راهنمای جامع و کامل خرید تبلت

0 614

تبلت ها، کامپیوترها بی سیم با سایز کوچک هستند که قابل حمل بوده و از رابط صفحه لمسی برای کار با آن استفاده می شود، اندازه آنها معمولا از گوشی های هوشمند بزرگتر می باشد.
بهترین تبلت ها، سریع، فضای ذخیره سازی زیاد و صفحه نمایش روشن با رزلوشن خوب دارند، این وسیله با توجه به امکاناتی که در اختیار شما قرار می دهد قیمت متفاوتی خواهد داشت، و شما باید با توجه به بودجه خود و نوع نیازی که به این وسیله دارید، یک مدل مناسب انتخاب کنید. از زمانی که اپل در سال ۲۰۱۰ آیپد خود را روانه بازار کرد، این تبلت ها فراگیر شدند. اکنون علاوه بر آیپد مدل های بسیار متنوعی در بازار وجود دارد و حق انتخاب بسیار زیادی به شما داده است. در این مطلب عواملی مهمی که در خرید تبلت باید به آن توجه کنید را ذکر می کنیم تا شما با دید بازتر و اطلاعات بیشتر یک انتخاب مناسب داشته باشید.

اندازه صفحه نمایش
• تبلت های کوچک
تبلت ها با صفحه نمایش کوچکتر مانند گوشی هوشمند شما هستند و به راحتی می توانید آن راحمل و نقل کنید، باتری آنها اغلب به طور متوسط تا ۱۰ ساعت می تواند روشن بماند، و از نظر قیمتی از تبلت ها بزرگتر، ارزان تر می باشند. شما با استفاده از تبلت ها کوچک به راحتی می توانید عکس سلفی بگیرید و با دوربین عقب آن چت ویدئویی داشته باشید، بااین حال کیفیت این دوربین ها به اندازه یک دوربین دیجیتال نیست. با وجود اینکه این تبلت ها کوچکتر بوده و به همین دلیل باتری کوچکتری نیز دارند، اما عمر باتری آنها بسیار خوب است، زیرا صفحه نمایش کوچک آنها انرژی کمتری را مصرف می کند. در برخی موارد در صورت استفاده سنگین از تبلت (تماشای فیلم یا مرور در اینترنت) تا ۸ ساعت شارژ دارند ، رکورد طولانی ترین آنها ۱۴ ساعت بوده است.
تبلت ها کوچک کیفیت صدا کمتری دارند بنابراین برای تماشای فیلم و یا آهنگ بهتر است از هدفون و یا بلندگو استفاده نمایید. تبلت های کوچک اندرویدی و ویندوزی حداقل یک پورت USB دارند ( USB2.0، USB3.0، USB C). این امکان به شما اجازه می دهد تا از حافظه های خارجی استفاده نمایید، تبلت را شارژ کنید و یا اطلاعاتتان را انتقال دهید. تبلت های iOS تنها پورت لایتینگ دارند، سرعت انتقال و شارژ در این نوع درگاه دو برابر است. معمولا تبلت های کوچک بین ۸ تا ۳۲ گیگ فضای ذخیره سازی برای انواع برنامه ها، عکس ها، موسیقی ها و ویدئو ها دارند، سیستم عامل تبلت، اندکی از این فضا را اشغال کرده و از مابقی آن می توانید استفاده نمایید. بسیاری از این تبلت های اندرویدی و ویندوزی قابلیت استفاده از کارت حافظه micro-SD در خود جای داده اند تا امکان ذخیره سازی بیشتر فراهم شود. پردازنده، میزان سرعت تبلت و بارگیری و اجرا برنامه ها را در بر می گیرد، هرچه قدر هسته ها بیشتر باشد عملکرد با سرعت بیشتری انجام می شود، به طور کلی سرعت های کمتر از ۱٫۳۳ گیگاهرتز کُند محسوب می شوند و سرعت ۱٫۸گیگاهرتز استاندارد است، پردازنده های بالاتر از این مقدار بسیار سریع تر هستند.

• تبلت های بزرگ
با استفاده از تبلت ها بزرگتر به راحتی می توانید فیلم ها ویدئو های خود را تماشا کنید، در برخی از آنها قلم هایی برای استفاده راحتر تعبیه شده است. از آنجا که اندازه این تبلت ها بزرگتر است ممکن است به راحتی قابل حمل نباشند، این تبلت ها در اندازه های ۷ تا بیشتر از ۱۲ اینچ ارائه می شوند، صفحه نمایش ها بزرگتر برای وب گردی و تماشای فیلم بهتر است اما باتری را به سرعت تخلیه می کند. روشنایی صفحه و رزلوشن آن نیز یک معیار مهم محسوب می شود که باید در هنگام خرید مدنظر قرار گیرد.
اکثر تبلت ها می تواند چند لمس را به صورت همزمان اجرا کنند، اما دقت لمس آنها با توجه به کیفیتشان متفاوت می باشد. به علت صفحه نمایش بزرگتر، این تبلت ها باتری قوی تری دارند و در صورت کار مداوم با آنها تا ۸ ساعت روشن می مانند. قدرت اسپیکر در تبلت ها بزرگتر، بیشتر است، صداهای تولید شده توسط آنها عمیق تر و واضح تر است و باس صدای بیشتری تولید می کنند، اما بهتر است از هدفون استفاده کنید. این تبلت ها مانند نمونه های کوچکتر خود از پورت های برای شارژ و انتقال اطلاعات استفاده می کنند. تبلت ها بزرگتر معمولا دوربین های سلفی و اصلی دارند اما از آنجا که سایز این تبلت ها بزرگتر است به راحتی در دست قرار نمی گیرند و به همین دلیل برای عکاسی مناسب نیستند. فضای ذخیره سازی در یک تبلت بزرگ معمولا ۱۶ تا ۱۲۸ گیگ است و بخشی از آن را سیستم عامل تبلت اشغال می کند، تعدادی از این تبلتها اندرویدی و ویندوزی قابلیت استفاده از کارت حافظه را در خود جای داده اند. نوع پردازنده تبلت های بزرگ مانند نوع کوچکترشان است و از سرعت های کم تا زیاد را در بر می گیرد.

قیمت
اگر تنها استفاده شما از تبلت، برای وبگردی، گوش دادن به آهنگ و سر زدن به شبکه های اجتماعی می باشد، پس لازم نیست هزینه زیادی مصرف کرده و یک تبلت سطح بالا بخرید، تبلت های ارزان تر نیز تمام این فعالیت ها را با کیفیت خوب به شما ارائه می دهند. اما اگر قصد دارید از تبلت خود مانند یک لپ تاپ کار بکشید، در آن انواع بازی ها و برنامه ها پیشرفته نصب کنید، عکس های خود را فوتوشاپ کرده و به صورت حرفه ای از آن استفاده کنید، لازم است تبلتی با پردازنده قوی تر و رم بیشتر تهیه کنید تا سرعت دستگاه شما کُند نباشد.

عمر باتری
بسته به نوع نیازتان باید از یک تبلت با عمر باتری خوب استفاده کنید. طولانی ترین تبلت ها به طور متوسط عمر باتری ۱۰-۱۲ ساعت را در بر می گیرند، برخی از انها تنها تا ۴ ساعت می تواند شارژ داشته باشند.

وقتی شما تصمیم می گیرید یک تبلت تهیه کنید، بهتر است این کار را بلافاصله بعد از معرفی یک مدل جدید انجام ندهید، اندکی صبر کنید تا مدل جدید امتحان خود را پس دهد و قیمت آن شکسته شود. در این شرایط مدل های قدیمی تر با کاهش قیمت بسیار زیادی رو به رو می شوند. مدل های جدید ارائه شده ممکن است با مدل قبلی خود تفاوت چندانی نداشته باشد، بنابراین این شما هستید که تصمیم می گیرد کدام فاکتور تبلت اهمیت بیشتری داشته باشد.

کدام سیستم عامل برای خرید تبلت مناسب تراست؟
تبلت ها با سه نوع سیستم عامل عرضه می شوند، اندروید، ویندوز و iOS

iOS
iOS سیستم عامل اپل است و تنها در تبلت های این شرکت وجود دارد. رابط کاربری در این تبلت ها بسیار اسان است و در صورتی که قلبا با گوشی های آن کار کرده اید بهتر است تبلت iOS بخرید. برنامه های که بر روی این تبلت نصب می شوند تنها مختص شرکت اپل می باشد و از این نظر ممکن است انتخاب های شما محدود شود.
اندروید
اندروید محبوب ترین سیستم عامل تبلت ها به حساب می آید و در هر محدوده ی قیمتی، مدل های مختلفی عرضه کرده است. بین برند های مختلف تفاوت های کوچکی مشاهده می شود اما اکثریت آنها به یک شیوه عمل می کنند. برنامه های این سیستم عامل بسیار فراگیر است و شما به راحتی می توانید از آن استفاده کنید.
ویندوز ۱۰
افرادی که با کامپیوتر کار کرده اند به راحتی می تواند از این نوع تبلت ها استفاده کنند. شما می توانید به راحتی برنامه های ویندوزی را بر روی این تبلت اجرا کرده و از آنها استفاده نمایید، البته این کار به قدرت تبلت شما بستگی دارد که آیا می تواند این برنامه ها را بدون کاهش سرعت، اجرا کند. با اضافه کردن صفحه کلید شما می توانید تجربه مشابه کار کردن با لپ تاپ را داشته باشید و از برنامه های مانند word استفاده کنید.

 

در بورسیکا بخوانید: کدام لپ‌تاپ اپل برای ما مناسب‌تر است؟

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد