با خواص شگفت انگیز میوه بِه بیشتر آشنا شوید

0 1,489

میوه‌ها در رژیم غذایی بسیار اهمیت دارند، زیرا مواد مغذی ضروری بدن را تأمین کرده و از این طریق به‌سلامت بدن کمک می‌کنند. میوه‌های بسیاری مانند پرتقال، انبه، انگور، موز و …  به‌صورت رایج در بین مردم وجود دارند و همه ما با خواص آن‌ها آشنا هستیم. اما برخی میوه‌ها ناشناخته‌ترند، میوه بِه یکی از این میوه‌های نادر است که فواید زیادی برای سلامتی شما دارد.

میوه بِه (به انگلیسی Quince) میوه‌ای مفیدی است که می‌تواند از سرطان جلوگیری کرده و به سیستم ایمنی بدن شما کمک کند، سلامت گوارشی، کاهش کلسترول و کاهش وزن از فواید این میوه خوش‌طعم و خوش عطر است. در این مطلب با ما همراه باشید تا با خاصیت‌های متعدد و شگفت‌انگیز این میوه بیشتر آشنا شوید.

بِه چه نوع میوه‌ای است؟

بِه

بِه میوه‌ای خوش عطر است که ساختاری بین سیب و گلابی دارد، میوه بالغ این درخت زرد و طلایی است و به لحاظ شکل و ساختار بیشتر به گلابی شبیه است. این میوه بومی اوراسیا  ازجمله ازبکستان، ارمنستان، ترکیه، مجارستان، مقدونیه و دیگر مناطق نزدیک آن است و در فصل پاییز و زمستان در دسترس می‌باشد.

خوردن این میوه به‌صورت خام اندکی سخت است و ممکن  حس بدی در گلو و دهان شما ایجاد کند، بنابراین پختن و ترکیب آن با عسل و شکر طعم آن را لذیذتر می‌کند. شما می‌توانید از این میوه در ژله‌ها، مربا و پودینگ استفاده کنید، برخی از کشورها نیز از آب این میوه به‌عنوان طعم‌دهنده غذا استفاده می‌کنند. بهتر است میوه‌های طلایی و زرد رنگ آن را انتخاب کنید، بِه‌های نرسیده و به رنگ سبز اغلب سفت و تلخ هستند. این میوه باید در مکان خشک و خنک نگه‌داشته شود و در هوای معمولی تا هفت روز نیز خواص خود را حفظ می‌کند. برای ذخیره آن برای مدت‌زمان بیشتر باید آن را در یخچال بگذارید.

بِه

به‌هرحال سعی کنید این میوه را با پوست آن میل کنید تا خواص شگفت‌انگیز آن وارد بدنتان شده و انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی، ترکیبات فنلی، آنتی اکسیدان‌ها و فیبرهای رژیمی را دریافت کنید، البته آن را خوب شسته و پرزهای روی آن را بردارید. طبع این میوه گرم و تر است و منبع غنی از ویتامین C، روی، پتاسیم، مس، آهن و فیبر رژیمی است. همچنین غنی از ترکیبات ارگانیک خاصی مانند کاتچین، اپیکاتچین، لیمونن و سایر مواد غذایی دیگر است که به بدن کمک می‌کند.

ازنظر سلامتی این میوه فواید بسیار زیادی دارد، که شامل پیشگیری از سرطان، کاهش وزن، مراقبت از پوست و غیره است، با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا با خواص شگفت‌انگیز به آشنا شوید:

 

۱. جلوگیری از سرطان

سرطان یکی از بیماری‌هایی است که در تاریخ بسیار موردتوجه و بررسی قرارگرفته است. بنابراین هر چیزی که شانس ابتلا به سرطان را کاهش دهد، بسیار محبوب است. سطح بالای آنتی اکسیدآن‌ها، ازجمله ترکیبات فنلی که در بِه یافت می‌شود، در خنثی‌سازی یا حذف رادیکال‌های آزاد در بدن بسیار مؤثر است. رادیکال‌های آزاد مواد خطرناک متابولیسم سلولی هستند که می‌توانند سلول‌های سالم را تحریک و یا منجر به مرگ آن‌ها شوند. ترکیبات آنتی‌اکسیدانی موجود در بِه ، به‌طور مستقیم باعث کاهش ابتلا به انواع سرطان‌ها می‌شود.

۲. کاهش وزن

یکی از بهترین راه‌های کاهش وزن، ایجاد متابولیسم سریع در بدن است تا سوخت‌وساز بدن را بیشتر کرده و مواد غذایی به‌خوبی هضم شوند. وجود فیبر در رژیم غذایی باعث می‌شود تا سیستم گوارشی شما بهتر کار کند، این فیبر را می‌توانید در میوه‌های مختلفی ازجمله میوه بِه پیدا کنید. بنابراین با خوردن میوه بِه، سیستم گوارشی‌تان بهتر عمل کرده و اضافه وزنتان کمتر می‌شود.

۳. میوه بِه درمانی برای بیماری‌های گوارشی

فیبر علاوه بر بهبود سیستم گوارشی بدن، باعث می‌شود بیماری‌های خاص گوارشی مانند التهاب روده، سرطان روده و دیورتیکولیت از شما دور شود. درصورتی که این میوه را با عسل میل کنید، می‌تواند بیماری‌هایی مانند اسهال، ورم مخاط روده‌ای و یبوست را درمان کند. شربت به نیز برای درمان هموروئید(بواسیر) استفاده می‌شود.

۴. مراقبت از پوست

سطح بالای آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌های موجود در میوه بِه، باعث حفظ سلامتی و جوانی پوست شما می‌شود. آنتی اکسیدان‌ها، آسیب‌های رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برند و در نتیجه باعث کاهش چین‌وچروک پوست، حذف لک‌ها و حفاظت از پوست در برابر اشعه‌ی فرابنفش خواهد شد.

۵. تنظیم فشارخون

پتاسیم یکی از مواد معدنی در بدن است که به تنظیم فشارخون و تسهیل انتقال مایع درون‌سلولی در بدن می‌شود.  با توجه به تأثیر پتاسیم بر روی فشارخون، میزان خستگی شما کاهش می‌یابد و در نتیجه بیماری‌های قلبی و عروقی، حملات قلبی و سکته مغزی در فرد کمتر می‌شود.

۶. مفید برای دوران قاعدگی

این میوه با خواص ضدالتهابی، املاح و مواد معدنی خود می‌تواند دل‌دردهای ناشی از پریود را کاهش دهد. بنابراین می‌توانید آن را به‌صورت دم‌نوش و یا خام و پخته میل کنید و از دل‌دردهای دوران قاعدگی رها شوید.

۷. مفید برای دوران بارداری و جنین

بِه

این میوه می‌تواند در دوران بارداری به‌سلامت و زیبایی جنین شما کمک کند. ازجمله ویژگی‌های آن در دوران بارداری می‌توان به جلوگیری از سقط، بهبود ویار،  افزایش هوش جنین، زیبایی جنین، تقویت قلب جنین، آرامش‌بخش مادر، بهبود سیستم عصبی جنین و کاهش فشارخون مادر اشاره کرد. البته قبل از مصرف بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. طبق مطالعات بهتر است این میوه در ماه‌های آخر بارداری به میزان زیاد میل نشود.

 

۸. کنترل واکنش‌های آلرژیک

میوه بِه از زمان‌های قدیم به کنترل واکنش‌های آلرژیک معروف بوده است. وقتی به‌عنوان مرهم و ژل بر روی پوست استفاده می‌شود، می‌تواند مشکلات پوستی را درمان کند. سطح بالای ویتامین سی در آن مانع از التهاب شده و به‌سلامت پوستتان کمک می‌کند.

۹. کاهش التهاب

این میوه سرشار از ویتامین سی است، که ۲۵ درصد از مصرف روزانه شما به این ویتامین را  تأمین می‌کند. ویتامین سی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و به بهبود بیماری‌های التهابی کمک می‌کند. این میوه دارای ویژگی ضدالتهابی است، این میوه و دانه‌های آن را می‌توان برای درمان درماتیت(اگزما)، بصورت موضعی استفاه کرد.

۱۰. افزایش ایمنی بدن

همانطورکه در ابتدا به این موضوع اشاره شد، در میوه بِه آنتی اکسیدآن‌های زیادی وجود دارد. علاوه بر آن ویتامین‌های C و E نیز می‌توانند به سیستم ایمنی بدن و تقویت آن کمک کنند. به‌عنوان مثال ویتامین سی سیستم ایمنی بدن را تحریک می‌کند تا گلبول‌های سفید خون را بیشتر کند و از این طریق یک خط دفاعی محکم در برابر بیماری‌های ویروسی و باکتری‌ها به وجود آورد.

۱۱. درمان مشکلات چشم و کبد

افرادی که از مشکلات چشم و کبد رنج می‌برند، می‌توانند از این میوه برای کنترل بیماری‌شان استفاده کنند. در چین دانه‌های این میوه را در آب خیسانده و از ژل تولیدی آن به‌عنوان آرامش‌بخش چشم، التهاب و گلودرد استفاده می‌کنند. علاوه بر این، این میوه دارای خواص سم‌زدایی از کبد است و در این راستا به‌سلامت کبد شما کمک می‌کند.

۱۲. درمان مشکلات گلو با دانه‌های به

بِه

همان‌طور که اشاره کردیم دانه‌های بِه  یک منبع عالی برای درمان مشکلات گلو، سوزش و خلط و سایر مشکلات مشابه است. البته این نکته را در نظر داشته باشید دانه‌های به دارای مقداری سیانید است و مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند مشکل‌ساز شود.

روش استفاده از دانه به: یک قاشق چای‌خوری دانه به را در آب خیس کنید و سپس آب را بنوشید، و یا دانه‌ها را بر روی زبان قرار داده و لعاب را بمکید، اما دانه‌ها را قورت ندهید و یا آن را نجوید. می‌توانید مقداری دانه بِه را در آب جوش ریخته و بجوشانید تا به حالت ژله‌ای تبدیل شود.

۱۳. درمان سردرد

میوه به یکی از میوه‌های معطر و با خواص فوق‌العاده است. خواص ضدالتهابی آن باعث می‌شود تا سردرد شما آرام بگیرد. طبق طب سنتی خوردن این میوه و سپس نوشیدن آب تا میزان زیادی سردرد شما را کم می‌کند.

۱۴. خواص ضد میکروبی

مطالعات نشان داده است که این میوه خاصیت ضدویروسی دارد و فنولیک‌های موجود در آن به همراه آنتی اکسیدان‌ها باعث ایجاد این خواص ضدویروسی در آن شده است. این میوه می‌تواند شما را در برابر آنفولانزا، سرماخوردگی، آلرژی، و بیماری‌های دیگر نیز محافظت کند.

۱۵. مناسب افراد دیابتی

همان‌طور که اشاره کردیم این میوه سرشار از فیبر است و شاخص گلیسمی در آن کم است، بنابراین افراد دیابتی می‌توانند آن را میل کنند تا سطح قند آن‌ها ثابت بماند.

۱۶. سلامت مو

بِه

مواد معدنی‌ای مانند آهن، مس و روی در میوه بِه وجود دارد. این سه ماده معدنی همراه با عناصر دیگر به تولید گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کنند،  هنگامی‌که تولید گلبول‌های قرمز خون بالا می‌رود، گردش خون نیز بیشتر می‌شود و اکسیژن بیشتری در بدن جابه‌جا خواهد شد. این عامل باعث می‌شود تا پوست زیر مو نیز تحریک‌شده و فولیکول با سلامت بیشتری به کار خود ادامه دهد و مو رشد بهتری داشته باشد.

۱۷. خواص برگ به

علاوه بر میوه به و دانه‌های آن، می‌توانید از برگ‌های این درخت به‌عنوان دم‌نوش‌ استفاده کنید. این دم‌نوش‌ها برای درمان استرس و افسردگی بسیار مفید است. علاوه بر این می‌توانید از آن به‌عنوان یک ضدعفونی‌کننده زخم نیز استفاده نمایید.

 

 

 

ارزش غذایی در هر ۱۰۰ گرم میوه بِه:
۳ درصد ۵۷کالری انرژی
۱۱ درصد ۱۳.۸۱گرم کربوهیدرات
کمتر از ۱ درصد ۰.۴ گرم پروتئین
۰.۵ درصد ۰.۱ گرم چربی کل
۴ درصد ۱.۹ گرم فیبر
ویتامین‌ها، مواد معدنی و الکترولیت‌ها در ۱۰۰ گرم میوه بِه:
۱ درصد ۳میکروگرم Folates
۱ درصد ۰.۲میلی‌گرم Niacin
۱.۵ درصد ۰.۰۸میلی‌گرم Pantothenic acid
۳ درصد ۰.۰۴میلی‌گرم Pyridoxine
۲ درصد ۰.۰۳میلی‌گرم Riboflavin
۲ درصد ۰.۰۲میلی‌گرم Thiamin
۱ درصد ۴۰ IU ویتامین A
۲۵ درصد ۱۵میلی‌گرم ویتامین C
۱درصد ۰.۱۲میلی‌گرم ویتامین E
۴درصد ۴.۵میکروگرم ویتامین k
۰ درصد ۱میلی‌گرم سدیم
۲.۵ درصد ۱۱۹میلی‌گرم پتاسیم
۱ درصد ۱۱ میلی‌گرم کلسیم
۱۴ درصد ۰.۱۳۰میلی‌گرم مس
۹ درصد ۰.۷میلی‌گرم آهن
۲ درصد ۸میلی‌گرم منیزیم
۲ درصد ۱۱میلی‌گرم فسفر
کمتر از ۱ درصد ۰.۰۴میلی‌گرم روی

 

منبع:
www.organicfacts.net
بلاگ بورسیکا

 

در بورسیکا بخوانید: با خواص خرمالو، این میوه شگفت‌انگیز پاییزی آشنا شوید
در بورسیکا بخوانید: با راه‎‌های شگفت‌انگیر لاغری آشنا شوید
در بورسیکا بخوانید: معرفی چند دستور پخت برای کیک‌های میوه‌ای زمستانی

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد