۱۹ راه ساده و ارزان برای دندان‌هایی سفیدتر در خانه

0 1,303

طبق آمار آکادمی دندانپزشکی زیبایی در آمریکا، روزبه‌روز تعداد متقاضیان سفید کردن دندان‌ها بیشتر می‌شود و مردم خواستار لبخندهای زیبا با دندان‌های درخشان و سفیدتر هستند. بنابراین درمان‌های سفیدکننده دندان که در کلینیک‌ها انجام می‌شود و همچنین درمان‌های خانگی سفید کردن دندان، روزبه‌روز  محبوب‌تر می‌شوند. البته استفاده بیش‌ از اندازه از محصولات شیمیایی برای سفید کردن دندان عوارض و مشکلاتی را به همراه دارد.

  • اصولاً درمان‌های سفیدکننده دندان‌ها در کلینیک‌های دندان‌پزشکی گران هستند و برخی از افراد نمی‌توانند از پس هزینه‌ها آن بربیایند. بیشتر درمان‌های دندان‌پزشکی، مخصوصاً درمان‌های زیبایی در دندان‌پزشکی تحت پوشش بیمه نیستند.
  • این درمان‌های کلینیکی از مواد شیمیایی و مصنوعی استفاده می‌کنند که می‌توانند برای بدنتان عوارض داشته باشند. سفیدکننده‌های شیمیایی دندان حاوی عطر و رایحه مصنوعی، طعم‌دهنده‌های مصنوعی، سدیم لورل سولفات، الکل و سایر مواد تشکیل‌دهنده شیمیایی هستند که ممکن است عوارض ناشناخته‌ای روی بدن شما داشته باشند.
  • این مواد شیمیایی می‌توانند دندان‌ها و لثه‌ها را تحریک کرده و باعث حساسیت آن‌ها شوند. در این صورت ممکن است به آب گرم یا سرد حساسیت پیدا کرده و احساس سوزش در لثه‌های خود داشته باشید.

خوشبختانه بسیاری از مواد طبیعی در اطراف ما وجود دارند که می‌توانیم از آن‌ها به عنوان سفیدکننده دندان استفاده کنیم. این مواد را طبیعت در اختیار ما گذاشته و بسیار ارزان و به‌صرفه هستند، در این مطلب می‌خواهیم ۱۹ راهکار مؤثر و طبیعی برای سفید کردن دندان‌ها را به شما بیاموزیم که به‌راحتی می‌توانید در خانه انجام دهید:

  • در ابتدا به عواملی که باعث زرد شدن دندان‌ها می‌شود بیشتر آشنا شوید:

برخی از غذاها و خوراکی‌ها می‌توانند بر روی مینای دندان قرارگرفته و علاوه بر ایجاد پلاک، باعث زرد شدن آن‌ها شوند. این نوع تغییر رنگ اصولاً با تمیز کردن و مسواک مرتب از بین خواهد رفت.  اما در برخی موارد مینای دندان از بین رفته و بافت زیرین آن که رنگ تیره‌تری دارد نمایان می‌شود. در این صورت دندان‌ها زردتر از حالت طبیعی خود هستند. در این میان غذاهای اسیدی، بیماری‌های لثه و پیری می‌تواند سطح مینای دندان را تخریب کرده و باعث زردتر شدن دندان‌ها شوند. در برخی افراد لایه مینا نازک‌تر است و زودتر از بین می‌رود.

رنگدانه‌های قهوه یکی از دلایل تیره شدن دندان‌ها است

علاوه بر این غذاهایی مانند قهوه، نوشابه‌ها و شراب ممکن است دندان‌ها را لکه‌دار کنند و با از بین بردن مینای دندان آن را زردتر نشان دهند. البته این بدان معنا نیست که از این مواد استفاده نکنید، تنها بهتر است مصرف آن را کنترل کنید. برای مصرف نوشابه از نی استفاده کرده و یا بعد از مصرف قهوه دهانتان را آب‌کشی کنید. عوامل دیگری مانند سیگار کشیدن و استفاده از تنباکو و برخی آنتی‌بیوتیک‌ها نیز باعث زرد شدن دندان‌ها می‌شود.

یک ماده دیگر که می‌تواند دندان‌های شما را زردتر کند، شکر است. بهتر است مصرف شکر در تغذیه خود را محدود کنید. رژیم غذایی حاوی قند می‌تواند باعث رشد باکتری Streptococcus mutans شود این باکتری باعث ایجاد پلاک در دندان‌ها می‌شود. بعد از مصرف شکر و مواد غذایی حاوی شکر دندان‌هایتان را بشویید.

در مسواک زدن نیز به زمان‌ها دقت کنید. وقتی مسواک می‌زنید تا نیم ساعت صبر کرده و سپس مواد غذایی موردنظرتان را میل کنید. بسیاری از افراد در صبح مسواک زده و بلافاصله آب پرتقال می‌خورند که این کار باعث آسیب رسیدن به مینای دندان و در نتیجه زرد شدن دندان‌هایشان می‌شود.

راهکارهای طبیعی برای سفید کردن دندان‌ها در خانه

  1. استفاده از میوه و سبزی‌ها

رژیم غذایی که سرشار از میوه و سبزی‌ها باشد می‌تواند به سلامت دندان‌ها کمک کرده و دندان‌هایتان را سفیدتر کند. وقتی شما میوه و سبزی‌ها می‌خورید این مواد خام می‌توانند پلاک‌های روی دندانتان را از بین برده و  باعث سفیدتر شدن دندان‌ها شوند. به طور خاص توت‌فرنگی و آناناس دو میوه هستند که داری خواص سفیدکنندگی می‌باشند که در ادامه به این دو میوه و روش استفاده از آن‌ها برای سفید کردن دندان‌ها، می‌پردازیم.

  1. کلسیم بیشتری مصرف کنید

همان‌طور که اشاره شد در برخی موارد زرد شدن دندان‌ها به علت از بین رفتن مینای دندان است. بنابراین بهتر است از مواد غذایی استفاده کنید که مینای دندان شما مقاوم‌تر می‌کند. غذاهایی حاوی کلسیم مانند شیر، پنیر و کلم بروکلی می‌توانند از دندان‌های شما در مقابل فرسایش مینای دندان محافظت کنند.

  1. خمیر تهیه شده از نمک دریا و جوش شیرین

جوش شیرین و نمک دریا به عنوان ساینده‌های ملایم و طبیعی می‌توانند لکه‌ها را از روی دندانتان پاک کنند. برای تهیه این ماده یک قاشق چای‌خوری جوش شیرین را با یک دوم قاشق چای‌خوری نمک دریا مخلوط کرده و کمی آب به آن اضافه کنید تا حالت خمیری به خود بگیرد. از یک مسواک نرم استفاده کرده و آن را به مدت دو دقیقه بر روی دندان‌هایتان مسواک کنید و در نهایت آب‌کشی نمایید.

  1. خمیر درست شده از پودر زردچوبه

زردچوبه یکی از ساینده‌های طبیعی و سفید کننده دندان استپودر زردچوبه یک ساینده طبیعی و ملایم است که می‌تواند لکه‌های سطحی را از روی دندان را پاک کند. علاوه بر این زردچوبه دارای خاصیت طبیعی ضدالتهاب و ضد میکروب می‌باشد که از نظر پزشکی برای دندان‌ها بسیار مفید است. برای تهیه آن یک قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه ارگانیک و کمی آب را در یک ظرف کوچک مخلوط کرده و خمیر را  با یک مسواک نرم به آرامی بر روی دندان‌ها بکشید. سپس آب‌کشی نموده و با خمیر دندان معمولی مسواک کنید.

  1. ترکیب روغن‌ها و زردچوبه

یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل طبیعی را با ۱ قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه به همراه چند قطره روغن نعنا، و دارچین مخلوط کرده و خمیری ایجاد کنید که دو بار در روز می‌توانید از آن برای مسواک زدن بهره ببرید. روغن نارگیل و پودر زردچوبه یک ترکیب ضد پلاکت ایجاد می‌کنند که به طور طبیعی ضدالتهاب و ضد باکتری است. نعنا نیز طعم خوبی به این ترکیب می‌دهد.

  1. پودر زغال فعال

پودر زغال فعال یکی از سفید کننده‌های طبیعی دندان استزغال فعال با جذب پلاک و سایر مواد و لکه‌های دندان، آن‌ها را سفیدتر، پاک‌تر و روشن‌تر می‌کند. برای این کار  مسواک را خیس کرده و مقداری پودر زغال فعال روی آن بریزید و به مدت دو دقیقه مسواک کنید. در نهایت با آب بشویید و با خمیر دندان معمولی مسواک کنید. مراقب باشید پودر زغال بر روی لباستان نریزد.

  1. خاک رس

در برخی از مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که مسواک زدن با خاک رس می‌تواند باعث سفیدتر شدن دندان‌ها شود. شما می‌توانید خاک رس را با چند قطره لیموترش مخلوط کرده و به صورت خمیر استفاده کنید و در نهایت دهانتان را کاملاً آب‌کشی کرده  با استفاده از خمیر دندان معمولی مسواک کنید.

  1. آب لیمو و جوش شیرین

آب لیمو دارای اسیدسیتریک بالا است که به عنوان سفیدکننده طبیعی لکه‌های روی دندان را پاک می‌کند. جوش شیرین نیز یک ساینده طبیعی است که کمک می‌کند تا لکه‌های سطحی روی دندان از بین رفته و تأثیر آب لیمو متعادل‌تر شود. یک قاشق چای‌خوری آب لیمو را با مقداری جوش شیرین مخلوط کرده تا خمیر  ملایمی ایجاد شود، از مسواک نرم استفاده کنید و این خمیر را به مدت دو دقیقه بر روی دندان‌هایتان اعمال نمایید. سپس با آب بشویید و با استفاده از یک خمیر دندان معمولی دندان‌هایتان را مسواک نمایید.

  1. سفید کردن دندان با روغن‌های طبیعی

استفاده از روغن طبیعی برای سفید کردن دندان‌ها یک روش هندی است که به سلامت دندان و از بین بردن باکتری‌های دهانی کمک می‌کند. برای این کار باید روغن موردنظر را در دهانتان غرغره کرده و یا آن را با مواد دیگری مانند زردچوبه یا دارچین مخلوط کنید و به‌صورت خمیر استفاده نمایید.

  1. غرغره کرده روغن نارگیل

روغن نارگیل برای سفید و پاکیزه کردن دندان‌ها بسیار مفید است

یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل ارگانیک را در دهان خود بگذارید و ظرف ۲۵-۲۰ دقیقه آن را در اطراف دهان غرغره کنید. سپس مسواک نرمی را برداشته و با مقداری جوش شیرین بر روی سطح دندان کشیده و  مسواک کنید و در آخر دندان‌ها را بشویید. استفاده از روغن بر روی دندان‌ها یک تکنیک باستانی است که پلاک و باکتری‌های دندان را از بین برده و آن را سفیدتر و روشن‌تر می‌کند؛ روغن نارگیل خاصیت ضد باکتریایی دارد و می‌تواند بیماری‌های لثه را بهبود ببخشد، روغن نارگیل همچنین دارای اسید لوریک است که به خاطر توانایی آن در کاهش التهاب و کشتن باکتری‌ها بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. جوش شیرین نیز به عنوان یک ساینده ملایم و طبیعی لکه‌های سطحی دندان‌ها را از بین می‌برد.

  1. روغن‌های ضروری

از قسمت‌های مساوی روغن نارگیل ارگانیک و جوش شیرین استفاده کرده و به آن چند قطره روغن نعناع، روغن ضروری اسطوخودوس یا روغن دارچین اضافه کنید تا یک خمیر دندان ایجاد شود؛ از این خمیر دندان می‌توانید دو بار در روز استفاده نمایید. روغن نارگیل و جوش شیرین یک ترکیب قوی است که پلاکت‌های دندان را از بین می‌برد و به طور طبیعی ضدالتهابی و ضد باکتری است، روغن نعنا نیز خواص خوبی داشته و به مخلوط طعم خوبی می‌دهد.

  1. سرکه سیب(ACV)

غرغره سرکه سیب باعث سفید شدن دندان‌ها می‌شودیک قاشق غذاخوری سرکه سیب را در دهان خود به مدت ۲ دقیقه غرغره کنید. سپس مسواک خود را در سرکه سیب فرو برده و با مسواک زدن و به کمک برس لکه‌ها روی دندان را از بین ببرید. بعد از شستشوی کامل، دندان‌های خود را با جوش شیرین و یا خمیر دندان مسواک کنید تا اثر سرکه از بین برود. سرکه سیب شامل اسید استیک است که کمک می‌کند تا پلاک و لکه‌های روی دندان از بین برود. همچنین حاوی مواد معدنی، پروبیوتیک‌ها و آنزیم‌هایی است که می‌توانند میکروب‌ها و باکتری‌ها را در دهان از بین برده و به سلامت هر چه بیشتر آن کمک کنند.

  1. توت‌فرنگی و جوش شیرین

توت فرنگی و جوش شیرین یک ترکیب سفید کننده طبیعی را می‌سازند

یک توت‌فرنگی بزرگ را با یک قاشق چای‌خوری جوش شیرین مخلوط کرده تا یک خمیر ایجاد شود. مخلوط را روی دندان‌ها قرار دهید و ۵ دقیقه صبر کنید. بعد از آن با استفاده از خمیر دندان یا جوش شیرین دندان را مسواک کرده و بشویید تا تمام بقایای توت از بین برود. توت‌فرنگی حاوی اسید مالیک است که در بسیاری از محصولات تبلیغاتی برای سفید کردن دندان‌ها استفاده شده و باعث از بین بردن لکه‌های روی دندان می‌شود.  جوش شیرین نیز یک ساینده طبیعی و ملایم است که به آرامی لکه‌های روی دندان را از بین می‌برد.

۱۴. آناناس و جوش شیرین

برای تهیه این خمیر نیز کافی است مقداری از میوه آناناس خام را پوره کرده و با جوش شیرین مخلوط کنید و بر روی دندان‌ها قرار دهید. آنزیم‌های موجود در آناناس می‌توانند لکه‌های موجود روی دندان را رفع کرده و باعث سفید شدن دندان‌هایتان شوند.

۱۵. پوست موز

سفید کردن دندان با پوست موز

به مدت دو دقیقه یک تکه کوچک از پوست موز را از قسمت داخلی آن روی دندان‌ها بمالید و در نهایت دندان‌هایتان را بشویید. سپس با استفاده از خمیر دندان مسواک کرده و تمام بقایای موز را حذف کنید. سطح بالای مواد معدنی در پوست موز (پتاسیم، منیزیم و منگنز) به دندان‌ها جذب می‌شود و باعث می‌شوند تا  دندان‌های شما سفیدتر شود.

۱۶. پوست لیمو یا پرتقال به همراه نمک دریا

سفیدی پوست پرتقال و نمک دریا، دندان‌ها را سفید می‌کندمقداری نمک دریا را بر روی پوست پرتقال یا لیمو بریزید و به مدت دو دقیقه بر روی دندان‌هایتان بمالید و سپس آب‌کشی کرده و با استفاده از خمیر دندان معمولی دندانتان را مسواک کنید، تا تمام بقایای نمک و مرکبات از روی دندان‌ها پاک شود.  قسمت سفید روی پوست مرکبات به طور طبیعی حاوی d-limonene است که در محصولات سفیدکننده تجاری استفاده می‌شود, نمک دریا نیز نقش سابنده را بر عهده داشته و باعث حذف لکه‌های سطحی از روی دندان می‌شود.

۱۷. مخلوط جوش شیرین با هیدروژن پر اکسید

هیدروژن پر اکسید سفیدکننده‌ای است که در بیشتر محصولات سفیدکننده یافت می‌شود و می‌توانند رنگ طبیعی را به دندان‌ها بازگرداند. در این میان جوش شیرین نیز به عنوان یک لایه‌بردار خفیف لک‌ها را از روی دندان برمی‌دارد و برای استفاده از این روش یک قاشق چای‌خوری جوش شیرین را با هیدروژن پر اکسید مخلوط کرده و یک خمیر درست کنید و با یک مسواک نرم به مدت دو دقیقه و به آرامی روی سطح دندان‌هایتان بکشید.

۱۸. دهان‌شویه هیدروژن پر اکسید

دهان شویه هیدروژن پراکسیدبرای تهیه این محلول یک دوم فنجان آب را با دو قاشق غذاخوری هیدروژن پراکسید مخلوط کرده و به مدت یک دقیقه در دهان غرغره کنید. در نهایت آن را از دهان خارج کرده دهانتان را آب‌کشی کنید. این محلول رقیق شده به دندان‌های شما کمک می‌کند تا رنگ طبیعی خود را به دست بیاورد.

۱۹. جوش شیرین، خمیر دندان و هیدروژن پر اکسید

دو قاشق چای‌خوری جوش شیرین را با ۲ قاشق چای‌خوری خمیر دندان و یک قاشق چای‌خوری پراکسید هیدروژنی مخلوط کنید. مخلوط را روی دندان‌ها قرار دهید و برای مدت ۵-۱۰ دقیقه صبر نمایید. سپس  دندان‌های خود را با مخلوط بشویید و در نهایت آب‌کشی کنید. در آخر نیز با یک خمیر دندان معمولی دندان‌ها را مسواک کنید تا  تمام هیدروژن پر اکسید حذف شود.

همان‌طور که اشاره شد، سفیدکننده‌های پراکسید باعث می‌شوند تا دندان‌ها رنگ طبیعی خود را دوباره به دست بیاورند. جوش شیرین نیز به عنوان یک ساینده طبیعی است که لکه‌های سطحی دندان را از بین می‌برد و خمیر دندان باعث می‌شود که مخلوط  به خوبی روی سطح دندان قرار گیرد.

منبع: بلاگ بورسیکا

 

در بورسیکا بخوانید: راه‌های خانگی مقابله با آفت دهان

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد