درایو حالت جامد(SSD) یا درایو HDD

0 1,116

همه ما برای ذخیره سیستم عامل و یا موارد دیگر به یک درایو حالت جامد(SSD) و یا یک درایو HDD  احتیاج داریم.
درایو حالت جامد (SSD) و HDD مشخصات فیزیکی کاملا مشابه ای دارند اما از روش های مختلفی اطلاعات را بر روی خود ذخیره می کنند. هریک از این درایو ها مزایا و معایب مختص به خودشان را دارند و شما باید تصمیم بگیرید کدام یک برای شما مناسب تر است. در این مطلب نحوه کار هر یکی از این درایو ها و مشخصات آن را ذکر می کنیم تا با اطلاعات بیشتر، یکی از آنها را انتخاب نمایید.

HDD
HDD مخفف ” Hard Disk Drive” به معنی دیسک درایو سخت می باشد. فناوری به کار رفته در این نوع درایو شناخته شده و بسیار مورد آزمایش قرارگرفته است. این درایو هارد دیسک بیش از ۵۰ سال است که در بین کاربران رواج داشته و به طور پیوسته ظرفیت ذخیره سازی خود را افزایش داده و اندازه آنها کوچک تر شده است. این هارد دیسک برای خواندن و نوشتن به دیسک های چرخشی و یا دیسک های سخت افزاری احتیاج دارد.

هارد دیسک از قسمت های مختلفی تشکیل شده است، بخش اصلی آن دیسک گردان است، که اطلاعات بر روی آن ذخیره می شود، این دیسک توسط یک موتور چرخانده می شود، موتور هارد دیسک که وظیفه چرخاندن آن را بر عهده دارد و با سرعت معینی این کار را انجام می دهد، به طور مثال می تواند با سرعت ۵۴۰۰ یا ۷۲۰۰ و .. (rpm) حرکت کند. به منظور خواندن اطلاعات از روی هارد دیسک ، یک بازوی حرکتی تعبیه شده است، این بازو به وسیله یک هد حرکت می کند. در واقع هد اطلاعات را به صورت صفر و یک دریافت کرده و در هنگام نوشتن اطلاعات آن را به صورت صفر و یک وارد می کند. در این میان یک کنترل کننده برای کنترل حرکت بازو وجود دارد و باعث می شود که بازو حرکتی به منظور خوانده و نوشتن اطلاعات به تمام صفحه دسترسی داشته باشد. در صورت کثیف شدن و نشستن گرد و غبار بر روی دیسک، اطلاعات به خوبی خوانده نمی شود، بدین منظور از یک فیلتر هوا، برای تمیز کردن هوای داخل هارد استفاده می شود و فشار هوای داخل و خارج را یکسان نگه می دارد.

از آنجا که در این هارد از حرکت مکانیکی برای خواندن و نوشتن اطلاعات استفاده می شود، زمان لازم برای این کار بیشتر طول می کشد و ممکن است به مررو زمان زودتر خراب شده و از کار بیوفتد. هارد دیسک ها سنگین تر هستند و مصرف انرژی آنها بالاتراست.

البنه این نوع هارد دیسک ها ارزان تر هستند، تکنولوژی به کار رفته در آن آزمایش خود را پس داده است و مطمئن ایت، همچنین فضای ذخیره سازی بیشتری نسبت به درایو جامد در اختیار کاربران قرار می دهد.

SSD
SSD مخفف عبارت”Solid state disk” منبع ذخیره سازی است که از نیمه رساناهای حالت جامد تشکیل شده است. این نوع فناوری همچنین در ساخت حافظه های فلش هم کاربرد دارد و به همین دلیل برخی از افراد SSD ها را حافظه های فلش یا EPP Rom می نامند.
در این نوع هارد برخلاف از هیچ قطعه متحرکی استفاده نشده است به همین زمان خواندن و نوشتن اطلاعات در آن بیشتر بوده و گرمای تولید شده به علت عدم استفاده از حرکت مکانیکی، کمتر می شود. این مسائل باعث می شود که مصرف انرژی این نوع هارد ها نیز به حداقل برسد و وزن آنها سبک تر شود.
یک درایو SSD از ذخیره کننده NAND و کنترلر حافظه تشکیل شده است. وجود این ۲ جزء در کنار هم باعث می شود که این درایوها به راندمانی رویایی دست بیابند و گاهی اوقات تا ۱۰۰ برابر یک هارد درایو قدیمی سرعت داشته باشند.
این درایو در انجام بازی ها، برنامه ها و فیلم ها سرعت یبیشتری ارائه می دهد. سبک تر است و در برابر ضربه و سقوط مقاوم تر می باشد. و همانطور که گفتیم مصرف انرژی پایین تری دارند.

مقایسه SSD و HDD
تفاوت این دو نوع درایو در تکنولوژی ذخیره سازی و خواندن اطلاعات است. در این جدول سعی کردیم ویژگی های این دو درایو را مقایسه کنیم:

مصرف انرژی حداکثر ظرفیت طول عمر سرعت قیمت نوع درایو
بالا ۱۰ ترابایت کم پایین ارزان تر HDD
پایین ۴ ترابایت زیاد بالا گرانتر SSD

قیمت:
درایو حابت جامد نسبت به دیسک های سخت گران قیمت تر است. به طور مثال اگر قیمت یک هارد سخت ۴۰ تا ۵۰ دلار باشد، برای خرید یک درایو حالت جامد با همان ویژگی باید نزدیک به ۲۵۰ دلار هزینه کنید. قیمت پایین هارد دیسک به علت استفاده از تکنولوژی قدیمی مکانیکی می باشد.

حداکثر ظرفیت:
ظرفیت ذخیره سازی هارد دیسک ها بسیار بالاتر است. کاربرانی که به صورت حرفه ای در بخش های خصوصی فعالیت می کنند به فضای ذخیره سازی ۱ تا ۴ ترابایت نیاز دارند که این ظرفیت در درایو حالت جامد وجود دارد. ولی در صورتی که بخواهیم به فضای بیشتری دسترسی داشته باشیم نمی توانید از درایو حالت جامد استفاده کنیم. البته برخی از کاربران از فضای ذخیره سازی ابری برای ذخیره سازی اطلاعات خود استفاده می کنند که البته آن هم تا اندازه ای رایگان است و بعد از آن نیاز به پرداخت حق اشتراک دارید.

قطعه‌ قطعه شدن
با توجه با این که هارددیسک از سطوح چرخشی برای دستیابی به اطلاعات استفاده می‌کند، بهترین کارایی‌ آن زمانی است که فایل‌‌ بزرگی در بلاک‌هایی که مجاور هم هستند قرار گیرد. در این حالت هِدر می‌تواند عملیات خواندن را با یک حرکت مداوم آغاز کند و خاتمه دهد. وقتی هارددیسک به پر شدن نزدیک می‌شود، ممکن است یک فایل بزرگ در مکان‌های مختلفی به‌صورت پراکنده ذخیره شود. به این پدیده قطعه‌قطعه شدن می‌گویند. با این که الگوریتم‌های خواندن و نوشتن در طول سال‌ها بهبود یافته، اما هارددیسک‌ها هنوز هم ممکن است دچار پدیده‌ی قطعه‌قطعه شدن شوند. در حالی که SSD با توجه به ساختاری که دارد دچار این پدیده نمی‌شود و این یک دلیل برای سرعت ذاتی بیشتر SSD-ها است.

سرعت:
سرعت یکی از معیار های مهم برتری درایو نیمه جامد است. کامپیوتر مجهز به SSD در کمتر از یک دقیقه بوت می شود، اما در صورت استفاده از هارد دیسک این زمان طولانی تر است.سیستم های مجهز به درایو حالت جامد سرعت راه اندازی برنامه در آن بیشتر است و این دلیل ممکن است یک دلیل مهم در استفاده از این درایو ها باشد.

طول عمر:
درایو SSD دارای جزء متحرک نیست و حرکت مکانیکی ندارد، بنابراین در اثر برخورد و یا هر حادثه دیگری، امکان آسیب رسیدن آن کمتر است. اکثر HDD در هنگام خاموشی، هد از پلاتر فاصله می گیرد، ولی هنگام کار، هد تنها چند نانومتر با پلاتر فاصله دارد. حتی هنگام خاموشی نیز این فاصله هنگام برخوردهای شدید دردی را دوا نمی‌کند. اگر شما روی تجهیزات خود حساس هستید، خرید SSD پیشنهاد می‌شود.

توان مصرفی
از آنجا که در طراحی SSD بخش مکانیکی به کار برده نشده است، و برای کار و انجام عملیات خود، به بازو و چرخش نیاز ندارند، بنابراین انرژی مصرفی آن بسیار کمتر و نویز و صدایی ندارد. این قابلیت باعث می شود در هنگام کار صدای مزاحمی ایجاد نشود و با مصرف انرژی کمتر، طول عمر باتری بیشتر شود.

نتیجه گیری:
در این مطلب سعی کردیم ویژگی های این دو نوع درایو را ذکر کنیم. حال با توجه به این ویژگی های مورد نظر، شما می توانید به خوبی تصمیم بگیرید که کدام نوع برای شما مناسب تر است، آیا در خرید آن با محدودیت مالی مواجه هستید و یا خیر. بنابراین تمام این گزینه ها را در یک برگه یادداشت کرده و الویت های خود را ذکر کنید و به این ترتیبی یک انتخاب مناسب برای خود داشته باشید.

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد