مقایسه ۴ ترموستات هوشمند سال ۲۰۱۸

0 601

گاهی اوقات به علت تغییرات آب و هوایی، دمای خانه گرم و سرد می شود. در این راستا همه ما از یک سری تجهیزات گرم کننده مانند پیکیج در فصل های سرد سال و تجهیزات خنک کننده ای مانند کولر در فصل گرم سال استفاده می کنیم و تقریبا تمام خانه ها و موسسات و شرکت ها از این وسایل برای متعادل نگه داشتن هوای  محیط شان بهره می برند. این وسایل نیز به لطف پیشرفت تکنولوژی هر روز تغییر می کنند و قابلیت های جدید به آنها اضافه می شود و شما می توانید درجه حرارت این وسایل را به راحتی و از راه دور کنترل نمایید. اما امروزه تکنولوژی جدید وارد  میدان شده است که دیگر به این دکمه ها و کنترل از راه دور نیاز ندارید. ترموستات های هوشمند می توانند به صورت خودکار و بدون دخالت شما، دمای اتاق را تنظیم کنند.

در این مطلب می خواهیم ۴ نوع ترموستات هوشمند را به شما معرفی کرده و قابلیت های آنها را با هم مقایسه کنیم. در ابتدا در یک جدول کلی با این ترموستات ها و ویژگی های کلی آن آشنا شوید:

Honeywell Nest 3 Ecobee3  Ecobee4
-تنظیم هوشمند دما

-تنظیمات چندگانه

-نصب و راه اندازی آسان

-مصرف انرژی کم

-همگام سازی با دستیار صوتی الکسا و سیری

-برنامه سازگار به گوشی های اندروید و ios

 

-طراحی مقاوم و نوآورانه

-تنظیمات چندگانه

-مصرف انرژی کم

-صفحه نمایش بزرگ با رزلوشن بالا

-پشتیبانی از سنسور های مختلف

-سازگاری با بلندگوهای آمازون اکو و گوگل هوم

-کنترل از راه دور از طریق برنامه  و نرم افزار

-سازگاری با سیستم های تهویه

 

-سازگار با بلندگوی آمازون اکو

-ارسال آلارم و اعلان ها

-مصرف انرژی کم

-سازگاری با سیستم تهویه

-برنامه EcoBee برای نظارت از طریق گوشی همراه

 

-چند منظوره

-نصب و استفاده آسان

-طراحی پیشرفته و قابل حمل

-برنامه EcoBee برای نظارت از طریق گوشی همراه

-تنظیمات دمای خودکار

-سازگاری با سیستم های تهویه

-سازگار با دستگاه های هوشمند خانگی

-قابلیت همگام سازی با دستیار صوتی الکسا آمازون

تمامی این ترموستات ها به صورت هوشمند و قابل برنامه ریزی شده عمل می کنند و از این طریق می تواند دمای داخل فضا را کنترل نمایند. برخلاف ترموستات های معمولی نیازی به تنظیم و یا کنترل از راه دور ندارید. این ترموستات ها با تنظیمات اولیه خود دما را به صورت خودکار تنظیم می کنند.  در واقع آنها  مجهز به برنامه هایی هستند که بر روی گوشی هوشمند نصب می شود و از طریق وایفای همگام سازی انجام می شود و کاربران می توانند در هر نقطه ای از خانه  تنظیمات اولیه دما را انجام دهند.

این وسایل هوشمند می تواند در زمان و تاریخ مشخص دما را نشان داده و آن را در قالب نمودارهایی ارائه کنند. در صورتی که سیستم گرمایشی دچار مشکل شود با آلارم کاربر را از بروز مشکل باخبر می کند و از این طریق باعث صرفه جویی در انرژی خواهند شد.

در این قسمت ۴ مدل ازبهترین ترموستات های هوشمند موجود در بازار را به شما معرفی کرده و خصوصیات آنها را به اختصار شرح می دهیم:

۱. Ecobee4  Alexa-Enabled Thermostat with Sensor
این ترموستات هوشمند از جنس پلاستیک با کیفیت بوده و از یک رابط کاربری سیاه و سفید در یک صفحه نمایش ۳.۵ اینچی بهره می برد. این ترموستات قابلیت آن را دارد که بادستیار صوتی الکسا آمازون ارتباط برقرار کرده و همگام سازی شود، بنابراین شما می توانید از طریق الکسا و به صورتی صوتی تنظیمات دما را اعمال کنید. این وسیله چند منظوره است و علاوه بر تنظیم دمای هوا به صورت خودکار، می تواند اخبار روز از سایت های معتبر را برای شما قرائت کند، و یا گزارش هواشناسی مختص به هر روز را به شما اطلاع دهد.

سازندگان این ترموستات برای آن برنامه ای به نام EcoBee طراحی کرده اند که بر روی گوشی های هوشمند اندروید و iOS قابل نصب می باشد و شما می توانید از طریق این برنامه از هر نقطه ای، تنظیمات دما را انجام دهید. این دستگاه مجهز به سنسور هایی است که در تمام نقاط خانه به کار گرفته می شود و از این طریق دمای کل خانه را کنترل می کند و در صورت بروز حادثه به شما هشدار می دهد. کیفیت تنظیم دما و اعلام این هشدار به تعداد سنسور هایی که در خانه استفاده کرده اید، بستگی دارد.

۲. Ecobee3Thermostat with Sensor
این ترموستات هنوز طرفدارای خاص خودش را دارد، باتوجه به اینکه قیمت آن از نسل بعدی خود پایین تر است، بسیاری از افراد ترجیح  می دهند از این ترموستات و قابلیت های آن استفاده نمایند. مواد به کار رفته در بدنه این مدل، مانند مدل جدید بوده و تفاوتی از این منظر ایجاد نشده است. بدنه این ترموستات نیز از جنس پلاستیک باکیفیت می باشد اما مدل جدیدتر دارای ساختار دایره ای شکل است و نسبت به این مدل گردتر می باشد.

این مدل نیز مانند مدل جدید خود، قابلیت اتصال به برنامه Ecobee را در خود جای داده است و شما می توانید با نصب این برنامه بر روی گوشی همراه خود، تنظیمات مربوطه را از هر نقطه از خانه اعمال کنید.

یکی از مهم ترین تفاوت های این مدل با مدل نسل ۴ خود در  کنترل صوتی آن می باشد. در این مدل شما نمی توانید از طریق دستیار صوتی الکسا تنظیمات مورد نظر خود را اعمال کنید . اما با این حال این ترموستات به راحتی با بلندگوی آمازون اکو سازگار می شود. بنابراین اگر از اسپیکر آمازون اکو در خانه استفاده می کنید می توانید به کمک آن دستور العمل های صوتی تان را به این ترموستات ابلاغ کنید.

برخی از کاربران معتقدند که این ترموستات نسبت به نسل جدیدش، کارایی بهتری دارد. استفاده از دستیار صوتی الکسا در نسل جدید، آن را اندکی پیچیده تر کرده  است و برخی از کاربران نمی توانند به آن اعتماد کنند.

۳. Nest 3 Learning Thermostat – Easy Temperature Control for Every Room
نسل سوم ترموستات های هوشمند NESTبا ویژگی های و قابلیت های بسیار زیادی که در اختیار کاربران قرار می دهد، نظر بسیاری از آنها را به سمت خود جلب کرده است. در بدنه آن از مس، فولاد ضد زنگ و رنگ سفید استفاده شده است، کیفیت ساخت آن بسیار خوب است و پیچ های به کاررفته در آن کوچک ، براق و بادوام هستند. رابط کاربری  و طراحی استفاده شده در آن بسیار مناسب می باشد. این دستگاه دارای یک صفحه نمایش بزرگ با رزولوشن بالاست.

در این ترموستات از قالبیت “Home/Away” استفاده شده است و دستگاه هنگامی که تشخیص دهد کسی در خانه نیست سیستم را به طور کلی خاموش می کند تا در مصرف  انرژی صرفه جویی شود و به محض ورود یک فرد به خانه سیستم گرمایشی را مطابق با تنظیمات اولیه که وارد کردید، روشن کرده و دما را تنظیم می کند. البته این ویژگی بسیار پیشرفته نیست و در صورت وجود حیوانات خانگی این سیستم دچار اشتباه شده و دستگاه را روشن می کند.

برای استفاده از این سیستم باید به وایفای متصل شوید و برنامه آن را بر روی گوشی هوشمند خود نصب کنبد. این برنامه متناسب با سیستم عامل اندروید است و هنوز نسخه iOS ارائه نشده است. این برنامه بسیار کاربردی است اما کار کردن با آن اندکی سخت است و بهتر است از نسخه وب برای تنظیمات استفاده نمایید.

شما می توانید دستگاه را با زبان های مختلفی تنظیم کنید. این ترموستات دمای هوا، میزان رطوبت و فعالیت های سطحی زمین را به شما گزارش می دهد و از این بابت یک وسیله کاربردی در خانه است.

ترموستات NEST بابلند گوهایی مانند Amazon Echo  و  Google Home قابلیت همگام سازی دارد و شما می توانید از طریق این بلندگو ها به صورت صوتی با ترموستات در ارتباط بوده و دستورالعمل هالی خود را اعمال نمایید. شما می توانید این دستگاه را به آسانی نصب و راه اندازی کنید و تقریبا با تمام سیستم های تهویه موجود در بازار سازگار می باشد.

۴. Honeywell Lyric Round 2.0 Wi-Fi Smart Programmable Thermostat
این محصول در واقع نسخه بروز رسانی شده از نمونه اولیه این شرکت می باشد که در سال ۲۰۱۴ ارائه شده بود.. حالا این دستگاه با قابلیت های بیشتری در اختیار شماست. این ترموستات دارای یک صفحه نمایش است که دما در مرکز آن نوشته می شود و دارای منو ها و دکمه هایی برای عملکرد های دیگر می باشد. شما می توانید این ترموستات را از طریق برنامه اندرویدی و iOS آن کنترل کنید. با استفاده از این برنامه می توانید در هر نقطه از خانه تنظیمات مورد نظر خود را وارد نمایید. در صورتی که فیلتر های تهویه تان نیاز به تعویض داشته باشد این دستگاه به شما هشدار می دهد.

شما می توانید به صورت صوتی و از طریق دستیار صوتی الکسا و یا  دستیار صوتی اپل (سیری) تنظیمات خود را اعمال کرده و ترموستات را کنترل کنید. در این ترموستات قابلیتی به کار رفته است تا در صورتی که هیچ کس در خانه نباشد، سیستم گرمایشی و سرمایشی را قطع کند و به محض ورود یک فرد به خانه دوباره سیستم را راه اندازی نماید.

تا اینجا با این ۴ ترموستات و ویژگی های شاخص آن آشنا شدید، همه این محصولات توسط تعدادی از کاربران خریداری شده اند و همه آنها نقاط ضعف وقوتی دارند.

این ترموستات ها به صورت هوشمندانه تنظیم می شوند و نرم افزار هایی برای نظارت و کنترل از راه دور دارند به غیر از این تنظیمات، دارای آلارم ها و هشدارهایی هستند که  شما را از مشکلات موجود در سیستم مطلع می کند، تمامی این ترموستات ها به اینترنت و وایفای متصل می شوند و از این طرق دستورالعمل های خود را اجرا می کنند. برخی از آنها با دستیار های صوتی مانند الکسا و گوگل هوم سازگارند و برخی از طریق بلندگوهای هوشمند کنترل می شوند و یا با وسایل هوشمند دیگر سازگار شده وارتباط برقرار می کنند.

حال با توجه به این ویژگی های که ذکر کردیم کدام ترموستات مناسب تر است؟
پاسخ به این سوال به میزان راحتی و امکاناتی که شما احتیاج دارید، بستگی دارد. برخی از آنها ویژگی های دارند که در مدل های دیگر وجود ندارد و این شما هستید که تعیین می کنید که آیا این قابلیت برای شما مفید و کاربردی است یا خیر. مثلا اگر از نظر بودجه محدودیت دارید و نمی توانید هزینه های بالایی را پرداخت نمایید بهتر است  مدل Honeywell را تهیه کنید.

اما اگر بخواهیم در میان ترموستات های معرفی شده یکی از آنها را انتخاب کنیم بی شک آن Nest 3 است. اگر چه این  دستگاه با گوشی های اپل سازگار نیست اما امکانات بی شماری در اختیار شما قرار می دهد که این نقص را می پوشاند. طراحی و ساخت این دستگاه بسیار خیره کننده است، اندازه آن بسیار کوچک است، اما هنوز وزن بالایی دارد. رابط کاربری آن بسیار خوب و دارای دکمه های لمسی می باشد. برنامه استفاده شده در این ترموستات بسیار خوب و اصولی است اگرچه از این نظر ترموستات Ecobee در حد بالایی قرار دارد.

اما اگر بخواهیم  با در نظر گرفتن تمام جوانب، یک ترموستات های باکیفیت موجود در بازار را انتخاب کنید بی شک ترموستات Nest 3  یک انتخاب مناسب تر می باشد.

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد