راهنمای خرید ماوس مناسب

0 663

ماوس یکی از مهم‌ترین لوازم جانبی کامپیوتر است که کاربران کامپیوتر به‌طور متوسط چند ساعت در روز با آن کار می‌کنند. کاربران لپ‌تاپ نیز در بیشتر مواقع کار با  پد لمسی لپ‌تاپ را سخت می‌دانند و با خرید یک ماوس مناسب، سعی می‌کنند در طول روز  با استفاده از آن با لپ‌تاپ خود کار کنند. برای خرید یک ماوس مناسب باید عوامل متعددی را در نظر گرفت؛ دست هر شخص با شخص دیگر فرق دارد، بنابراین انتخاب این ماوس‌ها کاملاً شخصی و متناسب با ویژگی‌ها و نیازهای هرفرد است.

۱. ماوس بی‌سیم یا سیمی؟

استفاده از یک ماوس بی‌سیم یا سیمی یک انتخاب کاملاً شخصی است. وقتی از ماوس بی‌سیم استفاده می‌کنید؛ آزادی عمل بیشتری در استفاده از آن دارید؛ اما ممکن است باتری آن تمام شود و نتوانید کارتان را به پایان برسانید. البته اگر یک باتری اضافه داشته باشید؛ به راحتی می‌توانید آن را تعویض کرده و به کارتان ادامه دهید. ماوس‌های بی‌سیم دارای یک سوئیچ خاموش و روشن هستند که بهتر است در زمان‌هایی که از آن استفاده نمی‌کنید آن را خاموش کنید تا باتری آن هدر نرود.

مزایای ماوس‌های بی‌سیم: شما می‌توانید از طریق یک گیرنده و قابلیت بلوتوث به این ماوس‌ها متصل شوید. بیشتر کاربران لپ‌تاپ از ماوس‌ها بی‌سیم استفاده می‌کنند.

معایب ماوس‌های بی‌سیم: این ماوس‌ها اغلب وزن سنگینی دارند و ممکن است در حین کار باتری آن‌ها تمام شود. اکثر ماوس‌های بی‌سیم در اجرای عملکرد خود تأخیر دارند که بسیار ناچیز است و اندکی دقت آن‌ها نسبت به ماوس‌های سیمی پایین‌تر می‌باشد.

مزایای ماوس‌های سیمی: نبود باتری در ماوس‌های سیمی می‌تواند وزن آن را اندکی سبک‌تر کند؛ به همین دلیل فضای بیشتری برای سایر امکانات ماوس در نظر گرفته می‌شود و ممکن است کلیدهای سفارشی بیشتری بر روی بدنه آن تعبیه شود. شما می‌توانید در هر زمان از این ماوس‌ها استفاده کنید و نگرانی بابت تمام شدن باتری آن نداشته باشید.

معایب ماوس‌های سیمی: برخی کاربران، کابل ماوس‌های سیمی را مزاحم می‌دانند که باعث می‌شود آزادی عمل آن‌ها محدود کند؛  مخصوصاً افرادی مانند گیمرها در حین بازی ‌این کابل را می‌کِشند و ممکن است به آن آسیب وارد کنند.

۲. راحتی استفاده از ماوس

هنگام خرید یک ماوس مهم‌ترین عامل راحتی آن در دستان شما است؛ اگر  از یک ماوس استفاده کردید و احساس خوب و راحتی داشتید این ماوس برای شما مناسب است. این فاکتور کمی ساده به نظر می‌رسد اما عوامل متعددی وجود دارد که بر روی راحتی ماوس تأثیر می‌گذارد. برای اینکه با در دست گرفتن یک ماوس احساس راحتی داشته باشید؛ باید ماوس سبک، شکل و اندازه مناسب، بافت و جنس خوب و جهت‌گیری و شکل استانداردی داشته باشد. بنابراین قبل از خرید آن را در دست بگیرید تا وزن و اندازه آن را تخمین بزنید. اگر خرید آنلاین انجام می‌دهید؛ اندازه ماوس، ابعاد و شکل ظاهری آن را در نظر داشته باشید. علاوه بر این سَبک شما در دست گرفتن ماوس نیز اهمیت دارد. در این قسمت سه مدل از سبک‌هایی که کاربران ماوس را در دست می‌گیرند را مشاهده می‌کنید.

سبک در دست گرفتن ماوس:

هر ماوسی برای استفاده  با یک سبک طراحی شده است؛ البته برخی از ماوس‌ها نیز به صورت عمومی و برای هر نوع سبکی استفاده می‌شوند. اگر در حین گرفتن ماوس در دستانتان از یک سبک خاص استفاده می‌کنید. بهتر است از ماوس‌های موجود در آن استفاده کنید.

مدل palm grid

یک روش رایج برای در دست گرفتن ماوس است و اکثر کاربران با آن راحت هستند. در این مدل هنگام کلیک کردن اندکی دقت کار پایین می‌آید؛ زیرا انگشتان شما در موقعیت ایدئال قرار ندارد. در این روش دست کاربر به‌طور کامل روی ماوس قرار دارد و تماس کاملی بین کف دست و ماوس برقرار است. ماوس Razer DeathAdder یک ماوس مناسب برای افرادی است که از این نوع سبک استفاده می‌کنند.

مدل claw grid

این مدل بیشتر در گیمرها رایج است و در هنگام کلیک کردن سرعت را بالاتر برده و آسان‌تر است. اما در مدت زمان طولانی شما را خسته می‌کند. این روش همانند یک پنجه است که نک انگشتان و مچ دستتان با ماوس در تماس می‌باشد. در صورتی که ماوس خود را این‌گونه در دست می‌گیرید؛ بهتر است از ماوس‌هایی مانند Corsair Raptor M45 استفاده کنید.

مدل fingertip grid

در این مدل کنترل شما عالی است و حالت طبیعی‌تری دارید. البته ازآنجایی‌که ماوس تنها با انگشتان کنترل می‌شود برای برخی افراد سخت است.

جنس و بافت ماوس:

بعد از انتخاب سبک در دست گرفتن ماوس، جنس و بافت سطحی آن نیز در راحتی و استفاده از این وسیله تأثیر می‌گذارد. ماوس‌هایی با جنس‌ها و بافت‌های ظاهری متنوعی تولید می‌شوند. برخی پلاستیکی با سطح سخت یا نرم، خشن و یا براق هستند. حتی در برخی ماوس‌ها از سطح فلزی نیز استفاده می‌شود. مثلاً برخی کاربران از ماوس‌های براق شکایت دارند و تجربه آن‌ها نشان می‌دهد که در هنگام کار با ماوس‌های براق، کف دست عرق می‌کند. بنابراین انتخاب یک ماوس با جنس متفاوت یک انتخاب شخصی است. در صورت امکان بهتر است به فروشگاه بروید و ماوس‌های مختلف را لمس کنید.

چپ‌دست یا راست‌دست:

مورد بعدی در راحتی و استفاده از ماوس، چپ‌دست بودن یا راست‌دست بودن کاربر است. تقریباً تمام ماوس‌ها دارای دو جهت کلیک راست و چپ هستند؛ برخی ماوس‌ها به صورت اختصاصی برای راست‌دست‌ها، برخی برای چپ‌دست‌ها و برخی ماوس‌ها هم برای هر دو دسته ارائه شده‌اند. متأسفانه ماوس‌ها ارائه شده برای افراد چپ‌دست اندکی نادر است.

اندازه و شکل فیزیکی ماوس:

اندازه و شکل فیزیکی ماوس نیز به اندازه دست شما  بستگی دارد. ماوس‌های بزرگ برای افرادی مناسب می‌باشد که دست‌های بزرگی دارند؛ ماوس‌های کوچک‌تر برای کاربرانی است که دست‌های کوچک‌تری دارند. ارتفاع و طول ماوس نیز بسته به سبک در دست گرفتن ماوس و اندازه دست شما می‌تواند انتخاب شود. یک ماوس با ارتفاع زیاد برای افرادی مناسب نیست که از سبک palm grip استفاده می‌کنند. همان‌طور که یک ماوس با طول زیاد برای افراد claw grip مناسب نمی‌باشد.

وزن ماوس:

وزن ماوس نیز در راحتی استفاده از ماوس تأثیر می‌گذارد. برخی افراد ترجیح می‌دهند از موس‌های سبک و برخی دوست دارند از ماوس‌های سنگین استفاده کنند. شرکت‌ها در طراحی این ماوس‌ها تصمیم گرفته‌اند که با قرار دادن برخی وزنه‌ها این اختیار را به کاربر بدهند تا وزن ماوس را تنظیم نماید؛ مثلاً در ماوس Aorus M5 می‌توان به وزن قابل تنظیم آن اشاره کرد که به لطف وزنه‌های ۲.۵ گرمی که در بخش پایینی آن تعبیه شده، محقق شده است.

۳. دقت ماوس

هدف و رسالت ماوس ردیابی حرکات دست بر روی خود و تبدیل آن‌ها به حرکات بر روی صفحه‌نمایش است. اگر ماوس نتواند حرکات شما را با دقت بر روی صفحه‌نمایش پیدا کند؛ دچار اختلال شده و خراب شده است. مهم‌ترین کار ماوس دقت آن است. سنسورهای روی ماوس بزرگ‌ترین و مهم‌ترین نقش ماوس در دقت آن را ایفا می‌کنند. ماوس‌های مدرن دارای سنسور نوری و سنسور لیزری هستند که حرکات دست و انگشتان را به‌خوبی ردیابی می‌کنند. سنسورهای نوری دقت بالایی دارند اما روی سطوح براق و شیشه‌ای کار نمی‌کنند؛ اما ماوس‌های لیزری بر روی هر سطحی کار می‌کنند؛ اما به اندازه سنسورهای نوری دقیق نیستند.

(Dots Per Inch) DPI و CPI (Counts Per Inch) حساسیت ماوس را نشان می‌دهند. DPI  نقطه در اینچ را تعریف می‌کند و CPI تعداد پیکسل‌های مجازی که یک ماوس قادر به تشخص آن‌ را نشان می‌دهد. محدوده‌ی ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ برای این معیارها مناسب است؛ اما در صورتی که با ماوس خود بازی‌های کامپیوتری انجام می‌دهید DPI در ۲۴۰۰ تا ۳۲۰۰ پیشنهاد می‌شود. البته بهتر است از ۳۲۰۰ بالاتر نروید. گیمرها به دنبال یک ماوس با حساسیت و دقت بالا هستند؛ اما برای کاربران معمولی ماوس‌های با دقت و حساسیت متوسط نیز مناسب است و نیازی به پرداخت هزینه بالا نیست. در ماوس‌های بی‌سیم تأخیر در عملکرد وجود دارد. البته این تأخیر بسیار ناچیز است. بنابراین نگران انتخاب یک ماوس بی‌سیم نباشید.

۴. نرخ نمونه‌برداری

نرخ نمونه‌برداری ماوس در واقع  نشان می‌دهد که هر ثانیه ماوس چند بار موقعیت  خود را به کامپیوتر گزارش می‌دهد. این عدد با هرتز اندازه گیری می‌شود و هرچه قدر بیشتر باشد دقت ماوس بیشتر و حرکت آن نرم‌تر است.

۵. طراحی کلیدهای روی ماوس

ماوس‌های ساده دارای دو کلید و یک چرخ اسکرول بر روی بدنه‌شان هستند که برای کاربران معمولی مناسب است. اما ماوس‌های پیچیده‌تری نیز وجود دارد که هفت تا هشت کلید بر روی بدنه خود داشته و عملکردهای متفاوتی را انجام می‌دهند. به‌طور معمولی گیمرها به دنبال ماوس‌ها با کلیدهای زیاد و متنوع هستند تا بتواند بازی‌شان را راحت‌تر و روان‌تر انجام دهند. اگر بسته به نوع کارتان به یک ماوس با قابلیت‌های بیشتری نیاز دارید بهتر است سراغ ماوس‌های چند کلیدی بروید. در غیر این صورت انتخاب یک موس ساده با کلیک راست و چپ و یک چرخ اسکرول عاقلانه‌تر می‌باشد.

۶. امکانات اضافی ماوس

برخی از ماوس‌های جدید دارای قابلیت هاو ویژگی‌های اضافی هستند که ممکن است بر انتخاب خرید شما تأثیر بگذارد.

وجود نورهای پس‌زمینه در ماوس

برخی از کاربران ترجیح می‌دهند بر روی بدنه ماوس نورهای اضافه وجود داشته باشد و برخی این قابلیت را اضافی می‌دانند. البته استفاده از ماوس در فضای تاریک با استفاده از این نورها آسان‌تر می‌شود؛ اما تفاوت چندانی ندارد.

اسکرول های چند جهته

برخی از ماوس‌ها قابلیت اسکرول را در چند جهت مختلف در اختیار کاربر قرار می‌دهند؛ در این صورت شما علاوه بر پایین و بالا کردن یک صفحه یا محیط بازی، می‌توانید به سمت چپ و راست نیز حرکت کنید که این قابلیت در بسیاری از موارد کاربردی است.

وزن سفارشی

وزن سفارشی یکی دیگر از مواردی است که در برخی ماوس‌ها قرار داده شده است و شما می‌توانید با استفاده از آن وزن ماوس را کم یا زیاد کنید.

نتیجه‌گیری

هیچ ماوسی وجود ندارد که برای همه کاربران مناسب بوده و نیازها آن‌ها را رفع کند. بنابراین شما باید بر اساس نیازها و ویژگی‌های موردنیاز و تمایلات شخصی‌تان یک ماوس مناسب تهیه کنید.  یک ماوس مناسب برای شما ممکن است برای همکار و دوستتان مناسب نباشد؛ بنابراین در مورد مدل‌ها از دیگران نظر نخواهید و خودتان با امتحان کردن ماوس و بررسی آن یک ماوس مناسب برای خود تهیه کنید.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد