بهترین روغن گیاهی برای پوست خشک

0 7,205

آیا پوست صورت‌تان خشک است؟ آیا گاهی اوقات احساس خارش می‌کنید؟ آیا دارای خطوط یا حتی ترک‌هایی هستید که ظاهر پیری را در صورت شما برجسته می‌کند. این‌ها همه نشانه‌های خشکی پوست هستند و این می‌تواند روی صورت، بازوها، پاها یا جاهای دیگر بدن نیز رخ دهند.

امروزه روغن‌های طبیعی بسیاری وجود دارند که برای پوست‌ خشک مناسب هستند و به طور طبیعی پوست را هیدراته می‌کنند. با استفاده از مرطوب کننده‌ها، لوسیون‌ها و… می‌توانید به رفع خشکی پوست کمک کنید یا می‌توانید از روغن‌های طبیعی استفاده کنید. همانطور که روغن‌های طبیعی برای سلامتی بدن مفید هستند، می‌توانند پوست را مرطوب، صاف و درخشان کنند و با هر گونه مشکلات پوستی مبارزه کنند. در واقع روغن‌ها با ایجاد یک لایۀ پوستی مقاوم، از پوست در برابر آسیب‌ها و آلودگی‌ها محافظت می‌کنند.

اگر پوست مستعد آکنه یا حساس دارید، قبل از اینکه روغن خاصی را روی صورت خود اعمال کنید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید یا آن روغن را روی قسمت کوچکی از بدن خود آزمایش کنید.

در این مطلب چند روغن طبیعی ذکر شده است که برای آبرسانی پوست و رفع خشکی پوست مفید هستند.

۱. روغن اسطوخودوس

اسانس اسطوخودوس یکی از اسانس‌های محبوبِ جهان امروز است، اما مزایای آن ۲۵۰۰ سال پیش کشف شده است. این گیاه با توجه به خواص آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی، آرام بخشی و ضد افسردگی‌اش از قرن‌ها پیش استفاده می‌شده است. مصریان از اسطوخودوس برای مومیایی کردن و عطر استفاده می‌کردند. اسطوخودوس یکی از محبوب‌ترین اسانس‌های ضروری برای مرطوب نگه داشتن پوست می‌باشد. این روغن مزایای زیادی برای سلامت پوست دارد و می‌تواند به حفظ سلامت بدن و سلامت کلی پوست کمک کند. روغن اسطوخودوس به خصوص برای مسائل پوستی از جمله پوست خشن، خشک و تحریک شده مفید است و ممکن است برای کاهش زخم هم مفید باشد.

۲. روغن ماراکوجا

ماراکوجا درختی چند ساله، چوبی و بالا رونده است که بومی امریکای جنوبی می‌باشد. روغن ماراکوجا سرشار از اسید لینولئیک و ویتامین C می‌باشد که یک هیدراتاسیون قوی برای پوست محسوب می‌شود. خاصیت آنتی اکسیدانی روغن ماراکوجا ۶۰% بالاتر از روغن آرگان می‌باشد و به راحتی جذب پوست می‌گردد و هیچ گونه چربی بر روی پوست باقی نمی‌گذارد. این روغن باعث افزایش رطوبت رسانی به پوست و مو می‌گردد و التهاب و خارش پوست را کاهش می‌دهد. اگر در هوای سرد یا خشک پوست‌تان خسته و قرمز می‌شود، حتما این روغن را انتخاب کنید.

ترکیبات روغن ماراکوجا:
اسید اولئیک (۷۰–۷۸%)
اسیدهای چرب اشباع نشده:
اسید لینولئیک (۴٫۰–۷٫۰%)
اسید آلفا لینولنیک (۰٫۱–۰٫۷%)
اسیدهای چرب اشباع شده:
پالمتیک اسید (۹–۱۲%)
اسید استریک (۵٫۰–۸٫۰%)
اسید آراچیدونی (۰٫۳–۰٫۷%

روغن ماراکوجا

۳. روغن آرگان

این روغن از هستۀ میوه درخت آرگان به دست می‌آید که بومی کشور مراکش است. در حال حاضر این روغن به عنوان ماده اصلی محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌شود و قدرت مرطوب کنندگی آن اثبات شده است. مطالعات نشان می‌دهد که این روغن سرشار از اسید لینولئیک و ویتامین E می باشد، اسید لینولئیک ضد التهاب و ویتامین E تسکین دهنده است. روغن آرگان عمدتا از اسیدهای چرب و انواع ترکیبات فنلی تشکیل شده است. بیشتر چربی روغن آرگان حاوی اسید اولئیک و لینولئیک می‌باشد.

تقریبا ۲۹ تا ۳۶ درصد از اسیدهای چرب روغن آرگان شامل اسید لینولئیک یا امگا ۶ می‌باشد که منبع خوبی از مواد مغذی ضروری می‌باشد. این روغن توانایی زیادی برای افزایش کشش دارد که با پیری زودرس پوست مبارزه می‌کند. روغن آرگان یک انتخاب خوبی برای افرادی است که پوست خشک دارند و می‌ترسند دچار ترک پوست شوند. اسید اولئیک موجود در این روغن به عنوان یک آبرسان قوی عمل می‌کند و پوست را هیدراته می‌کند. همچنین برای از بین بردن زخم‌ها و خطوط خوب است.

۴. روغن دانه انگور

روغن دانه انگور یک مرطوب کننده قوی است و پوست را هیدراته می‌کند. این روغن سرشار از ویتامین C می‌باشد و به عنوان یک آنتی اکسیدان و ضد التهاب قوی عمل می‌کند. روغن دانه انگور می‌تواند بر روی انواع پوست‌ها استفاده شود، اما بیشتر برای پوست‌هایی مناسب است که به طور یکنواخت خشک هستند. با اعمال این روغن بر پوست خود می‌توانید از مزایای ضد پیری با هیدراتاسیون اضافی بهره‌مند شوید. روغن دانه انگور توانایی بسیاری برای کاهش خطوط در مناطق نازک و آسیب پذیر گردن و اطراف چشم دارد.

۵. روغن زیتون

روغن زیتون نوعی چربی است که از میوه Olea europaea (درخت زیتون) بدست می‌آید، این درخت بومی منطقه مدیترانه می‌باشد. برای بدست آوردن روغن زیتون، دانه‌های زیتون را فشار می‌دهند تا روغن آن استخراج شود. این روغن در لوازم آرایشی، دارو، پخت و پز و صابون استفاده می‌شود و همچنین به عنوان سوخت برای لامپ‌های سنتی هم استفاده می‌شود. روغن زیتون در ابتدا از مناطق دریای مدیترانه بدست می‌آمد، اما امروزه در سراسر جهان استفاده می‌شود. این روغن را می‌توان به صورت خوراکی (در تهیه انواع سس‌ها، نان‌ها، سرخ کردن و…) یا به صورت موضعی استفاده کرد. بعضی افراد از روغن زیتون برای اهداف دارویی استفاده می‌کنند. زیتون مدت‌ها برای درمان خشکی پوست مورد استفاده قرار گرفته است. این روغن سرشار از اسیدهای چرب ضروری از جمله palmitic، linoleic و oleic acid می‌باشد که نقش مهمی در آبرسانی پوست دارند. روغن زیتون علاوه بر اینکه پوست را هیدراته می‌کند، به دلیل خواص آنتی اکسیدانی اش نقش مهمی برای رفع اکنه و جوش دارد. اگر پوست‌تان علاوه بر خشکی با مناطق قرمز درماتیت همراه باشد، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید، زیرا ممکن است به درمان بیشتری نیاز داشته باشید.

روغن زیتون

۶. روغن دانه آفتابگردان

روغن دانه آفتابگردان بومی مناطق آمریکا می‌باشد و از سالها پیش به طور گسترده‌ای برای پخت و پز استفاده می‌شد. روغن آفتابگردان، همچنین به نام “Surajmukhi tel” (هندی) نیز شناخته می‌شود، این روغن غیر فرار است و از دانه‌های آفتابگردان استخراج می‌شود. به علت خواص نرم کنندگی آن معمولا به عنوان روغن پخت و پز و همچنین فرمولاسیون آرایشی استفاده می‌شود. ترکیب مغذی آن باعث شده که یکی از سالم‌ترین روغن‌ها برای مصرف و پرکاربردترین روغن‌ها برای پوست و مو باشد. جزء اصلی روغن آفتابگردان اسید لینولئیک است. اجزای دیگر آن عبارتند از اسید اولئیک و اسید پالمیتیک. علاوه بر این، حاوی لسیتین، کاروتنوئید، توکوفرول و مقدار قابل توجهی از ویتامین های A ،D و E می باشد. خواص مرطوب کنندگی روغن دانه آفتابگردان نشان می‌دهد که چقدر می‌تواند پوست خشک را بهبود ببخشد. اسید لینولئیک موجود در روغن آفتابگردان از پوست محافظت می‌کند و پوست را مرطوب می‌کند. این روغن با اسیدهای چرب ضروری، هیدراتاسیون پوست را بهبود می‌بخشد و در عین حال، مانع خشکی پوست می‌شود. خواص ضد التهابی آن برای کمک به درماتیت خفیف موثر است و می‌تواند از تحریک پوست‌های حساس محافظت کند.

۷. روغن جوجوبا

گیاه جوجوبا یک گیاه خشن و چند ساله است که در شمال امریکا رشد می‌کند. این گیاه نه تنها در هوای سخت رشد می‌کند، بلکه در بیابان‌هایی رشد می‌کند که می‌تواند اکثر موجودات زنده را از بین ببرد. این گیاه سخت دارای مهره‌هایی می‌باشد که ویژگی‌های مهمی دارد. مهره گیاه جوجوبا را می‌توان به روغن تبدیل کرد. روغن جوجوبا به اندازه کافی ملایم است که به عنوان یک روغن حامل برای مخلوط کردن با سایر روغن‌های ضروری استفاده می‌شود. شما همچنین می‌توانید از آن برای پوست صورت خود استفاده کنید. این روغن حاوی اسیدهای چرب ضروری است که باعث تغذیه پوست می‌شود. در نتیجه یک لایه محافظ روی سطح پوست ایجاد می‌کند که به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند. از آنجا که این روغن توانایی و خواص مرطوب کنندگی دارد می‌تواند به درمان خشکی پوست کمک کند.

۸. روغن نارگیل

روغن نارگیل یک روغن بسیار اشباع شده است که به طور سنتی از استخراج روغن نارگیل خام یا هسته نارگیل خشک بدست می‌آید. این روغن در دمای اتاق جامد است، اما زمانی که حرارت می‌بیند نرم و حتی ذوب می‌شود. این روغن اغلب در آشپزی استفاده می‌شود و یا به طور مستقیم به پوست و مو اعمال می‌شود. روغن نارگیل غنی از اسیدهای چرب متوسط است که شکلی از چربی‌های اشباع شده هستند. در واقع، این اسیدهای چرب متوسط حدود ۶۵٪ از ترکیب کل آن را تشکیل می‌دهند. روغن نارگیل به شدت پوست را مرطوب کرده و رطوبت آن را حفظ می‌کند. علاوه بر افزایش سطوح رطوبت، روغن نارگیل به دلیل خواص ضد التهابی‌اش پوست را تمیز می‌کند.

اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل شامل موارد زیر هستند:
لوریک اسید: ۴۹٪
اسید مریستیک: ۱۸٪
اسید کاپریلیک: ۸٪
پالمتیک اسید: ۸٪
Capric اسید: ۷٪
اسید اولئیک: ۶٪
اسید لینولئیک: ۲٪
اسید استایرن: ۲٪

روغن نارگیل

۹. روغن آووکادو

روغن آووکادو که از میوه آووکادو تولید می‌شود به عنوان یکی از سالم‌ترین انواع روغن‌ها شناخته می‌شود. روغن آووکادو غنی از تیامین، ریبوفلاوین، ویتامین E، ویتامین A و اسید اولئیک و اسید های چرب ضروری می‌باشد. این روغن به کارکرد مناسب سلول‌ها کمک می‌کند و التهاب را کاهش می‌دهد. “جنیفر لیندر، MD، معاون استادیار دانشکده پوست در دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو می‌گوید: این روغن یک مرطوب کننده قوی است و برای افرادی مناسب است که دارای پوست خشک، خارش دار و یا پیر هستند.

۱۰. روغن گلرنگ

گلرنگ گیاهی است یکساله و ارتفاع آن در حدود ۶۵/۰ متر می‌باشد. این گیاه کمی خاردار است و منظره کلی آن بخصوص گلهایش شباهت با خارخسک دارد. روغن گلرنگ از گیاه گلرنگ استخراج می‌شود که دارای رنگ زرد و نارنجی گاهی مایل به قرمز است. این روغن حاوی اسید لینولئیک یا اسید چرب امگا ۶ است که به پوست کمک می‌کند تا سرامید بسازد. سرامید نوعی چربی است که مانع از تبخیر رطوبت سطح پوست می‌شود و از کم آبی پوست جلوگیری می‌کند. لسلی باومن، MD، متخصص پوست در میامی و نویسنده راه حل‌های انواع پوست، می‌گوید: “این روغن بهترین روغن برای پوست‌های ملایم و خشک است (به استثنای روغن آرگان)، اما روغن گلرنگ بسیار ارزان تر است.” شما همچنین می‌توانید از روغن گلرنگ برای جلوگیری از خشکی پوست استفاده کنید، به خصوص اگر رژیم غذایی شما کم چربی باشد. دکتر بومن می گوید: “گیاهخواران و افرادی که دارای رژیم های کم چربی یا کم کلسترول هستند احتمال بیشتری دارد که به خشکی پوست مبتلا شوند، اما اضافه کردن روغن گلرنگ به غذاها می‌تواند به رفع خشکی پوست کمک کند.”

۱۱. روغن گل رز

میوه گل رز میوه‌ای است که از بوته گل رز به دست می‌آید و گل‌های رز در واقع شکوفه‌های آن به شمار می‌روند. این روغن یکی از روغن‌های مورد نیاز برای پوست‌های خشک است، زیرا عمیقا پوست را تغذیه و بازسازی می‌کند. روغن گل رز دارای اسیدهای چرب ضروری است و پوست را نرم و لطیف می‌کند. این روغن بافت پوست را بهبود می‌بخشد و قرمزی و التهاب آن را آرام می‌کند. همچنین می‌تواند به کاهش زخم کمک کند.

نکته: مهم نیست چه روغنی انتخاب کنید، همیشه قبل از اعمال کامل روغن بر روی پوست، آن را در قسمت کوچکی از بدن تست کنید. زیرا مواد طبیعی هم ممکن است باعث واکنش‌های آلرژیک شوند.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد