علت صدای جیر جیر ماشین لباسشویی

0 3,688

هر وسیله‌ای که از اجزای مکانیکی تشکیل شده و دچار سایش و حرکت می‌شود؛ ممکن است صدا تولید کند و ماشین لباسشویی از این قاعده مستثنا نیست. ماشین لباس‌شویی از وسایل کاربردی امروزی است که در بیشتر خانه‌ها یافت می‌شود و می‌تواند در زمان کم، حجم زیادی از لباس‌ها را آب کشی کرده و خشک کند. یک ماشین لباس‌شویی در ابتدا ممکن است صدایی تولید نکند؛ اما به مرور و در برخی موارد صداهای عجیب و غریبی مانند صدای جیر جیر ماشین لباسشویی به گوشمان می‌رسد که علت آن را نمی‌دانیم. خطاهای انسانی در نصب ماشین لباسشویی، مشکل در یک بخش و خراب شدن قطعات ممکن است باعث ایجاد این صدای جیر جیر شود. در این قسمت با ما همراه باشید تا با علت صدای جیر جیر ماشین لباسشویی آشنا شده و روش‌های تعمیر خانگی آن را بیاموزید.

۱. بارگیری زیاد لباس‌ها

شایع‌ترین علت برای ایجاد صدا و جیر جیر در ماشین لباسشویی، بارگذاری زیاد لباس درون آن است. این علت باعث می‌شود دستگاه به سختی بچرخد و به علت سنگینی، ضرب‌هایی را در حین چرخش ایجاد نماید. برای تعیین حجم واقعی لباس بعد از گذاشتن آن‌ها در ماشین لباسشویی، باید به اندازه یک دست بالا آن فضای خالی وجود داشته باشد.

۲. قرار نگرفتن ماشین لباسشویی بر روی یک سطح صاف

گاهی تراز  نبودن سطح ماشین لباسشویی و خارج شدن از تعادل باعث می‌شود که صداهای آزاردهنده‌ای از آن شنیده شود. ممکن است به دلیل برخورد یا حرکت، جای ماشین لباسشویی تغییر کرده و بر روی سطح ناهمواری قرار گرفته باشد. در این شرایط بهتر است سطح زیر ماشین لباسشویی را بررسی کرده و از تراز بودن آن مطمئن شوید. بنابراین پایه‌های ماشین لباسشویی باید تنظیم شود تا تمام بار درون آن به صورت یکنواخت توزیع شده و مانع از ایجاد سر و صدا شود.

۳. مشکل در لاستیک دور درب

در برخی موارد مشکل خارجی است و بسیار ساده است. وقتی جداره داخلی لاستیک دور درب از جای خود بیرون می‌آید با درام درگیر شده و ممکن است در حین کار ماشین لباسشویی سرو صدا ایجاد کند. برای رفع آن باید لاستیک را به محل اصلی‌اش برگردانیم و به گونه‌ای وصل کنیم که به راحتی باز نشده و سرو صدا ایجاد نکند.

در برخی موارد گیر کردن اشیا در واشر تخلیه‌ی لاستیک دور درب نیز می‌تواند صدا ایجاد کند. مثلاً در جیب لباس‌های چرکتان، سکه،  خلال دندان یا هر وسیله کوچک دیگر قرار داشته و با شروع به کار ماشین لباسشویی، از آن خارج شده و  وارد این لاستیک شده است و با حرکت ماشین لباسشویی صداهایی به وجود می‌آورد. بنابراین قبل از قرار دادن لباس‌ها در ماشین لباس‌شویی جیب‌های آن‌ها را بررسی کنید. به محض شنیدن این صدا  می‌توانید تمام قسمت‌ها را بررسی کرده و جسم خارجی را پیدا کنید.

۴. مشکل در تسمه محرک ماشین لباسشویی

در برخی موارد علت صدای جیر جیر ماشین لباسشویی مشکل در تسمه‌های آن است. این تسمه‌ها ممکن است پوسیده شده باشد و یا ترک برداشته و یا شل شده باشند. بنابراین در صورتی که مطمئن شده‌اید مشکل از تسمه‌ها است؛ می‌توانید چرخ تسمه محرک را جدا کنید و در صورت ایجاد مشکل و خرابی، آن را تعویض نمایید.

۵. کمک فنرها

کمک فنرها باعث می‌شوند تا حرکت و لغزش دیگ شست‌وشو به بدنه منتقل نشود. به طور کلی این کمک فنرها به قاب پایه لباسشویی و بیرون دیگ متصل هستند؛ در صورت آسیب کمک فنرها این اجزا به خوبی عمل نکرده و ممکن است در حین چرخش سرو صدا ایجاد کنند.

۶. مشکل در بلبرینگ یا یاتاقان‌ها

بلبرینگ قطعه‌ای در ماشین لباسشویی است که به چرخش دیگ شست‌وشو کمک می‌کند تا حرکت روان‌تر و نرم‌تر باشد. در صورت خرابی این قطعه ممکن است سروصدای زیادی ایجاد شود. در صورتی ایراد در یاتاقان‌های ماشین لباسشویی تنها راه‌حل، تعویض آن می‌باشد. در هنگام تعویض یاتاقان‌ها به کد مخصوص بلبرینگ توجه کرده و متناسب با آن قطعه را خریداری و جایگزین کنید. این کار باید توسط متخصص انجام شود.

۷. موتور

گاهی اوقات موتور ماشین لباسشویی دچار ایراد شده و ایجاد سرو صدا می‌کند. تشخیص خرابی موتور و تعویض و تعمیر آن بر عهده متخصص می‌باشد و شما نمی‌توانید این کار را در منزل انجام دهید.

۸. بالشتک موتور (کوپلینک)

در برخی از مدل‌های ماشین لباسشویی مخصوصاً آنهایی که درب از بالا دارند؛  یک بالشتک موتور تعبیه شده که قدرت را از موتور به شفت انتقال می‌دهد. با استفاده زیاد و طولانی مدت این بالشتک‌ها دچار مشکل شده و در نتیجه شاخک‌های لباسشویی  دچار لغزش می‌شوند و این عامل سرو صدای زیادی ایجاد می‌کند.

۹. اشکال در شیر ورودی آب

اگر در زمان پر شدن آب در ماشین لباسشویی، صدای آن بسیار زیاد شده و صدای جیر جیر بدهد؛ ممکن است مشکل از  شیر ورودی باشد و  این شیر ممکن است دچار خرابی شده یا به علت ته نشین شدن املاح آب مسدود شده باشد.

۱۰. بررسی پمپ تخلیه

اگر این صدا در هنگام تخلیه آب به اوج خود می‌رسد؛ ممکن است مشکل در پمپ تخلیه باشد. این پمپ ممکن است خراب باشد یا  مسدود شده و ایجاد سرو صدا کند. گیر کردن اجسام  خارجی در پمپ می‌تواند به مرور به آن آسیب زده و خسارت زیادی را به بار بیاورد؛ گرفتگی در لوله‌های تخلیه نیز می‌تواند باعث صدای خرخر در ماشین لباسشویی شوند که بهتر است خیلی زود این گرفتگی تعمیر شود؛ وگرنه باعث ترکیدن و خرابی لوله‌های تخلیه شده و هزینه زیادتری را به بار می‌آورد.

در این مطلب سعی کردیم به صورت مختصر در مورد عواملی که باعث ایجاد صدای جیر جیر در ماشین لباسشویی می‌شوند حرف بزنیم. این موارد کلی هستند و ممکن است در تمام مدل‌های ماشین لباسشویی امروزی صدق نکنند. بنابراین بهتر است قبل از هرکاری دفترچه راهنما را مطالعه کرده و در زمانی که ماشین روشن بوده و یا در جریان برق است به هیچ یک از قسمت‌های داخلی آن دست نزنید.

مشکلاتی سهوی مانند گیر کردن اجسام خارجی که سرو صداهای ناخوشایندی را ایجاد می‌کنند؛ با یک بررسی جزئی حل می‌شوند؛ اما مشکلات فنی و داخلی نیازمند تعمیر و بررسی یک متخصص هستند. این صداها ممکن است به عواملی دیگری برگردند که اصلاً در لیست ما وجود ندارد و تعمیرکار به راحتی آن را تشخیص داده و تعمیر کند. بنابراین در صورتی که در این زمینه سر رشته ندارید؛ بهتر است دست به آچار نشوید و این کار را به متخصص و کاردان بسپارید.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد