با تره‌فرنگی و خواص فوق‌العاده آن برای بدن بیشتر آشنا شوید

0 906

تره‌فرنگی یک سبزی مغذی، ارزان و فراوان است که بسیاری از بیماری‌ها را درمان می‌کند. شما می‌توانید از آن در انواع سوپ‌ها و غذاها استفاده کرده و یا از آن به‌عنوان طعم‌دهنده و یک سبزی خوش عطر در سایر غذاهایتان بهره ببرید. این ماده علاوه بر مصارف خوراکی در صنعت داروسازی و لوازم آرایشی نیز کاربرد دارد.

تره‌فرنگی یا گندنا Allium ampeloprasum  یک سبزی از سرده والک و از خانواده نرگسیان است. این سبزی از دسته سبزی‌های پیازدار می‌باشد، که تا میزان زیادی به پیازچه شباهت دارد. پیازچه و تره‌فرنگی هر دو متعلق به یک دسته گیاهی به نام آلیوم هستند، البته پیازچه ظاهر کوچک‌تری نسبت به تره‌فرنگی دارد، طعم پیازچه تندتر بوده و طعم تندی شبیه به پیاز دارد که می‌تواند بر سایر طعم‌ها در غذا غالب شود؛ پیازچه معمولاً خام و در سبزی‌ها و سالادها استفاده می‌شود. اما طعم تره‌فرنگی ملایم‌تر و شیرین‌تر است و درشت‌تر از پیازچه است. برگ‌های پیازچه لوله‌ای شکل و توخالی است و برگه‌ای تره‌فرنگی مسطح هستند.

تره فرنگی

در این مطلب می‌خواهیم در مورد خواص فراوان تره‌فرنگی برای بدن حرف بزنیم:

تره‌فرنگی یکی از سبزی‌های معطر و پر از خاصیت است که در آن انواع آنتی‌اکسیدان، مواد معدنی، ویتامین و فیبر یافت می‌شود. در این سبزی مقدار قابل‌توجهی فلاونوئیدها، به ویژه کائمفرول و گوگرد وجود دارد.  تره‌فرنگی می‌تواند به سلامت چشم و جلوگیری از آب مروارید کمک کند، پوستتان را سالم و پاک کرده و با کاهش فشار خون باعث سلامتی قلب و عروقتان شود، از دیگر ویژگی‌های تره‌فرنگی می‌توان به جلوگیری از کم‌خونی و کاهش التهاب اشاره کرد. سلامت استخوان‌ها، بهبود کارکرد کلیه، مدیریت دیابت نوع ۲، جلوگیری از سرطان، بهبود هضم و کاهش وزن از ویژگی‌های مهم تره‌فرنگی می‌باشد.

ارزش غذایی تره‌فرنگی:

در این جدول می‌توانید ارزش غذایی بالای تره‌فرنگی را مشاهده کنید:

ارزش غذایی تره فرنگی

همان‌طور که مشاهده کردید کربوهیدرات‌ها بیشترین سهم در ارزش غذایی تره‌فرنگی را به خود اختصاص دادند؛ بیشتر کربوهیدرات‌های موجود در تره‌فرنگی از نوع پیچیده بوده و برای بدن بسیار مفید است. فیبر نیز به‌عنوان یک ماده مفید در تره‌فرنگی از بسیاری از جنبه‌ها، نظیر بهبود گوارش و کاهش وزن می‌تواند به شما کمک کند.

تره‌فرنگی حاوی فولات و ویتامین C، ویتامین‌های K و B6 است. مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم، فسفر و آهن در این سبزی به وفور یافت می‌شود، که سبب استحکام استخوان‌ها، سنتز هموگلوبین و واکنش‌های آنزیمی خواهد شد. کالری این سبزی کم و میزان ناچیزی چربی دارد؛ این چربی غیراشباع است که برای قلب شما بسیار مفید است؛ در هر ۱۰۰ گرم تره‌فرنگی ۱ گرم پروتئین یافت می‌شود.

بهبود بینایی

خواص تره فرنگی

تره‌فرنگی غنی از ویتامین A، ویتامینی ضروری برای عملکرد چشم است و به‌سلامتی کلی چشم کمک می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در تره‌فرنگی، با رادیکال‌های آزاد بدن مبارزه کرده و مانع از آسیب دیدن چشم می‌شوند. درصورتی‌که با این رادیکال‌های آزاد برخورد جدی صورت نگیرد، ممکن است با افزایش سن به بیماری‌هایی مانند دژنراسیون ماکولا و دیگر مسائل چشمی مبتلا شوید. ویتامین A موجود در تره‌فرنگی به دید شما در شب نیز کمک خواهد کرد.

جلوگیری از آب مروارید در چشم

تره‌فرنگی منبع غنی از لوتئین و زآگزانتین است، این دو ترکیب از بافت‌های چشم شما در برابر اشعه ماورابنفش محافظت می‌کنند. با خوردن این سبزی امکان ابتلا به بیماری‌های چشمی مانند آب مروارید کمتر خواهد شد. انجمن اوپکتومی آمریکا اعلام کرده‌اند درصورتی‌که ۱۲ گرم از این دو ماده به‌صورت روزانه به بدن برسد، فواید شگفت‌انگیزی عاید چشم‌ها می‌شود.

سلامت پوست

این سبزی به علت خاصیت دیورتیک خود با سم زدایی از بدن، پوست سالم‌تری به شما هدیه می‌دهد. علاوه بر این بتاکاروتن موجود در برگه‌های تره‌فرنگی و ویتامین C، A، و E آن از پوست شما در برابر خورشید محافظت می‌کنند.

سلامت مو

مواد معدنی مانند منگنز، آهن، ویتامین C و فولات در تره‌فرنگی به سلامت موها کمک کرده و آهن موجود در آن باعث رشد فولیکول‌های مو می‌شوند، در نتیجه رشد موهای شما بیشتر خواهد شد.

کمک به‌سلامتی قلب و رگ‌های خونی

تره‌فرنگی دارای آنتی‌اکسیدانی به نام کامپوفرول (Kaempferol) است که می‌تواند میزان سروتونین و دوپامین را ثابت نگه دارد و از عروق خونی محافظت کند. یکی دیگر از مزایای آن غلظت بالای فولات در تره‌فرنگی است. تره‌فرنگی حاوی یک فرم زیست فعال از فولات به نام لوومفولیک اسید، که ثابت شده به کاهش غلظت هموسیستئین در خون کمک می‌کند، همان‌طور که می‌دانید سطح بالای هموسیستئین در خون می‌تواند  باعث افزایش ریسک بیماری‌های قلبی شود.

تره‌فرنگی همچنین حاوی مقادیر زیادی پلی فنول است. پلی فنول‌ها آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که نقش مهمی در محافظت از عروق خونی و سلول‌های خونی دارند. درنهایت مقادیر زیادی از فیبر رژیمی در این ماده یافت می‌شود که می‌تواند به سلامت قلب کمک کند و مانع از حملات قلبی، سکته و سایر اختلالات مربوط به قلب و عروق شود. فیبر به کاهش کلسترول بد کمک می‌کند و مانع از تشکیل پلاک‌ها در خون خواهد شد.

کاهش فشار خون

بار پتاسیم مثبت است، که به‌صورت فعال در داخل سلول‌ها قرار دارد، این ماده رگ‌ها را عریض‌تر کرده و تنش و فشار در رگ‌های خونی را به حداقل  می‌رساند و باعث می‌شود فشار خون کاهش یابد. تره‌فرنگی سرشار از پتاسیم است. این ماده به حفظ تعادل هوموستاتیک بدن کمک کند و علاوه بر این حاوی ویتامین k است، سطوح پایین ویتامین K می‌تواند سبب بروز خونریزی شود و بر گردش خون تأثیر بگذارد.

جلوگیری از کم‌خونی

جلوگیری از کم‌خونی با تره فرنگی

کم‌خونی زمانی رخ می‌دهد که بدن شما با کمبود آهن رو به رو باشد. با خوردن تره‌فرنگی می‌توانید آهن موردنظر را به بدنتان برسانید و مانع از کم‌خونی شوید، آهن و ویتامین گروه B موجود در تره‌فرنگی برای تولید سلول‌های خونی بسیار مفید هستند.

تره‌فرنگی سبزی مفید برای زنان باردار

تره‌فرنگی سرشار از ویتامین B9 است که فولات (اسیدفولیک) نام دارد. فولات بخش مهمی از رژیم غذایی زنان باردار است که قبل از بارداری و در دوران بارداری، چند ماه نخست، باید آن را مصرف کنند. این ویتامین برای تولید DNA که جهت تولید سلول‌های جدید لازم هستند، ‌ضرورت دارد. فولات همچنین سبب تشکیل مناسب لوله‌های عصبی، وزن تولد مناسب و رشد درست صورت، قلب، ستون فقرات و مغز نوزاد می‌شود.

کاهش التهاب

این ماده حاوی خواص ضدالتهابی است، که به‌واسطه مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان به این صورت عمل می‌کند. تره فرنگی می‌تواند التهاب پوست و استخوان را کاهش داده و باعث بهبود بیماری‌هایی مانند آرتریت شود.

بهبود سیستم عصبی و خاصیت آرامش‌بخش

روغن‌های فرار موجود در تره‌فرنگی بر روی دستگاه‌ها تنفسی شما تأثیر آرامش‌بخشی دارند، علاوه بر این منیزیم، فسفر و فولات موجود در آن در کنار مواد معدنی و ویتامین‌ها و به افزایش تمرکز، حافظه و بهبود سیستم عصبی کمک می‌کنند.

بهبود سلامت استخوان‌ها

بهبود سلامت استخوان‌ها با تره‌فرنگی

ویتامین k یک ویتامین محلول در چربی است که برای قسمت‌های مختلف بدن مفید می‌باشد. بنابراین بهتر است با قرار دادن مواد غذایی مانند تره‌فرنگی در برنامه غذایی‌تان این ویتامین را به بدنتان رسانده و به سلامت استخوان‌ها کمک کنید. دریافت ویتامین K به‌طور ویژه برای بانوان یائسه که در معرض خطر پوسیدگی استخوان قرار دارند، مهم است.

تره‌فرنگی دیورتیک (ادرارآور) است

تره‌فرنگی یک دیورتیک طبیعی است. این ماده به شما کمک می‌کند تا مقداری سدیم و آب از بدن شما به‌صورت ادرار دفع شود. دیورتیک‌های طبیعی برای افرادی که دارای فشار خون بالا هستند، بسیار مفید است و به حفظ عملکرد کلیه کمک می‌کند. دیورتیک‌ها مانند تره‌فرنگی باعث می‌شوند که کلیه‌های شما نمک (سدیم) بیشتری را در ادرار شما رها کنند که این باعث می‌شود تا شما بیشتر ادرار کنید.

مدیریت دیابت نوع ۲

تره‌فرنگی کم کالری است و شاخص گلیسمی در آن کم است، این  مواد می‌توانند به کنترل بیماری‌هایی مانند دیابت نوع دوم کمک کنند. تره‌فرنگی قادر است فعالیت آمیلاز را مهار کند؛ غلظت بالای آنزیم آمیلاز موجود در بزاق با کاهش مقدار قند خون ارتباط دارد، افرادی که میزان آمیلاز بزاقی بالاتری دارند قادر به حفظ تعادل بیشتری در مقدار قندخون خود بعد از مصرف نشاسته می‌باشند این موضوع ممکن است نهایتاً سبب کاهش خطر ابتلا به مقاومت به انسولین و ابتلا به دیابت نوع ۲ در این افراد شود. تره‌فرنگی همچنین حاوی آلیسین است که به کاهش احتمال سندرم متابولیک و در نتیجه وخیم شدن بیماری دیابت کمک می‌کند.

جلوگیری از ابتلا به سرطان

تره‌فرنگی از سرطان جلوگیری می‌کند

ویتامین C موجود در تره‌فرنگی زیاد است و این ویتامین برای ارتقای سلامت کلی بدن بسیار مفید می‌باشد. و ویتامینC یک آنتی‌اکسیدان قوی ضد سرطان است، این ماده با رادیکال‌های آزاد در بدن مبارزه کرده و قبل از آزاد شدن، آن‌ها را از بین می‌برد، و از این طریق مانع از ایجاد استرس اکسیداسو خواهد شد.

تره‌فرنگی و کاهش وزن

تره‌فرنگی به دلیل موجود فیبر رژیمی به کاهش وزن کمک می‌کند. فیبر می‌تواند برای مدت طولانی معده شما را پر نگه دارد و احساس گرسنگی به شما دست ندهد و از این طریق وزن خود را کاهش دهید.

بهبود فرایند هضم و گوارش

تره‌فرنگی سرشار از کربوهیدرات‌های پروبیوتیک است، و باعث تغذیه باکتری‌های مفید در معده می‌شود و به تولید آنزیم‌های گوارشی کمک می‌کند. تره‌فرنگی باعث حرکات مناسب روده شده و به علت میزان زیادی فیبر، باعث عملکرد مناسب و سلامت سیستم گوارشی خواهد شد.

تره فرنگی

کلام آخر….

تره‌فرنگی یکی از قدیمی‌ترین سبزی‌ها شناخته شده در جهان است. اگر چه بسیاری از مردم هنوز از آن و فواید شگفت انگیزش اطلاعی ندارند. این سبزی توسط یونانی‌ها و رومی‌ها به دلیل خواص منحصربه‌فردش بسیار استفاده می‌شد. تره‌فرنگی کم کالری است و مقدار کمی پروتئین دارد؛ اما مواد معدنی و ویتامین‌های آن بسیار زیاد است. این سبزی ترکیبی قوی از مواد مغذی حاوی گوگرد و فلانوئیدها را ارائه می‌دهد؛ که برای بدن بسیار مفید هستند، بنابراین بهتر است هر چه سریع‌تر این سبزی دوست‌داشتنی را به سبد غذایی خود اضافه کنید.

منبع: www.stylecraze.com
بلاگ بورسیکا

 

در بورسیکا بخوانید: شیر سویا چه فوایدی برای سلامتی دارد؟
در بورسیکا بخوانید: با خواص آب چغندر برای پوست آشنا شوید

 

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد