راه‌های درمان گلودرد شدید

0 1,211

گلودرد باعث درد؛ خارش و تحریک گلو می‌شود؛  و شما در هنگام قورت دادن آب دهانتان این درد را بیشتر از قبل احساس می‌کنید. درحالی‌که درمان‌های خانگی زیادی برای گلودرد وجود دارد، بااین‌حال ممکن است به درمان پزشکی نیاز داشته باشید؛ برخی از گلودردها پیشرفته ناشی از ویروس نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیک دارند که تنها یک پزشک می‌تواند برای شما تجویز کند. بنابراین اگر گلودرد شما دردناک بوده و بیش از چند روز طول کشیده است و یا همراه با علائم دیگری است؛ بهتر است به دکتر مراجعه کنید.  خوددرمانی در این شرایط و تأخیر انداختن مراقبت‌های پزشکی ممکن است خطرات جدی برای شما به وجود آورد. بااین‌حال اگر گلودرد خفیفی دارید که علائم دیگری به همراه ندارد، می‌توانید از درمان‌های خانگی زیر استفاده کنید. این راهکارهای می‌توانند تا میزان زیادی درد شما را کاهش داده و گلودردتان را درمان کنند:

آب‌نمک

یکی از قدیمی‌ترین و مؤثرترین درمان‌های خانگی برای گلودرد؛ کاهش تورم و کاهش درد؛ غرغره کرده آب‌نمک است. برای تهیه این محلول یک‌دوم قاشق چای‌خوری نمک را در یک فنجان آب گرم حل کنید و آن را غرغره نمایید؛ آب‌نمک را نخورید و یا آن را چند بار استفاده نکنید. استفاده از این محلول هر ۳ ساعت یک بار می‌تواند تا میزان زیادی درد گلوی شما را کاهش دهد.

غرغره کردن با جوش‌شیرین

علاوه بر غرغره کردن آب‌نمک؛ می‌توانید از محول جوش شیرین استفاده کرده و آن را غرغره کنید؛ این محلول نیز می‌تواند گلودرد شما را درمان کند. باکتری‌ها را از بین برده و از رشد مخمر و قارچ جلوگیری نماید. یک لیوان آب گرم تهیه کرده و یک چهارم قاشق چای خوری جوش شیرین و یک هشتم قاشق غذاخوری نمک به آن اضافه کنید و آن را هر سه ساعت یک بار غرغره نمایید.

عسل

درمان خانگی سرفه

عسل یک شفادهنده مؤثر زخم‌ها است به همین دلیل برای بهبود زخم گلو نیز مؤثر می‌باشد. عسل به کاهش سرفه کمک کرده و گلودرد را درمان می‌کند. بنابراین بهتر است قبل از خواب دو قاشق چای خوری عسل بخورید تا سرفه شما قطع شده و گلودردتان تسکین پیدا کند و یا  از مخلوط چای و عسل استفاده کنید. علاوه بر این می‌توانید عسل را به یک نوشیدنی گرم اضافه کرده و بنوشید. البته  این روش را برای کودکان زیر یک سال به کار نبرید.

سوپ مرغ

سوپ مرغ یک درمان شناخته شده و طبیعی برای گلودرد است، بهتراست در سوپ خود از سیر نیز استفاده کنید زیرا ترکیبات سیر می‌توانند بدنتان را در برابر عفونت و باکتری حفاظت کنند.

نوشیدن مایعات بیشتر

درمان خانگی سرفه

وقتی دچار گلودرد می‌شوید باید مایعات بیشتری بنوشید؛ برخی افراد ترجیح می‌دهند از مایعات سرد و برخی از نوشیدنی‌های گرم استفاده  می‌کنند. این نوشیدنی‌ها می‌توانند التهاب را کاهش دهند؛ نوشیدنی شما نباید خیلی داغ و یا خیلی سرد باشد. آب همیشه گزینه خوبی برای درمان است.

در این قسمت می‌خواهیم چند نوشیدنی دیگر برای کاهش گلودرد پیشنهاد دهیم:

نوشیدنی گرم لیمو

لیمو، عسل و شکر

یک قاشق چای خوری آب‌لیمو تازه یا سرکه سیب را با یک قاشق غذاخوری‌ پودر کایین؛ یک قاشق چای‌خوری عسل و یک چهارم قاشق چای خوری زنجبیل مخلوط کرده و به یک فنجان آب گرم اضافه کنید و بنوشید. ماده موجود در پودر کایین از ارسال سیگنال‌های درد به اعصاب جلوگیری می‌کند؛ اسید آب‌لیمو و سرکه سیب میکروب‌ها را از بین برده و عسل نیز خاصیت ضد باکتری داشته و گلو را نرم می‌کند. البته کایین و سرکه ممکن است تا حدودی باعث سوزش در دهان شوند که طبیعی است.

سرکه سیب

سفید کردن دندان‌ها

سرکه سیب دارای مواد ضد باکتریایی است و با تأثیر ضد باکتریایی خود با عفونت‌ها مبارزه می‌کند. طبیعت اسیدی آن برای کاهش مخاط گلو مناسب است و از گسترش باکتری‌های گلو جلوگیری می‌کند. کافی است یک تا دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک فنجان آب ولرم رقیق کرده و غرغره کنید. سپس دهانتان را با آب ولرم آب‌کشی کنید تا دندان‌هایتان آسیب نبیند.

سیر

سیر دارای خواص ضد باکتریایی است که با عفونت‌ها و مریضی‌ها مبارزه می‌کند؛ اگر به‌صورت مرتب از سیر استفاده می‌کنید مریض نمی‌شوید. این ماده به گلودرد نیز کمک کرد و با خواص ضد میکروبی خود آن را درمان می‌کند. بعد از مصرف سیر دندان‌هایتان را آب‌کشی کنید تا آسیب نبیند.

فلفل کایین

در فلفل کایین ماده‌ای به نام کپسایسین وجود دارد که گیرنده‌های درد را مسدود می‌کند؛ مصرف کایین با آب گرم و عسل می‌تواند به کاهش درد در گلو کمک کند. به یاد داشته باشید که احساس سوزش اولیه شایع است. اگر در دهانتان زخم دارید از کایین استفاده نکنید.

دارچین

درمان معده درد

دارچین یک ادویه معطر و خوشمزه است که آنتی اکسیدان های زیادی در آن وجود دارد و مزایا آنتی باکتریال دارد. از این ادویه می‌توان برای درمان سرماخوردگی و سرگیجه  استفاده کرد و طب چینی معتقد است که دارچین یک درمان طبیعی برای گلودرد است. بنابراین بهتر است چوب دارچین را درون چای گرم انداخته و میل کنید. یکی از نوشیدنی‌های دیگری که می‌توان با چوب دارچین تهیه کرد شیر بادام دارچینی است. برای تهیه آن یک فنجان شیر بادام تهیه کرد و به آن مقداری دارچین و عسل اضافه کنید.

چای سیاه

یک فنجان چای سیاه گرم (نه داغ) می‌تواند گلودرد را درمان کند؛ چای سیاه حاوی ترکیباتی مانند تانین است که رطوبت را افزایش داده و التهاب را کم  می‌کند می‌توانید این چای را به مقداری عسل مخلوط کرده و بنوشید.

چای بابونه

چای بابونه به‌صورت طبیعی خاصیت مرطوب‌کنندگی دارد، این دم‌نوش از زمان‌های قدیم به‌عنوان یک دم‌نوش دارویی مورداستفاده قرارگرفته است و درمان گلودرد نیز یکی از ویژگی‌های آن است؛ بابونه خواص ضدالتهاب، آنتی اکسیدان و مرطوب‌کننده کاربرد دارد.  برخی از مطالعات نشان داده است که استنشاق بخار بابونه نیز می‌تواند به کاهش علائم سرماخوردگی از جمله گلودرد کمک کند. چای بابونه سیستم ایمنی‌ بدن را نیز تقویت می‌کند تا بدن دچار عفونت نشده و گلودرد شما بدتر نشود.

چای شنبلیله

شنبلیله خواص دارویی زیادی دارد و از آن می‌توانید به‌صورت مختلف مانند دانه‌ها، روغن و چای استفاده کنید. چای شنبلیله یک درمان طبیعی برای گلودرد است؛ این داروی طبیعی می‌تواند باکتری‌ها را از بین برده و التهاب را کم کند.

چای زنجبیل

خواص زنجبیل

زنجبیل دارای اثرات ضدالتهاب و ضد باکتریایی است و به کاهش گلودرد کمک می‌کند، این ماده با از بین بردن باکتری‌ها باعث می‌شود تا درد در ناحیه گلو تسکین پیدا کند. برای استفاده از این گیاه، ریشه زنجبیل را خرد کرد و در یک کاسه بریزید. آب را درون آن ریخته و گرم کنید درنهایت مقداری لیمو و عسل به آن اضافه  کرده و میل کنید (مواظب باشید داغ نباشد).

چای مریم گلی

مریم گلی گیاهی است که خاصیت دارویی زیادی دارد که می‌تواند التهاب را کم کرده و به کاهش گلودرد کمک کند. مقداری از مریم گلی را در آب ریخته و به مدت سی دقیقه بجوشانید و درنهایت آن را از صافی عبور داده و در یک ظرف اسپری بریزید و هر دو ساعت یک بار آن را در گلو خود اسپری کنید.

چای گل ختمی

گل ختمی یک ماده دارویی است که می‌تواند گلودرد را آرام کند، برای تهیه آن مقداری گل ختمی خشک شده را به یک آب جوش اضافه کنید و آن را دو تا سه بار در روز مصرف نمایید. افرادی که دیابت دارند بهتر است قبل از مصرف با پزشک مشورت کنند. این ماده در برخی موارد ممکن است باعث کاهش قند خون شود.

ریشه شیرین بیان

درمان معده درد

با مخلوط کردن این ماده دارویی با آب  می‌توانید از شر گلودرد راحت شوید؛ البته زنان باردار و شیرده بهتر است از این ماده استفاده نکنند.

نارون (Slippery Elm)

نارون با نرم کردن مخاط بینی و گلو، ناراحتی‌های تنفسی را آرام می‌کند. این ماده گلو را مرطوب کرده و درد آن را آرام می‌کند، البته درصورتی‌که داروهای دیگر استفاده می‌کنید نارون ممکن است جذب داروهای دیگر را کاهش دهد.

روغن نعنا

درمان معده درد

شما می‌توانید از روغن نعنا رقیق شده برای کاهش گلودرد خود استفاده کنید، نعنا حاوی موادی است که مخاط گلو را کاهش داده و گلودرد و سرفه را بهبود می‌بخشد. این ماده دارای خواص ضدالتهابی و ضد باکتریایی و ضد ویروسی است؛ البته این نکته را در نظر داشته باشید که باید روغن‌های ضروری را با روغن‌های حامل مخلوط کرده و سپس استفاده کنید. روغن‌هایی مانند روغن زیتون، روغن بادام شیرین و روغن نارگیل روغن‌های حامل هستند. برای استفاده از روغن نعناع، ۵ قطره از این روغن را با یک اونس روغن حامل مخلوط کرده و  مصرف کنید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل

روغن نارگیل یک روغن حامل است که برای مبارزه با عفونت، کاهش التهاب و از بین بردن درد استفاده می‌شود. این روغن بسیار آرام کننده است و مخاط گلو را کم می‌کند. البته مصرف این روغن محدودیت‌هایی نیز دارد و بهتر است کمتر از دو قاشق غذاخوری در روز استفاده شود. بنابراین بهتر است در هر وعده مصرف بیش از یک قاشق چای خوری نخورید و آن را همراه با نوشیدنی‌های گرم میل کنید.

غذاهای سرد

برخی از مشاهدات نشان داده‌اند که مکیدن و خوردن بستنی و آلاسکا می‌تواند تورم گلو را کاهش دهد اما هنوز تحقیق رسمی در این باره وجود ندارد.

رطوبت هوا

درمان خانگی سرفه

هوای خشک گلودرد را بیشتر و بدتر می‌کند؛ یک دستگاه مرطوب‌کننده می‌تواند هوا را مرطوب کرده و گلودرد را کمتر کند. هر دو دستگاه رطوبت ساز گرم و سرد مؤثر هستند؛ شما همچنین می‌توانید ترموستات خانه خود را تنظیم کنید. برای برخی افراد، اتاق گرم ممکن است منجر به خشکی  گلو شود و این شرایط ممکن است گلودرد آن‌ها را شدیدتر کند.

گلودرد در کودکان:

گلودرد در نوزادان و کودکان خردسال بسیار شایع است، اما درمان گلودرد برای این گروه سنی متفاوت است که در اینجا به چند نکته اشاره می‌کنیم:

  • دستگاه مرطوب‌کننده هوا را به اتاق کودک خود ببرید. رطوبت هوا می‌تواند گلودرد را تسکین دهد.
  • بچه‌ها را تشویق به نوشیدن مایعات کنید. البته بهتر است از آبمیوه یا پرتقال استفاده نشود.
  • به بچه‌هایی که کمتر از یک سال هستند، عسل ندهید.

راه‌های جلوگیری از گلودرد:

برای جلوگیری از گلودرد، از افرادی که به بیماری‌های عفونی مانند آنفولانزا یا گلودرد هستند، دور بمانید. دست‌ها را به‌طور مرتب بشویید؛ سعی کنید از غذاهای تند و یا اسیدی استفاده نکنید و سیگار نکشید.

داروهایی برای درمان گلودرد

  • NSAIDs: داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) که به شما کمک می‌کنند تا التهاب و درد گلو بدون ایجاد ناراحتی معده از بین برود؛ در میان ایبوپروفن و استامینوفن دو نمونه از این داروها هستند.
  • اسپری: اسپری‌های لیدوکائین و سایر داروهای خفیف که به داخل گلو اسپری می‌شوند به طور مؤثر باعث کاهش گلودرد می‌شوند که بااین‌حال باید زیر نظر پزشک استفاده شود.
  • قرص‌های مکیدنی گلو lozenges: این داروها حاوی گیاه دارویی اکالیپتوس، شیرین بیان و فلفل قرمز بوده و با اثر ضدمیکروبی خود دارای خاصیت نرم‌کننده‌ای است و التهاب در گلو و دهان را کاهش می‌دهد و برای درمان سرفه، گرفتگی صدا و التهاب گلو و مخاط دهان کاربرد دارد.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد