آشنایی با قوانین اینترنتی (قسمت دوم)

0 779

در مطلب قبلی بخشی از قوانین اینترنتی را برای افراد علاقه‌مند به دنیای وب بیان کردیم، در این مطلب آن را ادامه می‌دهیم:

۱۱- رسانه‌های اجتماعی

رسانه‌های اجتماعی اصطلاح گسترده‌ای برای هر ابزار آنلاین است که کاربران را قادر می‌سازد تا با هزاران کاربر دیگر ارتباط برقرار کنند. فیس بوک و توییتر یکی از بزرگترین سایت‌های شبکه‌های اجتماعی هستند. LinkedIn ترکیبی از سایت‌های حرفه‌ای و شبکه‌های اجتماعی است. سایر سایت‌های محبوب شامل یوتیوب، Google+ ،Instagram ،Pinterest ،Snapchat ،Tumblr و Reddit هستند.

سایت‌های رسانه‌های اجتماعی برای همه افراد حساب‌های رایگان ایجاد می‌کنند. هنگامی که می‌خواهید یکی از علاقه‌مندی‌های خود را انتخاب کنید، از دوستان و خانواده خود بپرسید که به کدام دسته از آنها متعلق هستند، به این ترتیب می‌توانید به گروهی از افراد بپیوندید که قبلا آن‌ها را می‌شناختید.

همانطور که همه چیز به اینترنت مرتبط می‌شود، هنگام ثبت نام در سایت‌ها از اطلاعات شخصی خود محافظت کنید. بسیاری از شبکه‌های اجتماعی بخشی به نام حریم خصوصی دارند که در آن می‌توانید انتخاب کنید که برای سایر کاربران چه اطلاعاتی نشان داده شود.

۱۲- تجارت الکترونیک

خرید آنلاین با E-Commerce تجارت الکترونیک است، در واقع معامله بین کسب و کار فروش و خرید آنلاین را تجارت الکترونیک می‌گویند. این امر می‌تواند شامل خرید و فروش عمده یا خرده کالاهای فیزیکی و غیر فیزیکی، ارائه سرویس‌های مختلف به مشتریان و دیگر موارد تجاری مانند تبادل کالا به کالا و راه اندازی مناقضات و مزایدات باشند. هر روز میلیاردها دلار از طریق اینترنت و شبکه جهانی وب دست به دست می‌شود. در سال ۱۹۹۹ حجم مبادلات الکترونیکی در ایالات متحده آمریکا معادل ۷۰۰ میلیارد دلار و در سایر کشورهای جهان ۳۳۰ میلیارد دلار بوده است.

امروزه خرید اینترنتی در میان کاربران اینترنت محبوبیت فراوانی پیدا کرده است و این به ضرر فروشگاه‌ها و مراکز سنتی شده است. هر خرده فروش شناخته شده دارای یک وب سایت است که محصولات خود را به نمایش می‌گذارد و به فروش می‌رساند. با پیوستن آن‌ها به هم سایتی تشکیل می‌شود که محصولات بزرگی ارائه می‌کند و تقریبا همه چیز را به فروش می‌رساند.

نکته بسیار مهمی که در بحث تجارت الکترونیک مد نظر است، امنیت اطلاعات است؛ چراکه بر خالف تجارت سنتی، خریدار و فروشنده همدیگر را در هنگام مبادله تجاری نمی‌بینند. از این رو استفاده از پروتکل‌های امنیت پرداخت مانند HTTPS برای جلوگیری از سرقت و یا سو استفاده از اطلاعات افراد حائز اهمیت است.

هنگام خرید اینترنتی، از شما خواسته می‌شود که کارت اعتباری، اطلاعات پی‌پال یا سایر اطلاعات پرداختی خود را وارد کنید. بانک‌ها از جمله ارگان‌های مهمی هستند که نقش کلیدی در تجارت الکترونیک دارند. تمامی نقل و انتقالات مالی از قبیل انتقال وجه و اسناد اعتباری توسط بانک‌ها و طبق قوانین موجود صورت می‌گیرد.

تجارت الکترونیک

۱۳- Encrypt

Encrypt در لغت به معنای پنهان کردن است اما در علوم کامپیوتری به رمز کردن داده‌ها و پیام‌ها نسبت داده می‌شود. Encryption در واقع عملیات رمزنگاری است. رمزگذاری از فرمول‌های پیچیده ریاضی استفاده می‌کند. شما می‌توانید داده‌های خصوصی را به سخنان بی ربط و نامفهوم تبدیل کنید تا افراد با اعتماد بتوانند آن را رمزگشایی کنند.

رمزگذاری برای استفاده درست از اینترنت مهم بسیار است و به عنوان یک عامل مهم برای کسب و کارهای قابل اعتماد، مانند بانکداری آنلاین و خرید کارت اعتباری آنلاین عمل می‌کند. هنگامی که رمزگذاری قابل اعتماد در دسترس است، اطلاعات بانکی و شماره کارت اعتباری شما خصوصی می‌شود. الگوریتم‌های رمزنگاری یک طرفه نیستند یعنی اگر شما یک عبارت را رمزنگاری کردید باید بتوانید دوباره آن را از رمز خارج کرده و قابل خواندن کنید. به همین جهت الگوریتم‌های رمز نگاری دارای کلید هستند.

۱۴- دانلود

دانلود یک اصطلاح گسترده است که داده‌های الکترونیکی را از یک رایانه به رایانهٔ دیگر انتقال می‌دهد. معمولا، دانلود با فایل‌های آهنگ، موسیقی و نرم افزار مرتبط است. به عنوان مثال، ممکن است بخواهید:

یک زنگ موسیقی جدید برای تلفن همراه خود دانلود کنید.
یا یک نسخه آزمایشی مایکروسافت آفیس را دانلود کنید.

بعضی دانلودها چند ثانیه طول می‌کشند، اما بعضی دانلودها چند دقیقه یا بیشتر طول می‌کشند، این زمان به سرعت اینترنت و حجم داده‌ها بستگی دارد.

وب سایت‌هایی که می‌توانند دانلود کنند، معمولا با یک دکمه دانلود (یا چیزی شبیه آن) مشخص شده اند.

دانلود

۱۵- پردازش ابری

محاسبات ابری اصطلاحی است که خدمات نرم افزاری و سخت افزاری را از طریق اینترنت به کاربران و سازمان‌ها ارائه می‌کند. ایمیل مبتنی بر وب نمونه‌ای از محاسبات ابری است. ایمیل کاربر در اینترنت ابری ذخیره می‌شود و همه جا قابل دسترسی است.

در دهه ۱۹۷۰ میلادی، ایده ماشین‌های مجازی مطرح شد که امکان استفاده از چند محیط محاسباتی متفاوت روی یک محیط فیزیکی واحد را امکان‌پذیر می‌کرد. در سیستم پردازش ابری کاربران در ازای میزان استفاده و خدمات دریافتی هزینه پرداخت می‌نمایند. کاربران با مرورگرهای وب به پردازش ابری در اینترنت دسترسی پیدا می‌کنند و از نرم افزار مبتنی بر ابر خود به نسخه‌های آنلاین خود وارد می‌شوند.

به طور فزاینده، پردازش ابری دسترسی به فایل‌ها را در بیش از یک دستگاه فراهم می‌کند. امکان ذخیره سازی فایل‌ها، عکس‌ها و تصاویر در پردازش ابری وجود دارد و از لپ تاپ، تلفن همراه، تبلت یا دستگاه‌های دیگر هم می‌توان به آن دسترسی داشت. محاسبات ابری باعث می‌شود همکاری میان افراد در همان فایل‌ها امکان پذیر باشد. اما به طور کلی شرکت‌ها در موارد زیر تمایل به استفاده از پردازش ابری دارند:

ساخت اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های جدید
ذخیره، بکاپ گیری و بازیابی داده‌ها
سازمان‌دهی وبسایت‌ها و وبلاگ‌ها
انتشار فایل‌های صوتی و ویدئویی
ارایه نرم‌افزارها براساس نیازهای موجود
آنالیز داده‌ها برای ارایه الگوها و پیش‌بینی

۱۶- فایروال

فایروال یک اصطلاح عمومی برای توصیف مانع در برابر تخریب است. در مورد محاسبات، فایروال شامل نرم افزار یا سخت افزار است که کامپیوتر را از هکرها و ویروس‌ها محافظت می‌کند.

محدوده محاسبه فایروال‌ها شامل بسته‌های کوچک نرم افزار آنتی ویروس تا راه حل‌های نرم افزاری و سخت افزاری پیچیده و گران قیمت می‌باشد. برخی از فایروال‌ها رایگان هستند، بسیاری از کامپیوترها با یک فایروال می‌توانند فعال شوند. همه فایروال‌های کامپیوتری سعی می‌کنند از کامپیوترهادر مقابل هکرها محافظت کنند.

درست مانند هر کس دیگری، مبتدیان به اینترنت باید برای محافظت از رایانه خود در برابر ویروس‌ها و نرم افزارهای مخرب، فایروال خود را فعال کنند.

فایروال

۱۷- Malware

Malware یک کلمه ترکیبی است که از دو کلمه Malicious به معنای بدخواهانه و Software به معنای نرم افزار گرفته شده است. بدافزارها توسط هکرها طراحی می‌شوند که معمولاً بدون اجازه صاحب سیستم نصب می‌شوند و به انجام اعمال ناخواسته یا بدخواهانه روی سیستم می‌پردازند. بدافزارها شامل ویروس‌ها، تروجان‌ها، کی لاگرها، برنامه‌های زامبی و هر نرم افزار دیگری است که به دنبال یکی از چهار موارد زیر است:

– به نوعی کامپیوتر را خراب کنند.
– اطلاعات خصوصی را سرقت کنند.
– از طریق کنترل از راه دور کامپیوتر را کنترل کنند.
– به نوعی کامپیوتر را دستکاری کنند.

برنامه های بدافزار بمب‌های زمان و مین‌های شریری از برنامه نویسان ناسالم هستند. شما می‌توانید از طریق یک فایروال از کامپیوتر خود محافظت کنید و از دسترسی این برنامه‌ها به رایانه خود مطلع شوید.

۱۸- تروجان

تروجان نوع خاصی از برنامه هکرها می‌باشند که به کاربر متکی هستند تا از آن بگذرند و آن را فعال کنند. لغت تروجان برگرفته از افسانۀ یونانی جنگ تروجان است. یک برنامه تروجان به عنوان یک فایل یا نرم افزار مشروع مورد استفاده قرار می گیرد، اما در حقیقت ویروس‌ها را با سیستم آشنا و به آنها معرفی می‌کند.

گاهی اوقات یک فیلم یا یک برنامه که وانمود می‌کند واقعا ضد هکر است، باعث آسیب به کامپیوتر می شود. حمله این بدافزار باعث آسیب‌ها و تهدیدهای زیر می‌شود:
جاسوسی
قفل کردن اطلاعات
سرقت اطلاعات
و…

از آنجاییکه تروجان یک بدافزار است با نصب کردن یک ضد بد‌افزار مطمئن و به روز شده می‌توانید تا حد زیادی امنیت اطلاعات و کامپیوتر خود را در برابر این نرم‌افزار مخرب حفظ کنید. همچنین باید از دانلود کردن فایل‌های ارسال شده به ایمیل یا وبسایت‌های ناآشنا جلوگیری کنید.

تروجان

۱۹- فیشینگ

فیشینگ نوعی از حملات مبتنی بر مهندسی اجتماعی است که در آن حمله کننده با فریب دادن هدف یا اهداف، اطلاعات حساسی مثل رمزهای عبور، مشخصات کارت اعتباری و … را از وی می‌گیرد. در واقع فیشینگ از ایمیل‌های متقاعد کننده و صفحات وب استفاده کرده و شما را به تایپ کردن شماره حساب و رمزهای عبور / PIN راضی می‌کند. برخلاف سایر روش‌های هک و ورود به سیستم، در روش فیشینگ معمولاً هیچ نفوذی انجام نشده و از رخنه‌ها و آسیب پذیری‌ها استفاده نمی‌شود. حال این خود کاربر است که با استفاده از تکنیک‌های گوناگون فریب خورده و این اطلاعات را در اختیار حمله کننده قرار می‌دهد. این پیام اغلب به شکل پیام‌های هشدار دهنده جعلی PayPal یا صفحات جعلی بانک ظاهر می‌شود که هر فرد مبتدی و فاقد آموزش‌های لازم می‌تواند به آن اعتماد کند. به عنوان یک قاعده کلی، کاربران مبتدی باید به هر پیغامی اعتماد نکنند.

۲۰- وبلاگ‌ها

نویسندگان آماتور و حرفه‌ای روزنامه‌های بسیاری را در مورد موضوعات مختلف منتشر می‌کنند: وبلاگ‌هایی در مورد پینت‌بال و تنیس، سلامتی و مراقبت‌های بهداشتی، خوانندگان و بازیگران مشهور، عکس‌های مورد علاقه، فن آوری‌های مورد استفاده در مایکروسافت آفیس.

وبلاگ‌ها معمولا به ترتیب زمانی و با قالب بندی کمتری از یک وب سایت مرتب می‌شوند. بسیاری از آنها نظرات شما را می‌پذیرند و به آن‌ها پاسخ می‌دهند. وبلاگ‌ها از نظر کیفیت از آماتور تا حرفه‌ای طبقه‌بندی می‌شوند. برخی از وبلاگ نویسان هوشمند با فروش تبلیغات در صفحات وبلاگ خود درآمد قابل ملاحظه ای کسب می کنند.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد