قبل از خوابیدن بنویسید و راحت‌تر به خواب بروید

0 935

میلیون ها انسان در جهان وجود دارند که به سختی به خواب می روند و برای رفع این مشکل به قرص های خواب پناه برده اند. مطالعات اخیر نشان داده است اضافه کردن یک فعالیت کوچک قبل از خواب، می تواند باعث شود به آسانی به خواب بروید. شما با نوشتن لیست کارهایی که قرار است فردا انجام دهید، به راحتی می توانید بخوابید. در واقع با نوشتن این لیست، ذهن شما به طور ناخوادگاه موارد استرس زا را رها می کند و انسان با خیال راحت به خواب می رود.

محققان دانشگاه بیلور (Baylor University)، گروهی از جوانان سالم در رده سنی ۱۸ تا ۳۰ سال را انتخاب کردند، نیمی از آنها قبل از خواب لیست کارهای روز بعد خود را نوشتند و نیمی دیگر لیست کارهای روز های قبل خود را بر روی کاغذ آوردند. سپس هر دوگروه در اتاق های مخصوص و راحت آزمایشگاه به خواب رفتند، امواج مغزی، ضربان قلب و تنفس، حرکات چشم و دست و پای آنهامورد کنترل قرار گرفت. در آخر به این نتیجه رسیدند گروهی که لیست کارهای روز بعد خود را نوشته بودند، ۹ دقیقه زودتر از گروه دوم به خواب رفتند. ۹ دقیقه زمان زیادی نیست، امادر شرایط نرمال زندگی و به مرور ممکن است این زمان بیشتر شود، همچنین قرص های خواب با عوارضی که دارند شرایط بهتری را فراهم نمی کنند. در واقع این عمل میزان استرس و نگرانی شما را کاهش می دهد.

مایکل اسکولین (Michael K. Scullin) یکی از محققان این دانشگاه، می‌گوید: ما در دنیایی زندگی می کنیم که پر از کارهایی است که به صورت تصاعدی رشد می کنند و همیشه استرس داریم که این کارها ناتمام بمانند، و همین موجب نگرانی ما در هنگام خواب می شود”. اکثر مردم در طول روز به کارهایی که می خواهند انجام بدهند فکر می کنند، اگر ما این کارها را قبل از خواب به روی کاغذ بیاوریم، حافظه کاری خود را آزاد می کنیم و به مغز اجازه می دهیم استراحت کند. مطالعات دیگر نشان می دهد شغل روزنامه نگاری برای افرادی که افسردگی و مشکلات روحی دارند بسیار مناسب است. در واقع این مطلب را تصدیق می کند که از طریق نوشتن می توان ذهن را آرام کرد.

یکی از بزرگترین معایب این نظریه این است که در محیط آزمایشگاهی انجام شده است. شرایط آزمایشگاه به گونه ای بود که شرکت کنندگان اجازه نداشتند از گوشی خود استفاده کنند و یا ایمیل خود را چک کنند. در واقع بعد از نوشتن لیست کارهای روز بعد، نباید فعالیت دیگری انجام دهید مثلا فیسبوک خود را چک کنید. پس بهتر است این روش امتحان کنید، وقتی به رختخواب می روید لیست کارهای روز بعد را بنویسد هرچه دقیق تر باشد بهتر است. امیدوارم بعد از خواندن این مطلب، خواب خوبی را تجربه کنید.

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد