راهنمای خرید مانیتور ماشین

0 1,250

یک مانیتور ماشین یا به‌صورت اولیه در ماشین شما قرار دارد و یا شما قصد دارید آن را جداگانه تهیه کرده و مدل آن را ارتقا ببخشید؛ در واقع یکی از دلایلی که افراد تصمیم می‌گیرند یک مانیتور جدید برای ماشینشان بخرند؛ استفاده از قابلیت‌های جدید و به روز مانیتور ماشین‌های امروزی است. بسته به ویژگی‌هایی که نیاز دارید و پولی که می‌خواهید برای خرید آن هزینه کنید؛ این مانیتور ماشین از ویژگی‌های کاربردی بسیار زیادی برخوردار است؛ بنابراین با ما همراه باشید تا با راهنمای خرید مانیتور ماشین آشنا شده و نکات مهم در هنگام خرید این وسیله کاربردی را بیاموزید.

مانیتور ماشین

ویژگی‌های صفحه نمایش:
مانیتور لمسی

امروزه بیشتر این مانیتورها به صورت لمسی ارائه می‌شوند و از این نظر ظاهر زیباتر و شیک‌تری داشته و کار با آن‌ها آسان‌تر است.

کیفیت و وضوح تصویر

کیفیت و وضوح صفحه نمایش اهمیت دارد؛ البته نه برای افرادی که به دنبال یک مانیتور خودرو معمولی و ارزان هستند. درصورتی‌که قصد دارید از این مانیتور برای پخش محتوای تصویری استفاده کرده و با تصاویر ثبت شده از دوربین‌های عقب، ماشین و کناره‌های آن را با وضوح کامل، مشاهده کنید؛ کیفیت و وضوح تصویر اهمیت دارد.

مانیتورهای با صفحه مات یا براق

اگر مانیتور ماشین دارای صفحه مات باشد؛ در صورت تابش نور خورشید به مشکل خاصی برنمی‌خورید و تمام محتوا آن قابل‌مشاهده است؛ اما در مانیتورهای براق به دلیل انعکاس نور خورشید از سطح مانیتور محتوا قابل‌مشاهده نیست. در مقابل، مانیتورهای براق، رنگ، روشنایی و کنتراست بیشتری را نشان می‌دهند و در شرایط عادی نسبت به مانیتورهای مات کیفیت تصویر بهتری دارند.

زاویه دید مانیتور

زاویه صفحه نمایش نیز اهمیت دارد؛ در واقع این زاویه حداکثر زاویه کاربر با مانیتور را نشان می‌دهد که در این زاویه تصویر به‌خوبی مشاهده می‌شود؛ مثلاً مانیتور شما باید زاویه دید ۱۶۰ درجه داشته باشد تا افراد دیگری که در ماشین حضور دارند بتواند در موقعیت‌های مختلف به آن دید داشته باشند. البته ایجاد تصویر بی‌کیفیت و تاری دید در زاویه‌های زیادتر امر طبیعی است و در نمونه‌های گران قیمت‌تر این مشکل به میزان بیشتری برطرف می‌شود.

قابلیت‌های مانیتور ماشین:

مانیتورهای ماشین می‌توانند سی‌دی‌ها و موزیک‌های دیجیتال را از طریق اتصالات گوناگونی مانند USB و بلوتوث و پخش‌کننده سی دی و دی‌وی‌دی پخش کنند؛ نمونه‌های پیشرفته‌تر قابلیت‌هایی مانند پخش تصویری DVD و Blu-ray، ناوبری GPS، اتصال بی‌سیم با Android یا iPhone و غیره را در خود جای داده‌اند و از این نظر استفاده از آن‌ها متنوع‌تر و آسان‌تر است.

استریو ماشین

نحوه پخش رسانه‌های مختلف در مانیتور

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در هنگام خرید یک مانیتور ماشین به آن دقت کنید نحوه اتصال آن است. در واقع از طریق نوع این اتصال، شما می‌توانید موسیقی، پادکست‌ها و سایر فایل‌ها خود را گوش داده و یا مشاهده کنید. درصورتی‌که قصد دارید به صورت سیمی از موسیقی‌های MP3 پلیر و یا گوشی خود استفاده کنید می‌توانید مانیتورهایی بخرید که جک هدفون دارند؛ در غیر این صورت مانیتورها با قابلیت اتصال به وایفای، بلوتوث و نمونه‌های ساده‌تر یو اس بی (USB) نیز در بازار در دسترس می‌باشند. مانیتورهایی که قابلیت پخش دی‌وی‌دی باکیفیت بالا را در خود جای داده‌اند؛ نسبت به سایر موارد گران‌ترند.

برقراری اتصال بی‌سیم با گوشی همراه

ایمنی یکی از مهم‌ترین موارد در هنگام استفاده از ماشین در جاده است. به همین دلیل بیشتر خودروها از مانیتورهای با فنّاوری بی‌سیم استفاده می‌کنند؛ بنابراین اگر ماشین قدیمی دارید و مانیتور آن به صورت بلوتوث طراحی نشده است؛ می‌توانید از استریوهای بلوتوثی استفاده کنید. مانیتور شما به صورت بلوتوث به گوشی همراه متصل شده و از این طریق می‌توانید به تماس‌های خود به صورت بلوتوثی و بدون درگیری دست پاسخ دهید. برخی از این مانیتورها قابلیت اتصال هم‌زمان بیش از یک گوشی را در اختیار شما قرار می‌دهند؛ در این صوت شما می‌توانید با یک گوشی به مانیتور متصل شده و به تماس‌هایتان پاسخ دهید و از گوشی دیگر برای اتصال بی‌سیم و پخش موزیک استفاده کنید.

پخش موسیقی دوگانه

در برخی موارد ممکن است سلیقه شما در گوش کردن به موسیقی باسلیقه خانواده‌تان که در صندلی عقب نشسته‌اند متفاوت باشد؛ در این مدل مانیتورها دو مانیتور کوچک نیز در قسمت روبه‌رو دو صندلی عقب تعبیه شده است که در این صورت هر یک از شما می‌توانید متناسب به سلیقه‌تان یک موسیقی جداگانه را گوش کرده و از آن لذت ببرید. این مانیتورها قابلیت اتصال به هدست را نیز دارند؛ البته درصورتی‌که پشت فرمان نشسته‌اید به منظور ایمنی و هوشیاری بیشتر توصیه می‌کنیم از این هدست‌ها استفاده نشود. بااین‌حال این هدست‌ها به‌گونه‌ای طراحی می‌شود که نویزهای محیطی به‌طور کامل قطع نشده و راننده نسبت به صدای اطراف خود هوشیاری کامل دارد.

اتصالات USB نیز قابلیت اتصال حافظه خارجی مانند فلش مموری به مانیتور را فراهم می‌کنند و در برخی موارد شما می‌توانید از آن به عنوان شارژر استفاده کرده و گوشی همراهتان را از داخل ماشین شارژ کنید. جریان شارژ آنقدرها قوی نیست؛ اما می‌تواند گوشی شما را روشن نگه دارد.

سیستم‌عامل مانیتور

همانطور که شاره شد؛ امروزه مانیتورها خودرو به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که از سیستم‌عامل‌های مختلف پشتیبانی کنند تا در نهایت کاربر بتواند برنامه‌های مورد نظر را در آن نصب کرده و از طریق گوشی همراه خود از آن بهره ببرد. برخی از این مانیتورها از یک سیستم‌عامل و برخی از چند سیستم‌عامل پشتیبانی می‌کنند.

همگام سازی گوشی‌های هوشمند با مانیتورهای ماشین بسته به سیستم‌عامل گوشی از طریق Apple CarPlay و Android Auto امکان پذیر است. این دو سیستم به شما اجازه می‌دهد تا به‌طور مؤثر عملکرد تلفن‌های خود را بر روی صفحه نمایش لمسی واحد استریو خود مشاهده کنید. برخی از ویژگی‌ها عبارت‌اند از: تماس‌های تلفنی، ارسال پیام / خواندن، کنترل فرمان صوتی، جریان موسیقی، کنترل ناوبری و استفاده از برنامه‌های شخص ثالث از ویژگی‌های این دو سیستم است. برخی از این مانیتورها از یکی از این دو سیستم‌ها پشتیبانی می‌کنند و برخی هر دو را اجرا خواهند کرد؛ بنابراین قبل از خرید یک مانیتور ماشین این قابلیت‌ها را بررسی نمایید.

درصورتی‌که بخواهید به مانیتور خود بلندگو بیشتر و یک ساب ووفر و یا تقویت کننده وصل کنید؛ باید مانیتوری بخرید که این قابلیت و سازگاری را داشته باشد.

مکان یابی با مانیتور ماشین

ناوبری GPS

اگر به شهر یا کشور ناشناخته‌ای سفر کردید نگران نباشید؛ جی‌پی‌اس مسیر را به شما نشان داده و به شما گزارش می‌دهد. مانیتورهایی که از جی‌پی‌اس پشتیبانی می‌کنند؛ قادر هستند به صورت تصویری موقعیت مکانی، مسیر انتخابی، ترافیک و سایر اطلاعات مربوط به مسیر و جاده را در اختیار شما قرار داده و سفرتان را لذت‌بخش‌تر کنند. شما می‌توانید این مانیتور را به تلفن همراه خود وصل کنید و اتصال تلفن همراه را فعال کنید و موقعیت مکانی شما به‌راحتی با GPS قابل ردیابی است. البته به وسیله برخی لوازم جانبی مجزا، قابلیت استفاده از موقعیت مکان‌یابی این مانیتورها بدون دسترسی به گوشی همراه نیز وجود دارد.

پخش رادیو

این مانیتورها علاوه بر پخش فایل‌های صوتی و تصویری می‌توانند به رادیوهای شهری و بین شهری متصل شده و به کانال‌های رادیویی دسترسی داشته باشند. در این صورت شما می‌توانید تمامی اخبارهای روز دنیا، آهنگ‌های قدیمی و برنامه‌های روز را مشاهده کرده و در طول مسیر از آن‌ها استفاده کنید.

قابلیت اتصال به دوربین جلو، عقب و کناره‌ها

در ماشین‌هایی که دارای دوربین‌های جلو و عقب و … می‌باشد؛ باید مانیتوری انتخاب شود که قابلیت اتصال به این دوربین‌ها را در خود جای دهد تا در شرایط ضروری بتوانید باکیفیت مناسب فضای اطراف ماشینتان را مشاهده کرده و با امنیت و دقت بیشتری رانندگی کنید. برخی از این مانیتورها به همراه دوربین‌های باکیفیت و کوچکی ارائه می‌شوند که شما به‌راحتی می‌توانید آن را در قسمت‌های مختلف ماشین نصب کرده و نسبت به قسمت‌های مختلف آن دید داشته باشید.

اعلام شرایط خودرو

مانیتورهای ماشین باید بتوانند با سیستم ماشین سازگار شده و شرایطی مانند کمبود بنزین، باز بسته بودن درب‌ها، آب‌وهوا و درجه حرارتی بیرون و داخل خودرو و سایر اطلاعات امنیتی و رفاهی را نمایش داده و اعلام کند.

اصطلاح دین (DIN) یک دین یا دابل دین:

در مانیتورها و ضبط ماشین در واقع استانداردی است که ارتفاع و عرض آن را مشخص می‌کند؛ اما طول آن مشخص نیست. در واقع با استفاده از این استانداردها تولید کننده‌های مختلف مانتیورهای خودرو را طراحی می‌کنند و شما می‌توانید مدل‌های متنوعی را جایگزین مدل قبلی کنید. این استانداردها به صورت یک دین (۱DIN) یا دابل دین (۲ DIN) بوده و اندازه مانیتور را مشخص می‌کند. اگر ارتفاع مانیتور خودرو شما دو اینچ است؛ این مانیتور نوع یک دین می‌باشد و اگر ۴ اینچ ارتفاع داشته باشد؛ از نوع دابل دین است. بنابراین در هنگام خرید مانیتور باید به اندازه آن و استانداردهای آن توجه کنید.

قیمت:

درست همانند هر وسیله جانبی دیگر، در خرید یک مانیتور ماشین، قیمت آن نیز اهمیت دارد. گران‌ترین مانیتورها قابلیت‌های پیچیده و بسیار زیادتری در اختیار شما قرار می‌دهند و به‌طورکلی با بیشتر گوشی‌های هوشمند و دستگاه‌ها سازگارند؛ البته شما باید با توجه به بودجه‌ای که دارید و از بین گزینه‌های محدودتان یک مانیتور مناسب خریداری کنید.

وقتی شما مانیتور ماشینتان را تعویض کرده و ارتقا می‌دهید؛ می‌توانید از جدیدترین و مدرن‌ترین تکنولوژی‌ها در این زمینه بهره ببرید؛ در این راستا سفر لذت بخش‌تر شده و خانواده‌تان نیز در طول مسیر سرگرم می‌شوند. داشتن یک مانیتور با قابلیت پخش موسیقی جذاب و یا نشان دادن موقعیت مکانی دقیق باعث می‌شود به هیچ عنوان از مسیر و سفرتان خسته نشوید.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد