ماسک صورت برای پوست‌های چرب

0 1,233

پوست چرب بسیار آزاردهنده است و ممکن است براقیت و چربی روی آن ناخوشایند باشد؛ علاوه بر این گرد و غبار و کثیفی بیشتری را از محیط پیرامون خود جذب می‌کند و مستعد بروز آکنه و جوش است.  پوست چرب به صورت طبیعی دوست دارد؛ روغن اضافه و بیش از حدی آزاد کند. بنابراین شما می‌توانید با راهکارها و چند ماسک خانگی چربی پوستتان را متعادل کرده و آن را تمیز و بی نقص نشان دهید. با ما همراه باشید تا با طرز تهیه چند ماسک صورت برای پوست‌های چرب آشنا شوید.

تولید بیش از اندازه چربی روی صورت که بیشتر در نواحی تیT صورت یعنی پیشانی، بینی و برخی اوقات چانه مشاهده می‌شود؛ ممکن است ناشی از منافذ باز پوستتان باشد. پوست چرب می‌تواند مشکلات زیادی مانند آکنه، لکه‌های و جوش‌های سیاه و سفید و خطوط چرب را  به وجود آورد. در این مقاله قصد داریم ماسک‌های طبیعی کنترل چربی و کاهش منافذ باز و ایجاد رطوبت طبیعی بر روی پوست را به شما آموزش دهیم.

ماسک صورت برای پوست‌های چرب

در این قسمت با چند ماسک طبیعی و خانگی برای کنترل چربی پوست آشنا می‌شوید که برای پوست‌های چرب فوق‌العاده است.

ماسک موز و پوست چرب

۱. ماسک صورت موز برای پوست‌های چرب

این ماسک یکی از مؤثرترین ماسک‌ها برای پوست‌های چرب است؛ یک عدد موز کاملاً رسیده را  لِه می‌کنیم و به همراه یک قاشق  غذاخوری عسل و یک  قاشق آب لیمو تازه درون غذا ساز می‌ریزیم تا کاملاً مخلوط شوند. اضافه ماسک را می‌توانید در فریزر قرار داده و در دفعات بعدی نیز از آن استفاده کنید. بعد از آماده سازی ماسک آن را بر روی پوست صورتتان قرار دهید و به مدت ۱۵ دقیقه صبر کنید و در نهایت با دست یا یک لیف حمام نرم و سرد آن را بردارید و صورتتان را بشویید. پس از آن مرطوب کننده معمولی و یا آب رسانتان را بر روی صورتتان اعمال کنید.

خاک رس و پوست چرب

۲. ماسک خاک رس برای پوست‌های چرب

بنتونبت یا خاک رس سبز یک ماسک فوق العاده برای پوست‌های چرب است. در این میان خاک رس سبز بهترین گزینه به حساب می‌آید. یک قاشق غذاخوری خاک رس را با یک قاشق غذاخوری روغن هسته زرد الو و یا هر روغن مشابه دیگر و مقداری آب لیمو مخلوط‌کنید. چند قطره آب گرم را نیز اضافه کنید تا مخلوط حالت خمیری پیدا کند. ماسک را بر روی صورتتان قرار داده و ده دقیقه صبر کنید و در نهایت آن را با دستمال گرم و مرطوب بشویید.

۳. ماسک مولتانی میتی (Multani Mitti) برای پوست‌های چرب

ماسک مولتانی میتی که به خاک رس قهوه‌ای معروف است؛ یکی دیگر از ماسک‌های مناسب برای پوست‌های چرب به حساب می‌آید.  در گذشته از این ماده به عنوان یک درمان طبیعی برای آکنه و جوش استفاده می‌شد. خاک رس قهوه‌ای به عنوان پاک کننده طبیعی عمل می‌کند و برای از بین بردن آکنه در پوست‌های چرب بسیار مؤثر است.  شما می‌توانید از این ماسک برای کاهش چرب پوستی خود استفاده کنید. برای تهیه این ماسک کافی ‌است دو قاشق غذاخوری خاک رس قهوه‌ای را در آب گرم مخلوط کرده و به مدت نیم ساعت صبر کنید. سپس به آن یک قاشق غذاخوری گلاب و چند قطره لیمو اضافه کنید. اگر فکر می‌کنید مخلوط سفت است می‌توانید آب گرم بیشتری اضافه کنید؛ تا حال خمیری داشته باشد. علاوه بر این اضافه کردن یک یا دو قاشق غذاخوری شیر نیز توصیه می‌شود.

این ماسک طبیعی یکی از بهترین ماسک‌ها برای تمیز کردن چهره، رهایی از روغن‌های پوستی، از بین بردن ناخالصی‌ها و سلول‌های مرده پوست می‌باشد. شما می‌توانید از این ماسک دو یا سه بار در هفته استفاده نمایید.

نکته: در صورتی که پوست چربی دارید از آب گرم و خاک رس استفاده کنید؛ این فرمول برای پوست‌های خشک با ترکیب روغن جوجوبا و خاک رس به دست می‌آید و پوست‌های ترکیبی نیز می‌تواند از شیر استفاده کنند.

زرد چوبه و پوست چرب

۴. ماسک مخلوط آرد گندم، زردچوبه، لیمو و شیر برای پوست‌های چرب

آرد گندم و زرد چوبه دو ترکیب مهم و مؤثر برای پوست‌های چرب است؛ برای تهیه این ماسک کافی است دو قاشق غذاخوری آرد گندم را با دو تا سه قاشق غذاخوری  شیر و آب به میزان مورد نیاز و مقداری زردچوبه و آب لیمو مخلوط‌کنید و این مواد را خوب هم بزنید تا یک دست شوند. ماسک را روی صورتتان قرار دهید و بیست دقیقه صبر کنید و در نهایت آن را بشویید. این ماسک می‌تواند سطح پوست شما را از شر مواد و ناخالصی‌ها خلاص ‌کند و همانند یک اسکراب پوستتان را تمیز کرده و در نهایت چربی پوستتان را کنترل خواهد کرد.

احتیاط: زرد چوبه بر روی پوست‌های سفید و بور می‌تواند لکه‌هایی ایجاد کند این ماسک برای افراد تیره،  گندمی و زیتونی مناسب‌تر است.

پرتقال و پوست چرب

۵. ماسک پوست پرتغال برای پوست‌های چرب

پوست پرتغال یک درمان مؤثر برای کنترل چربی پوست است؛ برای این کار می‌توانید پوست پرتغال را در سایه خشک کنید و سپس آن را آسیاب کرده و به همراه ماست یا آب به یک خمیر تبدیل کنید. این ماسک برای پاک کردن منافذ پوستی بسیار مفید بوده و درعین‌حال خواص رطوبتی آن روغن اضافه را از پوست خارج می‌کند.

۶. ماسک طبیعی میوه‌ای برای پوست‌های چرب

شما می‌توانید با استفاده از میوه‌های طبیعی مانند لیمو، پرتقال، گوجه فرنگی، گریپ فروت و پاپایا یک ماسک طبیعی استفاده کنید.  همه این میوه‌ها ویتامین سی دارند و می‌توانند چربی اضافه پوست را از بین ببرند. این میوه‌ها را مخلوط کرده و بر روی صورتتان قرار دهید و یا می‌توانید از هریک به صورت جداگانه بهره ببرید. بعد از چند بار استفاده خواهید دید که روغن اضافه پوستتان را از بین برده و در نهایت پوست سالم و تمیزی را به شما می‌بخشد.

احتیاط: برخی از افراد در مناطقی مانند پیشانی، بینی و چانه، پوست چربی دارند؛ چنین افرادی با پوست ترکیبی باید این ماسک‌ها را فقط در منطقه T صورتشان استفاده کنند. این موارد را روی مناطق خشک صورتتان قرار ندهید؛ زیرا باعث خشکی بیش از اندازه پوست می‌شود.

گوجه فرنگی و پوست چرب

۷. ماسک گوجه فرنگی برای درمان چربی پوست

ماسک گوجه فرنگی برای کنترل چربی پوست بسیار مفید و کاربردی است. زیرا در حل کردن روغن اضافی پوست کمک خواهد کرد و در عین حال  منافذ پوست را کوچک‌تر می‌کند و برای پوست‌های چرب و براق انتخاب مناسبی است. ساده‌ترین شکل استفاده از ماسک  گوجه فرنگی این است که این میوه را بشویید و برش دهید و سپس  روی سطح پوستتان قرار داده و ماساژ دهید. از این ماسک دو تا سه بار در هفته استفاده کنید تا پوستتان سالم و چربی روی پوستتان کنترل شود.

آب لیمو و پوست چرب

۸. آب لیمو برای کنترل چربی پوست

این یک واقعیت غیر قابل انکار است که آب لیمو پوست را تحریک می‌کند. اما در کنار این نکته منفی آب لیمو برای کنترل چربی پوست فوق العاده است. آب لیمو دارای ویتامین سی است و برای پوست‌های روغنی توصیه می‌شود. از دیگر مزایا این میوه رطوبت دهی به پوست و روشن کردن رنگ پوست می‌باشد.

افرادی که پوست‌های چربی دارند و مستعد آکنه، جوش سر سیاه و سرسفید هستند؛ می‌توانند آب لیمو را به مقداری کم، به هر ماسک صورت خود اضافه کنند تا مشکلات ناشی از آکنه و پوست چرب در آنها حل شود. با استفاده از ماسک‌ها به همراه آب لیمو پوستتان روشن‌تر، زیباتر، بدون روغن و بدون ناخالصی خواهد بود.

در ساده‌ترین شکل می‌توانید آب لیمو تازه را در قسمت‌های چرب پوست خود قرار دهید و آن را ماساژ دهید. افرادی که تمام پوستشان چرب بوده و چربی آن زیاد است می‌تواند در حمام از این ماده استفاده کنند.

احتیاط: بعد از استفاده از ماسک‌های آب لیمو تا چند ساعت در زیر نور خورشید قرار نگیرد و حتماً از ضد آفتاب استفاده کنید.

پاپایا و پوست چرب

۹. ماسک پاپایا برای پوست‌های چرب

هرچند ماسک‌های صورت پاپایا برای هر نوع پوست صورتی استفاده می‌شود؛ اما بیشتر پوست‌های چرب از مزایای این ماسک‌ها بهره‌مند خواهند شد. این ماسک برای حذف روغن اضافی از روی سطح  پوست بسیار کارآمد است  پوست روغنی باید مرتب لایه‌برداری شود؛ پاپایا حاوی آنزیم‌هایی است که به فرایند لایه‌برداری پوست شما کمک می‌کند. اگر پوست چرب به همراه جوش و آکنه دارید ماسک پاپایا برای شما بسیار مفید و کارساز خواهد بود. ماسک‌ها پاپایا علاوه بر کنترل چربی پوست، باعث جوان‌سازی، کاهش چین‌وچروک، روشن کردن پوست و از بین بردن سلول‌های مرده پوست خواهد شد.

برای این کار، میوه پاپایا را به پوره تبدیل کرده و آن را روی صورت و گردن خود قرار دهید. شما می‌توانید چند قطره آب لیمو نیز به آن بیفزاید تا روغن اضافی از روی پوستتان برداشته شود.

جو دوسر و پوست چرب

۱۰. ماسک جو دو سر برای پوست‌های چرب

ماسک جو دوسر و آب لیمو یک ترکیب مناسب برای پوست‌های چرب است. برای تهیه این ماسک مقداری جو دو سر را با عسل و آب لیمو مخلوط کرده و روی صورتتان قرار دهید. مراقب باشید به درون چشمتان نفوذ نکند. ماسک را ده دقیقه بر روی صورتتان قرار دهید و در نهایت با آب گرم بشویید.  بعد صورت خود را یا یک پارچه نرم و جاذب خشک کنید. از این ماسک طبیعی یک بار در روز استفاده کنید.

خیار و پوست چرب

۱۱. ماسک خیار و تخم‌مرغ برای پوست‌های چرب

نصف خیار رنده شده را به همراه یک عدد سفیده تخم‌مرغ و یک قاشق چای‌خوری  آب لیمو و یک قاشق چای‌خوری نعناع مخلوط‌کنید.  می‌توانید تمام موارد را در مخلوط‌کن به خمیر تبدیل کنید. ده دقیقه در یخچال قرار دهید و سپس آن را روی صورتتان بگذارید. ۱۵ دقیقه صبر کنید و در نهایت با آب گرم و سپس با آب سرد صورتتان را بشویید.

۱۲. ماسک سیب و عسل برای پوست‌های چرب

سیب را به همراه پوست و دانه‌های آن در مخلوط‌کن بریزید و ۳ قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید. ماسک را روی صورتتان بگذارید و ده دقیقه صبر کنید و در نهایت با آب گرم بشویید.

گلاب و پوست چرب

۱۳. ماسک گلاب و گلیسیرین برای پوست‌های چرب

ماسک گلاب و گلیسیرین به همراه آب لیمو می‌تواند برای پوست‌های چرب و آکنه دار مفید باشد. آب لیمو دارای خواص ضد باکتریایی است و یک انتخاب خوب برای پوست‌های مستعد جوش است. لیمو همچنین به از بین بردن چربی پوست کمک می‌کند. گلاب یک ضدعفونی‌کننده است و یک تونر و پاک کننده پوست به حساب می‌آید و در نهایت گلیسیرین پوستتان را مرطوب نگه می‌دارد. این  مواد را مخلوط کرده و خمیر را روی صورتتان بگذارید تا چربی پوستتان متعادل شده و زخم و جوش و آکنه از بین برود.

۱۴. ماسک هاماملیس یا نارون کوهی برای پوست‌های چرب با جوش‌های سر سیاه و سر سفید

این تونر خانگی برای پوست‌های چرب بسیار مفید و کاربردی است. برای تهیه آن به نارون کوهی و سیب نیاز دارید. سیب ویتامین A ،B و C دارد و به عنوان یک  آنتی اکسیدان عالی برای پوست عمل می‌کند. نارون کوهی پوست‌های معمولی و خشک را بسیار خشک و شکننده کرده؛ اما برای پوست‌های چرب مناسب است. این ماده دارای مزایای زیادی از جمله کاهش التهاب، ترک، روشن شدن پوست و از بین بردن روغن بیش از حد، می‌باشد. بنابراین برای افراد پوست چرب مستعد جوش مناسب است.

برای تهیه این ماسک به یک سیب سبز ارگانیک، ¼ فنجان نارون کوهی، ا فنجان سرکه سیب و ۱/۲ فنجان آب نیاز دارید. سیب را به قطعات کوچکی تقسیم کنید و همراه با سرکه سیب، آب و نارون کوهی در یک ظرف ریخته و حرارت دهید تا بجوشد. مخلوط را پس از خنک شدن به صورتتان اسپری کنید و یا از پد و پنبه برای استعمال آن استفاده نمایید. ده تا ۱۵ دقیقه صبر کنید و سپس آن را بشویید.

مواد طبیعی هیچ گونه عوارضی به همراه ندارند و با خواص خود می‌توانند مشکلات پوست و مو شما را رفع کنند. در صورتی که پوست چربی دارید از ماسک‌ها طبیعی و خانگی  بالا استفاده کنید تا پوستتان تمیز و درخشان شده و چربی‌های اضافه پوست از بین برود. مراقب حساسیت‌های پوستی به برخی مواد طبیعی باشید.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد