راهنمای خرید قهوه‌ساز و اسپرسو‌ساز

0 1,516

برای خیلی از افراد شروع روز، بدون خوردن قهوه معنایی ندارد. درحالیکه بعضی افراد ترجیح می‌دهند به کافی‌شاپ همیشگی خود بروند، بعضی دیگر ترجیح می‌دهند با صرفه‌جویی در پول و زمان خود درخانه بمانند تا از قهوه‌ای که خود درست کرده‌اند لذت ببرند. با تنوع زیادی که طرز تهیه قهوه دارد پیدا کردن یک دستگاه مناسب برای استفاده کار سختی به نظر می‌رسد. قبل از خرید یک دستگاه قهوه‌ساز باید در مورد تفاوت دستگاه‌های موجود در بازار، تنوع قیمتی و طرز تهیه قهوه اطلاعات لازم را بدست آوریم.

انتخاب‌ها:

برای تهیه قهوه روش‌های مختلفی وجود دارد و برای هر روش دستگاه مخصوصی ساخته شده است. به طور کل دستگاه‌های زیر از رایج‌ترین قهوه‌ساز های بازار هستند:

coffee-maker-1

قهوه‌ساز فیلتری: آب سرد در محفظه‌ای که در قسمت بالای دستگاه قرار دارد گرم می‌شود. در ادامه آب داغ با عبور از یک فیلتر به سمت جایی که پودر قهوه  قرار دارد حرکت  میکند. سپس این مخلوط وارد قوری شده و با صفحه‌ای که در زیر آن قرار دارد گرم باقی می ماند. ظرفیت این محصولات از تک نفره تا پانزده نفر است که براساس حجم می‌تواند قیمت‌های متفاوتی داشته باشد.

coffee-maker-3

 

قهوه‌ساز کپسولی: این دستگاه‌ها از قرص‌های قهوه پشتیبانی می‌کنند. این قرص‌ها در محفظه مخصوص خود قرار می‌گیرند. با روشن شدن دستگاه آب جوش از این محفظه عبور می کند و وارد فنجان می‌شود. از نکات مثبت این محصولات می‌توان به سرعت بیشتر در تهیه قهوه و سهولت در تمیز کردن دستگاه اشاره کرد. در مقابل، مشکل این مدل از قهوه‌سازها در استفاده اجباری از قرص‌هایی است که دستگاه شما به آن وابسته خواهد بود. این موضوع شاید در آینده برای دارنگان قهوه‌ساز کپسولی مشکل‌ساز شود.

coffee-maker-2

 

قهوه‌جوش: کلاسیک‌ترین مدل درست کردن قهوه استفاده از این دستگاه‌ها است. پودر قهوه در محفظه بالای آب قرار می‌گیرد. با جوشیدن آب و حرکت بخار آب از درون لوله‌ای که از محفظه قهوه رد می‌شود، قهوه آماده نوشیدن خواهد شد. این مدل از قهوه‌سازها هم مدل الکتریکی دارند و هم می‌توان بر روی اجاق از آن‌ها استفاده کرد.

coffee-maker-4

اسپرسو ساز: این دستگاه‌ها به سه دسته کلی دستی، نیمه اتوماتیک و اتوماتیک تقسیم می‌شوند. در سری محصولات دستی، کنترل تمام فرآیند در دست شما قرار دارد؛ در نتیجه فرآیند درست کردن اسپرسو وقت‌گیر و سخت است و باید دانش زیادی در این زمینه داشته باشید. استفاده از دستگاه‌های نیمه اتوماتیک که بیشتر در کافی‌شاپ‌ها استفاده می‌شود، آسان‌تر است ولی باز هم باید فرآیند کار را کنترل کرد. تنظیماتی بر روی دستگاه‌ وجود دارد که می‌توان میزان دما و فشار را کنترل کرد تا طعم مطلوب بدست آید. در مقابل، دستگاه‌های تمام اتوماتیک نیز وجود دارند که تمامی مراحل دم کردن قهوه، جوشاندن شیر (برای تهیه نوشیدنی‌های دیگر) و در نهایت تهیه اسپرسو را خود دستگاه انجام می‌دهد. این مدل‌ها از گران‌ترین مدل‌های موجود در بازار هستند. مدل‌های گران‌تر دارای آسیاب قهوه، دو محفظه برای جوشاندن و بخار سریع هستند. این مدل‌ها طوری طراحی شده‌اند که دانه‌های قهوه و آب را داخل دستگاه می‌توان ریخت و بدون توجه به مقدار آنها دستگاه را روشن کرد. دستگاه خود دانه‌ها را آسیاب می کند، اسپرسو را تهیه می‌کند، برای تهیه لاته یا کاپوچینو شیر را می‌جوشاند و حتی قابلیت تمیز کردن خود دستگاه را نیز دارد.

coffee-maker-5

فرنچ پرس: یکی از دستگاه‌های بسیار قدیمی و مرسوم برای دم کردن قهوه است. فرنچ پرس از یک ظرف استوانه‌ای، یک سرپوش و یک فیلتر تشکیل شده که دانه‌های قهوه را از آب جدا می‌کند. این دستگا‌ها قابل حمل بوده، طرز استفاده آسانی دارند و برای تهیه قهوه فرانسه مناسب هستند.

کدام قهوه ساز برای من مناسب است؟

بسیاری از افراد برای تهیه یک دستگاه مناسب محدودیت بودجه دارند. بنابراین بر اساس قیمت تصمیم‌گیری می‌کنند. ظرفیت مورد نیاز و راحتی استفاده از دیگر عوامل مهم برای خرید هستند. معمولا ظرفیت دستگاه‌ها بر روی آن‌ها، به صورت لیتر یا لیوان، درج شده است. البته باید توجه کرد که استاندارد مشخصی برای لیوان وجود ندارد. بنابراین تولیدکنندگان بصورت تقریبی، گنجایش لیوانی دستگاه را می‌سنجند. در طرف دیگر طعم مورد انتظار، نکته مهمی در خرید قهوه‌ساز است. باید دقت داشت که هرکدام از دستگاه‌های معرفی شده طعم متفاوتی از قهوه را درست می‌کنند.

ظرفیت: بیشتر قهوه‌سازها به طور استاندارد ۱۰ تا ۱۲ لیوان قهوه در هر بار استفاده درست می‌کنند. بعضی دیگر از دستگاه‌ها قابلیت دم کردن قهوه برای افراد کمتر را هم دارند. این مدل‌ها ارزان‌تر و برای دفترهای کوچک، خوابگاه‌ها یا خانه‌های با جمعیت کم مناسب هستند. درکنار این دستگاه‌ها، مدل‌هایی هم هستند که می‌توان ظرفیت را تنظیم کرد تا با میزان مصرف متناسب باشد.

قابلیت برنامه‌ریزی: برخی از دستگاه‌ها قابلیت برنامه‌ریزی دارند تا هر روز در ساعت مشخصی روشن شده و قهوه درست کنند. این ویژگی برای افرادی که هر روز صبح منتظر نوشیدن یک فنجان قهوه هستند ایده‌آل است. بسیاری از دستگاه‌های موجود امکان دیگری برای خاموشی خودکار دستگاه دارند. پس اگر همیشه خاموش کردن دستگاه را فراموش می‌کنید، این قابلیت برای شما ضروری محسوب می‌شود.

توقف و دم کردن: ویژگی جالبی است که این امکان را می‌دهد تا در میانه دم کردن قهوه، قوری را جدا کنید. در این حالت سینی دستگاه کثیف نمی‌شود و شما می‌توانید سریع‌تر قهوه خود را بنوشید.

فیلتر آب: برخی از دستگاه‌ها دارای فیلتر کربنی هستند که برای حذف مزه کلر و املاح از آب کاربرد دارد. استفاده از این فیلترها باعث بهبود مزه قهوه می‌شود. قهوه‌سازها با فیلتر ثابت این ویژگی را دارند که شما از تعویض یا خرید فیلتر بی‌نیاز شوید.

جمع‌بندی

اگرچه تنوع قهوه سازهای موجود در بازار به گستردگی بقیه محصولات نیست و این مساله خرید آن را آسان‌تر می‌کند ولی باید به عوامل مختلفی مثل نیاز واقعی فرد و میزان استفاده توجه کرد تا یک انتخاب مناسب صورت گیرد. در کنار این معیارها ظرفیت دستگاه برای خرید مهم به نظر می‌رسد. اگر شما تنها استفاده کننده از دستگاه هستید خرید یک دستگاه با ظرفیت بالا غیرمنطقی خواهد بود. از طرف دیگر قابلیت‌های متنوعی که بر روی این دستگاه‌ها قرار گرفته می‌تواند در انتخاب دستگاه مورد نظر موثر باشد. انتخاب اسپرسو ساز هم می‌تواند دردسرهای خاص خود را داشته باشد. به طور کل مدل‌های دستی و نیمه اتوماتیک برای کافی‌شاپ‌ها و افراد حرفه‌ای مناسب هستند و مدل‌های اتوماتیک را می‌توان در خانه و توسط افراد عادی استفاده کرد.

coffee-maker-6

بیشتر بخوانید: مقایسه بهترین قهوه ساز‌های موجود در بازار
بیشتر بخوانید : دور دنیا با قهوه
بیشتر بخوانید: چگونه یک قهوه خوش‌طعم درست کنیم؟

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد