نکاتی در مورد نگهداری محصولات چرمی

0 681

در دنیای مد، اغلب چرم هایی که مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از چرم گاو، چرم گاومیش (ارزان تر از چرم گاو است و دوام کمتری نسبت به چرم گاو دارد)، چرم بره نوزاد (نرم و نازک است و اغلب از آن به عنوان ژاکت استفاده می شود)، چرم بره های بالغ (که با دوام تر و گران تر از همه هستند). علاوه بر این، بسیاری از اقلام ساخته شده از چرم های محکم شامل چرم اژدها، چرم شترمرغ و چرم تمساح می باشد. کالاهایی که از چرم ساخته می شوند لوکس و ظریف هستند و کاربران باید بدانند چگونه می توانند دوام محصول را حفظ کنند.

بررسی اجمالی چرم:

چرم یک ماده ماندگار و انعطاف پذیر است که از فرایند دباغی کردن پوست حیواناتی مانند گاو، بوفالو، بز، گوسفند، گوزن، تمساح، شترمرغ و غیره بدست می آید. شایع ترین چرم استفاده شده چرم گاو است. چرم را می توان با روش های مختلفی، در اندازه های بزرگ یا کوچک، از مقیاس های ابتدایی تا پیچیده تولید کرد.

چگونه دستکش‌ها و چکمه‌های چرمی را نرم کنید؟

اگر نرم کردن چکمه ها و دستکش های چرمی با تکنیک های درستی انجام شود، به بهترین شکل خود باقی می مانند. در حالی که چرم مادۀ بسیار با دوامی است ولی برای محافظت از آن باید چکمه ها و دستکش ها را نرم نگه داشت. هنگامی که روغن های طبیعی موجود در چرم خشک می شوند، چرم ترک می خورد و می شکند. نرم کردن چرم ها از چرم محافظت می کند، بنابراین می توانید راحت آن ها را بپوشید.

۱- از روغن‌های طبیعی استفاده کنید

در ابتدا، چکمه ها یا دستکش های چرمی خود را در یک روز آفتابی در بیرون از خانه قرار دهید. اجازه دهید ۱۰ دقیقه در آفتاب بماند تا روزنه های آن باز شود و در این مدت مواد ضروری را آماده کنید. به غیر از روغن نارگیل و روغن زیتون، می توانید از روغن آووکادو، روغن جوجوبا یا روغن بادام استفاده کنید.

می توانید از همۀ روغن‌های طبیعی استفاده کنید که به عنوان نرم کننده پوست استفاده می شوند. چرم، پوستِ درمان شده و خشک شده گاو است، بنابراین اساسا از همان چیزی ساخته شده است که پوست انسان ساخته شده است. علاوه بر این، روغن های طبیعی بوی منحصر به فردی دارند، پس روغنی را انتخاب کنید که بوی آن را دوست دارید. با این حال، از روغن های شیمیایی مانند روغن های تجاری و روغن ذرت اجتناب کنید.

سپس، روغن انتخاب شده را به چکمه ها و دستکش های خود بمالید. به سادگی می توانید انگشتان خود را در روغن طبیعی فرو کنید، سپس آن را روی سطوح اقلام چرمی خود قرار دهید. برای به دست آوردن محصول نرم تر، یک لایه روغن اضافه کنید. هرچه روغن بیشتری مصرف کنید، پوست آن نرمتر خواهد شد. در مورد مصرف بیش از حد روغن نگران نباشید، زیرا روغن های طبیعی به چرم آسیب نمی رسانند.

اجازه دهید روغن روی سطوح چرم خشک شود. توجه داشته باشید که روغن می تواند چرم را کمی تیره کند. با این حال، باعث می شود چرم نرم و زیبا شود. در صورتی که چکمه ها و دستکش ها به اندازه کافی نرم نشدند، دوباره درمان روغن را تکرار کنید. همچنین می توانید از اثر تیره شدن برای تغییر رنگ چرم استفاده کنید. فقط اطمینان حاصل کنید که آنها را به طور یکسان اعمال می کنید.

۲- کمی آن را مرطوب کنید

گرچه رطوبت می تواند دشمن چرم باشد، اما اندکی رطوبت می تواند به نرم شدن چرم کمک کند. چکمه های خود را با یک پارچه خیس تمیز کنید تا روی آن کاملا تمیز شود، دقت داشته باشید که با پارچه آن را مرطوب کنید نه اینکه آن را خیس کنید. چکمه ها را با روزنامه ای محکم بسته بندی کنید و آن ها را در جای خشک قرار دهید. اجازه دهید آنها با حرارت غیرمستقیم خشک شوند، برای خشک کردن آن از سشوار استفاده نکنید زیرا این روش چرم را خشک می کند و سبب آسیب و ترک می شود.

۳- از حرارت استفاده کنید

این روش می تواند بسیار موثر عمل کند با این حال، باید احتیاط را رعایت کرد زیرا گرمای مستقیم می تواند به چرم آسیب برساند. از این روش بر روی چرم های قدیمی استفاده نکنید چون گرما باعث ترک و آسیب آن ها می شود. در ابتدا، یک جفت جوراب ضخیم بپوشید و سپس پاهای خود را در چکمه های چرمی قرار دهید. راحت بنشینید و با استفاده از یک خشک کن چرم خود را گرم کنید. حدود ۲۰-۳۰ ثانیه به آن حرارت دهید. پس از متوقف کردن گرما، پاهای خود را از چکمه ها بیرون نیاورید تا خنک شوند. سپس، جوراب های ضخیم را بردارید و جوراب های نازک بپوشید و پاهایتان را در چکمه قرار دهید. در صورتی که تفاوتی احساس نکردید، این روش را تکرار کنید. همچنین می توانید برای مراقبت از دستکش ها و چکمه های چرمی از یک کرم مراقبت از چرم استفاده کنید.
در واقع این روش یکی از بهترین روش های خانگی است که به شما کمک می کند چرم خود را در خانه نرم کنید. بسیاری از مردم جهان از این روش استفاده می کنند.

۴- از کرم اصلاح صورت استفاده کنید

چگونه می توانید به طور موثر چمدان ها و دستکش های چرمی را نرم کنید؟ مقدار کمی کرم اصلاح را روی یک پارچه نرم و مرطوب اسپری کنید. اطمینان حاصل کنید که پارچه کمی رطوبت دارد زیرا رطوبت بیش از حد می تواند به سطح چرم آسیب برساند. مقداری از کرم اصلاح را به محصولات چرمی خود بمالید. به یاد داشته باشید به تبعیت از دانه های چرم از حرکت عقب و جلو استفاده کنید.
بسته به جذب ماهیت وسایل، در صورت لزوم دوباره از کرم اصلاح استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که این کرم را به طور مستقیم بر روی چرم قرار ندهید.

۵- از لانولین استفاده کنید

برای نرم کردن چرم، آن را با مقداری ملانولین مرطوب کنید. لانولین را می توان در برخی از فروشگاه های دارویی و وب سایت های آنلاین زیبایی خریداری کنید. این ماده شامل موم طبیعی است که در پوست گوسفند یافت می شود و عمدتا برای مرطوب کردن پوست و نرم کردن چرم استفاده می شود. فقط لانولین را به یک پارچه نرم و خشک اضافه کنید و آ نرا بر روی سطح چرم خود بمالید. به یاد داشته باشید از خط افقی استفاده کنید. روش های دایره ای می توانند علامت های قابل مشاهده ای ایجاد کنند که پاک کردن آن آسان نیست.

۶- از روغن نارگیل استفاده کنید

یکی دیگر از بهترین راهنمایی ها برای نرم کردن چکمه ها و دستکش های چرمی استفاده از روغن نارگیل است.
روغن نارگیل را روی سطح اقلام چرمی خود قرار دهید. روغن نارگیل یک اسید طبیعی است و به عنوان یک ماده نرم کننده عمل می کند. این محصول در اکثر فروشگاه های چرمی رایج است. با استفاده از یک پارچه تمیز روغن را روی سطوح چرمی بمالید. روغن نارگیل ممکن است چرم را تیره کند، بنابراین قبل از انجام آن ابتدا سعی کنید از این روغن در ناحیه های کمتر دیده شده استفاده کنید.

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد