چگونه از فساد مواد غذایی در یخچال جلوگیری کنیم؟

0 2,702

یخچال وسیله‌ی ارزشمندی است که می‌تواند به‌صورت هوشمندانه، رطوبت، نور و درجه حرارت درون خود را برای ذخیره‌سازی مواد غذایی در سطح مطلوب قرار دهد. این وسیله از قسمت‌های مختلفی تشکیل‌شده است که برای نگهداری مواد خاصی طراحی شده‌اند، با  آگاهی از نحوه ذخیره‌سازی مواد غذایی در یخچال می‌توانید طول عمر این مواد را افزایش دهید، درصورتی‌که یک ماده را به اشتباه و یا برای مدت طولانی در یخچال بگذارید فاسد شده و سایر مواد غذایی را نیز خراب می‌کند. نگهداری مواد غذایی در دمای کمتر از ۴۰ درجه فارنهایت (۵ درجه سانتی‌گراد)، می‌تواند باکتری‌ها را مهار کرده و مواد غذایی را برای مدت طولانی سالم نگه دارد.

در این مطلب با ما همراه باشید تا با روش‌های مناسب و کاربردی برای ذخیره‌سازی بهتر و اصولی مواد غذایی آشنا شوید.

یخچال را پر نکنید:

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات افراد این است که یخچال را پر می‌کنند، یخچال شما باید ۷۰ تا ۸۰ درصد پر باشد. وقتی یخچال بیش‌ازاندازه پر شود، جریان هوا مسدود شده و این کار عملکرد یخچال را دچار اختلال می‌کند. مواد غذایی را پشت هم و یا در یک سمت یخچال نچینید. آن‌ها را به‌گونه‌ای در کنار هم قرار دهید که حداقل نیم اینچ با هم فاصله داشته باشند. با این کار هوا بین آن‌ها جریان داشته و طول عمر مواد غذایی زیادتر می‌شود.

دمای یخچال را ثابت نگه دارید:

درصورتی‌که یخچال شما دماسنج ندارد، یک دماسنج در آن قرار داده هرچند وقت یک بار دمای آن را بررسی کنید. برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها، دمای فریزر باید صفر درجه فارنهایت ( منفی ۱۸ درجه سانتی‌گراد) باشد، یخچال دمای گرم‌تری دارد و باید ۳۸ درجه فارنهایت، یعنی سه درجه سانتی‌گراد باشد. بنابراین با قرار دادن دماسنج می‌توانید دمای آن را بررسی کرده و تنظیم کنید. اگر بتوانید این کار را به‌صورت عادت و هر روز انجام دهید، در این صورت می‌توانید مواد غذایی را به مدت طولانی‌تر و بدون خراب شدن نگهداری کنید.

مواد غذایی منقضی را از یخچال خارج کنید:

بهتر است هرچند مدت یک بار یخچال را بررسی کرده و مواد غذایی خراب را بیرون بریزید، زیرا این مواد هوای درون یخچال را مسموم کرده و باعث می‌شوند سایر مواد غذایی زودتر خراب شوند. اگر مطمئن نیستید یک ماده غذایی خراب شده است یا خیر ، بهتر است به زمان خریداری آن دقت کنید و درصورتی‌که شک دارید آن را بیرون بریزید.

بهتر است هرچند وقت یک بار یخچال را تمیز کنید:

شستن قفسه‌های یخچال با آب گرم باعث می‌شود میکروب‌های آن از بین رفته  و در نتیجه  مانع از خراب شدن مواد غذایی داخل یخچال شود. برای انجام این کار، تمام سینی‌ها را از یخچال بیرون آورده و آن‌ها را با آب داغ بشویید. درصورتی‌که شستن قفسه‌ها برای شما مشکل است می‌توانید از یک حوله تمیز و مرطوب برای تمیز کردن این قفسه‌ها استفاده کنید و رطوبت‌های اضافی را جذب نمایید.

مواد غذایی خاص را در قسمت‌های مخصوص یخچال قرار دهید:

هر یخچال یا فریزر از قسمت‌های مختلفی تشکیل‌شده است، با شناخت هر قسمت می‌توانید مواد غذایی‌تان را در آن نگهداری کنید. بیشتر مردم می‌دانند مواد غذایی مانند شیر، تخم‌مرغ، ماست و گوشت و محصولات دیگر را باید در یخچال نگهداری کنند اما بسیاری از آن‌ها اطلاع ندارند که غذاهای خاص باید در قسمت‌های خاص یخچال نگهداری شود،  به‌عنوان مثال درب یخچال گرم‌ترین نقطه یخچال است بنابراین بهتر است تنها ادویه و چاشنی، نوشیدنی‌ها و آب را در آن قسمت بگذارید.

  • محفظه اصلی یخچال قسمتی است، که بخش عمده‌ای از مواد غذایی در آنجا نگهداری می‌شود، و معمولاً چند قفسه در آن قرار دارد. شیر و لبنیات دیگر را در قفسه‌های میانی بگذارید تا دمای آن به‌اندازه کافی سرد باشد.
  • در قفسه‌های پایین‌تر می‌توانید گوشت، لبنیات و تخم‌مرغ را نگهداری کنید. زیرا دمای هوا در آن کمتر است. درصورتی‌که یخچال شما داری کشو و محفظه اختصاصی برای این موارد است بهتر است هر چیزی را در جای مخصوص خود بگذارید.
  • سس و نوشیدنی‌ها را می‌توانید در قفسه‌های بالاتر و یا بر روی درب یخچال بگذارید زیرا آن‌ها بیشتر استفاده می‌شوند و به دمای خیلی سرد احتیاج ندارند.
  • در یخچال‌های مدرن یک درب کمکی وجود دارد که بدون باز کردن درب اصلی، می‌توانید به این مواد دسترسی داشته باشید. اقلامی که دیرتر خراب می‌شوند، مانند نوشیدنی‌ها، چاشنی‌ها، آب و مواد دیگر را در آن قرار دهید. شیر را در این قسمت نگذارید زیرا زود خراب می‌شود. این طبقه‌ها دمای ثابتی ندارند و اغلب گرم‌تر از قسمت‌های دیگر یخچال هستند.
  • در قفسه‌های بسته، باید میوه‌ها و سبزیجات را قرار دهید. گوشت و مواد خوراکی دیگر را در کنار سبزی و میوه نگذارید. میوه‌ها را از سبزیجات جدا کنید زیرا سبزیجات به رطوبت بیشتری نیاز دارند و این رطوبت ممکن است میوه‌ها را خراب کند

از ظروف مناسب برای ذخیره‌سازی غذا استفاده کنید:

درصورتی‌که غذای باقی‌مانده ناهار یا شام را در یخچال قرار می‌دهید در نظر داشته باشید مدت‌زمان کوتاهی می‌توانید آن را نگهداری کنید. بهتر است آن را در ظرف‌های درب دار بگذارید. میوه‌ها و سبزیجات بعد از مدتی پلاسیده می‌شوند بنابراین بهتر است آن‌ها را به‌اندازه خرید کنید.

بعد از ذخیره مواد غذایی اسم و تاریخ ذخیره‌سازی را بر روی آن بچسبانید. برخی از ظرف‌های پلاستیکی دارای روزشمار تاریخ هستند که ازاین‌جهت کار شما را ساده‌تر می‌کنند.

فساد مواد غذایی در یخچال

نحوه نگهداری گوشت و ماهی:

گوشت، مرغ و ماهی را تنها می‌توانید یک بار گرم کنید. این سه ماده درصورتی‌که به‌درستی نگهداری نشوند، یکی از پرخطرترین مواد برای سلامتی انسان هستند. بهتر است گوشت‌ها را قطعه‌قطعه کرده و در ظرف‌های پلاستیکی درب دار قرار دهید. مواد غذایی مانند گوشت بهتر است دربسته‌های خلأ نگهداری شوند؛ با این کار اکسیژن به مواد غذایی نمی‌رسد و مانع از خراب شدن آن‌ها می‌شود.

این مواد را در فریزر یا در قسمت پایین یخچال که برای گوشت و مرغ در نظر گرفته شده است نگه دارید. گوشت خام و مرغ را تنها ۲ تا ۴ روز می‌توانید در یخچال قرار دهید، اگر قصد مصرف آن را ندارید آن‌ها را در فریزر بگذارید.

نحوه نگهداری لبنیات:

لبنیات یکی دیگر از مواد غذایی هستند که در بیشتر یخچال‌ها یافت می‌شوند. وقتی آن‌ها را از بسته‌بندی خود خارج کرده و به ظرف منتقل می‌کنید بهتر است مصرف کنید و بار دیگر آن را به ظرف اصلی باز نگردانید. درصورتی‌که شیر را برای چند روز نگه می‌دارید بهتر است از شیرها در ظرف شیشه‌ای استفاده کنید. بااین‌حال تاریخ انقضای این محصولات بر روی آن نوشته‌شده است که معیار خوبی برای نگهداری آن‌ها در یخچال است.

بهتر است تخم‌مرغ‌ها را در کارتن و در کنار هم قرار دهید تا گردش هوای مناسبی داشته باشند. زیرا بر روی آن‌ها منافذی است که درصورتی‌که در فضای آزاد قرار گیرند رطوبت آن‌ها از بین رفته و زودتر خراب می‌شوند.

میوه و سبزیجات:

اکثر یخچال‌ها دارای یک کشو مخصوص برای میوه‌ها و سبزیجات هستند. البته بهتر است میوه‌ها را در کنار سبزیجات قرار ندهید.

سعی کنید در هنگام ذخیره‌سازی میوه و سبزیجات را نشویید. آن‌ها را در یخچال بگذارید و زمانی که به آن احتیاج دارید تنها مقدار موردنظر را شست و شو دهید، زیرا رطوبت باعث خراب شدن سریع آن می‌شود. برای ذخیره سبزی می‌توانید از حوله‌های پارچه‌ای استفاده کنید تا رطوبت آن گرفته شود و یا آن‌ها را در ظرف‌های رویی قرار دهید.

برخی از میوه‌ها مانند موز، هلو و سیب به‌مرور گاز اتیلن آزاد می‌کنند که اگر این گاز بیش‌ازاندازه باشد می‌تواند باعث فساد مواد غذایی شود. بنابراین بهتر است مواد غذایی که گاز اتیلن آزاد می‌کنند را از سایر مواد غذایی جدا کنید.

میوه‌های مانند سیب، زردآلو، آووکادو، زغال اخته، نعناع، انجیر، عسل، انگور، انبه، هلو، گلابی، خرمالو، آلو  گاز اتیلن آزاد می‌کنند. علاوه بر این میوه‌ها، سبزیجاتی مانند پیاز و گوجه نیز در این دسته قرار دارند.

مواد غذایی باقی‌مانده:

مواد غذایی پسمانده باید در قفسه‌ها بالا قرار گیرند، زیرا دما در آنجا پایدارتر است. این مواد غذایی را در ظرف دربسته قرار دهید تا بوی یخچال بر روی عطر و طعم آن تأثیر نگذارد و یا  بوی این مواد غذایی در یخچال پخش نشود. مواد غذایی را در ظروف کوچک و به‌اندازه خود قرار دهید تا زودتر خنک شده و باکتری‌ها در آن رشد نکنند. اکثر باکتری‌ها در فرایند پخت‌وپز کشته می‌شوند اما ممکن است مقداری از آن باقی بمانند بنابراین باید زودتر محیط غذا سرد شده و اجازه رشد به باکتری‌ها داده نشود. نیازی نیست منتظر بمانید تا پسماند غذایی‌تان سرد شود و آن را یخچال بگذارید. هوای داغ بالا رفته و هوا سرد پایین می‌روند، بنابراین اگر آن‌ها را در طبقه بالا بگذارید، به مواد غذایی زیر آن آسیب وارد نمی‌شود.

نان:

نان نیاز به یخچال ندارد، اما درصورتی‌که در محیط خنک‌تر قرار گیرد، مدت‌زمان بیشتری باقی می‌ماند. مخصوصاً افرادی که در محیط‌های مرطوب زندگی می‌کنند، بهتر است نان را در یخچال بگذارند و از این طریق رطوبت به نان منتقل نمی‌شود.

منبع:
www.lifestorage.com

 

در بورسیکا بخوانید: چه چیزهایی را نباید درون مایکروویو قرار دهیم؟

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد