بیت کوین چیست و چگونه کار می‌کند؟

0 1,080

همه ما احتمالاً  در مورد بیت کوین در رسانه‌های اجتماعی، اخبار و مجلات، خبرهایی شنیده‌ایم.  این ارز دیجیتالی هر ساله محبوب‌تر می‌شود، اما بیشتر مردم آن را گیج‌کننده می‌دانند و فقط تعداد کمی هستند که روش‌های استفاده از آن را بلدند. در این راستا سؤالات بسیار زیادی ذهن افراد را درگیر کرده است. چه طور می‌شود از محاسبانت ریاضی پول درآورد؟
بیت کوین چیست و از کجا آمده است؟ از آنجا که بیت کوین یک ارز دیجیتالی است، پاسخ به این سؤال اندکی دشوار است. بیت کوین در سال ۲۰۰۹ توسط فرد یا افرادی ناشناخته با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو ایجاد شد. این شخص ناشناس ادعا کرد، که ارز دیجیتالی بیت کوین را به دلیل بحران مالی سال ۲۰۰۸ و بعد از یک سال تلاش ارائه کرده است.

بیت کوین

بیت کوین چیست؟

بیت کوین یک ارز دیجیتال رمزگذاری شده بین‌المللی است که به آن پول دیجیتال می‌گویند و آن را CryptoCurrency  نیز می‌نامند، این پول به‌صورت الکترونیک ساخته و حفاظت می‌شود. اما هر فرد می‌تواند به‌صورت مستقل آن را اداره کند، این پول چاپ نمی‌شود و این یکی از مهم‌ترین تفاوت بیت کوین با سایر ارزها است. این پول دیجیتال مستقل از اقتصاد کلان جهان، سیاست‌ها و دولت است. هدف ناکاموتو، ایجاد “یک سیستم پول نقد الکترونیکی جدید” بود که به طور کامل هیچ سرور یا مرجع مرکزی آن را کنترل نکنند.

این عدد رمزگذاری شده منحصربه‌فرد، از طریق الگوریتم‌های ریاضی استاندارد به دست می‌آیند، بیت کوین‌ها به قسمت‌های کوچک‌تر تقسیم می‌شوند و کوچک‌ترین قسمت “Satoshi” به نام مخترع آن است.

شبکه بیت کوین ، بلاک‌چین نام دارد و شما برای به دست آوردن بیت کوین نیاز به پردازش الگوریتم و ثبت این اعداد در بلاک چین دارید. کل سیستم بیت کوین را به شیوه «منبع باز» طراحی شده است، بنابراین همه به آن دسترسی دارند و قابل دستیابی و نظارت است. روش به دست آوردن بیت کوین را ماین (mine) می‌گویند. که در ادامه به آن می‌پردازیم.

امنیت بالای این پول، سهولت در انتقال، رایگان بودن پلتفرمی که از آن استفاده می‌شود، و ناشناس بودن در تراکنش‌ها و عدم دخالت نهادهای دولتی باعث محبوبیت بیشتر این ارز دیجیتالی شده است.

 

مطالب مرتبط: دیجی بایت (DigiByte) چیست؟

 

بیت کوین به زبان ساده…

در فرایند خرید فیزیکی و کالا به کالا، شما محصولی را به فرد موردنظرتان می‌دهید، در این صورت آن محصول از مالکیت شما خارج می‌شود و دیگر در دسترس شما نیست و شما نمی‌توانید آن را داشته باشید. در این صورت دیگر نیازی به شاهد نیست زیرا این کالا بین شما دو نفر معامله‌شده است.

اما در فضای مجازی و خرید ارزهای دیجیتالی بیت کوین این قضیه متفاوت‌تر و پیچیده‌تر است. ممکن است شما با خود فکر کنید وقتی یک بیت کوین فروخته می‌شود، ممکن است فروشنده صدها کپی از آن را داشته باشد و آن‌ها را به افراد دیگری نیز بفروشد. در این صورت برای یک بیت کوین مالک‌های متعددی به وجود می‌آید. اما این مشکل در خرید و فروش بیت کوین حل‌شده است، بیت کوین به یک شبکه بزرگ به نام بلاک چین متصل است. بلاک چین مانند یک دفتر کل تمام این معاملات و مشخصات خرید را بدون درج نام خریدار و فروشنده در دفتر کل ثبت می‌کند. این دفتر کل در دست یک نهاد یا شخص ناظر و یا داور نیست، بلکه یک نسخه از دفتر در دست تمام کاربران وجود دارد، در این صورت وقتی بخواهید بیت کوین را برای بار دوم بفروشید سیستم به شما اخطار می‌دهد که این بیت کوین یک بار به فرد دیگری فروخته شده است و دیگر شما مالک آن نیستید. در این صورت امنیت خریدوفروش بالا می‌رود و نیازی به شاهد نیست تا فرایند خرید و انتقال بیت کوین را تائید کند.

وقتی شما بیت کوین دارید؛ گویی یک قطعه طلا خریده‌اید، که ممکن است هرروز بیشتر از قبل گران شود. بنابراین شما می‌توانید آن را سرمایه‌گذاری کرده و یا در فروشگاه‌ها خرج کنید و یا به افراد دیگر بفروشید و سود به دست آورید.برخی از فروشگاه‌ها قابلیت خرید از طریق این ارز دیجیتالی را در خود قرار داده‌اند.

شما می‌توانید بیت کوین‌ها به دست آمده را در فضای ذخیره‌سازی ابری و یا کامپیوتر خود نگهداری کنید. البته در ذخیره بیت کوین در فضای ذخیره‌سازی ابری ممکن است مشکلاتی مانند هک وجود داشته باشد و نگهداری آن در کامپیوتر نیز خطرناک است و ممکن است ویروسی و یا پاک شود.

تمامی تراکنش‌ها و خریدها در این سیستم مخفی است و نام فروشنده و خریدار اعلام نمی‌شود به همین دلیل مورد استقبال فروشندگان مواد و قاچاقچیان قرار گرفته است.

فناوری بلاک چین جزو اصلی سیستم بیت کوین

بیت کوین

بیت کوین به‌منظور مستقل بودن و عدم نیاز به واحد نظارتی از زنجیره بلوک‌ها یا بلاک چین استفاده کرده است. این سیستم امنیت بسیار بالایی دارد و قابل اعتماد است. تمام تراکنش‌ها در زنجیره بلاک چین گنجانده می‌شود، و این زنجیره و یکپارچگی؛  از طریق رمزنگاری نگهداری می‌شود.

بلاک چین از دو کلمه Block بلوک و Chain زنجیره تشکیل‌شده است که در واقع به معنی زنجیره بلوک‌ها است. بیت کوین اولین کاربرد و استفاده از این فناوری است. معامله بیت کوین در بلاک چین باعث می‌شود، تمام اطلاعات سیستم در اختیار همه کاربران قرار می‌گیرد و این فناوری منبع باز،  از این نظر بسیار قابل اعتماد است. در واقع بلاک چین مانند سیستم‌عاملی است که نرم‌افزار بیت کوین بر روی آن نصب شده است.

بیت کوین از کجا آمده است؟

همان‌طور که اشاره شد، این ارز دیجیتال توسط شخص ناشناسی به نام ناکاموتو به وجود آمده است که هنوز هم اطلاعات دقیقی از این فرد در دسترس نیست. در ابتدا او در سال ۲۰۰۸ و طی بحران مالی آن سال، مقاله‌ای تحت عنوان، Bitcoin: A Peer-to-Peer Electronic Cash System منتشر کرد، در این مقاله در مورد یک ارز دیجیتالی به نام بیت کوین صحبت شده بود. چند ماه بعد فردی دامنه‌ای ORG مربوط به آن را ثبت کرد و  یک سال بعد یعنی در سال ۲۰۰۹ اولین نسخه این ارز دیجیتال وارد شد و معاملات را آغاز کرد.

البته بیت کوین تنها توسط ناکاموتو ابداع نشده است، بلکه در چند دهه گذشته، بسیاری از دانشمندان، مهندسان و ریاضیدانان در مورد روش‌های رمزگذاری، سیستم‌ها و… مطالعاتی داشته‌اند. اگر مقاله ناکاموتو را مطالعه کنید خواهید دید که او به تمام این افراد و دستاوردهای آن‌ها اشاره کرده است و در نهایت توانسته یک طرح منسجم را ارائه دهد.

ناکاموتو یک برنامه کامپیوتری برای وارد و ایجاد کردن این ارزهای دیجیتالی طراحی کرد که امروزه بسیار گسترده شده و توسعه یافته است. طبق ادعای سازنده، می‌توان ۲۱ میلیون بیت کوین تولید کرد؛ و در نهایت تعداد کل بیت کوین‌ها ۲۱میلیون تخمین زده شده است، که امروزه این تعداد به بیش از ۱۶.۷ میلیون رسیده است و تنها مقدار کمی از این بیت کوین‌ها کشف نشده باقی مانده است.

پروتکل بیت کوین طوری طراحی شده است تا با گذر زمان، سرعت استخراج هم کند شود. در هر ۲۱۰۰۰۰ هزار بلوک، پاداش استخراج نصف می‌شود. هر عدد رمزگذاری شده که توسط افراد استخراج می‌شود یک بلوک نام دارد، هم اکنون پاداش هر بلوک درست شده به اندازه ۱۲.۵ بیت کوین است. با این اوصاف، نرخ ایجاد بیت کوین‌های جدید روز به روز کاهش می‌یابد. اگر طرح ساتوشی پابرجا بماند و هر بلوک متوسط زمان ۱۰ دقیقه برای تولید وقت بگیرد، آخرین بلوک و آخرین بیت کوین در سال ۲۱۴۰ استخراج خواهد شد.

روش‌های به دست آوردن بیت کوین:

بیت کوین

استخراج کردن یا ماین (mine) کردن :

اولین روش به دست آوردن بیت کوین، ماین (mine) کردن یا همان استخراج است. در واقع این روش، تنها راه‌حل به وجود آمدن بیت کوین است که توسط افراد خبره انجام می‌شود، و بقیه روش‌ها، روش‌های واسطه‌ای هستند. برای این کار شما باید به‌وسیله برنامه‌ها و الگوهای مشخص شده،  یک عدد به دست آورید که این عدد منحصربه‌فرد باشد، در این صورت از آن می‌توانید به‌عنوان بیت کوین مختص خودتان استفاده نمایید و در نهایت یک رمز از طریق شبکه به شما داده می‌شود که کلید بیت کوین شما است و شما را مالک آن می‌کند. البته برای ماین کردن بیت کوین به سخت‌افزارهای قدرتمند نیاز دارید و در این میان کشور چین، قوی‌ترین کشور در ماین کردن بیت کوین است.

بیت کوین

افرادی که کار استخراج بیت کوین را از طریق این سخت‌افزارها بر عهده دارند، (ماینر: miner) نام دارند. وقتی آن‌ها یک عدد رمزگذاری شده جدید تولید می‌کنند، آن عدد به عنوان یک بلوک شناخته می‌شود. بلوک‌ها بعد از تائید سایر کاربران و در صورت تکراری نبودن، به بلاک‌چین اضافه می‌شود. این زنجیره با رشد بلوک‌ها بزرگ‌تر می‌شود و هر ده دقیقه به آن افزوده می‌شود. قدرت این ماشین‌ها و سخت‌افزارهای تولید بیت کوین از ریاضیات و محاسبات و نبوغ ریاضی حاصل می‌شود. این ماشین‌ها نیاز به انجام الگوریتم‌های رمزنگاری پیچیده دارند. البته این تجهیزات برای انجام محاسبات و ایجاد بلوک، هزینه و انرژی زیادی مصرف می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که استخراج بیت کوین تا کنون باعث مصرف ۵ درصد از انرژی برق در جهان شده است که آمار نگران‌کننده‌ای است.

هر چقدر بیت کوین بیشتر رشد می‌کند و گسترده‌تر می‌شود استخراج و ماینینگ در آن سخت‌تر است. مانند طلا، هر چقدر که بیشتر استخراج شود منابع کمتری  باقی می‌ماند. بنابراین شرکت‌های زیادی در زمینه تولید ماشین‌های استخراج بیت کوین فعالیت دارند، یکی از این برندها سامسونگ است. درنتیجه سامسونگ توانسته چیپ جدید ۷ نانومتری طراحی کرده است تا سوددهی ماینرها را افزایش دهد. چیپ‌های جدید سامسونگ بر اساس فناوری لیتوگرافی به وسیله اشعه ماوراء بنفش (EUV) می‌باشد. این قابلیت اجازه می‌دهد تا دستگاه‌های جدید فضای بیشتری داشته باشند و راندمان مصرف انرژی بهتری داشته باشند.

صرافی‌ها و خرید از اشخاص:

درصورتی‌ که در روش بالا مهارت لازم را ندارید، می‌توانید از صرافی‌ها بیت کوین‌ها را بخرید. البته دقت کنید صرافی معتبر و با امنیت بالا انتخاب نمایید. علاوه بر صرافی، می‌توانید به‌صورت مستقیم از مالک، بیت کوین بخرید، که این کار از طریق جابه‌جایی از طریق نرم‌افزارهای موبایل و کامپیوتر صورت می‌گیرد.

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد