علائم اعتیاد به اینترنت و راه های درمان آن

0 800

اعتیاد به اینترنت شامل استفاده از داروهای سمی نیست بلکه به عنوان یک اختلال ضربه ای توصیف می شود که مانند بازی قمار آسیب پذیر است. کاربران اینترنت می توانند از جنبه های مثبت اینترنت لذت ببرند این جنبه ها به آن ها اجازه می دهد تا با استفاده از اتاق های گفت و گو و شبکه های اجتماعی با دوستان خود ملاقات کنند و تبادل نظر داشته باشند. افرادی که به اینترنت اعتیاد دارند، زمان های زیادی را صرف گشت و گذار در اینترنت می کنند، این افراد به جای اینکه در دنیای واقعی دنبال دوست باشند در دنیای مجازی وقت خود را می گذرانند و از طریق اینترنت به دنبال جایگزینی برای ارتباطات زندگی انسانی هستند. متاسفانه اعتیاد به اینترنت تنها در بزرگسالان مشاهده نمی شود و ما روز به روز شاهد این هستیم که سن اعتیاد به اینترنت کاهش می یابد. کودکان و نوجوانانی که به اینترنت معتاد می‌شوند احساس می‌کنند که اگر به اینترنت وصل باشند آرام، شاد و ایمن هستند و اگر جایی بروند که اینترنت نباشد احساس پریشانی، نگرانی و عصبانیت می‌کنند. آنها ساعت‌های متمادی در اینترنت وقت می‌گذرانند و همین باعث اختلال در زندگی روزمره‌شان می‌شود.

علائم هشدار دهنده اعتیاد به اینترنت چیست؟
علائم و نشانه های اعتیاد به اینترنت ممکن است خود را به دو صورت فیزیکی و عاطفی نشان دهند. برخی از نشانه های عاطفی اعتیاد به اینترنت عبارت است از:

افسردگی
ناسازگاری
احساس گناه
اضطراب
دلواپسی بیش از حد
ناتوانی در تنظیم برنامه ریزی
انزوا و کناره گیری از جمع
عدم توجه به زمان
دفاع از خود
اجتناب از کار
پریشانی
آشفتگی
نوسانات خلقی
ترس
تنهایی
خستگی درصورت انجام وظایف عادی

درباره بچه‌هایی که به اینترنت اعتیاد پیدا کرده‌اند مهم‌ترین کار، کاهش وابستگی آنها به اینترنت است، نه اینکه منبع اینترنت آن ها را به طور کامل قطع کنید. این کاهش باید تدریجی باشد، مثلاً اگر فرزند شما روزی ۵ ساعت در اینترنت وقت می‌گذراند، این مدت را به ۳ ساعت، سپس ۲ساعت و در نهایت یک ساعت در روز کاهش دهید. برای این کار می توانید از ساعت های زمان دار استفاده کنید یا اینکه برای استفاده از اینترنت زمان مشخصی را تعیین کنید. به فرزندتان بگویید که می‌تواند انتخاب کند مدت زمان مجاز استفاده از اینترنت را به صورت یکجا استفاده کند یا به طور پراکنده در طول روز استفاده کند. مثلاً تمام این یک ساعت را در غروب به اینترنت وصل شود یا نیم ساعت صبح و نیم ساعت شب، در اینترنت وقت بگذراند.

اگر فرزندتان مدت زمان استفاده از اینترنت را کاهش داد برای او پاداش در نظر بگیرید، شما می توانید استفاده از اینترنت را با کارهای جذاب مورد علاقه فرزندتان جایگزین کنید. مثلا با کیک پختن، باشگاه رفتن، پیاده روی، پاساژگردی خانوادگی، کتاب خواندن و فیلم دیدن و… زمان بیکاری فرزندتان را مدیریت کنید.

بهتر است روشن و خاموش کردن مودم در اختیار شما باشد. اگر فرزندتان از سیمکارت برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کند، فقط در ساعت های مورد نیاز سیمکارت را در اختیار او قرار دهید.

در بعضی مواقع ممکن است فرزندتان دچار افسردگی شدید شود، در این مواقع حتما با پزشک مشورت کنید.

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد