لامپ هوشمند Philips Hue یا Lifx ؟

0 837

به عنوان یک انسان همه ما وابسته به نور و روشنایی هستیم. بدون وجود نور و روشنایی زندگی بسیارسخت است. به ویژه در شب ها که تاریکی همه جا را فرا می گیرد، برای انجام کارهای روزانه خود به نور احتیاج داریم. بنابراین بشر از گذشته تا کنون به این موضوع اهمیت داده و با تهیه کردن وسایل روشنایی سعی در روشن کردن خانه و فضاهای خود داشته است.

با  گذشت زمان و بروز تکنولوژی های جدید، چراغ های روشنایی نیز پیشرفته شده اند و در رنگ ها و اندازه های مختلفی وارد بازار می شوند تا نیاز های کاربران را برآورده سازند، در حال حاضر اوج تکنولوژی در این زمینه ، به اختراع چراغ های هوشمند منجر شده است.

در این مطلب می خواهیم دو عدد از بهترین لامپ های هوشمند موجود در بازار را با هم مقایسه کنیم. بسیاری از کاربران در سراسر دنیا از این چراغ ها استفاده می کنند و برای آنها نقاط قوت و ضعفی در نظر گرفته اند. در  این مطلب قصد داریم بدون غرض شخصی  به مقایسه مشخصات و ویژگی های این دو وسیله هوشمند بپردازیم:

در ابتدا باید با مفهوم لامپ های هوشمند آشنا شویم. این لامپ ها  به منظور راحتی کاربران و همچنین کاهش مصرف در انرژی طراحی شده اند. این لامپ ها از طریق برنامه های کاربردی که بر روی گوشی هوشمند شما نصب می شوند، کنترل و سفارشی سازی خواهند شد، نحوه  کنترل آنها از طریق اینترنت می باشد و باید گوشی هوشمند و لامپ را به شبکه وایفای متصل کنید. شما می توانید از این طریق به راحتی و بدون آنکه از جای خود بلند شوید میزان نور و حرارت آنها را کم و زیاد کنید. قیمت این لامپ ها نسبت به نمونه های معمولی بسیار گران تر است اما با توجه به قابلیت هایی که در اختیار شما قرار می دهد و کاهشی که در مصرف برق ایجاد می کند، بسیار به صرفه می باشد.

ویژگی های لامپ هوشمند Philips Hue
– دارای سه نوع طراحی (A19 و BR30 و PAR 19)

– پشتیبانی از هاب های هوشمندی مانند SmartThings سامسونگ و WinkHub

– قابلیت همگام سازی با دستیار صوتی آمازون الکسا، دستیار صوتی گوگل، ترموستات NEST، و اپل هوم کیت برای کنترل صوتی

– پر نورترین حالت به میزان ۸۰۰ لومن روشنایی با توان ۶۰ وات

– تنظیم نور چند رنگ از طریق برنامه نصب شده بر روی گوشی

– سطوح روشنایی قابل تنظیم

– عمر باتری ۱۵.۰۰۰ ساعت

– سازگار برای اتصال به سیتم برق خانگی

– نصب و راه اندازی آسان

– نیاز به اینترنت به Philips Hue Bridge برای اتصال لامپ

– برنامه قابل دسترس برای گوشی های اندروید و iOS

– نرم افزاری با محیط کاربری خوب و کاربر پسند

– هشدار تماس های ورودی

– دو سال گارانتی و خدمات پس از فروش

ویژگی لامپ هوشمند LIFX (A19) Wi-Fi Smart LED Light Bulb
– دارای دو طرح (BR30 و A19)

– قابلیت همگام سازی با دستیار صوتی آمازون الکسا، دستیار صوتی گوگل، ترموستات NEST، و اپل هوم کیت به منظور کنترل صوتی

–  برنامه کاربردی رایگان این لامپ با قابلیت نصب برای گوشی های اندروید، iOS و ویندوز۱۰

– برنامه ای خود آموز و دقیق با محیط کاربری مناسب و اسان

– تنظیم شدت نور و روشنایی از طریق برنامه

– نصف و راه اندازی آسان

– طول عمر باتری ۲۳ ساله (در صورتی که به میزان ۳ ساعت در روز از این لامپ استفاده نمایید،)

– تنظیم نورهای چند رنگی از طریق برنامه

– حداکثر روشنایی لامپ تا ۱.۱۰۰ لومن ، معادل با ۷۵ وات

–  قابلیت اتصال به وایفای

– پشتیبانی از هاب هوشمند SmartThings سامسونگ

– گستره روشنایی مناسب و سازماندهی شده

– دارای تایمر خاموش و روشن

حال که با ویژگی های لامپ ها به صورت اختصاری آشنا شدیم، قصد داریم از نظر چند عامل مهم و اساسی این دو مدل از لامپ های هوشمند را با  مقایسه کنیم:

طراحی و رابط کاربری
لامپ Philips Hue دارای یک طرح ساده و  معمولی است  که در بیشتر خانه های مسکونی دیده می شود اما لامپ های LIFX از طراحی منحصر به فرد تری استفاده کرده است که نظر ببینده را به خود جلب می کند. نورهای به کار رفته در لامپ های LIFX بسیار زیباتر است و از این نظر محیط جذاب تری به وجود می آورد.

از نظر سخت افزاری
LIFX درای طیف رنگی گسترده ای است، همچنین با روشنایی به میزان ۱۱۰۰ لومن از لامپ های Philips Hue با روشنایی ۸۰۰ لومن، بسیار پر نور تر می باشد. این اختلاف ۳۰۰ لومنی بسیار زیاد است، بنابراین شما می توانید به وسیله لامپ های LIFX اتاق های بزرگتری را روشن کنید. اما لامپ های  Philips Hue مناسب محیط های کوچکتری می باشند. بنابراین از نظر سخت افزاری لامپ های LIFX در الویت هستند.

از نظر بهره وری انرژی
به طور متوسط یک لامپ مدل LIFX ، ۴۰.۰۰۰ ساعت کار می کند که این اندازه در لامپ های Philips Hue برابر با ۱۵.۰۰۰ ساعت است البته این مورد دلیلی برای برتری لامپ های LIFX در مصرف انرژی نیست. برعکس از آنجا که لامپ های LIFX بزرگتر هستند، نور، روشنایی و گرمای بیشتری تولید می کنند و برای  رسیدن به این سطح از روشنایی به برق بشتری نیاز دارند بنابراین از نظر صرف جویی در برق لامپ های Philips Hue کارا تر هستند.

از نظر نرم افزاری
در هر دو برنامه از نرم افزار های خوب و کاربردی استفاده شده است.  اما از نظر ما لامپ های LIFX  از برنامه بهتر و کاربر پسند تری استفاده کرده است. تنظیمات موجود در صفحه اول این برنامه بسیار دقیق تر و انعطاف پذیر تر است و شما می توانید از طریق این گزینه ها میزان رنگ، روشنایی و گرمای لازم را به راحتی تغییر دهید.

سازگاری با دستگاه های مختلف
هر دو این لامپ ها به دستگاه های هوشمند موجود در خانه ارتباط برقرار کرده و متصل می شوند و از این طریق می توانند بسیاری از عملکرد های دیگر نیز انجام دهند. لامپ های LIFX  بدون نیاز به هیچ وسیله اضافه ای به اینترنت متصل می شوند. اما لامپ های Philips Hue برای اتصال به اینترنت به Philips Hue Bridge نیاز دارند. البته این  یک مزیت به حساب می آید زیرا از این طریق لامپ های Philips Hue ارتباط امن تری ایجاد می کنند و به راحتی می توانند با دستگاه های ثالث و یا دستیار های صوتی دیگر به خوبی همگام سازی کنند.

از نظر هزینه
قیمت یک عامل مهم در انتخاب این لامپ هاست. این دو محصول به اندازه ۱۰۰ دلار تفاوت قیمت دارند. لامپ های LIFX  ارزان تر  از Philips Hue است. البته علت گرانتر شدن لامپ های Philips Hue وجود رابط و پل اتصال به اینترنت می باشد در صورتی که این ابزار را کنار بگذاریم لامپ های Philips Hue ارزانتر از لامپ های LIFX  می باشند. اما به طور کلی اگر از نظر قیمت بخواهیم یکی از این دو لامپ را انتخاب کنید بی شک برنده LIFX  می باشد.
به طور کلی هر دو مدل بسیار عالی هستند. هرکدام دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که دیگری آن را ندارد. قیمت یک عامل مهم در انتخاب این لامپ ها می باشد و این تفاوت قیمت بسیار زیاد برای یک کاربر معمولی بسیار تعیین کننده است. بنابراین اگر بخواهید یک لامپ با کیفیت و ویژگی های عالی و قیمت مناسب تر تهیه کنید، لامپ های LIFX انتخاب بسیار خوبی هستند.

از نظر ما لامپ های LIFX از بسیاری از جنبه ها  و ویژگی ها، لامپ هوشمند بهتری است. در بیشتر ابعادی که ذکر شد لامپ LIFX  برنده به حساب می آید و این کاملا مشهود است. البته این شما هستید که تصمیم می گیرد کدام لامپ با کدام ویژگی های برای شما مناسب تر است. لامپ های Philips Hue نور ساده تری دارند و مصرف انرژی در آنها کمتر است و شاید این تفاوت قیمت بعد از چند ماه استفاده از لامپ های Philips Hue از بین برود. در صورتی که لامپ های LIFX  ارزان تر هستند اما از آنجا که نور های شیک تری ایجاد می کنند مصرف برق بالاتری دارند و ممکن است در طولانی مدت هزینه های بیشتری برای شما به وجود بیاورند.

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد