دوربین جدید سامسونگ یک گوشی است

0 1,194

سامسونگ که هر سال از پدیده هایش رونمایی می کند، امسال هم دو عضو جدید درجه یک را با فاصله یک هفته ای از یکدیگر به خانواده گلکسی ها اضافه کرد. این دو مدل جدید، گوشی های گلکسی اس ۹ و گلکسی اس ۹ پلاس، جانشین های Galaxy s8 و Galaxy s8+ می باشند. یکی از مهمترین مسائلی که در بررسی گلکسی  S9 و S9+ سامسونگ بسیار نظر ها را به خود جلب کرده است مربوط به دوربین این مدل ها از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری است که متفاوت ترین بخش این دو گوشی با نسل های قبل می باشد که در ادامه مقاله از قدرت عملکرد شگفت انگیز آن ها مطلع خواهید شد.

شرکت سامسونگ به علت بهبود یافتن دوربین این دو مدل موبایلش در مقایسه با سری های قبل، عبارت ” از نو ببین” را شعار خود قرار داده است، در همراهی با این مطلب به این نتیجه خواهیم رسید که این شعار، شعار درستی است و در واقع Galaxy s9 و Galaxy s9+ باعث می ‌شوند که از نو ببینید.

دئربین اصلی گوشی های سامسونگ S9 و S9+
نمای پشتی گوشی های سامسونگ S9 و S9+

گلکسی اس ۹ دارای یک دوربین در قاب پشتی با حسگر ۱۲ مگاپیکسلی می باشد. اما گلکسی اس ۹ پلاس در قاب پشتی دو لنز دوربین با دو سنسور ۱۲ مگاپیکسلی دارد که عملکردشان فرق می کند. یکی از دوربین ها که بالا تعبیه شده است لنز اصلی می باشد و امکاناتی از قبیل سایز دهانه دیافراگم متغیر از f/1.5  تا f/2.4  را داراست و دوربین دوم که به آن لنز تلفوتو می گویند به منظور عکس برداری پرتره با افکت بوکه (پس زمینه مات) و زوم ۲ برابر  می باشد بدون اینکه کیفیت آن کاهش یابد. دیافراگم دوربین دوم ثابت و F/2.4 می باشد.

اما شاید شما ندانید اصلا دیافراگم متغیر یا دیافراگم دوگانه چیست؟  اصلا این قابلیت چه کاربردی دارد؟ دیافراگم لنز دوربین اسمارت فون ها در حقیقت روزنه ‌ای است که با عبور نور از آن سطح نوردهی عکس بهتر می‌ شود. شرکت سامسونگ با ارائه قابلیت دیافراگم متغیر، حالتی را به وجود آورده که دوربین اصلی گلکسی اس ۹ پلاس بتواند با در نظر گرفتن نور محیط سطح دیافراگم خود را به صورت اتوماتیک به گونه ای تنظیم کند که مناسب ترین شرایط نوردهی ممکن در تصویر شکل گیرد.

 

در بورسیکا بخوانید: معرفی ۷ برنامه کاربردی ویرایش عکس در گوشی همراه

 

به عنوان مثال در صورتی که در مکانی که نور آفتاب به طور مستقیم به لنز گلکسی اس ۹ پلاس می ‌تابد و شدت آن بسیار است عکس برداری کنید، دیافراگم موبایل به صورت خودکار کوچک ‌تر شده تا نور کمتری به واسطه آن جذب شود و بدین ترتیب تصویر ثبت شده بیش از حد روشن نباشد. به همین ترتیب در مکان های تاریک دیافراگم دوربین گوشی بزرگ تر می شود تا نور بیشتری را جذب نماید و تصویر ثبت شده تاریک و کم کیفیت به چشم نیاید.

گلکسی  S9 Plus  در این رابطه وظیفه اش را خیلی خوب به انجام می رساند و یکی از برترین پرتره ‌هایی را ثبت می کند که تابحال در یک اسمارت فون دیده‌ ایم. با زوم نمودن روی حاشیه های تصاویر به ‌خوبی می ‌توانید قدرت بالای تفکیک کردن دوربین بین سوژه و پس زمینه را ببینید.

سامسونگ تغییراتی را نیز در نرم‌افزار دوربین گلکسی اس ۹ ایجاد کرده است. منوی دوربین این دو مدل جدید همچون سخت ‌افزار آن ها فرق بسیاری با نسل قبل دارد. فهرست دوربین کمی به منوی آیفون شباهت پیدا کرده است اما از آیفون هم تکمیل تر و جامع ‌تر می باشد. برای جا به جایی میان حالت ها مانند Pro ،Super Slow-Mo ،AR Emoji باید انگشتتان را روی منوی اصلی دوربین به چپ یا راست بکشید ولی قسمت پایینی منو تفاوت چندانی پیدا نکرده است.

ایموجی ‌های پویا در حال تبدیل شدن به یک ترند در جهان اسمارت فون هاست به صورتی که برنامه های گوناگونی برای این امر روی کار آمده اند. به همین دلیل شاخصه جدیدی به این دوربین افزوده شده که سامسونگ به آن AR EMOJI می گوید. این قابلیت با آن چیزی که در آیفون ۱۰ شاهد هستیم کاملا فرق دارد. در این بخش گلکسی  S9 و S9+ از دوربین دوم و تکنیک های نرم افزاری به منظور شناسایی چهره استفاده می‌ کنند و سخت‌ افزار جداگانه ای جهت پردازش تصویر تعبیه نشده است. مدل اس ۹ و ۹ پلاس با بررسی ۱۰۰ نقطه از عکس دوبعدی‌ چهره، اموجی ‌هایی سه ‌بعدی  نزدیک به چهره کاربر را می‌سازند که این امکان را به شما می دهد از آن‌ ها در فضای مجازی استفاده کنید.

ایموجی های پویا گوشی سامسونگ
با ایموجی های پویا میتوانید در شبکه های اجتماعی از استیکر های مخصوص به خودتان استفاده کنید

یکی از قابلیت های تازه دوربین گلکسی s9 و گلکسی  s9 پلاس که سر و صدای بسیاری به وجود آورده و یکی دیگر از موارد  متفاوت آن ها با نسل قبلی می باشد، قدرت آن ها در ضبط فیلم های آهسته یا اسلوموشن با نرخ ۹۶۰ فریم در ثانیه می باشد. هر دو اسمارت فون قادرند ۲ ثانیه ویدئوی آهسته ضبط کنند که احتمالا کم است اما وقتی که آهسته می شود ۶ ثانیه کلیپ اسلوموشن دارید. ضبط کلیپ آهسته در دو صورت انجام می شود؛ در صورت اول که به شکل اتوماتیک است، هر زمانی که موبایل تشخیص دهد رو به روی دوربین یک موضوع متحرک قرار دارد، ضبط ویدئوی اسلوموشن را شروع می ‌کند؛ در صورت دوم که به شکل دستی انجام می شود، کاربر تصمیم می‌ گیرد چه موقعی ضبط ویدیوی آهسته انجام شود. وقتی که روی این حالت فیلم‌ برداری ضبط را انجام دهید، وضوح دوربین ۰.۹ مگاپیکسل و نرخ فیلم ‌برداری روی ۷۲۰ تنظیم خواهد شد. دقت کنید که برای گرفتن نتیجه مطلوب در تهیه ویدئوی آهسته لازم است که نور محیط زیاد باشد. پس از تهیه ویدیو های آهسته می توانید آن را در شبکه های اجتماعی در قالب gif به اشتراک بگذارید.

پس از بررسی سخت ‌افزاری و نرم ‌افزاری گوشی، نوبت به وضوح و کیفیت تصاویر ثبت شده می رسد. در نور روز دوربین هر دو مدل سامسونگ تصاویر بسیار باکیفیت و واضحی می‌ گیرند. تصاویر ثبت شده با دوربین اصلی هر دو مدل، رنگ‌ ها را اشباع به ثبت می رسانند که تماشای آن‌ ها لذت بخش است. از طرفی هیچ نویزی در تصاویر وجود ندارد و بسیار شفاف هستند به صورتی که با زوم کردن روی کوچک ترین جزئیات به آسانی می ‌توانید آن جزئیات را شناسایی کنید. ممکن است تنها ایراد آن محدوده ی دینامیکی باشد که البته نسبت به بسیاری از اسمارت فون های بازار عالی است اما چون توقع بسیاری از این دو گوشی سامسونگ داریم، در این زمینه نقطه ضعفی دارد که پاسخگوی کامل نیازها نیست.

اما کیفیت تصاویر در نور شب چگونه است؟ گلکسی s9 و گلکسی s9پلاس علاوه بر اینکه دارای قابلیت تثبیت اپتیکال تصویر (OIS) هستند که لرزش های دست فرد را از بین می ‌برد، هر دو گوشی اندازه دهانه دیافگرام متغیر دارند و مثل دوربین های حرفه ای سایز دهانه دیافراگم آن ها به صورت سخت افزاری کم و زیاد یا باز و بسته می شود که در صورتی که عدد f تغییر کند با چشم قابل مشاهده است. این دو شاخصه کمک می ‌کنند تا هر دو مدل جدید سامسونگ در نور شب دوربین ‌هایی قدرتمند داشته باشند. در صورتی که با دوربین این گوشی ها چند نمونه عکس بگیرید و به تصاویر نگاه کنید و با تصاویر گرفته شده توسط گوشی های دیگر مقایسه کنید این نتیجه به دست می آید که دوربین گلکسی اس ۹ و گلکسی اس ۹ پلاس در نور شب عملکرد خوبی را نسبت به تمام اسمارت فون هایی دارند که تا بحال دیده ایم. عکس‌ ها در نور شب نویز خیلی کمی دارند و بسیار واضح و باکیفیت هستند. به این صورت که اگر شما در تاریکی محض که چشم به سختی قادر است محیط اطراف را ببیند عکس بگیرید، دوربین این گوشی طوری تصویر را ثبت می کند که گویا چندین چراغ اطراف شما روشن است.
دوربین سلفی در هر دو مدل سامسونگ تکی است و وضوح آن ها ۸ مگاپیکسل می باشند. این دوربین‌ ها در نور روز تصاویر خوب و مورد تاییدی می ‌گیرند که رنگ‌ ها در عکس گرم هستند و کنتراست بیشتری دارند اما نکته ای که حائز اهمیت است شارپ بودن آن‌ هاست. تصاویر دوربین سلفی خیلی تیز و شفاف هستند و با زوم کردن روی آن‌ ها به راحتی شاهد این شفافیت و شارپ بودن هستید. دوربین دوم در هر دو موبایل عکس های پرتره می گیرند که سامسونگ به آن سلفی فوکوس می گوید.

از دیگر ویژگی های گوشی جدید سامسونگ فوکوس اتوماتیک مرحله‌ ای، زوم اپتیکال ۲x، تشخیص لبخند، HDR  اتوماتیک، سرعت عمل بالای شاتر که این مسئله باعث می ‌شود تا هر لحظهی دلخواه را با گوشی شکار کرده و به ثبت برسانید ، تصویربرداری پانوراما و ثبت فیلم های ۴K  با نرخ ۶۰ فریم در هر ثانیه می باشد. اگرچه وقتی که برای بازه طولانی با دوربین اصلی موبایل فیلم ۴K  ضبط نمایید دمای بدنه آن بالا می رود که امری طبیعی محسوب می شود.

 

بیشتر بخوانید: بررسی تخصصی دو گوشی جدید شیائومی A2 و A2 Lite
بیشتر بخوانید: نکاتی برای گرفتن عکس با گوشی هوشمند
بیشتر بخوانید: بررسی تخصصی SAMSUNG Galaxy Note 9

 

جمع بندی

دوربین گوشی Galaxy S9 و Galaxy S9+ ، قادر است سطح نویز عکس ها را در هر شرایطی کنترل نماید. به اندازه ای این اسمارت فون ها خوب و مدرن و کارآمد هستند که با خیال راحت می توان خریدشان را به هر کاربری پیشنهاد داد.

در مجموع  گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس  جزو پرچم داران موبایل های بازار به شمار می آیند که در مقابل هزینه ای که برای خرید آن ها می کنید، بسیار ارزشمندند و در صورتی که روزی بخواهیم تلفن همراه هوشمند بیش از ۴ میلیون تومان تهیه کنیم که در کنار همه ویژگی های گوشی هوشمند، یک دوربین حرفه ای نیز باشد، این دو گوشی و به ویژه Galaxy S9+ را در فهرست خرید خودمان در جایگاه های بالا کنار موبایل هایی مثل Galaxy Note 8،  و iPhone X جای می ‌دهیم.

 

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد