چه چیزی باعث خشکی پوست می‌شود؟

0 1,801

پوست اولین دستگاه پوششی بدن است که نقش مهمی در زیبایی دارد. یک لایه نازک از چربی های طبیعی روی پوست های نرمال و سالم وجود دارد. آنها رطوبت پوست را حفظ می کنند و پوست را نرم و مرطوب نگه می دارند.

معمولا عواملی در محیط وجود دارد و یا افراد از موادی استفاده می کنند که چربی های پوست را از بین می برد و پوست را خشک می کند. پوست خشک بیشتر از آن که دیده شود اغلب احساس می شود. اگر پوست خشک درمان نشود ممکن است منجر به التهاب پوست، تورم و عفونت شود. عوامل زیر باعث خشک شدن پوست می شود:

۱- استفاده نادرست از مرطوب کننده

در حالی که مرطوب کننده ها بخش مهمی از لوازم مراقبت از پوست هستند، کارشناسان معتقدند که افراد از آنها به خوبی استفاده نمی کنند. یکی از اشتباهات رایج افراد این است که زمانی از مرطوب کننده استفاده می کنند که احتمال کمی وجود دارد به خشکی پوست کمک کند. همچنین نوع مرطوب کننده باید درست انتخاب شود. کارشناسان توصیه می کنند افرادی که دارای پوست خشک هستند، باید از مرطوب کننده هایی استفاده کنند که حاوی عطر یا الکل نیستند.

۲- هوای خشک

احتمالا شایع ترین علت خشکی پوست، هوای خشک است. هوای خشک رطوبت را از پوست خارج می کند و گاهی باعث خارش می شود. برای مقابله با خشکی پوست بهتر است از یک مرطوب کننده استفاده کنید. همچنین می توانید هنگام خروج از منزل از کلاه، روسری و دستکش استفاده کنید.

۳- دوش آب گرم

اگر به مدت طولانی زیر دوش آب گرم قرار بگیرید باعث می شود روغن های طبیعی پوست از بین برود. هر چه آب داغتر و مدت استحمام طولانی ‌تر باشد این لایه بیشتر آسیب می‌ بیند. به همین دلیل اگر بیشتر از ۲۰ دقیقه زیر دوش آب داغ باشید پوست قرمز می‌شود. بهتر است دمای آب و مدت زمان آن را به حالت متعادل نگه دارید.

۴- استفاده از صابون

صابون به سرعت روغن های محافظ پوست را از بین می برد و متاسفانه افراد بیش از حد از صابون استفاده می کنند. در حالی که پزشکان و مادران ما همیشه به ما گفته اند که دستهایمان را بطور مرتب بشوییم، شستشوی بیش از حد، پوست را خشک می کند و باعث خونریزی و عفونت می شود. تنها قسمت هایی از بدن که نیاز به صابون یا پاک کننده دارند عبارتند از صورت، دست، پا، کشاله ران و زیر آرنج. بقیه بدن معمولا فقط با آب پاک می شود.

۵- عدم دریافت آب کافی

همه ما می‌ دانیم که باید روزانه ۸ لیوان آب بنوشیم. آب به رطوبت پوست و درخشش آن کمک می ‌کند. اما دریافت آب تنها از طریق نوشیدن آب نیست، بلکه آب بدن را می توان از طریق میوه ها و سبزیجات نیز تامین کرد.

۶- لباس نامناسب

اطمینان حاصل کنید که لباس هایتان خیلی تنگ نیست، زیرا خم شدن در اثر پوشیدن لباس نامناسب می تواند خشکی پوست را تحریک کند. به یاد داشته باشید، اگر پوستتان تحریک شده باشد، از مواد شوینده بدون عطر استفاده کنید.

منبع: بلاگ بورسیکا

 

بیشتر بخوانیم: فواید گلاب برای پوست صورت
بیشتر بخوانیم: پوستمان را در خانه پاکسازی کنیم
بیشتر بخوانیم: خواصی از روغن بادام تلخ که نمی‌دانستید
بیشتر بخوانیم: پوست‌های خشک به چه مراقبت‌هایی نیاز دارند؟

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد