روش‌های طبیعی برای درمان آکنه کودک

0 845

آکنه کودک یا آکنه نوزاد یک بیماری شایع پوستی است که مممکن است از بدو تولد در صورت نوزاد دیده شود. آکنه کودک حدود ۲۰٪ از نوزادان را تحت تاثیر قرار میدهد که به صورت برآمدگی‌های کوچکِ سفید و قرمز بر روی پوست ظاهر می‌شود. آکنه کودک یک مشکل جدی نیست و به مرور زمان کاهش می‌یابد. این مشکل پوستی به طور عمده در ناحیه صورت رخ می‌دهد نه در سینه، پاها یا بازوها. به طور کلی، مادران امروزی از آکنۀ نوزاد تازه متولد شده، بسیار مضطرب می‌شوند و بلافاصله با پزشک مشورت می‌کنند. در مواقع نادر، ممکن است پزشکان چند تست موضعی تجویز کنند تا علت آکنه را تشخیص دهند. با این حال، آکنه کودک به طور طبیعی درمان میشود. توصیه میشود از داروهای طبیعی برای درمان آکنه کودک استفاده کنید، زیرا آنها برای نوزادان مناسب‌تر هستند. در این مطلب برخی از درمان‌های خانگی و طبیعی برای درمان آکنه کودک بیان شده است، اما قبل از اعمال هر یک از آنها با پزشک مشورت کنید زیرا پوست کودک بسیار حساس است.

۱. شیر مادر

شیر مادر یک درمان فوق العاده برای بثورات معمولی و آکنه کودک است. شیر مادر دارای اسید لوریک است که با خواص شفابخشی بسیاری همراه است. شیر مادر، پوست را لایه‌برداری می‌کند و از این راه آکنه کودک را درمان کند، زیرا این مایع، ضد باکتری و ضد میکروب است. علاوه بر این، شیر مادر، پوست را از حملات آکنه محافظت می‌کند و همچنین پوست را درمان و هیدراته می‌کند. بنابراین، ایمن‌ترین و طبیعی‌ترین راه‌های درمان آکنه، شیر مادر است.

مواد لازم:
شیر مادر

دستورالعمل:
– به سادگی، چند قطره شیر مادر را روی بخشی از صورت اعمال کنید که شامل آکنه است.
– البته میتوانید آن را در کل صورت کودک هم اعمال کنید. با کمک یک توپ پنبه آن را در یک حرکت دایره‌ای روی صورت کودک پخش کنید.
– پس از ۲۰ دقیقه، صورت کودک را با استفاده از یک پارچۀ مرطوب و گرم پاک کنید.
– برای حذف آکنه این درمان را سه بار در روز تکرار کنید.

درمان آکنه کودک

۲. چای قاصدک

اساسا، ریشه قاصدک برای حفظ تعادل هورمون‌های جنسی زنانه مفید است. مصرف چای قاصدک نه تنها برای مادر بلکه برای کودک نیز مفید است. ریشه قاصدک به پوست کمک می‌کند تا باکتری‌های عامل آکنه را از بین ببرد زیرا از اجزای تلخ تشکیل شده است. اگر مادر چای قاصدک مصرف کند، کودک میتواند از مزایای آن بوسیله شیر مادر استفاده کند.

مواد لازم:
مقداری ریشه قاصدک و تمشک قرمز
۳ اینچ علف لیمو
نصف فنجان گزنه
۱ کاسه آب

دستورالعمل:
– یک کاسه پر از آب، چند ریشه قاصدک، ۳ اینچ علف لیمو، نصف فنجان گزنه و مقداری تمشک قرمز را آماده کنید.
– بگذارید آب جوش بیاید و سپس تمام مواد را به آن اضافه کنید. پس از آن، مواد را با آب بجوشانید و اجازه دهید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بماند. هنگام تهیه چای، آن را هم بزنید.
– در صورت نیاز مقداری شکر و عسل به چای اضافه کنید و آن را از صافی رد کنید.
– برای درمان آکنه کودک، این چای را سه بار در روز مصرف کنید.
– شما میتوانید چای باقی مانده را در یخچال قرار دهید و تا ۲ روز آن را مصرف کنید.

۳. سرکه سیب

بهترین داروی خانگی و طبیعی برای درمان آکنه کودک، سرکه سیب است. سرکه سیب یک روغن جاذب است که باکتری‌ها را به راحتی از بین میبرد. سرکه سیب به سرعت باکتری‌ها را می‌کشد و پوست را سالم و تمیز نگه می‌دارد. برای درمان آکنه کودک، سرکه سیب باید در فرم رقیق شده آن استفاده شود زیرا بسیار غلیظ است. قبل از اینکه سرکه سیب را بر پوست صورت اعمال کنید بهتر است آن را روی قسمتی از پوست نوزاد تست کنید.

مواد لازم:
۱-۲ قاشق چایخوری سرکه سیب
نصف فنجان آب مقطر

دستورالعمل:
– حدود ۱-۲ قاشق چایخوری سرکه سیب بردارید و آن را با نصف فنجان آب مقطر مخلوط کنید.
– آنها را به خوبی با هم مخلوط کنید و چند توپ پنبه را به مدت ۵ دقیقه در محلول غوطه‌ور کنید. توپ پنبه‌ها را به آرامی در مناطق آسیب دیده اعمال کنید.
– برای تمیز کردن صورت کودک، ۲۰ دقیقه صبر کنید، سپس از پارچه گرم و مرطوب استفاده کنید.
– برای درمان مشکل، این روش را ۲ بار در روز و به مدت ۵ روز تکرار کنید.

درمان آکنه کودک

۴. نشاسته ذرت

اگر به دنبال داروهای طبیعی و خانگی برای درمان آکنه کودک هستید، نباید نشاسته ذرت را فراموش کنید. نشاسته ذرت حاوی چندین ویتامین، مانند ویتامین B5 ،B1 و C است. علاوه بر این، شامل نیاسین، لیکوپن و تیامین هم می‌باشد که برای پوست کودک بسیار مفید است. این ماده به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل میکند و پوست را صاف و تمیز نگه میدارد. نشاسته ذرت، ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز پوست را فراهم میکند تا از پوست در برابر آکنه محافظت شود. نشاسته ذرت همچنین در خشک کردن پوست هم موثر است، بنابراین میتواند چربی‌های بیش از حد صورت را از بین ببرد.

مواد لازم:
۲ قاشق چایخوری نشاسته ذرت
چند قطره آب

دستورالعمل:
– ابتدا، ۲ قاشق چایخوری نشاسته ذرت بردارید و آن را با آب مخلوط کنید.
– با نوک انگشتان این مخلوط را روی صورت کودک ماساژ دهید و اجازه دهید ۶۰ دقیقه بماند.
– با استفاده از آب آشامیدنی، صورت کودک را بشویید و در صورت لزوم از مرطوب کننده استفاده کنید.
– به منظور حذف زودرس آکنه، آن را دو بار در روز تکرار کنید.

۵. روغن نارگیل

یکی دیگر از بهترین داروهای خانگی و طبیعی برای درمان آکنه کودک روغن نارگیل است. روغن نارگیل همانند شیر مادر، آکنه کودک را درمان میکند. این روغن پوست کودک را مرطوب می‌کند و از پوست در برابر حملات باکتری‌ها محافظت میکند. علاوه بر این، روغن نارگیل به راحتی جذب پوست کودک می‌شود و پوست کودک را غنی می‌کند، زیرا سرشار از ویتامین E است. روغن نارگیل و شیر مادر هر دو حاوی اسید لوریک هستند که به پوست توانایی مبارزه با آکنه پوست را می دهند.

مواد لازم:
۱ قاشق غذاخوری روغن نارگیل
توپ پنبه

دستورالعمل:
– ابتدا ۱ قاشق غذاخوری روغن نارگیل بردارید. این روغن را میتوانید مستقیما به چهره کودکتان اعمال کنید و یا اینکه از روغن نارگیلِ نیمه گرم استفاده کنید.
– توپ پنبه‌ای را به مدت یک دقیقه در روغن خیس کنید و به آرامی این توپ پنبه را در ناحیه آسیب دیده کودک اعمال کنید. ۲۰ دقیقه صبر کنید تا پوست کودک بتواند روغن نارگیل را جذب کند.
– در نهایت، صورت را با استفاده از پارچه مرطوب پاک کنید.

درمان آکنه کودک

۶. آب لیمو و عسل

لیمو و عسل دارای مزایای پزشکی بسیاری هستند. عسل یک محصول طبیعی خوب است، بنابراین انتخاب خوبی برای نوزادان است. این ترکیب تاثیر ضد التهابی و ضد باکتریایی بر پوست می‌گذارد. اعمال آب لیمو و عسل بر روی پوست به داخل پوست نوزاد نفوذ می‌کند و ناخالصی‌های آن را از بین میبرد. عسل پوست را آرام می‌کند در حالی که لیمو آن را لایه‌برداری می‌کند.

مواد لازم:
آبِ نصف لیمو
۱ قاشق غذا خوری عسل خام یا عسل مانوکا

دستورالعمل:
– در مرحله اول، آب نصف لیمو را بگیرید و با ۱ قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید.
– پس از آن، یک توپ پنبه را به مدت ۲ تا ۳ دقیقه در این مایع خیس کنید. به آرامی پنبه را روی صورت کودک خود قرار دهید و آن را به خوبی پخش کنید.
– حداقل نیم ساعت صبر کنید، سپس با کمک یک پارچۀ گرم و مرطوب پوست کودک را پاک کنید.
– برای دریافت نتایج بهتر، این روند را دو بار در روز تکرار کنید.

۷. رعایت بهداشت

علاوه بر تمام داروهای خانگی ارائه شده که برای درمان آکنه کودک مفید هستند، لازم است پوست کودک را تمیز نگه دارید زیرا پوست کودک حساس و آسیب پذیر است. موارد زیر را دنبال کنید:

– بالش، ملافه و لباس کودک را تمیز نگه دارید.
– تمام اسباب بازی‌های کودک را به طور منظم با یک ضد عفونی کننده تمیز کنید.
– قبل از لمس صورت کودک حتما دست‌های خود را تمیز کنید.
– صورت نوزاد را هیدراته کنید. صورت کودک را چندین بار تمیز نکنید زیرا میتواند خشک شود.
– برای شستن لباس‌های کودک از مواد شوینده ضد باکتری استفاده کنید.

۸. جو دوسر

جوی دوسر باعث شادابی و رطوبت پوست میشود و آکنه کودک را درمان می‌کند. بنابراین، بهترین روش خانگی برای درمان آکنه کودک محسوب میشود.

مواد لازم:
۱/۳ فنجان بلغور جو دوسر

دستورالعمل:
– بلغور جو دوسر را با یک مخلوط‌کن یا غذاساز مخلوط کنید. آب گرم را بازکنید و وان حمام را پر کنید. سپس پودر جو دوسر را داخل وان بریزید.
– سپس، آب را با استفاده از دست خود بچرخانید تا پودر به طور مساوی توزیع شود.
– کودک را به مدت ۱۰ دقیقه در حمام جو دوسر قرار دهید، فقط مراقب چشمان کودک باشید.
– بعد از ۱۰ دقیقه، پوست نوزاد را خشک کنید (بدون شستن آن).
– این فرایند باید هر روز یا یک روز در میان تکرار شود. با این روش زخم‌ها و بثورات آکنه به زودی برطرف خواهند شد.

درمان آکنه کودک

۹. پودر بچه

پودر بچه برای درمان بثورات پوشک و آکنه کودک مفید است. این ماده کمک می‌کند تا پوست بدون ایجاد منافذ مسدود شده خشک شود. شما می‌توانید پودر نوزاد را در مناطق مرطوب اعمال کنید.

مواد لازم:
پودر بچه

دستورالعمل:
– در ابتدا منطقه آسیب دیده را پاک و خشک کنید. پس از آن، پودر بچه را در منطقه آسیب دیده بپاشید.
– با کمک نوک انگشتان، پودر را به آرامی روی مناطق آسیب دیده ماساژ دهید.
– پس از حمام نوزاد، این کار را به طور منظم دنبال کنید.

راهنمایی‌های اضافی:

– آکنه کودک را تحریک نکنید، نترکانید و یا زخمی نکنید.
– از اعمال رطوبت بر پوست کودک اجتناب کنید.
– از محلول‌های موضعی قوی و کرم‌های حاوی بنزوئیل پراکسید و اسید سالیسیلیک اجتناب کنید.
– از لوسیون‌های مسدود کننده منافذ پوست اجتناب کنید. برای شستن صورت کودک از مرطوب کننده‌های بدون روغن استفاده کنید تا آکنه پاک شود.
– صورت بچه را پس از تف کردن یا عرق کردن خشک کنید.
– مادران شیرده باید از خوردن میوه‌های شیرین اجتناب کنند.
– قبل از اعمال هریک از روش‌ها سعی کنید آلرژی کودک را بررسی کنید. اگر علامتی از تحریک وجود دارد، از آن روش درمانی استفاده نکنید.
– وجود آکنه یا بثورات را در جاهای دیگر بدن چک کنید. همانطور که پیشتر گفته شد، آکنه کودک اغلب در ناحیه صورت ظاهر می‌شود، اما اگر این مسئله در جاهای دیگر بدن ظاهر شود، باید بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید، زیرا ممکن است نشانه‌ای از اگزما یا درماتیت سبوره‌ای باشد.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد