بررسی تخصصی گوشی نوکیا ۶.۱ (۲۰۱۸)

0 1,175

نوکیا ۶  جدید ، مدل ۲۰۱۸ ، که به‌عنوان نوکیا ۶.۱ شناخته می‌شود توانسته قابلیت‌های یک گوشی امروزی را با قیمت ارزان‌تری در اختیار شما قرار دهد و نسبت به مدل ۲۰۱۷ خود، کمبودها را جبران کرده و کامل‌تر شده است، نوکیا ۶ (۲۰۱۸) سخت‌افزار جدیدتر و طراحی مدرن‌تری دارد. پردازنده‌های جدید و بسیار قدرتمند Snapdragon 630، دوربین اصلی همراه با  یک لنز جدید Zeiss که اکنون می‌تواند فیلم‌های ۴k را ضبط کند، از ویژگی‌های نوکیا ۶  (۲۰۱۸) است. در ابتدا با مزایا و معایب کلی این گوشی آشنا شوید و سپس به نقد و بررسی تخصصی نوکیا ۶ (۲۰۱۸) می‌پردازیم.

مزایا:
  • کیفیت ساخت
  • سخت‌افزار قدرتمند با توجه به قیمت
  • ارزش بالا با توجه به هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید
  • نسخه سیستم عامل: Android One
معایب
  • صفحه نمایش ۱۶: ۹
  • عملکرد متوسط بلندگوها
  • عملکرد متوسط دوربین در محیط‌های کم‌نور

 

  1. طراحی نوکیا ۶

نوکیا 6(2018)

  • ابعاد : ۸ در ۷۵.۸ در ۸.۲ میلی‌متر
  • بدنه آلومینیومی دو رنگ
  • اسکنر اثر انگشت در پشت گوشی

نوکیا ۶ یک گوشی باارزش در این محدوده قیمتی است، همانند مدل قبلی خود طراحی شگفت‌انگیزی ندارد، اما در دست باعث احساس راحتی کاربر می‌شود، این بدنه محکم و مقاوم حس خوبی در شما ایجاد می‌کند و خیالتان از بابت آسیب به بدنه، جمع می‌شود. بدنه پشت گوشی از جنس آلومینیومی است و در صفحه جلویی نیز از شیشه گوریلا ۳ استفاده شده است که به صورت ۲.۵D می‌باشد. این بدنه آلومینیومی دارای لبه‌هایی خمیده است که زیبایی آن را دو چندان کرده است؛ دور تا دور این لبه‌ها با دو نوار مسی پوشانده شده است، در واقع نوکیا با انتخاب رنگ‌های متضاد برای لبه‌های گوشی، سعی کرده طراحی آن را به صورت چشم‌نوازتری نشان دهد، مانند رنگ‌های آبی و لبه‌های طلایی و یا رنگ سفید و لبه‌های آهنی. نوکیا ۶ مدل ۲۰۱۸ طول کمتر و عرض بیشتری نسبت به نسل قبل دارد و حاشیه‌های بالا و پایین نمایشگر کاهش یافته است. در جلوی گوشی صفحه نمایش، دوربین سلفی و سنسورها و اسپیکر مکالمه قرار گرفته است. اثر انگشت به پشت گوشی منتقل شده و در زیر دوربین جا خوش کرده است. دوربین پشتی گوشی به صورت عمودی در قسمت میانی تعبیه شده که با لوگوی Zeiss و فلش LED همراه است. نمایشگر نوکیا ۶ با نسبت ۱۶ به ۹ طراحی شده و تقریباً ۷۳.۲ درصد از سطح جلوی گوشی را پوشانده است. بدنه پشت به رنگ مات طراحی شده و ممکن است اثر انگشت شما بر روی آن نمایان شود.

نوکیا تمام دکمه‌های دور تا دور گوشی را از جنس فلز ساخته تا به‌راحتی خراب نشوند و آسیب نبیند، البته برای کار کردن به فشار بیشتری نیاز دارند. نوکیا ۶ از یک سوکت شارژ USB-C در لبه پایین گوشی بهره می‌برد، ورودی سیمکارت در سمت راست بدنه، دکمه‌های تنظیم صدا در سمت چپ ورودی ۳.۵ میلی‌متری هدفون نیز در قسمت بالایی گوشی قرار داده شده است.

این گوشی نسبت به مدل ۲۰۱۷ نیم سانتی‌متر کوچک‌تر طراحی شده و ابعاد آن ۱۴۸.۸ در ۷۵.۸ در ۸.۲ میلیمتر است، وزن آن نیز ۱۷۲ گرم می‌باشد تقریباً ۳ گرم بیشتر از نسخه پیشین این گوشی است.

  1. صفحه نمایش

نوکیا 6(2018)

  • صفحه نمایش ۵.۵ اینچی با رزولوشن ۱۹۲۰ ۱۰۸۰ x پیکسل (۴۰۳ppi) و نسبت صفحه ۱۶:۹

بخش قابل‌توجه نوکیا ۶، صفحه نمایش آن است. این نمایشگر از کیفیت بالایی برخوردار است، روشنایی آن به میزان ۴۷۰ نیت در حالت حداکثر می‌رسد، وضوح و کیفیت رنگ آن نیز بالا است. این صفحه نمایش Full HD از نوع IPS LCD می‌باشد که توانسته بهتر از  OLED عمل کند. البته روشنایی خودکار صفحه نمایش ممکن است عملکرد خوبی نداشته باشد و در برخی موارد مجبور شوید از تنظیم روشنایی دستی استفاده کنید، در این صفحه نمایش از فیلتر نور آبی برای استفاده گوشی در شب و تاریکی استفاده شده تا میزان آسیب به چشم در این شرایط کمتر شود. در این صفحه نمایش برخلاف پرچم‌دارهای سایر برندها، خبری از ناچ یا همان بریدگی بالا صفحه نیست. نسبت صفحه ۱۶ به ۹ و به صورت سنتی طراحی شده که نسبت به مدل‌های ۱۸ به ۹، عریض‌تر بوده به همین دلیل در هنگام جست‌وجو در اینترنت و سایر فعالیت‌ها به صورت تک دستی، از نظر ارگونومی در سطح پایین‌تری قرار می‌گیرند.

قابلیت «Ambient display» مشابه نمایشگر همیشه روشن عمل می‌کند، با این تفاوت که تنها با بلند کردن نوکیا۶، اعلان‌ها، ساعت و تاریخ را  بر روی نمایشگر مشاهده می‌کنید.

  1. سخت‌افزار
  • پردازنده Qualcomm Snapdragon 630 و ۴ گیگابایت رم
  • حافظه ۶۴ و ۳۲GB  و اسلات کارت microSD
  • باتری ۳۰۰۰ میلی آمپری با شارژ سریع
  • بلندگو

اسنپ دراگون ۶۳۰ (تراشه هشت هسته‌ای ۲.۲ گیگاهرتزی) در نوکیا ۶ مدل ۲۰۱۸ نسبت به مدل ۲۰۱۷ قوی‌تر است. حافظه ۳۲ /۶۴ گیگابایتی آن و ۴/۳ گیگابایت رم شرایط خوبی برای کاربر فراهم می‌کند و شما می‌توانید بنا به نیازتان از طریق کارت میکرو اس دی این حافظه را تا ۱۲۸ گیگابایت ارتقا دهید، البته این مقدار حافظه برای ذخیره بازی‌ها، عکس‌ها و موسیقی مناسب است. این پردازنده به همراه اندروید وان در گوشی‌های دیگر نیز مشاهده شده و به خوبی عمل کرده است و با توجه به آن، گوشی می‌تواند تا ۷۶ ساعت در حالت آماده به کار روشن بماند.

نوکیا 6(2018)

باتری: باتری به‌کاررفته در مدل ۲۰۱۸ آن دقیقاً همانند مدل ۲۰۱۷  و با قدرت ۳۰۰۰ میلی آمپر بر ساعت کار می‌کند، اما با توجه به پردازنده قوی‌تری که در این گوشی قرار داده شده است، مصرف باتری آن کاهش یافته و نسبت به همتای قبلی خود، باتری بیشتری نگه می‌دارد. طبق یک آزمایش تجربی، پس از استفاده یک روزه کامل از نوکیا ۶، که شامل ۴-۵ ساعت پخش صوتی ، ثبت چندین عکس، ۲۰ دقیقه یوتیوب و گشت زنی در شبکه‌های اجتماعی و پیامک بود، باز هم ۳۰ درصد از باتری گوشی باقی مانده بود.

گوشی نوکیا ۶ برخلاف مدل قبلی که در ۲ تا ۳ ساعت شارژ می‌شد، از شارژ سریع پشتیبانی می‌کند، و می‌تواند در یک ساعت و نیم به‌طور کامل شارژ شود؛ این گوشی قادر است در مدت‌زمان نیم ساعت تا ۵۰ درصد از باتری را پر کند. این گوشی از پورت USB-C به‌جای micro-USB استفاده می‌کند.

بلندگو: این مدل برخلاف مدل قبلی خود تنها از یک بلندگو استفاده می‌کند. اما صدای خروجی در آن خوب و باکیفیت است. حجم صدای ایجاد شده خوب بوده اما اندکی کیفیت آن پایین است، این مشکل در حین استفاده از هدفون رفع می‌شود.

  1. نرم افزار
  • اندروید وان

نوکیا ۶ یک گوشی اندروید وان است. به همین دلیل بروز رسانی‌ها در آن سریع‌تر و کارآمدتر می‌باشد و تجربه بهتری در اختیار شما می‌گذارد. همان‌طور که اشاره شده پردازنده اسنپ دراگون ۶۳۰ در کنار پردازنده گرافیکی Adreno 508 به خوبی عمل کرده و سرعت بالایی را ارائه می‌دهد.

نوکیا۶ (۲۰۱۸) با اندروید ۸.۰ ارائه می‌شود، اما به‌زودی شما می‌توانید آن را به اندروید ۸.۱ ارتقا دهید. در صفحه برنامه‌ها، نوکیا از ۵ ستون برنامه به‌جای ۴ ستون استفاده کرده که باعث می‌شود از فضای صفحه نمایش حداکثر استفاده به عمل آید.

نوکیا 6(2018)

هیچ برنامه اضافی بر روی این گوشی قرار داده نشده است و باعث شده سرعت گوشی بالا رود، در واقع شما تنها می‌توانید اپلیکیشن‌ها و قابلیت‌های ضروری را مشاهده کنید و خبری از تنظیمات خاص برای بازی، استفاده از دو حساب کاربری در پیام‌رسان‌ها، تغییر ترنزیشن‌ها، تغییر تم و… نیست. بنابراین اگر به دنبال رابط کاربری پر از ویژگی‌های متنوع هستید بطور کلی گوشی‌های اندروید خالص را انتخاب نکنید.

  1. دوربین

نوکیا 6(2018)

  • دوربین اصلی ۱۶ مگاپیکسلی
  • دوربین سلفی ۸ مگاپیکسل

چیدمان دوربین در نوکیا ۶ (۲۰۱۸) به صورت سنتی است و خبری از دوربین دوگانه در این مدل نیست. نوکیا ۶ از یک دوربین با کیفیت ۱۶ مگاپیکسل در کنار لنزی با F/2.0 و دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی با F/2.0  استفاده می‌کند. دوربین اصلی به صورت عمودی در میانه گوشی قرار گرفته و در زیر آن یک فلش ال ای دی تعبیه شده است. دوربین آن کیفیت متوسطی را ارائه می‌دهد که در بیشتر نورها قابل‌قبول است اما در تاریکی اندکی کیفیت عکس‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. البته با توجه به قیمتی که این گوشی دارد نمی‌توان از آن انتظارات بیش از اندازه‌ای داشت. در صورت استفاده از HDR نیز عملکرد الگوریتم پردازشی کاملاً قابل‌قبول است و تصاویر جذابی ثبت می‌شوند. قابلیت اعمال تنظیمات دستی در حالت Pro نیز یکی از نقاط  قوت این گوشی نسبت به رقبای خود است که بیشتر از این حالت برخوردار نیستند.

یک خبر خوب در مورد دوربین نوکیا ۶ این است که این گوشی می‌تواند کلیپ‌های ۴K و Full HD را با سرعت ۳۰ فریم در ثانیه ضبط کند. کیفیت ویدئو در هر دو کلیپ‌های ۲۱۶۰p و ۱۰۸۰p عالی است. تصویر دقیق ضبط می‌شود و محدوده دینامیکی مناسب و کنتراست آن نیز عالی است.

دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی آن هیچ‌گونه فلشی در کنار خود ندارد؛ اما عکس‌های آن جزئیات را به خوبی به نمایش گذاشته و رنگ و کنتراست خوبی دارند؛ نوکیا یک‌بار دیگر گزینه “Twoie” را ارائه داده است تا بتوانید هم‌زمان با هر دو دوربین عکس بگیرد.

رابط کاربری دوربین بسیار ساده است و متشکل از  یک شاتر در پایین، یک سوئیچ حالت ویدئو  و یک میانبر به گالری می‌باشد. در قسمت بالایی برنامه دوربین، گزینه‌های دیگری مانند خاموش و روشن کردن فلش، سوئیچ بین دوربین اصلی و فرعی و … را نیز مشاهده می‌کنید و می‌توانید از طریق تنظیمات برخی از ویژگی‌های آن را سفارشی‌سازی کنید.

در این جدول با مشخصات کلی نوکیا ۶ (۲۰۱۸) آشنا می‌شوید و می‌توانید قابلیت‌های مهم آن را با مدل ۲۰۱۷  مقایسه کنید:

نوکیا ۶ (۲۰۱۸) نوکیا ۶(۲۰۱۷)
نمایشگر IPS LCD لمسی خازنی, ۱۶ میلیون رنگ IPS LCD لمسی خازنی, ۱۶ میلیون رنگ
اندازه صفحه نمایش ۵.۵ اینچ (~۷۳.۲% نسبت نمایشگر به بدنه) ۵.۵ اینچ (~۷۰.۷% نسبت نمایشگر به بدنه)
رزولوشن ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسل, نسبت تصویر ۱۶ به ۹ (~۴۰۳ پیکسل در اینچ تراکم پیکسلی) ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسل (~۴۰۳ پیکسل در اینچ تراکم پیکسلی)
ابعاد ۱۴۸.۸ در ۷۵.۸ در ۸.۲ میلی‌متر ۱۵۴ در ۷۵.۸ در ۷.۹ میلی‌متر
وزن ۱۷۲ گرم ۱۶۹ گرم
سیستم‌عامل اندروید ۸.۰ اوریو اندروید ۷.۱.۱ نوقا
تراشه Qualcomm Snapdragon 630 Qualcomm MSM8937 Snapdragon 430
رم ۳ / ۴ گیگابایت ۳ گیگابایت
حافظه داخلی ۳۲/۶۴ گیگابایت گیگابایت۳۲/۶۴
دوربین اصلی ۱۶ مگاپیکسل (۱.۰ میکرومتر سایز پیکسل, f/2.0), فوکوس خودکار با تشخیص فاز, فلاش دوگانه‌ی LED ۱۶ مگاپیکسل, f/2.0, فوکوس خودکار با تشخیص فاز, فلاش دوگانه‌ی (LED (dual-tone
دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسل (۱.۰ میکرومتر سایز پیکسل, f/2.0), فوکوس خودکار با تشخیص فاز, فلاش دوگانه‌ی LED ۸ مگاپیکسل, f/2.0, فوکوس خودکار, ۱.۱۲ میکرومتر سایز پیکسل, ۱۰۸۰p
باتری باتری غیرقابل تعویض لیتیوم یونی با ظرفیت ۳۰۰۰ میلی آمپر ساعت باتری غیرقابل تعویض لیتیوم یونی با ظرفیت ۳۰۰۰ میلی آمپر ساعت
جک ۳.۵ میلی‌متری صدا بله بله
حسگر اثر انگشت در پشت گوشی در جلوی گوشی
USB Type-C 1.0 microUSB 2.0, OTG

 

همان‌طور که مشاهده می‌کنید نوکیا ۶ مدل۲۰۱۸ ، از  بسیاری از جهت‌ها در مقایسه با مدل ۲۰۱۷ خود پیشرفت داشته و توانسته بیشتر نیازهای کاربران را در حد متعادل رفع کند. در واقع شما می‌توانید با یک قیمت کمتر (نسبت به گوشی‌های پرچم‌دار موجود در بازار) یک گوشی با قابلیت‌های خوب خریداری کنید، البته اگر عاشق عکاسی هستید نوکیا ۶ (۲۰۱۸) با توجه به عملکرد متوسط دوربین و امکانات کمی که دارد، انتخاب خوبی برای شما به حساب نمی‌آید.

منبع: بلاگ بورسیکا

 

بیشتر بخوانید: وان پلاس ۶ افسانه‌ای در دستان شما
بیشتر بخوانید: هرآنچه باید از سخت‌افزار تلفن همراه بدانیم
بیشتر بخوانید: با بهترین پاوبانک‌های سال ۲۰۱۸ آشنا شوید

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد