نحوه تمیز کردن فن لپ‌تاپ

0 1,446

همانند بسیاری از کامپیوتر های خانگی، درون لپ تاپ ها نیز، فن هایی قرار داده شده است که وظیفه خنک کردن سیستم لپ تاپ را بر عهده دارند، که در صورت عدم وجود آنها، لپ تاپ به شدت داغ شده و بعد از مدتی خراب می شود. پردازنده ها کامپیوتر، در هر ثانیه ممکن است میلیون ها محاسبات را انجام دهند، و هر کدام ازاین محاسبات به انرژی احتیاج دارد. بنابراین به مرور سیستم را گرم کرده و ممکن است باعث آسیب به آن شود. به طور معمول هر لپ تاپ دارای یک یا دو فن خنک کننده پردازنده اصلی و تراشه گرافیکی می باشد.

مکانیسم این فن ها به گونه ای است که با کار کردن ممکن است مقداری گرد و غبار و خاک را به درون خود منتقل کند؛ در صورتی که مقدار این گرد و غبار زیاد باشد حرکت آن را محدود کرده و میزان خنک کردن دستگاه را کاهش می دهد. در این مطلب قصد داریم نحوه پاک کردن فن ها را به شما بیاموزیم تا لپ تاپ شما سالم تر و با صدای کمتری کار کند.

اگر فن لپ تاپ شما مرتب در حال کار کردن است و هرگز خاموش نمی شود، به عنوان اولین قدم بهتر است وارد تنظیمات Windows’ Task Manager شوید برای این کار Ctrl و Shift و Esc را به صورت همزمان فشار دهید. در قسمت Processes خواهید دید که چه برنامه هایی در حال اجرا هستند و پردازنده شما را درگیر کرده اند. برای مشاهده اطلاعات بیشتر بر روی جرئیات کلیک کنید. در این قسمت می توانید متوجه شوید که در هنگام اجرای کدام برنامه ها، فن در حال کار کردن است و خاموش نمی شود. در صورتی که برنامه ای در حال اجرا باشد و درصد زیادی از پردازنده شما را اشغال کرده باشد می تواند دلیلی برای روشن شدن مداوم فن لپ تاپ باشد،بنابراین یک راه حل این است که برنامه مورد نظر را غیرفعال نمایید.

اما اگر همه چیز عادی به نظر می رسد ، بنابراین بهتر است دلیل کار مداوم فن را در درون خود آن جست و جو کنید. البته این کار در لپ تاپ های امروزه بسیار سخت است زیرا فن در درون دستگاه قرار گرفته شده است و دسترسی به آن آسان نیست. در برخی از لپ تاپ ها به راحتی می توانید از طریق یک پیچ گوشتی محل قرار گیری فن را باز کنید.

در این مطلب می خواهیم از دو روش برای تمیز کردن فن لپ تاپ استفاده کنیم. که در یک روش نیازی به باز کردن سیستم لپ تاپ خود ندارید.

۱. روش تمیز کردن فن بدون باز کردن لپ تاپ

در صورتی که نمی توانید به منظور پاک کردن فن، محفظه پشتی لپ تاپ خود را باز کنید می توانید از این روش استفاده نمایید. برای شروع کار بهتر است لپ تاپ خود را در محیط های پر از گرد و غبار نبرید، زیرا در صورت خراب شدن فن، حتما باید به یک متخصص مراجعه کنید.

در این روش می توانند از یک کمپرسور هوا استفاده کنید؛ برای این کار ابتدا لپ تاپ را خاموش کنید و باتری آن را جدا نمایید. نازل کمپرسور هوا را به دریچه ها نزدیک کرده و گرد و غبار را به آسانی از روی آن بردارید کمپرسور را به دریچه های خنک کننده لپ تاپ خود نزدیک کنید، با این کار گرد و غبار از روی فن برداشته شده و از درز های لپ تاپ خارج می شوند. در واقع تمام گرد و غبار ها خارج نمی شود، اما تا حدودی فن را تمیز کرده و از خراب شدن آن جلوگیری می کند. برای این کار بهتر است از جارو برقی استفاده نکنید، زیرا جارو برقی به راحتی نمی تواند این گرد و غبار را تمیز کند، و همچنین با ایجاد الکتریسته ساکن ممکن است به لپ تاپ شما آسیب وارد کند.

۲. روش تمیز کردن فن از طریق باز کردن لپ تاپ

یک روش برای تمیز کردن فن این است که محفظه ی پشت لپ تاپ را باز کرده و جدا کنید. در این روش باید مکان فن را پیدا کرده و گرد و غبار روی آن را بردارید و با یک پارچه نرم آن را پاک کنید. در واقع برای این کار مانند روش قبلی ، ابتدا لپ تاپ خاموش کنید، سپس باتری را جدا کرده و آن را برای یک صفحه آنتی استاتیک قرار دهید. سپس با استفاده از پیچ گوشتی محفظه پشت لپ تاپ را باز کنید. در صورت وجود پانل پلاستیکی یا فلزی، آن را بردارید، امیدواریم که فن را مشاهده کنید، البته محل قرار گیری فن در لپ تاپ های مختلف متفاوت است و بهتر است قبل از باز کردن آن، دفترچه راهنمای لپ تاپ خود را مطالعه کنید. و یا می توانید مدل لپ تاپ خود را در یوتیوپ جستجو کرده و نحوه باز کردن آن را، مشاهده کنید.

بعد از یافتن فن، به وسیله یک برس کوچک، گرد و غبار روی فن را تمیز کنید. در صورتی که از پمپ هوا استفاده می کنید بهتر است نازل را خیلی نزدیک نبرید. در این روش سعی کنید فشار کمپرسور را پایین نگه داشته و نازل را به فن نچسبانید. زیرا در صورتی این کار را با سرعت و قدرت بالا انجام دهید ممکن است فن را به سرعت حرکت داده و باعث آسیب به آن شوید. در صورتی که پره های آن ثابت است به آرامی تمام نقاط آن را تمیز کنید .در صورت تحرک پره ها با یک انگشت به آرامی آن را لمس کنید تا از حرکت بایستد.

هرگز فن و قطعات آن را جدا نکنید و از لپ تاپ خارج نکیند، زیرا این کار بسیار تخصصی است و در صورت اشتباه، به فن و لپ تاپ شما آسیب وارد می شود. تا جایی که امکان دارد بایک دستمال نرم آن را به طور کامل تمیز کنید. به آرامی آن را بچرخانید و تمام نقاط قابل دسترس آن را تمیز کنید، این کار را مرتب تکرار کنید تا تمام قسمت های بالایی و زیرین فن تمیز شود. سپس محفظه لپ تاپ را به آرامی روی آن قرار داده و پیج های آن را محکم کنید.

فن های به کار رفته در بیشتر لپ تاپ ها دارای عمر محدودی هستند، اگر بعد از مدتی متوجه شده اید که فن لپ تاپ شما یکسره کار می کند و صدای نابهنجاری تولید می کنند، درصورتی که آن را تمیز کرده باز هم این مشکلات ادامه داشته باشد باید در فکر تعویض این فن باشید. برای این کار بهتر است با شرکت خدمات پس از فروش لپ تاپ خود تماس بگیرید.

اگر دو یا سه سالی است که لپ تا خود را خریده اید و از آن استفاده می کنید، به احتمال زیاد فن آن پر از گرد و غبار است. بنابراین بهتر است به فکر تمیز کردن آن باشید، تمیز کردن فن لپ تاپ یک ایده خوب به منظور افزایش عمر فن، و لپ تاپ می باشد. اما بهتر است این کار را زود به زود انجام ندهید. تعداد دفعات به میزان استفاده شما از لپ تاپ و محیطی که در آن کار می کنید، بستگی دارد.

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد