چگونه فرزندانی خارق العاده تربیت کنیم؟

0 792

برای اینکه کودکانمان خارق العاده رشد کنند باید “سطح مطلوبی از محرومیت” را تجربه کنند. ما در سختی ها و مشکلات پشت آنها هستیم و از آنها حمایت می کنیم اما مشکلات را برای شان حل نمی کنیم و حل و فصل آن را به خود کودک واگذار می کنیم.

ما به عنوان والدین باید به فرزندانمان این بینش را هدیه دهیم که مبارزه و شکست، آنها را به افراد قوی تر و موفق تر تبدیل می کند و تنها پیروزی باعث پیشرفت آنها نمی شود. ما به آنها می آموزیم که با احساسات خود به خوبی برخورد کرده و در مواقع لزوم آنها را کنار گذاشته یا پرورش دهند.

کودکان ما باید یاد بگیرند که استانداردهای زندگی خود را بالا ببرند اما در صورتی که در زندگی خود نتوانستند به این استانداردها برسند، خود را سرزنش نکرده و نا امید نشوند. ما باید به آنها بیاموزیم که بزرگ فکر کنند، همیشه بهترین ها را بخواهند و شجاعانه برای رسیدن به آن تلاش کنند و و از همه مهم تر در زندگی خود مهربان باشند.

در این مطلب می خواهیم چند مورد از بهترین اصول تربیت فرزندان را به شما بیاموزیم که با تکیه بر این صفات و آموزش آن از دوران کودکی، می توانید فرزندانی موفق، خارق العاده و انسان تربیت کنید.

برای آموزشِ بهترِ این اصول، باید آن ها را به شخصه در زندگی اجرا کنید تا کودکان با تماشای شما و رفتارتان، اصول زندگی را به صورت تجربی و دیداری بیاموزند و با تمام وجود به آن اعتقاد داشته باشند.

کار گروهی

برای موفقیت در زندگی، کودکان ما باید ارزش دیگران در زندگی خود را درک کنند. ما به عنوان والدین باید به آنها بیاموزیم که شادی و موفقیت در زندگی از روابط سالم، حامی و موفق به دست می آید. فرزندان ما باید در فعالیت های گروهی شرکت کنند و در این راستا، در ابتدا برای افزایش حس همکاری و کار گروهی، در خانه باید این توانایی ها را بیاموزند و با اعضای خانواده خود کار گروهی انجام دهند.

ما باید خود را درگیر زندگی فرزندانمان کنیم و از این طریق به آنها زندگی گروهی و کار تیمی را بیاموزیم. استانداردها و کارهایی که برای آنها در نظر می گیریم باید چالش برانگیز و در عین حال قابل دستیابی باشد. کودکان باید در خانه آموزش ها لازم را ببیند تا بتواند در محیط هایی که در آینده به آن وارد می شوند، نقشی ایفا کرده و ارزشمند باشند. آموزش ارزشِ کار گروهی به فرزندان انها را از خودخواهی و خودمحوری دور می کند. فرزندانمان باید بدانند که به تنهایی می توانند از پس زندگی و مشکلات آن برایند اما در این راه بهتر است از دیگران کمک گرفته و یا به آنها کمک کنند. آنها باید بدانند کار تیمی باعث می شود که قدرت شان زیادتر شود و شانس موفقیت در مسیرشان چندبرابر گردد.

خود مراقبتی

تربیت فرزندان نیاز به زمان آزاد و کار دارد، کودکان در سنین پایین نمی توانند این خود مراقبتی را انجام دهند بنابراین بیشترین مسئولیت بر دوش پدر و مادر خواهد بود اما به مرور باید این مسئولیت به کودکان آموزش داده می شود. شما باید بین زندگی کاری و تربیت فرزندانتان توازن ایجاد کنید.

شما باید نکات سلامتی را به صورت آهسته و تدریجی به فرزندان خود بیاموزید. مثلا کودک شما شاید در سنی باشد که نتواند دست هایش را به تنهایی بشوید اما شما می توانید این کار را در مقابل او انجام دهید تا آن را مشاهده کرده و تقلید کند و بعد از مدتی، برای او یک مایع دست شویی کودکانه تهیه کنید تا با نظارت شما دست هایش را بشوید. البته در صورتی که پدر و مادر این خود مراقبتی را در خانه انجام دهند کودکان به مرور آن را می آموزند.

نگاه کردن مشکلات به عنوان یک فرصت

به کودکانمان بیاموزیم که به این باور برسند که چالش های پیش روی خود را می توانند پشت سر بگذارند. این انگیزه آن ها را تشویق می کند تا از مسیرهای خلاقانه ای به هدف خود فکر کنند و از مشکلات به عنوان یک سکوی پرتاپ استفاده نمایند. آنها باید یاد بگیرند که اگر در مواجه با این مشکلات نمی توانند یک راه حل مناسب ارائه دهند، بهتر است ذهن خود را باز کنند، از راهنمایی های افراد خبره کمک بگیرند، تا ایده و پیشنهادات جدیدی در ذهن آنها ایجاد شود. از این طریق می توانند موانع را بردارند و مشکلات را حل کنند.
زندگی پر از احتمالات است، زمانی که آنها در تفکرات و فعالیت های خود پایداری و ثبات داشته باشند، به راحتی می توانند از پس این مشکلات برآیند، وقتی بر روی راه حل ها تمرکز می کنند، به این اصل می رسند که تمام این مهارت هایی که در زندگی آموخته اند به کمک آنها آمده و اعتماد به نفس شان بالا می رود.

انگیزه

برای رشد شخصیتی در کودکان باید از نظر ذهنی به آنها انگیزه دهیم و در این فرایند به آنها اجازه دهیم به کارها نظارت داشته و انها را با تمام قدرت خود انجام دهند و در صورت خرابکاری، آنها را سرخورده نکنیم.
یکی از این روش ها ایجاد انگیزه در کودکان این است که از آنها بخواهید اهداف خود را بنویسند و راه های رسیدن به آن را بیان کنند. تشویق و حمایت وظیفه اصلی والدین در برابر آنها است. کودکان دوست دارند کارها را به نحو احسنت انجام دهند و رضایت و خشنودی و تشویق والدین بهترین پاداش برای آنها است.

مدیریت زمان

یکی از بزرگترین آموزش هایی که به فرزندان می دهیم “درک ارزش زمان حال” است. موفقیت به شدت ریشه در مدیریت زمان دارد. ما به عنوان والدین باید تربیت فرزندان را در الویت کارهای خود قرار دهیم. کودکان نیز باید بیاموزند که از زمان حال خود به نحو احسنت استفاده کنند. وقتی فرزندان مان به کارهای کوچک و غیر ضرروی و غیر اورژانسی مشغول می شوند از اهداف بزرگتر زندگی خود جا می مانند. فرزندانمان باید یاد بگیرند نسبت به فعالیت های خود متعهد باشند و آن را در زمان مقرر خود انجام دهند. هیچ کس دوست ندارد با یک آدم بدقول همکاری کند، بنابرابن با وقت شناسی خود، این کار را به کودکان خود آموزش دهیم.

مسئولیت پذیری

فرزندان باید یاد بگیرند هر تصمیم که در زندگی خود می گیرند، در صورت نتایج مثبت و یا منفی، مسئولیت آن را بپذیرند. اگر اشتباهی مرتکب می شوند باید آنها را تشویق کنیم تا این اشتباه خود را به عنوان یک تجربه بپذیرند و از آن درس بگیرند. ان ها باید بیاموزند که راه های خود را تغییر دهند تا این اشتباه ر ا در آینده مرتکب نشوند. مسئولیت پذیری به فرزندانمان اجازه می دهد که در مسیر، خود فروتنی و انعطاف پذیری داشته باشند و در صورت لزوم رویکرد خود را تغییر داده و درهر نقطه ای از مسیر که قرار دارند، به سمت راه درست تر حرکت کنند.
بچه ها باید بیاموزند قدرت واقعی این است که از اشتباهات خود درس بگیرند در واقع این اشتباهات به آنها هدیه بزرگی می دهند و آنها را در مسیر درست به سمت هدفشان هدایت می کنند. قدرت از گذشته فرد نشات نمی گیرد و آن تنها ناشی از فروتنی و تمایل به یادیگری در فرد است.

مهربانی

آموزش مهربانی به فرزندان مهم ترین آموزشی است که پدر مادر باید در قبال آنها انجام دهند. مهربانی کودکان را به افراد درجه یک، با شخصیت و قابل اعتماد تبدیل می کند. فرزندان ما باید بدانند تمامی افراد ارزش دارند، فرقی نمی کند زن باشند یا مرد، کوچکتر از آنها باشند یا بزرگتر، تمامی انسان ها با هر رنگ پوستی لایق مهربانی هستند. وقتی ما برای کودکانمان ارزش قائل هستیم آنها نیز یاد می گیرند در مقابل اطرافیان خود مهربان بوده و برای آنها ارزش قائل شوند.

ایجاد اعتماد به نفس در کودکان

به فرزندان خود فرصت دهید تا به احساس اعتماد به نفس برسند اینکه چقدر می توانند برای دیگران مفید باشند، شما می توانید این کار را هر روز در خانواده تان انجام دهید. مثلا به آنها بگویید که مراقب خواهر یا برادر کوچکتر خود باشند، غذا را در یخچال بگذارند، غذا را بر روی میز بچینند. قفسه کتاب را سازماندهی کنند و … این کارها اگرچه کوچک هستند و شاید حتی کودک شما نتواند آن را به خوبی انجام دهد اما با نظارت از راه دور می توانید حس مفید بودن و اعتماد به نفس را در آنها به وجود آورید.

کمک به دیگران

به کودکتان بیاموزید که در صورت لزوم مقداری از پول توجیبی خود را برای کمک به دیگران خرج کنند. این یک راه عالی و با ارزش برای آموزش کودکان است تا بتوانند از برخی از دارایی های خود چشم بپوشند و آن را برای خوشحال کردن اطرافیانشان خرج کنند. کمک به دیگران احساس همدلی و انسانیت را در آنها تقویت می کند و باعث می شود در دوران جوانی و بزرگسالی به راه خطا نروند.

حس قدردانی

به کودکانتان قدردانی کردن را بیاموزید. شما می توانید در قبال کارهایی که برای تان انجام می دهد از آنها قدردانی کنید و تا کودکتان نیز حس تشکر و قدردانی کردن را بیاموزد. سعی کنید در قبال انجام این کارها به او پاداش های بزرگ ندهید. زیرا به مرور این مسئله برای او عادت شده و در صورت عدم دریافت پاداش، این فعالیت ها را انجام نمی دهد. اما یک تشکر زبانی و یک بوسه همیشه می تواند کارساز باشد.

پای بندی به قوانین

شما به عنوان والدین باید از همان دوران کودکی حس نظم و پیروری از قانون را در کودکانتان رشد دهید تا به خوبی بتوانند در یک جامعه متدین زندگی کنند. این که با هر گریه کودک و صرفا برای ساکت کردن آن برخی از اصول و قوانین خانه تان را زیر پا بگذارید، این حس در کودک ایجاد می شود که می تواند در برخی مواقع از قدرت خود استفاده کرده و قوانین را دور بزند.

در جریان قرار دادن کودکان از کارها و شغل خود

بهتر است در مورد شغل و کسب و کار خود با کودکانتان حرف بزنید در مورد تمام مراحل آن، اینکه چقدر کار می کنید و برای چه ساعات طولانی را به آن اختصاص می دهید. البته این مسئله با توجه به سن کودک متغیر است شما نمی توانید با یک کودک ۱ ساله در مورد شغل تان حرف بزنید اما به مرور می توانید آنها را به جمع های بزرگانه خود راه دهید. با این کار فرزندانتان را در جریان فعالیت های خود قرار داده و به آنها حس مهم بودن می دهید. لازم نیست تمام جزئیات را برای ان ها توضیح دهید. با عکس العمل هایتان به آنها بیاموزید که در آینده و در زندگی کاری خود چگونه باشند، اگر در پروژه ای شکست خوردید نا امید نشوید. به آنها یاد دهید شکست تنها زمانی رخ می دهد که دست از تلاش بر می دارید.

منبع: بلاگ بورسیکا

 

بیشتر بخوانید: فرزندان دختر و پسر چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد