موسیقی چه تاثیری بر فعالیت‌های ما دارد؟ (قسمت دوم)

0 1,534

در این مقاله تصمیم داریم بررسی کنیم که آیا موزیک واقعا باعث افزایش تمرکز و یادگیری بیشتر هنگام مطالعه و افزایش انرژی و انگیزه هنگام ورزش می شود یا خیر!

 

در بورسیکا بخوانید: تاثیر ورزش بر کار و استراحت

 

آیا موسیقی روی کیفیت ورزش ما تاثیر دارد؟ آیا موزیک شاد انرژی شما را برای انجام تمرینات ورزشی دوچندان می کند؟

 

برای اکثر افراد اهل ورزش که هر روز زمانی را صرف دویدن، پیاده روی، دوچرخه سواری، بدنسازی و… می‌کنند، موسیقی یک ضرورت محسوب می‌شود، نه صرفا یک سرگرمی! این ورزشکاران برای داشتن تمرینی باکیفیت، پر‌انرژی و عالی به موسیقی احتیاج دارند. البته برخی معتقدند گوش دادن به کتاب صوتی خیلی بهتر و سودمند‌تر است اما اکثرا به ریتم پرتحرک و موزیک‌های هیجان‌انگیز برای حفظ انگیزه‌شان موقع ورزش واقعاً نیاز دارند و بدون موزیک، ورزش کردن برای آن‌ها امکان پذیر نیست.

چراکه موزیک می‌‌تواند موقع حرکات ورزشی، مسیر معمول ذهن و بدن را عوض کند. موزیک ذهن ما را از غصه و کسالت دور می کند، باعث تقویت روح می شود، استقامت را افزایش می دهد وتلاش‌تان را خواه نا خواه بیشتر می‌‌کند.

وقتی به موزیک گوش می‌‌دهیم قادریم مسافت بیشتری را پیاده روی یا دوچرخه سواری کنیم یا با سرعت بیشتری شنا کنیم. به عبارتی موزیک به عنوان داروی مجاز به منظور دوپینگ کردن به شمار می‌آید!

برگزیدن بهترین موسیقی برای ورزش، به راحتی انتخاب کردن مجموعه‌ای از موزیک‌هایی با ضرباهنگ کوبنده و تند نیست. هنگام جمع کردن آهنگ‌های مناسب فعالیت های ورزشی باید خاطره ها، احساسات و همه مواردی را که موزیک‌های مختلف، باعث برانگیخته شدن آن‌‌ها می‌شود، در نظر گرفت. در سال‌های گذشته برخی از محققین و شرکت‌ها، روش‌های مدرنی را آزمایش نموده‌اند تا باعث انگیزه اهالی ورزش توسط گوش‌‌هایشان شوند، برای مثال برنامه‌ها یا ابزارهایی که موزیک را مطابق با تپش قلب شخص ورزشکار انتخاب می‌کنند.

بدنتان را رها کنید تا با ریتم موسیقی حرکت کند

هرچند ساختار تاثیر موزیک در افزایش استقامت در ورزش (به ویژه در پیاده روی تند و ایروبیک) از لحاظ علمی مورد تایید صد در صدی واقع نشده است، اما طبق آزمایشاتی در اصل این موضوع که آهنگ، اگر که ریتم آن هماهنگ با سرعت حرکات ورزشی باشد قادر است میزان استقامت ما را بالا ببرد، شکی نیست. به همین دلیل یکی از مزیت‌های روان ‌‌شناختی موزیک، توان آن در بهتر شدن فعالیت‌های فیزیکی انسان است. موزیک گوش دادن پیش از ورود ورزشکاران به باشگاه‌ و سالن‌های ورزشی، آن‌ها را از لحاظ ذهنی برای اجرای تمرینات ورزشی آماده می‌نماید.

هرچه ریتم موزیک تند و کوبنده تر باشد فعالیت ورزشی نیز سریع تر است، برای مثال هنگام دوچرخه سواری، با آهنگ کوبنده، با سرعت بیشتری رکاب خواهید زد اما ریشه‌ی این تغییر عملکرد حرکات بدن کجاست؟

اکثر افراد به صورت غریزی، تمرینات و حالات‌‌شان را هماهنگ با موزیک پیش می‌برند و گاها می‌رقصند. اما اینکه چه سبک آهنگی به وجود آورنده‌ی این غریزه و هیجان است، به مدل فرهنگ‌‌ها و شخصیت افراد بستگی دارد. اما در مجموع، موزیک‌های تند با ضربه‌های کوبنده ترغیب کننده هستند و افراد تمایل نهفته‌ای به آن‌ها دارند، از این رو در لیست پخش آهنگ اکثر افراد از این سبک موزیک‌ها وجود دارد، مانند سبک‌های راک، هیپ هاپ و پاپ که استقامت بی‌نظیری موقع ورزش به شما دهند.

ممکن است برخی بر این باور باشند که لزومی ندارد دقیقاً با آهنگشان بدوند یا تمرین کنند اما حقیقت این است که همگام بودن با آهنگ، کمک‌رسان بدن است تا استفاده بهینه‌ای از انرژی‌‌اش داشته باشد. براساس تحقیقات، زمانی که افراد همگام با موسیقی رکاب می‌‌زدند، حدود ۷ درصد اکسیژن کمتری نیاز داشتند. آهنگ می‌‌تواند در قالب یک مترونوم بوده و به شخص کمک نماید تعادل سرعت را حفظ نماید، کمترین خطا‌ها را انجام دهد و انرژی کمتری نیز مصرف کند. منظور از صرف انرژی کمتر این است که همراه موزیک شما به سختی و با سرعت حرکات خود را انجام می‌دهید اما متوجه نیستید چه اندازه انرژی صرف نموده‌اید. به دلیل اینکه توجه شخص با موسیقی منحرف می‌‌‍شود، ممکن است متوجه علائم بارز مصرف بیش از اندازه‌ی انرژی مثل بالا رفتن میزان دم و بازدم، افزایش تعریق و گرفتگی عضله‌ها نشود.

اما مطالعه همراه با موزیک چطور است؟ آیا موسیقی سطح کیفیت مطالعه ما را افزایش می‌دهد؟

برخی دانشمندان بر این باورند که وقتی شما به موزیکی که علاقه دارید گوش می‌‌دهید حال شما خوب می‌شود و هیجانی خواهید شد که موجب بهبود عملکرد شما خواهد.
به همین علت پیشنهاد محققان این است که بهترین زمان برای گوش سپردن به آهنگ پیش از شروع به مطالعه می‌باشد و در حین درس خواندن لازم است سکوت در محیط حاکم باشد چرا که عده‌ای بر این باورند که گوش دادن به موسیقی همراه مطالعه فقط عاملی دلچسب برای منحرف شدن حواس است.

 

اکثر دانش آموزان عادت دارند هنگام مطالعه و انجام امور تحصیلی به آهنگ محبوب خود گوش دهند تا هم به نوعی تمرکز بیشتری روی دروس و تحقیقات خود داشته باشند و هم از طرفی بر استرس غلبه کنند. آزمایش‌های بسیاری به منظور بررسی تاثیر موسیقی بر مطالعه انجام شده است ولی هیچ یک نتایج برابر و مسلمی که بیانگر خوب یا بد بودن تاثیر آن بر تمرکز باشد، اعلام نکرده‌اند. اما در مجموع طی تحقیقاتی، موزیک‌هایی که صدای خواننده در آن‌ها وجود دارد برای گوش دادن هنگام مطالعه، گزینه خوبی نیستند و موجب کاهش تمرکز و آموزش خواهند شد. علت این موضوع این است که این مدل آهنگ‌ها برای اینکه توجه و حواس شنونده را به خود جذب کنند، تدوین می‌شوند، بنابراین در حین گوش سپردن به آن‌ها احساسات برانگیخته می‌شود و بخشی از حواس فرد خواه ناخواه به سمت این موزیک می‌رود و گاها این آهنگ‌ها شنونده را به همراهی بر می‌انگیزد و امر آموزش را دچار اختلال می‌کند مگر اینکه از گروه افرادی باشید که به متن موزیک توجهی نداشته باشید.

موسیقی‌ها، اغلب خاطراتی را به یدک می‌کشند و گوش دادن به آن‌ها موجب درگیر شدن حافظه که پر‌اهمیت‌ترین قسمت مورد استفاده در حین آموزش است، خواهد شد. اما اگر در مکان‌های شلوغ نمی‌توانید درس بخوانید گوش دادن به موزیک مفید واقع می‌شود به شرط آنکه موزیک مناسبی انتخاب شود که نه تنها تمرکز را کاهش ندهد، بلکه در امر یادگیری کمک‌رسان باشد. شاید شما از آن دسته افرادی باشید که سکوت مطلق نیز تمرکز شما را به هم می‌زند پس می‌توانید به موزیک‌های بی‌کلام پناه ببرید.

در مجموع می‌توان گفت که تاثیر آهنگ بر یادگیری کاملا به فاکتورهایی مانند سبک آهنگ و فرد و شاخصه‌های او بسته است اما اغلب در شرایط معمول، مطالعه و آموزش در سکوت راندمان بهتری دارد ولی در صورتی که در حین مطالعه به موزیک احتیاج دارید، آهنگ‌های بی کلام، جاز، کلاسیک، موسیقی الکترونیک و یا آهنگ پیش زمینه متن فیلم‌ها و بازی‌ها انتخاب‌های مناسبی هستند. آهنگ‌های متن فیلم به صورتی ساخته شده‌اند که تمرکز شنونده را از مسئله اصلی، یعنی فیلم یا بازی، پرت نکنند.

طبق تحقیقات دانشجویانی که با آهنگ کلاسیک به امور درسی خود می‌پردازند شرایط بهتری در آموزش و تمرکز دارند به خصوص در دروس منطقی مانند ریاضی چرا که به ذهن آرام و خلاقیت بیشتری احتیاج دارد که موزیک کلاسیک فراهم کننده آرامش ذهنی و بروز خلاقیت هوشمندانه است. سبک منحصر به فردی از موزیک کلاسیک به اسم موزیک باروک، حوصله، حواس و عملکرد را افزایش می دهد.

بر اساس بررسی‌های دیگر اشخاصی که در‌حال‌ آموزش یک زبان جدید می‌باشند، وقتی که لغات و اصطلاحات جدید را با موسیقی یاد می‌‌گیرند، نسبت به وقتی که آن‌ها را به شکل ساده و هیچ نوع ضرباهنگ و موزیکی تمرین می‌‌کنند، از عملکرد بهتری برخوردارند.

 

بیشتر در بورسیکا بخوانید: استرس و تاثیر آن بر جسم ما

 

جمع بندی:

اگر حس می‌کنید باید هنگام مطالعه و یادگیری موزیک گوش دهید، موزیک‌های مثبت بی‌کلام را اولویت قرار دهید، اما اگر موزیک موجب منحرف شدن حواس شما می‌شود، پس در محیط ساکت اقدام به مطالعه کنید.

موزیک اغلب سرچشمه خوبی برای انرژی و انگیزه گرفتن در ورزش به شمار می‌آید. انتخاب آهنگ در این زمینه کاملا سلیقه‌ای است اما پیشنهادات، موزیک‌هایی با ریتم تند هستند. بنابراین اگر تصمیم دارید روزانه با انگیزه بیشتری ورزش کنید پلی لیست خود را با آهنگ‌های کوبنده پر کنید تا هم از ورزش و هم از موسیقی لذت ببرید.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد