پرینتر سه بعدی box3d

0 713

پرینتر های سه بعدی یکی از بزرگترین نوآوری ها در قرن ۲۱ به حساب می آیند که در حال تبدیل شدن به یک صنعت چند میلیون دلاری در سراسر جهان هستند، تفاوت اصلی این پرینتر ها، فرایند ساخت لایه به لایه در آنهاست. این فناوری در زمینه های گوناگونی مانند معماری، طراحی صنعتی، رباتیک، صنایع هوافضا، قطعه سازی و … به کار گرفته می شود. در واقع در هر صنعتی که نیاز به شبیه سازی، تولید ماکت و طرح اولیه است از این فناوری استفاده می کنند.

پرینتر های سه بعدی علاوه بر ویژگی های منحصر به فرد، مشکلات مهمی نیز به همراه دارند، پرینتر سه بعدی شما ممکن است لرزش بسیار داشته باشد و این لرزش بر کیفیت چاپی که ارائه می دهد تاثیر منفی بگذارد و یا صدای زیاد آن برای شما و اطرافیانتان آزار دهنده باشد و از همه بدتر، گازهای منتشر کند که برای سلامتی انسان و محیط زیست بسیار خطرناک باشد. اما خبر خوب این است که یک شرکت مهندسی مستقر در هلند نوآوری را ارائه داده که این مشکلات را از بین برده است. در واقع طراحان و مهندسان این شرکت، دستگاه چاپگر سه بعدی عرضه کرده اند که تحول عظیمی در این صنعت به وجود آورده است. این دستگاه box3d نام دارد، پرینتر سه بعدی هوشمندی که درای یک کیت محفظه ای است که با استفاده از آن محیط چاپ را کنترل کرده و از انتشار گازهای سمی جلوگیری می کند. در ابتدا بیاید با خطرات انتشار این گازها و ذرات بسیار ریز (UFP)آشنا شوید. پرینتر های سه بعدی گذشته، مدل FDM (مدل رسوب ذوب شده) بوده اند، که مواد اولیه آنها اکثرا ترموپلاستیک ها هستند، این پرینتر ها ذرات با قطر کمتر ۰٫۱ میکرومتر تولید می کنند که این ذرات برای سلامتی انسان بسیار مضرر است و قادر است به ریه ها و جریان خون فرد منتقل شود. طبق تحقیقات به عمل آمده، این ذرات ممکن است منجر به سکته مغزی شود و علائم آسم را در مصرف کنندگان آن به وجود بیاورد ( آندرسون و همکاران،۲۰۱۰؛ پیتر و همکاران،۱۹۹۷؛ پنتتین و همکاران،۲۰۰۱؛ ون کلوت و همکاران،۲۰۰۲). اما در این تکنولوژی جدید چنین چیزی وجود ندارد، این دستگاه از یک فن و یک فیلتر هپا (تجهیزات تصفیه هوا) استفاده می کند و مانع از رسیدن این ذرات به دهان و بینی فرد می شود. همچنین برای کاهش صدای آن یک لایه ضخیم از عایق فوم در آن تعبیه شده است که مانع از ایجاد صدای زیاد و لرزش می شود.

سخنگوی این طرح می گوید: “حدود ۴ سال پیش من یک پرینتر سه بعدی خریدم و آن را در اتاق دانشجوی ام نصب کردم، به مرور هم اتاقی های من از صدای وحشتناکی که این پرینتر تولید می کرد، شکایت کردند، با این اتفاق این ایده در ذهن من و دوستانم به وجود آمد که چطور می شود یک پرینتر با صدای کمتر تولید کرد که برای چنین محیط هایی مناسب باشد. اما این مسئله چطور ممکن است؟ تصمیم گرفتیم محفظه ای برای این چاپگر تعبیه کنیم که هم صدای آن را کمتر کند و هم از انتشاز گاز های سمی جلوگیری کند. و به مرور متوجه شدیم کیفیت چاپ نیز بهبود یافته است. ما نمونه ی اولیه آن را ساختیم و آن را با قیمت تقریبا مناسبی فروختیم. اما یک مشکل وجود داشت، فرایند تولید و مونتاژ دستگاه بسیار زمان بر بود. علاوه بر این قطعات بسیار گران بودند و در نهایت از نظر اقتصادی سودی چندانی نصیب ما نمی شد. بنابرای ما برای تولید این دستگاه در مقیاس بزرگ، باید فرایند تولید و لجستیک (مدیریت زنجیره کالا) را بهبود می بخشیدیم و آن را کارامدتر می کردیم. به همین دلیل بعد از تلاش فراوان نسخه box3d دوم را ایجاد کردیم و این همان چیزی است که شما نظاره گر آن هستید و این فرایند نوآورانه همچنان ادامه دارد و ما هرروز به دستاوردهای جدیدی در این زمینه می رسیم و اکنون نوع جدید این تکنولوژی از طریف کیک استارتر ارائه می شود.”

اما طبق گفته سخنگوی آن هنوز این چاپگر به تکامل نرسیده است و با تحقیق و توسعه بیشتر می توان در زمینه های مختلف آن را ارتقا داد، فنی که هوا را تصفیه می کند و نوع چاپ را با کیفیت بهتری ایجاد کرد و میزان صدا را به حداقل رساند و در این راه ممکن است به دستاوردهای بزرگتری برسند.

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد