مزیت‌های هود آشپزخانه و انواع آن

0 1,774

آشپزخانه یکی از مهم ترین بخش های یک خانه است. یک خانم ممکن است زمان زیادی رادر آن صرف کند و در معرض انواع بوها، ذرات و آلودگی های دیگر قرار بگیرد. هنگامی که غذا را طبخ می کنید، دود و ذرات آزاد شده از آن وارد هوا می شوند و فضای آشپزخانه را پر می کند که ممکن است برای شما و سایر اعضا خانواده مزاحمت ایجاد کند. هود وسیله ای است که به کمک شما می آید و تمام این ذرات و بوی آنها را از آشپزخانه خارج می کند، این دستگاه علاوه بر این کار، زیبایی خاصی نیز به خانه می بخشد. پس در هنگام ساخت و یا بازسازی آشپزخانه، هود یکی از مواردی است که باید به آن دقت کنید. مدل آن را از قبل انتخاب کنید، فضای قرارگیری آن را مشخص کنید. علاوه بر خروج ذرات معلق و دود، هود مزیت های دیگری نیز دارد که باهم مرور می کنیم:

با چراغ های روشنایی که در هود تعبیه شده است، در هنگام آشپزی نور بیشتری فضا را روشن می کند و با ایمنی بیشتری می توانید غذایتان را طبخ کنید.

فضای آشپزخانه تمیزتر است، در صورت نبودن هود، روغن، دود و ذرات ناشی از طبخ غذا روی کابینت و اجاق گاز می نشیند و پاک کردن آن بسیار سخت است.

با تهویه مناسب خطر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن کاهش می دهد.

گرمای بیش از حد آشپزخانه را کاهش می دهند.

حتی درصورتی که آشپزی نمی کنید، خرید هود یک سرمایه گذاری است که ارزش خانه را بیشتر می کند.

شما ممکن است میان مدل های مختلف هود سردرگم بمانید و نتوانید هود مورد نظر و مناسب خود را پیدا کنید. اما اکثر خریداران با توجه به دیزاین آشپزخانه، هود مورد نظرخود را انتخاب می کنند. در این جا انواع مدل های هود و ویژگی های آن را ذکر می کنیم تا با اطلاعات بیشتری هود مورد نظر خود را انتخاب کنید:

هودهای زیرکابینیتی:

هودهای زیرکابینتی رایج ترین نوع هود است، قیمت آنها مقرون به صرفه است و با طرح ها و دیزاین های مختلف آشپزخانه ها تطابق دارد. این نوع هودها در بالای اجاق گاز و زیر کابینت نصب می شود و هزینه کمتری برای نصب و راه اندازی دارند. برخی از آنها دارای کانال های خروج هوا هستند تا ذرات را از آشپزخانه خارج کنند. این مدل ها گرانتر هستند و هزینه نصب آنها بیشتر است، اما کارایی بیشتری نیز دارند. هود های زیرکابینتی صدای بیشتری دارند و قدرت مکش آنها پایینتر است.

هودهای دیواری (هودهای شومینه‌ای و شیب‌دار)

در برخی شرایط مجبور هستیم هود را در قسمتی از آشپزخانه قرار دهیم که کابینتی وجود ندارد. در این موارد از هودهای دیواری استفاده می شود، این نوع هودها بیشتر شبیه دودکش هستند، چون محفظه ای مانند دودکش دارند که ذرات و بوی غذا را از آنجا خارج می کنند. هزینه بیشتری نسبت به مدل قبلی دارند، کارایی آنها بیشتر است، قدرت مکش بیشتری دارند و صدای آنها کمتر است.

هودهای جزیره‌ای

این نوع هودهای برای فضاهایی مناسب است که نه کابینتی وجود دارد و نه دیواری. از سقف آویزان هستند و به وسیله یک فیلتر، هوا را تصفیه می کنند. این نوع هود ها گران تر هستند و برای آشپزخانه مدرن و شیک به کار می روند. اما قدرت و مکش آنها نیز به نسبت کمتر است.

هودهای مخفی

هود های مخفی به راحتی در طراحی آشپزخانه ها استفاده می شود، طراحی آنها به صورتی است که بزرگ و در دید نیستند. انعطاف پذیری زیادی دارند و برای هر نوع طراحی با هزینه پایینی تهیه می شود. اما هزینه نصب و راه اندازی آنها معمولا زیاد است و قدرت بالایی ندارند.

هودهای Downdraft آسانسوری (تلسکوپی)

نوعی هود توکار است. این نوع هودها مناسب افرادی است که دوست دارند هود در معرض دید نباشد. این هود در زیر صفحه کابینت اجاق گاز نصب می گردد و پنل هود پس از روشن شدن از فضایی که روی صفحه به آن اختصاص داده شده به صورت اتوماتیک بالا آمده و اقدام به مکش هوای سطح اجاق می نماید.

 

بیشتر بخوانید: مراحل تمیز کردن فیلتر هود

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد