خواص وازلین برای پوست و مو

0 1,267

وازلین Vaseline در سال ۱۸۷۰ توسط رابرت چسبوبو تاسیس شده است و بیش از ۱۴۰ سال است که به بهبودی پوست و مو کمک می‌کند. وازلین در حقیقت ترکیبی از پارافین، واکس میکرو کریستالی و مواد معدنی می‌باشد.

۱. وازلین پاهای خشک و ترک خورده را نرم می‌کند

وازلین به عنوان یک درمان خانگی برای پاهای خشک و ترک خورده عمل می‌کند. برای دریافت نتایج بهتر، بعد از اینکه پاهای خود را با وازلین ماساژ دادید، یک جفت جوراب بپوشید تا وازلین بهتر و بیشتر جذب پاهایتان شود. در زمستان که پوست در معرض خشکی بیشتری قرار دارد می‌توانید از وازلین استفاده کنید. این نرم کننده برای پاها مفید است و همچنین کمک می‌کند تا تمام بدن خود را صاف و نرم نگه‌دارید. روغن موجود در وازلین کمک می‌کند تا پاهایتان مرطوب شوند و این رطوبت نسبت به سایر لوسیون‌های مرطوب کننده مدت بیشتری دوام می‌آورد. در نتیجه خشکی و ترک پوست سریع‌تر تسکین می‌یابد.

توجه: برای این کار از جوراب‌های قدیمی خود استفاده کنید.

۲. وازلین پوست را نرم و مرطوب می‌کند

ممکن است با مشاهده چربی در وازلین فکر کنید که قرار دادن آن بر روی صورت باعث ایجاد جوش می‌شود، اما این درست نیست. وازلین غیر کمدوژنیک است، به این معنی که نقشی در مسدود کردن منافذ و ایجاد جوش ندارد و می‌تواند به عنوان یک مرطوب کننده موثر استفاده شود. یکی از موارد استفاده از وازلین اعمال آن بر پوست خشک است. این ترکیب رطوبت طبیعی و روغن‌های مورد نیاز پوست را تامین می‌کند و باعث سلامت و شادابی پوست می‌شود. اگر به دلیل شیر دادن، در نوک پستان دچار درد و ترک خوردگی هستید، برای کمک به تسکین آنها می‌توانید از وازلین استفاده کنید. فقط اطمینان حاصل کنید که این کار را قبل از شیر خوردن نوزاد انجام دهید.

۳. وازلین ابروهای متلاطم را کنترل و مرتب می‌کند

کافی است بر روی ابروهایی که به ترمیم نیاز دارند یا به طور خاص متلاطم هستند، کمی وازلین بمالید تا آنها را در یک خط قرار دهد.

خواص وازلین

۴. وازلین گونه ها را برجسته می‌کند

از وازلین به عنوان یک محصول ارزان قیمت برای برجسته کردن گونه‌های خود استفاده کنید. یک مقدار کمی از وازلین را روی گونه‌های خود بمالید تا گونه‌های قرمز و برجسته داشته باشید.

۵. وازلین مژه‌ها را تقویت می‌کند

برای تقویت مژه‌ها می‌توانید قبل از خواب از چند قطره وازلین استفاده کنید. وازلین را روی مژه‌هایتان بمالید تا در کوتاه مدت شاهد رشد مژه‌ها و تقویت آن‌ها باشید.

۶. وازلین موخوره را درمان می‌کند

اگر می‌خواهید از شر موخوره خلاص شوید، تنها کافی است مقداری وازلین را روی موهایتان بمالید. با این کار تقسیم یا تجزیه مو به معنای واقعی کلمه پایان می‌یابد. این وضعیت اغلب به دلیل بهداشت نامناسب و استفاده از مواد شیمیایی مضر اتفاق می‌افتد. شما می‌توانید روزانه از این درمان استفاده کنید، اما باید مقدار کمی وازلین مصرف کنید.

۷. وازلین رشد مو را افزایش می‌دهد

یکی از دلایل مهم استفاده از وازلین برای موها این است که رشد موها را افزایش می‌دهد. برای افزایش رشد مو، مقدار کمی وازلین را به پوست سر بمالید. برای تشویق و ترویج ریشه‌های قوی‌تر پوست سرتان را ماساژ دهید. این درمان همچنین ریزش مو را از بین می‌برد. فقط نوک انگشتان خود را وازلین بمالید و ریشه‌ها را با دقت ماساژ دهید.

خواص وازلین

۸. وازلین در مقابل علل خارجی از پوست محافظت می‌کند

وازلین از پوست در برابر شرایط آب و هوایی سخت، مانند باد و خورشید محافظت می‌کند. قبل از خارج شدن از منزل، یک لایه نازک از وازلین را در مناطق حساس بدن قرار دهید، این لایه یک مانع محافظتی است که از پوست در برابر اثرات خورشید، باد و سرما محافظت می‌کند. به یاد داشته باشید، باید از کرم‌های ضد آفتاب با SPF 30 استفاده کنید تا از پوست در برابر آسیب آفتاب محافظت شود.

۹. وازلین لب‌ها را نرم و لطیف می‌کند

برای زمان‌هایی که استفاده از چرب لب برای مرطوب کردن لب کافی نیست، می‌توانید با اعمال وازلین بر روی لب، آن را مرطوب و لایه برداری کنید. این محصول می‌تواند با محصولات گران قیمت موجود در بازار رقابت کند. تنها کاری که باید انجام بدهید این است که مقدار کمی وازلین را بر لب خود اعمال کنید. سپس در یک حرکت دایره‌ای لب‌های خود را ماساژ دهید. سپس لب‌های خود را پاک کنید، پس از آن خواهید دید لب‌هایتان نرم و لطیف خواهد شد! همچنین میتوانید مقداری شکر را با کمی وازلین مخلوط کنید. مخلوط را به آرامی و به مدت چند دقیقه روی لب‌های خود اسکراب کرده و سپس پاک کنید. ترجیحا از شکر قهوه‌ای استفاده کنید زیرا از شکر دانه درشت نرم‌تر است.

۱۰. وازلین آرایش را پاک می‌کند

وازلین یک راه ارزان و آسان برای پاک کردن آرایش به ویژه آرایش تیره چشم، ریمل و خط چشم است. برای پاک کردن آرایش می‌توانید مقداری وازلین را روی صورت خود نیز بزنید. اما برای جلوگیری از هر گونه تحریکی، آن را زود بشویید.

خواص وازلین

۱۱. وازلین از پوستک یا کوتیکول مراقبت می‌کند

وازلین برای حفاظت و تعمیر پوستَک یا کوتیکول، مرهمِ تاثیرگذاری است. همچنین برای نرم کردن دست‌ها هم توصیه می‌شود. قبل از رفتن به رختخواب ناخن و زیر ناخن را با وازلین ماساژ دهید و سپس یک جفت دستکش بپوشید. صبح روز بعد، با دست‌های نرمتر و ناخن‌های شیک‌تر بیدار می‌شوید. پوستَک یا کوتیکول لایه محافظ و پیوسته‌ای از جنس کوتین و فاقد ساختمان سلولی است که از پروتئین مشابه پوست ساخته شده است. بنابراین، هنگامی که پوست رطوبت خود را از دست می‌دهد، خشک می‌شود و ترک می‌خورد. لایه نازک و غیر چرب وازلین از رطوبت پوست محافظت می‌کند و در عین حال مانع از خشک شدن پوست می‌شود و پوست ترک خورده را درمان می‌کند.

۱۲. وازلین از ساییدگی پوست جلوگیری می‌کند

وازلین یک محصول پیشگیری از ساییدگی است که می‌تواند به جلوگیری از آفتاب سوختگی و ترک خوردگی در هنگام کار، به ویژه در زمستان کمک کند. مقدار کمی وازلین را به مناطقی اعمال کنید که مستعد ابتلا به ساییدگی هستند تا از بثورات و یا تحریک بیشتر جلوگیری شود. هنگامی که این کار را انجام می‌دهید، این مناطق به جای مالیدن به یکدیگر نرم می‌شوند و به این ترتیب مانع از ساییدگی می‌شوند.

۱۳. وازلین پوست را برجسته و درخشان می‌کند

اعمال مقدار کمی وازلین بر روی گونه‌ها و استخوان‌های بدن می‌تواند یک لمس مرطوبی به نظر شما اضافه کند. این روش یک روش فوق العاده آسان و ارزان قیمت برای داشتن پوست درخشان است.

۱۴. وازلین آرنج‌ها را نرم می‌کند

قبل از خواب، مقداری وازلین را روی آرنج‌های خشک و ترک خورده ماساژ دهید تا نرم شوند.

۱۵. وازلین لاله گوش را نرم می‌کند

اگر به طور مرتب گوشواره ندارید، قرار دادن گوشواره در گوش می‌تواند برایتان دردناک باشد. بنابراین قبل از قراردادن گوشواره بهتر است گوش‌های خود را با کمی وازلین مالش دهید و سپس سوزن‌ها را وارد کنید. این بهترین روش بدون درد است.

خواص وازلین

۱۶. وازلین موها را صاف می‌کند

مقدار بسیار کمی وازلین را در کف دست خود قرار دهید و سپس آن را به موهایتان بمالید. این باعث می‌شود که فر بودن موهایتان را از بین ببرید. با این حال، مراقب باشید که زیادی از وازلین استفاده نکنید، در این صورت ممکن است با موهای چرب مواجه شوید. شما همچنین می‌توانید از وازلین برای مخفی کردن خشکی انتهای مو استفاده کنید.

۱۷. وازلین مژه مصنوعی را پاک می‌کند

یک پنبه را در وازلین آغشته کنید و آن را روی مژه مصنوعی قرار دهید. این کار را چند بار تکرار کنید تا چسب نرم شود و سپس آن را با آب گرم شستشو دهید.

۱۸. وازلین از ماندن رژ لب روی دندان‌ها جلوگیری می‌کند

هیچ کس دوست ندارد رژ لب روی دندان‌هایش باشد. شما دوست دارید؟ بنابراین، قبل از استفاده از هر گونه رژ لب تیره، مقداری وازلین را روی دندان‌های خود بمالید.

خواص وازلین

۱۹. وازلین پوست سر را نرم می‌کند

می‌توانید مقداری وازلین را قبل از شامپو زدن روی پوست سر خود بمالید تا گردش خون را افزایش دهد. این کار خشکی و خارش پوست سر را رفع می‌کند.

۲۰. وازلین سیاهی دور چشم را رفع می‌کند

برای رفع تیرگی و سیاهی دور چشم کافیست چند قطره آب لیمو را با مقدار کمی وازلین مخلوط کرده و به نواحی مورد نظر بمالید و بعد از یک ساعت بشویید.

۲۱. وازلین سوختگی را درمان می‌کند

باور کنید یا نه، استفادۀ اصلی وازلین برای سلامتی است. تصور می‌شود که وازلین برای سوختگی‌ها مفید است، اگرچه اکنون تردید وجود دارد که آیا این روش می‌تواند باعث بهبود سوختگی شود. اما استفاده از وازلین می‌تواند دسترسی زخم به هوا را مهار کند، هوا باعث می‌شود که زخم دردناک‌تر شود و مانع از بهبودی آن شود. با این حال، وازلین می‌تواند درد را کاهش دهد و سوختگی را درمان کند. البته توصیه می‌شود از وازلین عاقلانه استفاده کنید.

۲۲. وازلین اثر زخم را از بین می‌برد

وقتی صحبت از زخم‌ها می‌شود، وازلین می‌تواند برای درمان زخم‌ها عالی باشد. زخم‌ها می‌توانند سخت و مستعد ابتلا به پوسته پوسته شدن باشند که این وضعیت روند بهبود زخم‌ها را کاهش می‌دهد. برای جلوگیری از این وضعیت می‌توانید از وازلین کمک بگیرید.

خواص وازلین

۲۳. وازلین بخیه جراحی را از بین می‌برد

آیا تا به حال بخیه داشته‌اید؟ بخیه ممکن است آزار دهنده و رنج آور باشد، بنابراین بهتر است زخم خود را به درستی نگه دارید تا بتواند به همان سرعت ممکن بهبود یابد. به احتمال زیاد دکتر به شما دستورالعمل‌هایی در مورد چگونگی مراقبت از زخم می‌دهد، اما اعمال وازلین می‌تواند سرعت بهبود آن را افزایش دهد.

۲۴. وازلین یبوست را درمان می‌کند

در حالی که وازلین یبوست را درمان نمی‌کند، اما می‌تواند به کاهش علائم مرتبط با آن کمک کند. برای نوزادان و کودکان خردسال، استفاده از مقدار کمی وازلین در اطراف مقعد می‌تواند از یبوست جلوگیری کند.

۲۵. وازلین شوره سر را درمان می‌کند

توصیه می‌کنیم برای مقابله با شوره سر از وازلین استفاده کنید. برای این کار مقدار کمی وازلین را به نوک انگشتانتان بمالید و به مدت ۱۵ دقیقه پوست سرتان را ماساژ دهید. سپس آن را با شامپو بشویید. برای دریافت نتیجه بهتر از این روش در چند مرحله استفاده کنید.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد