مناطق آسیب دیده پاک کنید و در نهایت صورت خود را با آب سرد بشویید. در حالی که این روش درمانی برای انواع پوست‌ها مناسب است، اما کسانی که به سیب زمینی خام حساسیت دارند باید از این کار جلوگیری کنند؛ زیرا این امر منجر به واکنش‌های آلرژیک خواهد شد. بهتر است قبل از استفاده آن را در قسمت کوچکی از بدن آزمایش کنید.

۵. پاپایا و زردچوبه

این ترکیب رشد بیش از حد مو را مهار می‌کند و یک راه عالی برای از بین بردن موهای زائد صورت است. آنزیم پاپائین، درکنار اسیدهای آلفاهیدروکسی، مانند یک لایه‌بردار قوی عمل‌کرده و پروتئین‌های غیرفعال و سلول‌های مرده پوست را ازبین‌می‌برند. این میوه به کاهش رنگدانه کمک‌کرده و بروز آکنه و تشکیل چین‌وچروک را کنترل‌می‌کند. این روش سنتی برای اکثر مشکلات پوستی استفاده می‌شود و پوست را تمیز و روشن می‌کند. برای تهیه این ماسک چه کاری باید انجام دهید؟ فقط پاپایا خام را پوست بگیرید و آن را به قطعات کوچک تقسیم کنید. سپس آن‌ها را آسیاب کنید تا خمیر خوبی تشکیل شود. یک قاشق غذاخوری پودر زردچوبه را به خمیر اضافه کنید. با کمک دست‌های خود این خمیر را روی قسمت‌هایی از صورت ماساژ دهید که با رشد بیش از حد مو روبرو هستند. اجازه دهید حدود ۲۰ دقیقه بماند، سپس آن را با آب سرد بشویید. برای دریافت نتایج بهتر این روش را حداقل دو بار در هفته امتحان کنید.

از بین بردن موهای زائد صورت

۶. روغن اسطوخودوس و روغن درخت چای

یک مطالعه نشان داده است که استفاده از مخلوط روغن اسطوخودوس و روغن درخت چای می‌تواند تعداد مو و قطر مو را کاهش دهد. روغن اسطوخودوس و روغن درخت چای به علت فعالیت ضد آندروژنی شناخته شده هستند و میزان آندروژن‌ها مانند تستوسترون و DHT را مهار می کنند. برای تهیه این ماسک کافی است ۶ قطره عصاره‌ درخت چای و ۱ قاشق چای خوری عصاره‌ اسطوخودوس را مخلوط کنید. مقداری پنبه را به این ترکیب آغشته کنید و روی صورت‌تان بمالید. برای دریافت نتیجه بهتر این روش را برای ۳ ماه ۲-۳ بار در روز تکرار کنید.

۷. نخل اره‌ای

عصاره‌ نخل اره‌ای یک روش گیاهی بسیار خوب برای کاهش میزان آندروژن اضافی در بدن زنان است. در یک مطالعه که بر روی ۳۱ زن مبتلا به هیرسوتیسم صورت گرفت، نتایج قابل قبولی حاصل شد. این افراد به مدت ۲ ماه عصاره‌ نخل اره‌ای را ۲ بار در روز مصرف کردند. پس از ماه اول موهای زائد آنها به میزان ۱۶٪ و پس از ماه دوم به میزان ۲۹٪ کاهش یافت. فقط ۱ بیمار به این گیاه واکنش آلرژی پوستی نشان داد. پس از این دوره، اکثر بیماران به جلسات کمتری نیاز داشتند تا موهای زائد خود را از بین ببرند. زنان باردار و شیرده باید از مصرف این عصاره‌ گیاهی اجتناب کنند. به علاوه افرادی که داروهای رقیق‌کننده‌ خون مصرف می‌کنند باید قبل از مصرف عصاره‌ نخل اره‌ای خام با پزشک مشورت کنند. اگر نتوانستید این گیاه را به صورت تازه پیدا کنید، این گیاه به صورت کپسول نیز موجود است. برای تهیه این ماسک دو فنجان آب را روی حرارت بگذارید تا جوش بیاید. سپس ۲ قاشق سوپخوری نخل اره‌ای تازه داخل آن بریزید. ۳۰ دقیقه صبر کنید تا دم بیاید. این دمنوش را روزی دو بار مصرف کنید.

از بین بردن موهای زائد صورت

۸. کوهوش سیاه

کوهوش سیاه برای کمک به کاهش اثرات آندروژن و علائم یائسگی مفید است، اما اثر آن بر هیرسوتیسم باید مورد تحقیق قرار بگیرد. ریشه کوهوش سیاه تاثیراتی همانند هورمون زنانه، استروژن دارد، در برخی قسمت‮‌های بدن این گیاه می‮تواند تاثیرات استروژن را افزایش و در بخش‮های دیگری از بدن تاثیرات استروژن را کاهش دهد. اگر سرطان، تومور یا بیماری کبد دارید از این گیاه به هیچ شکلی استفاده نکنید. برای تهیه این ماسک آب را به جوش بیاورید و ۱/۲ قاشق غذاخوری کوهوش سیاه خشک‌شده را به آن اضافه کنید. این مخلوط را به مدت نیم ساعت بجوشانید. وقتی به ۱/۳ مقدار اولیه رسید از روی حرارت بردارید. مخلوط را از صافی رد کنید و ۱ قاشق چای خوری عسل به آن اضافه کنید. بگذارید خنک شود. ۳ بار در روز آن را بنوشید.

۹. روغن بادام

روغن بادام برای سلامتی و زیبایی پوست عالی است. همچنین حاوی ترکیباتی است که مانع رشد مو می‌شوند. شما می‌توانید بعد از وکس، شیو یا اپیلاسیون مقداری روغن بادام روی صورت خود اعمال کنید. این کار را چند بار در هفته تکرار کنید و کاهش رشد مو را مشاهده کنید. البته این روش درمانی از فردی به فرد دیگر متفاوت است و برای بعضی افراد بسیار سریع عمل می‌کند در حالیکه برای بعضی دیگر تاثیری ندارد.

از بین بردن موهای زائد صورت

۱۰. زردچوبه

زردچوبه ادویه‌ای است که معمولا در غذاهای هندی استفاده می‌شود، اما این ادویه در درمان‌های بهداشتی و زیبایی هم کاربرد بسیاری دارد. برای تهیه این ماسک مقداری پودر زردچوبه، روغن اسطوخودوس و ژل آلوئه‌را را مخلوط کنید و در یک حرکت دایره‌ای در منطقه آسیب دیده اعمال کنید. اجازه دهید این ماسک حدود ۳۰ دقیق روی پوستتان بماند، سپس آن را با آب سرد بشویید. این روش را سه بار در هفته و به مدت سه ماه تکرار کنید. بعد از آن متوجه خواهید شد که موهای شما بهتر، کندتر و ضعیف‌تر رشد می‌کنند. اگر صورت‌تان موهای قطور دارد از ترکیب زردچوبه با مواد دیگر مانند پودر بلغور جوی دوسر، آرد برنج، یا آرد نخود استفاده کنید.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد