نکات مهم در موفقیت یک برنامه موبایل

0 555

امروزه میزان دانلود اپلیکیشن ها از مرز میلیاردها بار هم گذشته است و تعداد کاربران گوشی های هوشمند هر روز بیشتر می شود، در واقع مردم تصمیم گرفته اند از کامپیوترها و سیستم های سنگین و دست و پا گیر به سمت گوشی های هوشمند حرکت کنند، این آمارها نشان می دهد بازار برنامه های گوشی همراه هر روز داغ تر می شود و متوقف نخواهد شد، اما در این شرایط چرا تعداد بی شماری از این برنامه ها با شکست رو به رو می شوند و استقبال آنچنانی از آنها نمی شود؟؟
در این مطلب سعی کردیم به دسته بندی عوامل مهم بپردازیم. عواملی که باعث موفقیت یک برنامه کاربردی در میان کاربران خواهد شد.

۱- سازگاری برنامه
برنامه شما در صورتی که با دستگاه ها و سیستم عامل های گوناگون سازگاری داشته باشد می تواند مورد توجه کاربران قرار گیرد، بنابراین در مرحله اول سعی کنید برنامه ای که طراحی می کنید با گوشی های مختلف و در هر سطح قیمیتی سازگار باشد.

۲- برورز رسانی برنامه
اکثر برنامه های محبوب در بازار هر چند مدت یک بار به بروز رسانی (آپدیت) نیاز دارند، اگر می خواهید کاربر برنامه شما را دنبال کند و نسبت به آن وفادار باشد، بهتر است روزانه بر روی نواقص و اشکالات برنامه مورد نظرتان کار کنید و با ارائه آپدیت های هفتگی و ماهانه، برنامه را ارتقا دهید. هیچ برنامه ای کامل نیست، شما باید به بازخور کاربرانی که از برنامه تان استفاده می کنند، اهمیت دهید و اشکالات برنامه را رفع کرده و با ارائه نسخه های جدید تر، عملکرد آن را بهتر کنید. همچنین می توانید در هر اپدیت قابلیت های جدید را به برنامه اضافه کنید تا کاربر در استفاده از آن هیجان داشته باشد و بعد از مدتی خسته نشود، مثلا می توانید پوسته برنامه را متناسب با هر فصل تغییرداده و یا گزینه های هیجان انگیز و بهتری را به آن اضافه نمایید. برخی از طراحان نسبت به بروز رسانی برنامه هایشان بی تفاوت هستند و سالی یکی و دوبار آن را انجام می دهند، این ساکن بودن باعث می شود که کاربر هیجانی برای استفاده از برنامه نداشته باشد و به این نتیجه برسد که سازندگان برنامه به کاربر و تجربیات و نظرات آن اهمیت نمی دهند. البته ارائه آپدیت به صورت مکرر و پشت سرهم باعث می شود کاربر احساس کلافه بودن داشته باشد و ترجیح دهد که از برنامه استفاده نکند.

۳- طراحی مناسب رابط کاربری
در فروشگاه برنامه اپل، تنها ۸ تا ۱۰ درصد برنامه ها به علت طراحی بد، رد می شوند. درواقع طراحی برنامه و رابط کاربری مناسب و ساده یکی از عوامل مهم در توسعه برنامه های گوشی های هوشمند است که شرکت ال در فروشگاه های زیر نظر خود، این اصل را رعایت می کند. طراحی بد باعث می شود کاربر تجربه خوبی از استفاده از برنامه نداشته باشد. اگر برنامه شما کاربر پسند نبوده و استفاده از آن سخت و پیچیده باشد، طولی نخواهد کشید که تمام کاربران آن را کنار گذاشته وسراغ برنامه آسان تر و بهتر می روند.
ویژگی ها و قابلیت های برنامه باعث می شود که کاربر برنامه مورد نظر را دانلود کرده و نصب کند. اما این طراحی و رابط کاربری است که باعث می شود کاربر در این برنامه باقی بماند و یا آن را حذف کند، با طراحی آسان و کاربر پسند می توانید کاربران بیشتری را به سمت خود جذب کنید و نرخ حذف برنامه تان را کاهش دهید.

۴- بازاریابی مناسب
بازاریابی نقش مهمی در موفقیت یک برنامه ایفا می کند. مهم نیست که موضوع و هدف برنامه شما چیست، هر برنامه ای به یک استراتژی بازاریابی احتیاج دارد تا کاربران از آن و قابلیت های آن باخبر شوند. برنامه شما هر چه قدر که قابلیت های بسیار زیاد و کاربردی داشته باشد و از طرح مناسب و رابط کاربری خوب بههرببرد، تا زمانی که در بازاریابی خود موفق نشود نمی تواند به مخاطب دست پیدا کند و در نهایت شکست می خورد.

۵- تحقیق در مورد برنامه های مشابه موجود در بازار
بسیاری از افراد در این حوزه، قبل از اینکه در مورد بازار هدف خود و رقیب های موجود در آن تحقیق کنند وارد عرصه شده و برنامه خود را ارئه می دهند، و بیشتر آنها بعد از مدتی با شکست مواجه می شوند. بهتر است قبل از ورود به زمینه مورد نظرتان، در مورد برنامه های مشابه موجود در بازار و نقاط قوت و ضعف آن تحقیق کرده و اطلاعات خود را تجزیه و تحلیل کنید، در واقع مسئولیت شما این است که برنامه متفاوت و منحصر به فرد ارائه دهید تا کاربران از برنامه های موجود در بازار دلسرد شده و به سمت برنامه شما جذب شوند.

۶- توجه به کاربران و دریافت بازخورد
به کاربران اهمیت دهید، برنامه در هر زمین ای فعالیت داشته باشد، در صورت جذاب بودن، متفاوت بودن و منحصر به فرد بودن می تواند در میان کاربران رواج یابد.
کاربران بهترین کانال برای دریافت بازخورد در مورد محصولات شما هستند، فروشگاه های برنامه های کاربردی، بهترین مکان برای دریافت این بازخورد ها هسند، هنگامی که شما برنامه تان را در این فروشگاه ها قرار می دهید، افرادی زیادی آن را نصب کرده و بعد از مدتی نظرات خود را ابلاغ می نمایند. در مورد مشکلات برنامه، قابلیت های که دوست دارند به آن اضافه شود و روش های ارتقا آن حرف می زند، پس بهتراست حواستان را به این نظران معطوف کنید.
همچنین می توانید در برنامه خود قابلیتی را قرار دهید تا کاربران نظرات شان را به صورت شخصی ابلاغ نمایند، البته تنها دریافت بازخور کافی نیست، شما موظف هستید به مرور تمامی این مشکلات را رفع کرده وقابلیت های جدید به برنامه تان اضافه کنید تا کاربر به شما اعتماد کند و مطمئن شود که نظراتش برای شما و گروه کاری تان اهمیت دارد.

۷- انعطاف پذیری
در واقع این نکته، تمام موارد بالا را در بر می گیرد، اگر قصد دارید برنامه ای طراحی و ارائه دهید که تا مدت ها مورد توجه کاربران قرار گیرد ، بهتراست در تمام موارد بالا انعطاف پذیری داشته باشید.
با رعایت نکات بالا می توانید تا حدودی احتمال شکست برنامه تان را کاهش دهید، و برنامه تان می تواند به صورت هدفمند در جهت ارضای نیاز های کاربران قدم بردارد و ماندگار شود.
بازار موبایل و برنامه های کاربردی آن به سرعت در حال تغییر است، در همین راستا نیازهای مشتریان نیز تغییر می کند، دستگاه های جدیدی ظاهر می شود و امکانات بسیار زیادی در اختیار کاربران قرار می گیرد. شما نیز در این پروسه باید به صورت انعطاف پذیر عمل کنید و در مقابل تغییرات خوب، خود را انطباق دهید. برای تغییر در برنامه های خود همیشه آماده باشید.

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد