انبوه سیستم عامل‌های اینترنت اشیا در نهایت گیج‌کننده خواهند شد

0 950

جهان مملو از سنسورها و حسگرهایی است که به سرعت در حال پیشرفت و یکی شدن هستند. روزی خواهد رسید که حتی ریزترین ابزارها و تراشه‌ها یک آدرس IP اختصاصی خواهند داشت. یک پلتفرم بسیار پیشرفته برای جمع آوری و دریافت تمامی اطلاعات دستگاه‌ها نیاز است و سیاست بسیاری از شرکت‌ها در حال حاضر در راستای به کار گرفتن چنین پلتفرم‌هایی است.

مدتی پیش یک کنفرانس جهانی در رابطه با اینترنت اشیاء (IoT) در سان فرانسیسکو برگزار شد و دو کمپانی اپل و سامسونگ که ابزارها و برنامه های آن‌ها تحت پوشش این مقوله هستند هم در آن حضور داشتند. در این کنفرانس سامسونگ اعلام کرد که که تراشه‌های Artik IoT مورد استفاده آن‌ها تحت انسجام و یکپارچگی پلتفرم‌های آن‌ها قرار گرفته؛ و همچنین مسئول طراحی Broadcom اپل، نیز اعلام کرد تمامی تراشه‌های HomeKit friendly IoT این شرکت نیز یکپارچه شده‌اند.

کمپانی هواوی نیز که گاهی اوقات از آن به عنوان اپل چینی یاد می‌شود، در روز چهارشنبه با طراحی یک سیستم عامل خاص با نام LiteOS، وارد باشگاه رقابت پلتفرم‌های اینترنت اشیاء شد. این نرم افزارها و پلت فرم‌ها بطور خاص روی خانه و ماشین تمرکز دارند. گزارش‌ها حاکی از آن هستند که گوگل مشغول ساخت یک نرم افزار یکپارچه‌سازی اندروید تحت پروژه ای با نام “Brillo” است.

این احتمال وجود دارد که این نرم‌افزار جدید هوش مصنوعی، زمینه را برای ارتباط برخی دستگاه‌های سبک که توانایی ارتباط با پلتفرم نست گوگل را دارند، فراهم کند. (شرکت گوگل Nest را در سال ۲۰۱۳ خریداری کرده است). Nest اعلام کرده که تا کنون برای ۲۰ شریک تجاری محصولات خانگی خود برنامه سالانه “Works with Nest” را ایجاد کرده است؛ که از جمله این شرکت‌ها عبارت‌اند از ساعت‌های هوشمند Pebble، LG و Whirlpool.

لاجیتک نیز با عرضه API خود اعلام کرده که تمامی تولیدکنندگان می‌توانند دستگاه‌های خود را برای کنترل توسط «پلتفرم‌های هماهنگی کنترل خانه لاجیتک» آماده کنند. اینتل و کوالکام هر دو می‌خواهند برای فروش تراشه‌ها دستگاه‌های هوشمند و پلت فرم‌های یکپارچه اقدام کنند. این در حالی است که اینتل همچنان پلت فرم اینترنت اشیاء خود را به فروش می‌رساند ولی کوالکام بر روی ترویج پلت فرم‌های AllJoyn تمرکز کرده است.

گوگل و اپل هر دو امیدوارند که با استفاده از قدرت نام تجاری خود و سیستم‌های تلفن همراهشان به عنوان نقطه کنترل مرکزی دستگاه‌های اینترنت اشیاء معرفی شوند. در حال حاضر سامسونگ بر روی اجرای تمام سطوح فناوری اینترنت اشیاء در روی دستگاه‌های خود تمرکز کرده است. این امر باعث شده که برای تولید تراشه‌ها و پلتفرم‌های یکپارچه برای دستگاه‌های خود اقدام کند. گفته شده در سال ۲۰۲۰ تمامی محصولات سامسونگ با تراشه‌های اینترنت اشیاء داخلی سامسونگ این شرکت ساخته خواهند شد.

 

بخوانید: تاثیر اینترنت اشیا ‪(IoT)‬ در کسب و کار‬

 

تمامی سازندگان پلتفرم‌های اینترنت اشیاء برای تولید تراشه‌های سیلیکونی و نرم افزارهای مخصوص خود یا ساخت دستگاه‌های آماده برای اتصال، سرمایه گذاری‌های وسیعی انجام دادند. بازار اینترنت اشیاء می‌تواند به نوبه خود به یکی از بازارهای عظیم جهانی تبدیل شود. پژوهشکده IDC می‌گوید تا پایان سال ۲۰۲۰ تعداد ۵۰ میلیارد دستگاه که با تکنولوژی اینترنت اشیاء کار می‌کنند در جهان وجود خواهند داشت.

هیچ کس نمی‌داند آینده این فناوری از آن کیست. در حالی که این بازار تازه شروع به شکل گرفتن می‌کند، بسیاری از شرکت‌های تجاری برای به چنگ آوردن این قطعات در تکاپو هستند؛ و حتی ممکن است در آینده‌ای نزدیک ما نظاره‌گر ۱۰۰ سیستم و پلتفرم اینترنت اشیاء که به سمت بدست آوردن بازار بزرگ دستگاه‌های متصل شده هستند باشیم. مصرف‌کنندگان نیز ممکن است بزودی در هنگام خرید محصولات خانگی با دریای عظیمی از برندها و گواهی‌نامه‌های محصولات (و یا سایر خدمات تجاری مربوطه) خانگی اینترنت اشیاء مواجه شوند.

یکی از تحلیل‌گران این حوزه به نام گرین‌گارت می‌گوید: «در ابتدا محصولات ارائه شده یکپارچه ممکن است مشکلاتی برای مصرف کنندگان ایجاد کنند. برای این منظور مثلاً باید یک زوج برای تنظیم تمام پلتفرم‌ دستگاه‌های متصل با یکدیگر صحبت کرده و به زبانی واحد برای تنظیم آنها برسند. تقریباً تمام مصرف کنندگان به این باور رسیده‌اند که نیاز به یک خانه با دستگاه‌های متصل و یکپارچه دارند اما نمی‌دانند که چطور دستگاه‌هایی را که با یک بار نصب و تنظیم با هم هماهنگ و به خوبی کار کنند را انتخاب کنند.»

شاید این مسئله برای سازندگان محصولات خانگی متصل نیز بیش از حد گیج کننده شود. چرا که آنها نیز باید تصمیم بگیرند که کدام نوع پلتفرم برای ارتباط یکپارچه مناسب‌تر است؟ اپل؟ گوگل؟ کوالکام؟ با استفاده از کدام تراشه‌ها دستگاه‌های خود را بسازند؟ کدام SDK ها و برنامه‌های رابط کاربری بهتر هستند؟ کدام یک ارتباط استاندارد را حمایت می‌کنند؟ بلوتوث؟ و یا Zigbee؟

در مورد سیستم عامل‌های اینترنت اشیاء متفاوت، ممکن است پیش از آن که یک غول تجاری بزرگ با تولید پیشرفته آن بازار را تکان دهد، شرکت‌های کوچک به موفقیت‌های نسبی دست پیدا کنند. در این همه، ما احتمالاً باید برای جلوگیری از یک دوره گیج‌کننده شروع استفاده از این محصولات، همه کارها را خودمان انجام دهیم.

منبع: venturebeat

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد