خواص سیاه‌دانه برای پوست

0 3,635

سیاه‌دانه یک گیاه مفید و باارزش در طب سنتی است؛ همه ما با این دانه‌های سیاه‌رنگ آشنا هستیم. از سیاه‌دانه بر روی نان‌های محلی، ترشیجات و … استفاده می‌شود و بسیار خوشبو است و مزه تلخی دارد. خواص بی‌شماری برای این دانه‌های سیاه‌رنگ معرفی شده است که آن را به یک دانه گیاهی مفید تبدیل کرده و در بیشتر نقاط جهان طرفدار دارد. از این دانه‌های سیاه‌رنگ، روغن تهیه  می‌شود که به آن روغن سیاه‌دانه می‌گویند و برای پوست بسیار مفید است. در این مطلب می‌خواهیم در مورد خواص سیاه‌دانه برای پوست حرف بزنیم.

سیاه‌دانه چیست؟

سیاه‌دانه با نام علمی Nigella sativa، یک گیاه گل‌دار در جنوب غربی آسیا است که از دانه‌های آن به عنوان یک ادویه و روغن طبیعی ارزشمند استفاده می‌شود. مزه این دانه تلخ است و در آشپزی ایرانی در شیرینی‌جات، ترشی جات و نان‌ها استفاده می‌شود. سیاه‌دانه سرشار از آهن و پتاسیم است و به سیستم ایمنی بدن بسیار کمک کرده و باعث رفع یبوست می‌شود. سیاه‌دانه برای درمان نفخ شکم، مقابله با سرماخوردگی، رفع خستگی، درمان سرطان روده بزرگ، درمان دیابت، بیمارهای قلبی، کم‌خونی، میگرن و بسیاری از مشکلات دیگر مفید است و به عنوان یک دانه گیاهی ارزشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خواص روغن سیاه‌دانه برای پوست

از گذشته تا به امروز از روغن سیاه‌دانه برای زیبایی و درمان بیماری پوستی استفاده می‌شد، ویتامین‌های A ،B ،C، کلسیم، پتاسیم، منیزیم، روی و عناصر کمیاب دیگر در این دانه‌ها وجود دارند که می‌توانند به بازیابی و ترمیم پوست کمک کنند؛ این خواص، روغن سیاه‌دانه را به یکی از روغن‌های مفید برای درمان بیماری‌های پوستی و زیبایی پوست تبدیل کرده است. در این بخش با تعدادی از خواص شگفت‌انگیز روغن سیاه‌دانه برای پوست آشنا می‌شوید:

خواص سیاه‌دانه برای پوست: درمان پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری پوستی است که ممکن است در تمامی سنین رخ دهد؛ نام این بیماری از ریشه یونانی آن به معنای (خارش) برگرفته شده است؛ دلیل اصلی این بیماری وراثت است اما در مواردی، تحریک داروهای خاص، آسیب پوستی و یا حتی استرس می‌تواند این علائم را در پوست به وجود بیاورد. این نقاط روی پوست بسیار آزاردهنده هستند و ممکن است خارش و درد داشته باشند. این وضعیت ناشی از واکنش غیر طبیعی سیستم ایمنی در بدن است که موجب گسترش غیرعادی لایه اپیدرمی پوست می‌شود. روغن سیاه‌دانه از طریق افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن می‌تواند با این بیماری پوستی مقابله کند.

خواص سیاه‌دانه برای پوست: درمان اگزما

اگزما در واقع نوعی التهاب پوستی را نشان می‌دهد؛ خارش، قرمزی و پوسته شدن سطح پوست از نشانه‌های اگزمای پوستی است؛  این بیماری بیشتر در نزدیکی مفاصل ظاهر می‌شود و از طریق مرطوب کننده‌ها و کرم‌های استروئیدی درمان خواهد شد. روغن سیاه‌دانه دارای خواص التیام دهندگی فوق‌العاده‌ای است که با ایجاد یک لایه و تغذیه پوست، آن را بهبود می‌بخشد. این روغن بدون هیچ عوارض جانبی می‌تواند اگزما را درمان کند.

خواص سیاه‌دانه برای پوست: درمان عفونت‌های قارچی

روغن سیاه‌دانه علاوه بر التیام اگزما و بیماری‌های التهابی، با قارچ‌های پوستی نیز مقابله می‌کند. این روغن دارای اثرات ضد قارچی در برابر عفونت‌های قارچی است که با استفاده مداوم باعث التیام آن‌ها می‌شود.

خواص سیاه‌دانه برای پوست: مبارزه با عفونت‌های باکتریایی

روغن سیاه‌دانه دارای تأثیر فوق‌العاده‌ای برای مبارزه با عفونت‌های باکتریایی است و در این زمینه از بسیاری از داروها بهتر عمل می‌کند. بنابراین بدون استفاده از داروهای شیمایی و آنتی‌بیوتیک‌های دارای عوارض، از این‌ روغن بر روی سطح پوست خود استفاده کنید؛ خواهید دید که به‌مرور عفونت‌های باکتریایی پوستتان از بین خواهد رفت.

خواص سیاه‌دانه برای پوست: رفع آکنه

آکنه نوعی عارضه پوستی است که بیشتر در نوجوانان به وجود می‌آید و ممکن است به دلایلی مانند مشکلات هورمونی، رژیم غذایی، واکنش التهابی پوست و عفونت‌ها بروز کند؛ روغن سیاه‌دانه خواص بسیار زیادی برای پوست دارد که یکی از آن‌ها خاصیت  ضدالتهابی است. مواد مغذی موجود در این روغن باعث‌ترمیم و بازسازی پوست شده و به عنوان یک آنتی‌هیستامین طبیعی برای درمان بیماری‌های پوستی مرتبط با آلرژی بسیار مفید است.

خواص سیاه‌دانه برای پوست: از بین برنده اسکار و جای زخم

اگر بر روی صورت و یا پوستتان جای بریدگی و زخم‌های کوچکی وجود دارد؛ به‌راحتی و با استفاده از روغن سیاه‌دانه می‌توانید از شر این اسکارها رها شوید. البته تا زمانی که زخم باز است؛ از این‌ روغن استفاده نکنید و بعد از بسته شدن زخم برای از بین بردن جای زخم از این‌ روغن طبیعی کمک بگیرید و آن را روی صورتتان ماساژ دهید.

خواص سیاه‌دانه برای پوست: کاهش ابتلا به سرطان پوست

لایه‌های پوستی بیشترین سطح تماس بدن با محیط بیرونی را تشکیل می‌دهند و ازاین‌رو بیشتر از سایر سرطان‌ها در بدن به وجود می‌آیند. سرطان پوست زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های غیر طبیعی در سطح پوست ایجاد شده و به‌مرور  زیاد می‌شوند و سالانه میزان آن در بین انسان‌ها زیادتر می‌شود. سیاه‌دانه دارای اثرات ضد سرطان پوست است و می‌تواند با این سلول‌های پوستی مقابله کند.

این روغن علاوه بر خواص درمانی زیادی که به پوست می‌بخشد؛ دارای خواص زیبایی هم می‌باشد که در این بخش به آن می‌پردازیم:

روشن‌تر شدن پوست صورت

مواد مغذی موجود در سیاه‌دانه با مهار تولید ملانین باعث روشن‌تر شدن پوست می‌شوند؛ اسید آمینه و ویتامین آ موجود در آن باعث می‌شود؛ لکه‌ها و جای زخم و اسکار به‌مرور زمان از بین برود. علاوه بر این، ویژگی‌های آنتی‌اکسیدانی آن، باعث تخریب رادیکال‌های آزادکننده غشای سلولی می‌شود و همچنین بازسازی سلول‌ها و تولید کلاژن را افزایش می‌دهد. بنابراین سلول‌های جدیدتر، رنگ پوست صورت شما را بازتر می‌کنند.

از بین بردن لکه و نقاط تیره پوست

این روغن همانطور که ذکر شد دارای خواص روشن‌کنندگی است؛ بنابراین اگر زیر چشمانتان و یا قسمت‌هایی از صورتتان لکه‌های تاریکی وجود دارد؛ نقاط تیره و تاریکی که ناشی از پیری، هورمون‌ها و آسیب ناشی از خورشید است؛ این روغن به دلیل ویتامین آ و اسیدآمینه‌ها و اسیدهای چربی که در خود دارد به بازسازی این سلول‌های پوستی کمک کرده و باعث کاهش ملانین این لکه‌ها و به‌مرور باعث از بین رفتن آن‌ها خواهد شد.

هیدراسیون پوست

خشکی پوست یکی از علت‌های اصلی بروز مشکلات پوستی است؛ این خشکی می‌تواند باعث پوسته پوسته شدن، ایجاد چین‌وچروک و تیره‌تر شدن پوستتان شود. بنابراین شما باید با نوشیدن آب و استفاده از روغن‌های طبیعی پوستتان را هیدراته نگه دارید. روغن سیاه‌دانه یکی از این ‌روغن‌های طبیعی است که به پوست شما آب‌رسانی می‌کند و مشکلات ناشی از  خشکی پوست را در صورتتان کاهش می‌دهد.  روغن سیاه‌دانه سرشار از اسیدهای گیاهی، اسیدهای چرب و اسیدهای آمینه است که به پوست کمک می‌کند؛ چربی خود را حفظ کرده از خشک شدن پوست جلوگیری می‌کند.

کاهش چین‌وچروک روی پوست

این روغن ازآنجایی‌که سرشار از مواد معدنی، مغذی و ویتامین‌های بسیار زیادی است؛ می‌تواند به زیبایی پوست شما کمک کند.  ویتامین A ،B و C موجود در آن به هیدراته کردن و مرطوب نمودن پوست بسیار کمک کرده و باعث می‌شود؛ چین و چروک ناشی از خشکی پوست بر روی سطح آن ظاهر نشود. این روغن با رادیکال‌های آزاد مبارزه کرده و به وسیله اسیدهای چربی که در خود دارد؛ باعث از بین بردن خط و خطوط روی صورت و کاهش آن‌ها می‌شود.

تقویت ریش و سبیل در مردان با روغن سیاه‌دانه

این روغن برای افزایش رشد موها نیز استفاده می‌شود. بنابراین مردانی که در ناحیه ریش و سبیل خود موهای کم پشتی دارند می‌توانند با استفاده از این ‌روغن، رشد موهای صورتشان را زیادتر کنند. این روغن دارای مواد مغذی همچون کلسیم، پروتئین، پتاسیم، روی، ویتامین و اسیدهای چرب ضروری می‌باشد که رشد مو را افزایش می‌دهند.

تقویت مژه و ابرو

همانطور که اشاره کردیم این روغن برای افزایش رشد مو بسیار مفید است و با تحریک فولیکول‌های مو باعث می‌شود موها با سرعت بیشتری رشد کنند. بنابراین با استعمال این روغن به ابروها و مژه‌ها قبل از خواب می‌توانید مژه‌ها و ابروهای پرپشتی داشته باشید. از مصرف زیاد این روغن در نواحی اطراف چشم جلوگیری کنید؛ زیرا باعث سوزش چشم خواهد شد.

ماسک‌های خانگی برای زیبایی پوست با استفاده از روغن سیاه‌دانه

روغن سیاه‌دانه + سرکه سیب

مقداری روغن سیاه‌دانه در یک ظرف بریزید و  به مقدار مساوی سرکه سیب به آن اضافه کنید؛ مخلوط را خوب هم زده و به پوست صورتتان بزنید و ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید. در نهایت با آب سرد بشویید. در صورتی که پوست حساس و یا خیلی خشکی دارید؛ از سرکه سیب استفاده نکنید؛ این مخلوط می‌تواند به ضدعفونی کردن پوست و از بین بردن جوش‌ها و همچنین روشن‌تر شدن پوست کمک کند.

روغن سیاه‌دانه+ عسل

مخلوط روغن سیاه‌دانه و عسل را در یک کاسه بریزید و بر روی صورتتان ماساژ دهید. اگر روغن سیاه‌دانه ندارید؛ دانه‌های سیاه‌دانه را پودر کرده و درون عسل بریزید. مخلوط را بیست دقیقه بر روی پوستان قرار دهید. این دو ماده می‌توانند در کنار هم خواص ضدعفونی‌کننده و ضد باکتریایی خوبی به پوستتان ببخشند و باعث رطوبت و آب‌رسانی بیشتری به آن شوند.

روغن سیاه‌دانه + روغن کنجد

ویتامین Eموجود در کنجد به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی کار می‌کند و خواص آنتی اکسیدانی نیز دارد که با استفاده زیاد باعث از بین رفتن چین و چروک صورت خواهد شد. این خواص در کنار خواص مفید روغن سیاه‌دانه باعث می‌شوند؛ پوستتان جوان‌تر شود. مقدار مساوی از دو روغن را در ظرف ریخته و مخلوط کنید و به صورتتان بمالید. در صورتی که روغن سیاه‌دانه ندارید؛ دانه‌های سیاه‌دانه را آسیاب کرد و به روغن کنجد بیفزاید. بگذارید مخلوط روی پوستتان خشک شود و سپس با یک پارچه نرم و مرطوب آن را از روی صورتتان پاک کنید.

سیاه‌دانه + آب لیمو

آب لیمو به علت خواص اسیدی خود دارای ویژگی‌های روشن‌کننده پوست است، اما استفاده بیش از اندازه آن ممکن است پوست شما را نسبت به نور خورشید حساس کند. چند قطره آب لیمو را با روغن سیاه‌دانه مخلوط کرده و بر روی پوستتان ماساژ دهید و بعد از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بشورید.

خواص ضد اکسیدکننده، ضدالتهابی و تغذیه‌ای روغن سیاه‌دانه برای سلامت طبیعی پوست بسیار اهمیت دارد؛ این روغن را می‌توان به صورت خوراکی و یا به صورت موضعی بر روی پوست استفاده کرد. این روغن، رطوبت طبیعی به پوست می‌بخشد؛ علاوه بر این ویتامین A، اسیدهای آمینه و اسیدهای چرب می‌توانند به بازسازی پوست کمک کنند؛ این گیاه جادویی برای پوست شما بسیار مفید است؛ بنابراین از آن غافل نشوید.

نکته: در صورتی که باردار هستید و یا در دروان شیردهی به سر می‌برید از  سیاه‌دانه و یا روغن سیاه‌دانه استفاده نکنید.

نکته: خوردن دانه‌های سیاه‌دانه ممکن است در برخی افراد باعث خارش‌های حساسیتی و آلرژی شود؛ اما تا به امروز برای روغن سیاه‌دانه عوارضی جدی گزارش نشده است.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد