تفاوت‌های موجود در پسران و دختران

0 790

طبق آمار، سالانه تعداد بسیار زیادی از کاربران این جمله را در گوگل جستجو می کنند: ” آیا پسر من با استعداد است؟” و تعداد این افراد در مقایسه با افرادی که همین سوال رادر مورد دختران دارند، دو و نیم برابر بیشتر است. به نظر شما علت این تفاوت در چیست؟

دختران و پسران صرف نظر از تفاوت های ظاهری شان، تفاوت های بسیاری دارند که نوع زندگی آنها را تحت تاثیر قرار می دهد. هر دو آنها از همان روزهای اول زندگیشان این تفاوت ها را بروز می دهند. حتی اگر خانواده ها برای دخترشان یک ماشین اسباب بازی بخرند و به پسرشان عروسک بدهند، خواهید دید که دختراشان برای ماشین خود یک چرخ صورتی انتخاب می کند و پسرشان با این عروسک، بازی های پسرانه انجام می دهد. دانشمندان معتقدند این تفاوت ها قبل از تولد در ذهن آنها رخ می دهد و آنها را به موجوداتی متفاوت با دیدگاه متفاوت تر تبدیل می کند.

همین تفاوت های ظاهری که در مغز آنها ایجاد می شود باعث شده تا آنها به امور خاصی تمایل داشته باشند و ظرفیت انجام بعضی از فعالیت ها را در سنین مخصوصی به دست بیاورند.

با توجه به این تحقیقات، همه ما می دانیم که مغز دخترها و پسرها از نظر فیزیکی با هم متفاوت هستند، این تفاوت ها ممکن است بر روی رفتار، شخصیت، علاقه و بسیاری از موارد دیگر تاثیر بگذارد، طبق نتایج MRI مغز دختران سریع تر رشد می کند و قسمت های مرتبط به کنترل زبان و احساسات در دختران بیشتر فعال بوده و پیشرفت می کند، دختران حافظه کوتاه مدت بهتری دارند، سروتوئین و اکسیتوئین بیشتری در بدنشان تولید می شود و این دلیل آرامش بیشتر آنهاست و به روابط احساسی علاقه بیشتری نشان می دهند اما پسران تحلیل های فضایی و بصری شان بهتر است و در صورتی که به موضوعی علاقه مند باشند، به صورت بصری می توانند آن را به راحتی بیاموزند و آن را در حافظه بلند مدت خود حفظ کنند.

مثلا دختران به سمت مسائل خاصی گرایش پیدا می کند و برخی از اصول را زودتر یاد می گیرند. مهارت سخن گفتن بسار شگفت انگیز است، زمانی که یک کلمه جدید از زبان کودکان خود می شنویم ذوق می کنیم، در این زمینه به صورت معمول دختران زودتر از پسران شروع به صحبت می کنند. البته در این میان استثنائاتی هم وجود دارد.

توالت رفتن یکی دیگر از مهارت بسیار مهم در فرزندان است که باید در سنین مناسبی به آنها آموزش داده شود، برای یادگیری اصول توالت رفتن، فرزندان دختر تمایل بیشتری از خود نشان می دهند. البته بعضی از این دختران از ۱۸ ماهگی به بعد می توانند این آموزش ها را یاد بگیرند و برخی تا قبل از ۴ سالگی موفق به انجام این کار می شوند. ما به طور متوسط دختران این مهارت را تا ۳۳ ماهگی یاد می گیرند. اما پسران چند ماه بعد از دختران آمادگی انجام این کارها را دارند و ممکن است بعد از سه سالگی برای این کار آماده باشند و متوسط زمان آنها ۳۷ ماهگی است. البته به خاطر داشته باشید که هر فردی با فرد دیگر متفاوت است و پسر و دختر شما نیز مانند بسیاری از کودکان به این مهارت دست پیدا می کند، بنابراین این وظیفه شما است تا متوجه شوید فرزند شما در چه زمانی آمادگی پذیرش این آموزه ها را دارد.

از نظر روابط اجتماعی، دختران نسبت به احساسات دیگران واکنش های بیشتری دارند و پسران در این زمینه خنثی تر هستند. اما در مهارت های حل مسئله پسرها پیشی گرفته اند و نسبت به دخترها بهتر عمل می کنند و این را می توان در نوع راه حل های آنها در بازی های فکری مشاهده کرد.

بسیاری از تحقیقات علمی نشان می دهد که پسرها نسبت به دخترها از نظر جسمی بسیار فعال ترند و مادر حتی این جنب و جوش را در دوران حاملگی نیز احساس می کند، در واقع پسران به تحرک بیشتری نیاز دارند، البته این نظریه ها برحسب نتایج آماری مطرح می شود و ممکن است در مواردی خلاف آن ثابت شود.

با توجه به مطالب بالا، طبق آمار، جنسیت بر میزان رشد مغز و یادگیری تاثیر می گذارد و این تفاوت ها در روزهای ابتدایی زندگی کودکان مشهود است. اما آنچه که باعث می شود این تفاوت ها پررنگ تر شود دید بزرگترها به آنها است. در واقع این شما هستید که این صفات را در کودکاتان پررنگ کرده و تثبیت می کنید.

منبع: بلاگ بورسیکا

 

در بورسیکا بخوانید: چگونه عادت‌های خوب را در فرزندانمان نهادینه کنیم؟

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد