راهنمای خرید کولر گازی

0 835

با توجه به محل زندگی و نوع آب‌وهوای آن ممکن است در فصل گرم سال به یک کولر  و سیستم تهویه مطبوع احتیاج داشته باشید؛ طبق آمار در سال ۲۰۱۷، ۱۳ درصد هزینه‌های خانواده‌ها صرف خرید کولر و استفاده از آن شده است که‌ این آمار در ایران و در شهرهای گرم مانند تهران به مراتب بالاتر می‌باشد. این کولرها در انواع مختلف گازی و آبی، دیواری و پرتابل در بازار وجود دارند؛ بنابراین باید با توجه به محل زندگی‌، اندازه اتاق‌ها و نکات دیگر یک کولر خوب و کاربردی تهیه کنید. مثلاً در شهرهای مرطوب بهتر است از کولرهای گازی استفاده شود.

کولر گازی

کولر گازی که در زبان انگلیسی Air Conditioner نامیده می‌شود؛ یکی از سیستم‌های خنک‌کننده رایج می‌باشد که با تبدیل گاز به مایع از طریق افزایش فشار، سرما تولید کرده و محیط را خنک می‌کند. این نوع کولرها بیشتر در مناطق مرطوب مانند شمال و جنوب کشور استفاده می‌شوند، اما امروزه به دلیل کیفیت هوای سردی که ایجاد می‌کنند در سایر شهرها نیز مورداستفاده قرار می‌گیرند.

درون سیستم کولر گازی یک بخار کننده وجود دارد که قادر است هوای گرم محیط را به خود جذب کند. درنهایت کمپرسور درون آن، هوا را سرد کرده و از طریق دمنده به بیرون منتقل می‌کند. کولرهای گازی به دلیل ماهیت عملکردی‌شان رطوبت محیط را می‌گیرند و آن را به‌صورت آب به بیرون هدایت می‌کنند. این نوع کولرها مصرف انرژی بالایی دارند اما به دلیل هوای خنک و مطبوعی که ایجاد می‌کنند امروزه بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرند.

در این مطلب می‌خواهیم نکات مهمی را برای خرید کولر گازی به شما آموزش داده و یک راهنمای جامع برای خرید کولر گازی به شما خوانندگان محترم ارائه دهیم.

انواع کولرهای گازی

کولرهای گازی بسته به مصرف انرژی و پیشرفت خود در انواع مختلفی ارائه می‌شوند:

  • کولرهای یک‌تکه‌ای (پنجره‌ای): این نوع کولرها در پشت قاب پنجره نصب می‌شوند

کولرهای پنجره‌ای در اندازه و ظرفیت‌های مختلفی وجود دارند. قبل از خرید این نوع کولرها باید اندازه پنجره را بررسی کنید تا کولر به‌خوبی در آن جای بگیرد. کولرهای پنجره‌ای بر روی پنجره‌های کشویی، سایبان و … نصب می‌شوند. نیاز به برق‌کشی مجزا ندارند و به دیوار و قسمت‌های مختلف خانه آسیب نمی‌زنند.

مزایا: نصب آن‌ها آسان است، فضای اتاق را اشغال نمی‌کند، قیمت آن پایین‌تر است و قدرت خنک‌کنندگی بالایی دارد.

ویژگی‌ها: دارای کنترل از راه دور، ویژگی‌های هوشمند و تایمر.

معایب: در اتاق‌های دیگر قابل استفاده نیست، فضای پنجره را اشغال می‌کند، مصرف برق آن بالا است و صدای زیادی دارد.

  • کولرهای دو تکه‌ای (اسپیلت): به این نوع کولرها اسپیلت نیز می‌گویند

این نوع کولر مشابه با کولرهای یک‌تکه‌ای پنجره هستند با این تفاوت که بر روی دیوار نصب می‌شوند. ازآنجاکه اسپیلت‌ها از دو تکه تشکیل شده‌اند، برای اتصال این تکه‌ها که به آن‌ها یونیت می‌گویند از لوله‌های مسی برای انتقال حرارت استفاده می‌شود. به این منظور برای زیبایی بیشتر حفره‌هایی در دیوار ایجاد می‌شود و این یونیت‌ها به‌صورت داخلی در آن قرار می‌گیرند.  به همین دلیل نصب این کولرها اندکی سخت‌تر بوده و به متخصص نیاز دارد.

مزایا: میزان خنک‌کنندگی آن‌ها بیشتر است و هوای خنک مطبوع‌تری را به وجود می‌آورد، برخی مدل‌ها دارای سیستم گرم‌کننده و بخاری نیز هستند.

ویژگی‌ها: کنترل از راه دور، تایمر و ویژگی‌های هوشمند.

معایب: نصب و راه‌اندازی آن مشکل‌تر است و وزن بیشتری دارند.

  • کولرهای پرتابل یا قابل‌حمل

کولرهای قابل‌حمل انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به کولرهای پشت پنجره‌ای و اسپیلت دارند؛ زیرا در یک مکان ثابت نصب نمی‌شوند و شما می‌توانید آن را از یک اتاق به اتاق دیگر منتقل کنید.

مزایا: نصب آسانی دارند و به راحتی می‌توانید آن‌ها را از یک اتاق به اتاق دیگر انتقال دهید.

ویژگی‌ها: دارای کنترل از راه دور، ویژگی‌های هوشمند، تایمر و چرخ برای حرکت آسان‌تر.

معایب: سنگین و بزرگ است و صدای زیادی دارد.

نکات مهم در هنگام خرید کولر گازی

۱. اندازه و قدرت کولر گازی

اندازه و تعداد اتاق‌ها نیز در انتخاب مدل کولر گازی تأثیر بسیاری می‌گذارد. برای این کار طول و عرض اتاق را در هم ضرب کنید. ارتفاع و بلندی سقف را نیز در نظر بگیرید؛ تعداد پنجره و درب‌ها نیز تأثیر می‌گذارد. قدرت و خنک‌کنندگی کولر گازی با واحد BTU اندازه‌گیری می‌شود و به‌صورت مضربی از ۱۰۰۰ نشان داده می‌شود.

اگر برای اتاق و مکان موردنظرتان کولر گازی کوچکی تهیه کنید به دستگاه فشار می‌آید و نمی‌تواند هوای خنکی را به شما ببخشد. اندازه بزرگ کولر نیز رطوبت اتاق را به شدت از بین می‌برد و شما باید هر چند وقت یک‌بار آن را خاموش کنید تا سرما نخورید. بنابراین انتخاب اندازه، ظرفیت و قدرت کولر گازی یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید در نظر گرفته شود.

ظرفیت BTU/h مساحت (مترمربع)
۹۰۰۰ ۳۷-۳۲
۱۰۰۰۰ ۴۱-۳۷
۱۲۰۰۰ ۵۰-۴۱
۱۴۰۰۰ ۶۴-۵۰
۱۸۰۰۰ ۹۱-۶۴
۲۴۰۰۰ ۱۱۷-۹۱

 

  • اگر اتاق شما به گونه‌ای باشد که در طول روز سایه بوده و آفتاب به آن نتابد؛ بهتر است ظرفیت و اندازه نهایی کولر گازی را ده درصد کاهش دهید و از یک کولر گازی ضعیف‌تر و کوچک‌تر استفاده کنید.
  • اگر اتاق شما آفتاب خور است؛ بهتر است ظرفیت و اندازه کولر گازی‌تان را ده درصد بیشتر انتخاب کنید.
  • اگر بیش از دو نفر در اتاق می‌مانند؛ به ازای هر فرد اضافی مقداری ظرفیت انتخابی کولر را بزرگ‌تر انتخاب کنید (مثلاً به ازای هر فرد ۶۰۰ BTU اضافه کنید).
  • برای فضاهایی مانند آشپزخانه به قدرت بیشتری نیاز دارید.

۲. نسبت بازده انرژی E.E.r

نسبت توان خروجی به توان ورودی هر دستگاه برقی، بازده انرژی خوانده می‌شود و در کولرهای گازی این رقم از حاصل تقسیم ظرفیت سرمایشی کل به توان ورودی مؤثر به دست می‌آید و به E.E.r  شهرت دارد. بنابراین در هنگام خرید بهتر است به عدد E.E.r توجه کنید. هرچه این نسبت بالاتر باشند، کارایی کولر بیشتر است. در کولرهای با ظرفیت کمتر از Btu/h ۲۰۰۰۰،باید نسبت عدد E.E.r حداقل برابر با ۷/۱۰ باشد.

۳. نوع کمپرسور کولر

سه نوع کمپرسور در کولرهای گازی استفاده می‌شوند، کمپرسور پیستونی، اسکرول و روتاری.

کمپرسور پیستونی، تحمل حرارت بالایی دارد؛ مصرف برق و سروصدای آن‌ها کم است و توان کم و متوسطی را ارائه می‌دهند. بنابراین مناطق گرمی که به توان خنک‌کنندگی بالایی نیاز ندارند؛ بهتر است از کمپرسور پیستونی استفاده کنند.

کمپرسورهای اسکرول،  تحمل حرارت بالاتری دارند؛ مصرف برق و توان آن‌ها نیز زیاد است، اما سروصدای زیادی نیز تولید می‌کنند. بنابراین کمپرسورهای اسکرول برای مناطق گرم مناسب هستند.

کمپرسورهای روتاری، تحمل حرارت  بسیار کمی دارند؛ مصرف برق و سروصدای آن‌ها نیز زیاد است و در مدل‌های مختلف از توان کم تا زیاد در دسترس می‌باشند. این نوع کمپرسورها برای مناطق معتدل و مرطوب مناسب‌ترند.

۴. ظاهر زیبا

زیبایی و پنل کولر گازی نقش مهمی در زیبایی خانهو دکوراسیون شما دارد. به‌طور مثال وقتی یک اسپیلت را نصب می‌کنید؛ آنچه مشخص است و دیده می‌شود شکل ظاهری آن می‌باشد. بنابراین بهتر است در انتخاب کولر گازی به شکل ظاهر و بزرگی جثه آن نیز توجه کنید. به‌طور یقین کولرها که ظاهر زیباتری دارند قیمتشان نیز بالاتر است.

۵. سروصدا

برخی از کولرهای گازی صدای بیشتری دارند و برخی تنها صدای ضعیف فن آن‌ها به گوش می‌رسد. اگر برای اتاق‌خواب خود قصد خرید کولر گازی دارید؛ بهتر است مدلی انتخاب کنید که صدای کمتری داشته باشد تا  شب به‌راحتی به خواب بروید.

۶. قابلیت‌های هوشمند

برخی از سیستم‌های تهویه و کولرهای گازی هوشمندانه‌تر هستند و به شما این امکان را می‌دهند که با استفاده از گوشی همراه خود آن‌ها را تنظیم و کنترل کنید.  شما می‌توانید آن‌ها را با سایر وسایل و امکانات خنک‌کننده خانه خود متصل کرده و هماهنگ کنید. علاوه بر این برخی از کولرهای گازی می‌تواند به‌صورت هوشمند مساحت فضا و تعداد افراد که در آن هست را شناسایی کرده و با توجه به آن محیط را خنک کند.

۷. تکنولوژی اینورتر

امروزه کولرهای گازی با تکنولوژی اینورتر به بازار آمده‌اند که قیمت بالایی دارند؛ اما با توجه به کاهش مصرف انرژی در طول یک سال می‌توانند به شما سود برسانند. این کولرها به‌صورت متوسط مصرف برق دستگاه را تا ۶۰درصد کاهش می‌دهند. دستگاه داغ نمی‌کند و طول عمر موتورشان بیشتر است.

در کولرهای معمولی وقتی دمای محیط خنک شد؛ موتور خاموش می‌شود و سپس  با بالا رفتن دما دوباره روشن خواهد شد. این انرژی مصرف شده در حین استارت مجدد به موتور آسیب رسانده و مصرف آن را بالاتر می‌برد. در موتورهای اینورتر، موتور به‌طور کامل خاموش نمی‌شود و با دور بسیار کم کار می‌کند. درنتیجه در استارت مجدد مصرف انرژی بیشتری نیاز دارد و باعث می‌شود مصرف برق پایین‌تر بیاید.

۸. میزان استفاده از کولر گازی

آیا منطقه زندگی شما به گونه‌ای است که بیشتر روزهای سال از کولر استفاده می‌کنید؟ اگر در بیشتر ماه‌های سال و به‌صورت ۲۴ ساعته از کولر گازی استفاده می‌کنید؛ بهتر است مدل‌های قوی‌تر و با مصرف پایین‌تر را خریداری کنید. آیا کولر گازی را به‌صورت موقت استفاده می‌کنید و یا ترجیح می‌دهید به‌صورت دائمی در اتاقتان نصب باشد.

۹. خرید محصول باکیفیت و با گارانتی

ازآنجایی‌که کولر گازی ازجمله وسایلی است که سالیان سال از آن استفاده می‌کنید و  تنها در صورت خرابی و پایین آمدن قدرت مجبور به تعویض آن می‌شوید؛ بهتر است از کولرهای گازی باکیفیت و با گارانتی خریداری کنید و خرید خود را با اطمینان انجام دهید.

۱۰. هزینه و بودجه

تا چه اندازه قابلیت‌های اضافه مانند کنترل از راه دور، صدای کم و یا ویژگی‌های هوشمند برای شما مهم است؟ تا چه مقدار می‌توانید برای این قابلیت‌ها هزینه کنید.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد