آشنایی با قوانین اینترنتی (قسمت اول)

0 782

اینترنت یک اتصال گسترده از شبکه‌های کامپیوتری است که میلیون‌ها دستگاه محاسباتی را تشکیل می‌دهد. کامپیوترهای رومیزی، رایانه‌های بزرگ، گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، واحدهای GPS، کنسول‌های بازی ویدئویی و دستگاه‌های هوشمند همگی به اینترنت متصل می‌شوند. هیچ سازمان واحدی بر اینترنت کنترل یا مالکیت ندارد. وب جهان گستر یا وب به صورت کوتاه، فضایی است که محتوای دیجیتال به کاربران اینترنت سرویس می‌دهد. وب دارای محبوب‌ترین محتوا در اینترنت و بسیاری از محتواهای دیگر است که کاربران اینترنت از آن استفاده می‌کنند. برای مبتدیانی که تلاش می‌کنند از اینترنت و شبکه جهانی وب پیروی کنند، شناخت اصطلاحات پایه‌ای لازم و ضروری است. در این مطلب به چند عبارت کلیدی در دنیای وب اشاره می‌کنیم:

۱- مرورگر

تمام کاربران مبتدی و پیشرفتۀ اینترنت از طریق نرم افزار مرورگر وب به صفحات وب دسترسی پیدا می‌کنند. این نرم افزار در در رایانه‌ها و دستگاه‌های تلفن همراه موجود است. مرورگرهای دیگر را می‌توان از طریق اینترنت دانلود کرد. مرورگر یک بسته نرم افزاری رایگان یا برنامه تلفن همراه است که به شما امکان می‌دهد صفحات وب، گرافیک‌ها و بیشتر محتواهای آنلاین را مشاهده کنید. محبوب ترین مرورگرهای وب عبارتند از کروم، فایرفاکس، اینترنت اکسپلورر و سافاری، اما مرورگرهای دیگری نیز وجود دارند.

نرم افزار مرورگر به طوری طراحی شده است که کد کامپیوتری HTML و XML را به اسناد قابل خواندن تبدیل کند.

در واقع مرورگرها، صفحات وب را نمایش می‌دهند. هر صفحه وب یک آدرس منحصر به فرد به نام URL دارد.

مرورگر

۲- صفحه وب

یک صفحه وب چیزی است که شما در مرورگر خود در اینترنت می‌بینید. صفحه وب معمولا مانند صفحۀ مجله می‌باشد. شما می‌توانید در صفحات آن متن، تصاویر، عکس، نمودار، لینک، تبلیغات و … را ببینید. با کلیک کردن روی قسمت خاصی از صفحه وب می‌توانید اطلاعات را گسترش دهید یا به یک صفحه وب مربوطه حرکت کنید. کلیک کردن بر روی یک لینک (رنگ قسمتی از متن با رنگ بقیه متن تفاوت دارد) شما را به یک صفحه دیگر از وب می‌برد. اگر می‌خواهید به عقب برگردید، از فلش‌هایی استفاده کنید که برای این منظور در هر مرورگری ارائه شده است.

۳- نشانی اینترنتی

URL مخفف Uniform Resource Locator است، نشانی اینترنتی در واقع آدرس‌های مرورگر وب از فایل‌ها و صفحات اینترنتی هستند. با یک URL، شما می‌توانید صفحات و فایل‌های خاصی را برای مرورگر وب خود قرار دهید. URLها را می‌توانید در اطراف خود ببینید. آنها ممکن است در پایین کارت‌های ویزیت، بر روی صفحه نمایش تلویزیون و یا توسط یکی از موتورهای جستجو در اینترنت ارسال شوند. فرمت یک URL شبیه به این است:
http://www.examplewebsite.com/mypage

که به طور مرتب به این موضوع کوتاه می‌شود:
www.examplewebsite.com/mypage

گاهی اوقات آنها طولانی‌تر و پیچیده‌تر هستند، اما همه آن‌ها قوانین تایید شده برای نامگذاری URLها را رعایت می‌کنند. اندازۀ استاندارد برای طول urlها زیر ۲۰۴۸ کاراکتر است. در صورت طولانی‌تر شدن url ممکن است بعضی از موتورهای جست و جو و مرورگرها در بارگذاری سایت مشکل داشته باشند.

URL ها شامل سه قسمت برای آدرس یک صفحه یا فایل هستند:

پروتکل مشخص می‌کند که مرورگر چگونه باید اطلاعات را از منبع بازیابی کند. بیشتر صفحات وب از پروتکل http یا https استفاده می‌کنند، اما پروتکل‌های دیگری نیز وجود دارد.

اسم دامنه (Domain name) یا اسم میزبان (hostname) آدرس مکانی است که سورس کد در آن قرار گرفته است. با استفاده از دامنه سطح بالا top-level domain) TLD) می‌توان سایت‌ها را دسته بندی موضوعی کرد. در ادامه چند TLD پرکاربرد معرفی شده‌اند:

com. برای شرکت‌ها، موسسه‌های تجاری و بسیاری از اهداف دیگر
net. برای شرکت‌های اینترنتی و ارائه دهندگان خدمات شبکه‌های کامپیوتری
edu. برای سایت‌های آموزشی
gov. برای سایت‌های وابسته به دولت
org. برای سازمان‌ها

آخرین قسمت URL مسیر است.

URL

۴- HTTP و HTTPS

HTTP مخفف HyperText Transfer Protocol (پروتکل انتقال فرا متنی) است. این پروتکل امکان ایجاد ارتباط بین سیستم‌های مختلف را فراهم می‌کند. هنگامی که یک صفحه وب دارای این پیشوند است، لینک‌ها، متن‌ها و تصاویر باید به درستی در مرورگر وب کار کنند.

http مخفف Hypertext Transfer Protocol است و s انتهای https مخفف کلمه‌ی Secure است. اگر در نوار آدرس مرورگر، کنار آدرس سایت، یک قفل سبز رنگ ظاهر شود، به این معنی است که آن صفحه با https رمزنگاری شده است. https یک پروتکل رمزنگاری شده است که در صفحات وبسایت برای افزایش امنیت کاربر استفاده می‌شود. این عبارت نشان می‌دهد که صفحات وب دارای یک لایه خاص از رمزگذاری هستند که برای مخفی کردن اطلاعات شخصی و رمزهای عبور دیگران اضافه شده است. هر بار که به حساب آنلاین خود و یا یک فروشگاه اینترنتی وارد می‌شوید و می‌خواهید اطلاعات کارت اعتباری خود را وارد کنید، برای امنیت بیشتر عبارت «https» را در URL جستجو کنید.

۵- HTML and XML

اچ‌تی‌ام‌ال یا زنگام (زبان نشانه‌گذاری ابرمتنی)، سنگ بنای وب است. HTML مرورگر وب را برای نشان دادن متن و گرافیک در طرح‌های خاص فرماندهی می‌کند. کاربران اینترنت برای شروع نیازی به دانستن برنامه نویسی HTML ندارند. این زبان ابزاری برای ایجاد سندهای ساختار یافته از طریق مشخص کردن معنای ساختاری برای متن مثل تیترها، پاراگراف‌ها، فهرست‌ها، لینک‌ها، نقل قول‌ها و سایر موارد ارائه می‌دهد.

XML زبان نشانه گذاری Extensible و پسر عموی HTML است. XML بر روی فهرست بندی و پایگاه داده محتوای متن از صفحات وب تمرکز می‌کند.

XHTML ترکیبی از HTML و XML است.

HTML and XML

۶- نشانه آی‌پی

رایانه و هر وسیله دیگری که به اینترنت متصل می‌شود، برای شناسایی از آدرس پروتکل اینترنت استفاده می‌کند. در بیشتر موارد، آدرس‌های IP به صورت خودکار تعیین می‌شوند. مبتدی‌ها معمولا به یک آدرس IP اختصاصی نیاز ندارند. یک آدرس IP می‌تواند چیزی شبیه به این باشد:
۲۰۲.۳.۱۰۴.۵۵

یا امثال این
۲۱DA: D3: 0: 2F3B: 2AA: FF: FE28: 9C5A

هر کامپیوتر، تلفن همراه و دستگاه تلفن همراه که به اینترنت دسترسی پیدا می‌کند، برای رسیدن به اهداف اختصاصی خود به یک آی پی اختصاصی وصل می‌شوند. این ممکن است یک آدرس IP دائمی اختصاصی باشد یا ممکن است آدرس IP تغییر کند، اما همیشه یک شناسه منحصر به فرد است.

با هر مرورگری که کار می‌کنید، هر زمان که یک ایمیل یا یک پیام فوری ارسال می‌کنید و یا هر بار که یک فایل را دانلود می‌کنید، آدرس IP شما به عنوان معادل پلاک خودرو برای تحقق پاسخگویی و ردیابی عمل می‌کند.

۷- ISP

برای دسترسی به اینترنت به یک ارائه دهنده خدمات اینترنتی نیاز دارید. شما ممکن است به یک ISP رایگان در مدرسه، کتابخانه یا شرکت دسترسی داشته باشید یا ممکن است بابت یک ISP خصوصی در خانه هزینه‌ای پرداخت کنید. ISP یک شرکت یا سازمان دولتی است که شما را به اینترنت گسترده‌ای وصل می‌کند.

یک ISP خدمات گوناگونی را با انواع قیمت‌ها ارائه می‌دهد: دسترسی به صفحه وب، ایمیل، میزبانی وب و غیره. اکثر ISP ها سرعت اینترنتی مختلفی را ارائه می‌دهند که قیمت‌های آن با هم تفاوت دارد. اگر می‌خواهید با اینترنت فیلم نگاه کنید باید هزینه بیشتری بابت داشتن سرعت بالا پرداخت کنید، اما اگر می‌خواهید از اینترنت برای باز کردن مروگر یا ایمیل استفاده کنید، می‌توانید یک بسته ارزان‌تر را انتخاب کنید.

ISP

۸- روتر

یک روتر یا ترکیب روتر-مودم یک دستگاه سخت افزاری است که به عنوان پلیس راهنمایی برای رسیدن سیگنال‌های شبکه‌ای از ISP در خانه یا شرکت عمل می‌کند. یک روتر می‌تواند سیمی، بی سیم یا هر دو باشد. یک روتر دارای چندین اینترفیس یا پورت است که بر روی هر کدام از این اینترفیس‌ها، یک شبکه محلی یا LAN متصل گشته است. روترها را می توان به دو گروه عمده سخت افزاری و نرم افزاری تقسیم نمود:

روترهای سخت افزاری: روترهای فوق، سخت افزارهائی می‌باشند که نرم افزارهای خاص تولید شده توسط تولید کنندگان را اجراء می‌نمایند.

روترهای نرم افزاری: روترهای نرم افزاری دارای عملکردی مشابه با روترهای سخت افزاری بوده و مسئولیت اصلی آنان نیز ارسال داده از یک شبکه به شبکه دیگر است.

روتر در برابر هکرها و هدایت محتوا به کامپیوترهای خاص، دستگاه، دستگاه جریان یا چاپگر خاصی دفاع می‌کند.

اغلب، ISP روتر شبکه‌ای ارائه می‌دهد که برای سرویس اینترنت مناسب‌تر است. وقتی این کار را می‌کند، روتر به طور مناسب پیکربندی شده است. اگر می‌خواهید یک روتر متفاوت استفاده کنید، باید اطلاعات بیشتری کسب کنید.

۹- ایمیل

ایمیل یک پست الکترونیکی است. در واقع ایمیل، ارسال و دریافت پیام‌های تایپ شده از یک صفحه به صفحه دیگر است. ایمیل معمولا توسط سرویس پست الکترونیکی یاهو یا ایمیل یا یک بسته نرم افزاری نصب شده مانند Microsoft Outlook یا Apple Mail مدیریت می‌شود. افراد مبتدی یک آدرس ایمیل ایجاد می‌کنند و آن را به خانواده و دوستان خود می‌دهند. با این حال، آدرس یا سرویس ایمیل فقط به همین محدود نمی‌شود. شما می‌توانید برای خرید آنلاین، کسب و کار یا شبکه‌های اجتماعی خود ایمیل‌های متفاوتی ایجاد کنید.

Email

۱۰- هرزنامه و فیلترهای ایمیل

هرزنامه اصطلاحی از ایمیل‌های ناخواسته و نامطلوب است. ایمیل‌های اسپم در دو دسته اصلی قرار می‌گیرند: تبلیغات با حجم بالا، که آزار دهنده است و هکرها تلاش می‌کنند تا شما را به افشای رمزهای عبور متهم کنند که خطرناک است.

فیلتر کردن یک روش حفاظتی محبوب در برابر هرزنامه است، اما ناقص است. فیلتر برای بسیاری از مشتریان ایمیل ساخته شده است. فیلتر از نرم افزاری استفاده می‌کند که ایمیل‌های دریافتی را چک می‌کند و پیام‌های هرزنامه یا اسپم را حذف می‌کند. برای مشاهده یک ایمیل اسپم یا هرزنامه در صندوق پستی خود، ایمیل خود را به صورت قرنطینه یا فیلتر شده ببینید.

برای محافظت در برابر هکرهایی که اطلاعات شخصی شما را می‌خواهند، بانک به شما ایمیل نخواهد زد بلکه از گذرواژه خود درخواست خواهد کرد. اگر مطمئن نیستید، روی لینک‌های موجود در ایمیل کلیک نکنید.

ادامه دارد…

آشنایی با قوانین اینترنتی (قسمت دوم)

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد