چگونه در فصل سرما از موها مراقبت کنیم؟

0 766

زمستان سردترین و یکی از زیباترین فصل های سال است که می توانید از دیدن زیبایی های آن نهایت لذت را ببرید. در حالی که این فصل، فصلی مناسب برای نوشیدن یک فنجان کاکائوی گرم است، اما نمی توانید این واقعیت را نادیده بگیرید که هوای خشک و خشن ممکن است به موهایتان آسیب برساند. اگر اقدامات لازم را رعایت نکنید، موهایتان در معرض شکستگی و آسیب قرار می گیرند.

زمستان نه تنها پوست را تحت تاثیر قرار می دهد، بلکه باعث ایجاد مشکلاتی برای موهایتان نیز می شود. بنابراین وقت آن رسیده است که در مورد مراقبت از موها در فصل زمستان صحبت کنیم. آیا در طول ماه های زمستان پوست خود را مرطوب می کنید؟ آیا این کار را در مورد مو و پوست سرتان نیز انجام می دهید؟ برای اینکه در فصل زمستان موهای جذاب و درخشانی داشته باشید باید نکات زیر را رعایت کنید:

۱. خانه خود را گرم نگه دارید نه داغ

اطمینان حاصل کنید زمانی که به خانه می روید یا زمانی که از خانه خارج می شوید، شوک دمائی دریافت نمی کنید. اگر دمای داخل خانه یا آپارتمان بسیار گرمتر از بیرون باشد، پوست و کف سرتان تحریک می شود.

۲. آب گرم را پایین بیاورید

گرفتن دوش آب گرم در هوای سرد بسیار لذت بخش است. اما اگر می خواهید از پوست سرتان مراقبت کنید، باید دمای حمام خود را پایین بیاورید. آب گرم برای پوست یا موهایتان مناسب نیست. سعی کنید از آب ولرم برای دوش گرفتن استفاده کنید، زیرا آب گرم رطوبت پوست را می گیرد و پوست و مو را خشک می کند.

۳. شستن موهای خود را به حداقل برسانید

اگر موهای خود را دو یا سه بار در هفته شامپو کنید، می توانید از خشک شدن بیش از حد موها جلوگیری کنید. دقت داشته باشید که بهتر است در فصل سرما از شست و شوی بیش از حد مو اجتناب کنید. شست و شوی مداوم موها موجب می‌شود رطوبت موهایتان که وظیفه محافظت در برابر سرما را دارد، از بین برود و انجام این کار ممکن است موهای‌تان را بیشتر خشک کند.

مراقبت از مو

۴. از روغن های طبیعی استفاده کنید

در فصل زمستان، پوست سر خشک تر می شود، در نتیجه می تواند منجر به سوزش پوست سر و شوره سر شود. همچنین در بدترین حالت ممکن است به ریزش مو منجر شود.

مهم نیست که چقدر مشغول هستید، اما روغن های گیاهی را فراموش نکنید. موهایتان به روغن های گیاهی نیاز دارند زیرا رطوبت مو و پوست را حفظ می کند!

از روغن زیتون یا روغن نارگیل استفاده کنید و پوست سرتان را با آن ماساژ دهید. اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه روی پوستتان بماند، در نهایت آن را با شامپو و تهویه مناسب بشویید.

این ماساژ کمک می کند تا روغن به ریشه مو نفوذ کند. در نتیجه پوست مرطوب می شود و گردش خون بهبود می یابد. مطمئن باشید که فولیکول های مو به اندازه کافی تغذیه می شوند و از ریزش مو جلوگیری می شود.

۵. از نرم کننده مو استفاده کنید

بله، نرم کننده مو ضروری است! پس از شامپو زدن موهایتان را تهویه کنید، این کار باید بخش مهمی از کارهای روتین موهایتان باشد.

توصیه می کنیم در طول زمستان از یک تهویه عمیق استفاده کنید، مخصوصا برای افرادی که در شمال زندگی می کنند.

برای حفظ سلامتی موها لازم است هفته ای یکبار از روغن مو و نرم کننده مو استفاده کنید. مهم است که شستن موها را با یک نرم کننده به پایان برسانید. موهایتان را شامپو کنید و سپس آن را کاملا آبکشی کنید. انتهای مو به عنوان قدیمی ترین و آسیب پذیرترین قسمت مو محسوب می شود، پس به این قسمت از مو توجه بیشتری داشته باشید.

روغن طبیعی

۶. موهای خود را به طور صحیح خشک کنید

زمانی که می خواهید موهایتان را خشک کنید، باید با دقت از آن ها مراقبت کنید.

حتی اگر سشوار شما بهترین مارک باشد، باید از موهایتان مراقبت کنید. اگر می خواهید وضعیت موهایتان ایده آل باشد، به حرارت موها توجه کنید زیرا گرمای زیاد می تواند مو و پوست سرتان را خشک کند. بنابراین، مهم است که قبل از خشک شدن موها، آن ها را از گرما محافظت کنید.

۷. اجازه دهید موهایتان به صورت طبیعی خشک شود

در صورت امکان، موهایتان را به صورت طبیعی خشک کنید و استفاده از ابزارهایی نظیر سشوار و اتوی مو را محدود کنید. با این حال، آگاه باشید که اگر در هوای سرد با موهای مرطوب از خانه خارج شوید می تواند موجب شکستن و یخ زدن موهایتان شود.

بنابراین اگر قبل از خروج از خانه موهای خود را به طور طبیعی خشک نکنید، آسیب جدی به موهایتان وارد می شود. پس سعی کنید اول آن ها را خشک کنید، بعد به محیط سرد بروید. یک بار دیگر، به یاد داشته باشید قبل از خشک کردن موها، از اسپری پیش انعطاف پذیر یا یک مرطوب کننده استفاده کنید.

۸. موهای خود را به طور منظم کوتاه کنید

فرقی نمی کند موهای بلند دارید یا کوتاه، آب و هوای زمستانی می تواند موهایتان را خشک و شکننده کند. کوتاه کردن موها به صورت منظم باعث می شود موهایتان در شرایط خوبی حفظ شود و خطر تجمع آن ها کاهش پیدا کند.

مراقبت از مو

۹. روی سرتان کلاه بگذارید

زمانی که باد شروع به وزیدن می کند، حتما روی سرتان کلاه بگذارید. کلاه از موهایتان مراقبت می کند و از خشک شدن آن ها جلوگیری می کند.

۱۰. رژیم غذایی متعادل داشته باشید

خوردن یک رژیم غذایی سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی بهترین راه برای مراقبت از مو و پوست سر است. همچنین، اطمینان حاصل کنید که آب زیادی می نوشید، زیرا آب، مو و پوست سرتان را هیدراته می کند. برای سلامتی موها در فصل زمستان از رژیم غذایی زیر پیروی کنید:

خانواده ویتامین B: ویتامین های گروه ب از جمله فولات، بیوتین و ویتامین‌های B6 و B12 برای رشد موها بسیار ضروری هستند.

فولات: آووکادو، مارچوبه، آرتیشو، چغندر، پرتقال، بروکلی، بروکسل، جوانه‌ها، اسفناج، نخود فرنگی، سویا، نخود، عدس و بوقلمون

بیوتین: گل‌کلم، هویج، موز، غلات، مخمر، آرد سویا، جگر و ماهی سالمون

B6: پوست سیب زمینی سفید، نخود، موز، عدس، گوشت گاو، مرغ و ماهی سالمون

B12: گوشت گاو، گوشت گوسفند، جگر، زرده تخم‌مرغ و پنیر

روی: پروتئین‌های حیوانی، بادام زمینی، تخم کدو، نخود و گندم

مس: جگر، آرتیشو، آووکادو، موز، سیر، حبوبات، قارچ، مغز‌ها، دانه‌ها، سیب‌زمینی، آلو

آهن:جگر، قلوه ، گوشت قرمز، ماهی، زرده تخم‌مرغ ، سبزی‌های دارای برگ سبز تیره مانند جعفری ، اسفناج و حبوبات ؛ مثل عدس و لوبیا، هم چنین میوه های خشک ( برگه ها) به خصوص برگه زرد آلو و دانه‌های روغنی.

آب: مهم‌ترین ماده مورد نیاز بدن آب است که باعث هیدراته شدن پوست و مو می شود.

امگا ۳: لوبیا، سویا، گردو، برنج قهوه ای، روغن کتان، تخم مرغ، روغن کلزا

ویتامین c: توت‌فرنگی، پاپایا (انبه هندی)، مرکبات، آلبالو، توت سیاه، کیوی، فلفل دلمه ای، گوآوا، کلم بروکسل، طالبی، خربزه، هندوانه، سبزیجات با برگ‌های تیره‌رنگ، بروکلی، میوه‌ی آملا (گوسبری هندی)، گل کلم، سبزیجات معطرو گوجه فرنگی

۱۱. با پوسته های سر مبارزه کنید

در طول ماه های زمستان پوست سر به دلیل کمبود رطوبت هوا، بیشتر از همیشه دچار خشکی و خارش می شود. این امر به مسائلی مانند شوره سر و تشدید سوزش های پوستی منجر می شود، که می تواند به ریزش مو منجر شود. آنچه که اکثر مردم نمی دانند این است که مشکل شوره سر با مراقبت های مناسب قابل کنترل می باشد. تنها چیزی که به آن نیاز دارید یک قاشق غذاخوری روغن زیتون یا نارگیل و یک قاشق چای خوری آب لیمو است. برای چند ثانیه روغن را حرارت دهید تا کمی گرم شود. سپس آن را با آب لیمو مخلوط کنید. روغن را روی پوست خود ماساژ دهید و بگذارید ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روی سرتان بماند. سپس آن را با شامپو بشویید.

۱۲. فر بودن مو را کنترل کنید

به نظر می رسد یکی از وسایل مزاحم در فصل زمستان کلاه، ژاکت، روسری و دستکش باشد. گاهی گذاشتن روسری و کلاه بر روی سر باعث وز شدن و مجعد شدن مو می شود. برای مقابله با این وضعیت، از یک برس مو استفاده کنید که ترکیبی از موی های پلاستیکی و طبیعی باشد. موهای خود را فقط با آب گرم بشویید، زیرا آب گرم از روغن های طبیعی مو محافظت می کند و آن ها را تغذیه می کنند. برای اینکه موهایتان صاف و لطیف باشد از نرم کننده استفاده کنید.

۱۳. درخشش موها را حفظ کنید

کمبود رطوبت در فصل زمستان نه تنها پوست سر را خشک می کند و موها را فر و مجعد می کند، بلکه موها را گرسنه و بی روح هم می کند. برای از بین بردن پیچ و تاپ مو از یک برس یا شانه چوبی استفاده کنید. با دقت موهایتان را شانه کنید و از ریشه تا انتهای مو را عسل خام بمالید. سپس موهای خود را با کلاه حمام یا حوله بپوشانید و بگذارید حدود ۳۰ دقیقه بماند. سپس آن را با آب گرم مرطوب کنید و بشویید. عسل یک روان کننده است که درخشندگی موها را باز می گرداند و موهای خسته و آسیب دیده را درمان می کند.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد