راهنمای خرید هدفون (قسمت اول)

0 816

وقتی شما تصمیم می گیرید از یک تکنولوژی جدید استفاده کنید در ابتدا باید به این سوال جواب دهید که این تکنولوژی به چه درد شما می خورد؟ کدام قسمت از زندگی شما را ارتقا می دهد؟ با استفاده از آن می خواهید به چه چیزی برسید؟ مثلا وقتی شما قصد داریم یک لپ تاپ بخرید، اول باید به این نتیجه برسید که چه ویژگی در لپ تاپ برای شما اهمیت و الویت دارد. مثلا سی پی یو بالاتر و سرعت بیشتر، برای بازی های مهیج و یا رزولوشن تصویر و حجم بیشتر برای دیدن فیلم های جدید و باکیفیت؟ بنابراین در مرحله اول باید تصمیم بگیریم که چه فاکتورهایی برای شما اهمیت دارد.

در مورد هدفون این خصوصیات و ویژگی های محدود تر است و در ۳ عامل خلاصه می شود.

اینکه شما انتظار کیفیت صدای بهتری دارید؟

و یا اینکه دوست دارید هدفون به راحتی قابل حمل باشد؟

و یا یک هدفون مقرون به صرفه می خواهید؟

شرکت های بسیاری در این سه حوزه سرمایه گذاری کرده اند. بسیاری از آنها تمرکز بیشتری بر کیفیت و بلند بودن صدا داشتند و با تکنولوژی های پیشرفته این معیار را ارتقا دادند. بعضی از این شرکت های قابلیت های بلوتوث و وای فای را در هدفون های خود قرار دادند تا حمل و نقل آنها آسان تر شود و دست پا گیر نباشد، برخی شرکت ها نیز با محافظه کاری و پرداختن به همه موارد در حد نرمال، هزینه های هدفون را کاهش داده اند تا قشر متوسط جامعه نیز از این تکنولوژی بی نصیب نباشند.

پس قبل از اینکه سایت آمازون را باز کنید و یا به نزدیک ترین فروشگاه بروید، این سه فاکتور را طبق خواسته های شخصی خود الویت بندی کنید تا انتخاب هدفون برای شما آسان تر باشد.

در مرحله دوم باید انواع هدفون ها را بشناسید. در ابتدا باید بگوییم به طور کلی هدفون ها به دو دسته پشت باز(Open Back) و پشت بسته (Closed Back) تقسیم می شوند. در هدفون های پشت باز، در ایرکاپ (ear cup) هدفون منافذی وجود دارد. بنابراین ممکن است شما صداهای محیط را نیز بشنوید، همچنین ممکن است اطرافیان شما نیز موسیقی را بشنوند، اما در هدفون های پشت بسته این موضوع صدق نمی کند. مثلا مدل Sennheiser HD 800 S یک هدفون پشت باز و Fostex TH-X00 یک هدفون پشت بسته است. هدفون های پشت بسته محبوب تر هستند، اما هدفون های پشت باز نیز به دلیل تولید صدای بلندتر و با کیفیت تر مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفته است. بیایید برای حل این دو راهی به این سوال جواب دهید: آیا شما هدفون را برای گوش کردن موسیقی در خانه و یا محیط آرام تهیه می کنید؟ اگر جواب شما مثبت است پس بهتر است که هدفون پشت بسته تهیه کنید تا باعث مزاحمت برای دیگران نشوید و شاهد غرغرهای روزانه آنها نباشید.

در مرحله سوم باید نوع هدفون خود را به صورت جزئی تری انتخاب کنید، از نظر اندازه، و نوع پوشش هدفون ها به سه دسته تقسیم می شوند هدفون های دور گوشی (Over Ear)، رو گوشی (On Ear) و درون گوشی (In-ear).

هدفون های دور گوشی (Over Ear) بزرگتر هستند و با پد خود تمام گوش را احاطه می کنند، بنابراین صدا با کیفیت بهتری به گوش ما می رسد. برای استفاده طولانی مدت مناسب تر هستند اما به دلیل سایز بزرگتر کمتر خاصیت قابل حمل بودن دارند. بنابراین اگر کیفیت و راحتی گوش برایتان بیشتر الویت دارد بهتر است از این هدفون ها استفاده کنید.

هدفون های روگوشی (On Ear) سایز کوچکتری دارند و جمع و جورتر هستند و به راحتی حمل می شوند، اما با توجه به پد هدفون و محل قرار گیری آن صدای کمتر و بی کیفیت تری دارند. اما این بدان معنا نیست که کیفیت آنها قابل قبول نیست، ما در اینجا مدل ها را مقایسه می کنیم و قصد زیر سوال بردن کیفیت هیچ یک از آنها را نداریم.

هدفون های داخل گوش (In-ear) کیفیت صدای مشابه هدفون های دور گوشی دارند و مانند هدفون های روگوشی کوچک هستند و حمل نقل آن آسان است، اما چرا همچنان برای دو گروه قبلی تقاضا داریم و همه به سمت این نوع هدفون نمی روند؟ پاسخ این سوال واضح است، به این دلیل که این هدفون ها راحت نیستند و فرد حس خوبی درون گوش خود ندارد. مثلا برای استفاده از هدفون “Etymotic ER4XR” شما مجبورید که پد آن را داخل گوش خود فرو کنید و این حس خوبی ایجاد نمی کند.

ادامه دارد….

منبع :

www.theverge.com

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد