طرز تهیه کیک خانگی بدون فر

0 3,383

کیک‌های خانگی یکی از میان وعده‌های موردعلاقه خانواده‌ها است، طبخ این کیک‌ها با میوه‌های فصل و با رسپی های خوشمزه می‌تواند  لذت‌بخش باشد. شما  می‌توانید این کیک‌ها را درست کنید و به‌عنوان عصرانه در کنار خانواده‌تان میل نمایید. بیشتر این  دستور پخت ها، به فر و گریل نیاز دارد؛ اما این وسیله در هر خانه‌ای یافت نمی‌شود و یا ممکن است به علت قطع برق و خرابی دستگاه نتوانید از فر استفاده کنید. در این مطلب می‌خواهیم دستور پخت چند کیک خوشمزه را به شما آموزش دهیم؛ این کیک‌ها به فر نیاز ندارند و در قابلمه درست می‌شوند.

۱. کیک شکلاتی بدون فر
  • مواد لازم برای ۴ نفر: آرد سفید ۸ قاشق غذاخوری؛ شکر ۶ قاشق سوپ‌خوری؛ پودر کاکائو دو قاشق سوپ‌خوری؛ روغن مایع ۸ قاشق سوپ‌خوری؛ شیر ۶ قاشق سوپ‌خوری؛ پودر وانیل نصف قاشق چای‌خوری؛ بکینگ پودر یک قاشق سوپ‌خوری؛ تخم‌مرغ دو عدد
  • مدت‌زمان آماده‌سازی و طبخ: یک ساعت

برای تهیه این کیک در ابتدا، تخم‌مرغ‌ها؛ شکر و وانیل را خوب هم می‌زنید؛ این کار را می‌توانید به‌صورت دستی و یا با هم زن انجام دهید تا کش‌دار شود. سپس روغن را اضافه کنید و در نهایت شیر را می‌ریزیم و خوب هم می‌زنیم تا مخلوط شود. مواد خشک را مخلوط کرده و الک می‌کنیم و کم‌کم به مخلوط مایع قبلی اضافه می‌کنیم.  برای تهیه این کیک به قالب یا قابلمه تفلون نیاز داریم. کف آن را چرب می‌کنیم. دیواره‌های قالب را هیچ‌وقت چرب نکنید. مواد را  درون قابلمه می‌ریزیم. یک قابلمه بزرگ برمی‌داریم و درون آن آب جوش می‌ریزیم. سطح آب جوش باید  به‌قدری باشد که وقتی قالب را در آن قرار می‌دهیم  تا نصف ارتفاع قالب را آب فرابگیرد. حال  قالب یا قابلمه کیک را در این قابلمه بزرگ آب جوش قرار داده و سر آن دم‌کنی می‌گذاریم. و به مدت نیم ساعت  تا ۴۰ دقیقه صبر می‌کنیم تا کیک آماده شود. وقتی این زمان گذشت، درب قابلمه را به‌هیچ‌عنوان برندارید و ۱۵ دقیقه صبر کنید در نهایت کیک را خارج کرده و بعد از سرد شدن آن را جدا کنید و با شکلات مایع و موز و هر مواد دیگری که دوست داشتید تزئین کنید.

۲. کیک هویج و گردو بدون فر
  • آرد ۱۵۰ گرم، شکر ۱۵۰گرم (بسته به ذائقه می‌توانید کمتر استفاده کنید)، تخم‌مرغ ۲ عدد، روغن ۱۰۰گرم، هویج رنده ریز نصف لیوان، گردو آسیآب‌شده ۵۰ گرم، دارچین یک‌چهارم قاشق چای‌خوری، وانیل نک قاشق چای‌خوری، بکینگ پودر یک دوم قاشق چای‌خوری
  • زمان پخت و آماده‌سازی : ۱۰۰ دقیقه

در ابتدا باید تخم‌مرغ‌ها را با شکر و وانیل خوب هم بزنید؛ این کار را با دقت و به مدت‌زمان ۱۵ دقیقه ادامه دهید. روغن را اضافه کرده و دوباره مخلوط را هم بزنید؛ هویج را به مواد اضافه کنید. دارچین را اضافه کرده و در نهایت آرد و بیکینگ‌پودر را مخلوط کنید و بعد از الک کردن به ترکیب اضافه نمایید و با آرامی هم بزنید. یک قابلمه برداشته و آن را چرب کنید و بر روی شعله ملایم با شعله‌پخش‌کن قرار دهید؛ بعدازآن که قالب گرم شد مواد را اضافه کنید و روی آن دم‌کنی بگذارید تا بپزد. تا ۴۰ دقیقه اول به‌هیچ‌عنوان درب قابلمه را باز نکنید، سپس بعد از چک کردن سریع کیک، درب را بگذارید و زیر آن را خاموش کنید. کیک را جدا کرده و با مواد موردعلاقه‌تان تزئین کنید.

۳. کیک دورنگ بدون فر
  • مواد لازم: تخم‌مرغ ۴ عدد، شکر ١ پیمانه، آرد ٢ پیمانه به همراه ٣ قاشق غذاخوری به‌صورت جداگانه، وانیل یک‌چهارم قاشق چای‌خوری، روغن مایع یک دوم پیمانه، شیر ١ پیمانه، بکینگ پودر ۱ قاشق غذاخوری، پودر کاکائو ۳ قاشق غذاخوری،
  • مدت‌زمان آماده‌سازی و طبخ: ۹۰ دقیقه

تخم‌مرغ و شکر و وانیل را با دور تند همزن هم بزنید؛ تا وقتی‌که مخلوط  کرم‌رنگ و روشن  و کش‌دار شود. شیر و روغن  را به آن اضافه کرده و  هم بزنید و در نهایت آرد و بکینگ پودر را الک کرده و  به مایع قبلی اضافه کنید و به‌صورت دورانی هم بزنید. مایع کیک آماده شده را نصف کنید و به یک ظرف سه قاشق غذاخوری پودر کاکائو اضافه کرده و  به دیگری سه قاشق غذاخوری آرد سفید اضافه کنید و خوب هم بزنید. حال قالبتان را چرب کنید؛ در ابتدا نیمی از ماده ساده را بریزید؛ سپس تمام مواد شکلاتی را ریخته و در نهایت بر روی آن ادامه مایع سفید را اضافه کنید.

براى پخت کیک روى اجاق‌گاز، در ابتدا یک قابلمه‌ی بزرگ انتخاب کنید، و از شعله‌پخش‌کن استفاده نمایید، درب قابلمه رو ببندید و اجازه بدید قابلمه کاملاً داغ شود؛ حرارت قابلمه باید خیلی کم باشد. وقتى داغ شد یک سه پایه‌ی فلزى کف قابلمه بگذارید، سپس قالب کیک را روى سه‌پایه قرار دهید، درب قابلمه رو ببندید و دم‌کنی بگذارید؛ چهل دقیقه صبر کنید و  به‌هیچ‌عنوان درب قابلمه رو باز نکنید، بعد از چهل دقیقه با خلال‌دندان بافت کیک را تست کنید.

۴. کیک فنجونی بدون فر
  • مواد لازم: ۴ قاشق غذاخوری آرد، ۴ قاشق غذاخوری شکر، ۱عدد تخم‌مرغ، ۲ قاشق غذاخوری پودر کاکائو، ۵ قاشق غذاخوری شیر، ۳ قاشق غذاخوری روغن مایع، ۱ قاشق چای‌خوری بکینگ پودر
  • زمان پخت و آماده‌سازی: ۴۵ دقیقه

در ابتدا  آرد، شکر، پودر کاکائو و بکینگ پودر را با هم مخلوط کنید، در یک ظرف دیگر تخم‌مرغ‌هایی را که به دمای محیط رسیده‌اند؛  کامل هم بزنید تا یکدست شود. سپس به آن  روغن و شیر اضافه کنید و خوب هم بزنید تا کشسانی و شیری‌رنگ شود. حال مخلوط مواد خشک را در دو مرحله به مخلوط مایع اضافه کنید و به‌آرامی هم بزنید تا یک دست شود.

در قابلمه‌ای بزرگ آب بریزید؛ مقدار آب باید به‌اندازه‌ای باشد که تا  صف فنجانتان را در بربگیرد. زیر قابلمه را روشن کنید تا آب به جوش بیاید؛ حال فنجان‌ها را چرب کنید و مواد را تا نیمه در فنجان بریزید و آن‌ها را در قابلمه آب جوش قرار دهید. درنهایت درب قابلمه را بگذارید و با دم‌کنی بپوشانید و به مدت پانزده دقیقه روی شعله متوسط گاز قرار دهید. بعد از پانزده دقیقه گاز را خاموش کنید و درب قابلمه را برای ده دقیقه برندارید . در نهایت فنجان‌ها را خارج کرده و روی آن را بعد از خنک شدن با شکلات و موز تزئین کنید.

۵. کیک نارگیلی بدون فر
  • ۲ لیوان آرد، ۱ لیوان شکر، ۲ عدد تخم‌مرغ، روغن نصف لیوان، ماست نصف لیوان، پودر نارگیل چرب نصف لیوان، بکینگ پودر ۱قاشق مرباخوری، وانیل نصف قاشق مرباخوری، زعفران به‌اندازه لازم.
  • مدت‌زمان آماده‌سازی و طبخ: متغیر

در ابتدا تخم‌مرغ‌ها را به همراه وانیل به مدت چند دقیقه با دور تند همزن می‌زنیم؛ تا کرم‌رنگ شود؛ سپس شکر را کم‌کم و در سه مرحله به آن اضافه می‌کنیم؛ سپس روغن را اضافه می‌کنیم و یک دقیقه هم می‌زنیم؛ مرحله بعد اضافه کردن ماست است که بعدازآن نیز باید یک دقیقه مخلوط هم زده شود؛  در نهایت آرد و بکینگ پودر را مخلوط کرده و بعد از سه بار الک زدن آرام‌آرام به مخلوط اضافه می‌کنید و آهسته هم بزنید. در نهایت زمان اضافه کردن پودر نارگیل فرا رسیده است که باید به‌آرامی اضافه شود  و در حدی که با مواد مخلوط شود؛ هم می‌زنیم. مراحل آخر که هم زدن باید آهسته صورت بگیرد ؛ از دست برای هم زدن استفاده کنید نه دستگاه برقی. یک قابلمه بردارید و داخل آن را چرب کنید مقداری آرد درون آن بریزید و اضافه آرد را خارج کنید. مواد را درون آن بریزید و بر روی اجاق بگذارید؛ بهتر است در زیر قابلمه شعله‌پخش‌کن باشد؛ یک دقیقه اول دما را زیاد کنید؛  سپس دمای گاز را پایین بیاورید و روی قابلمه دم‌کنی بگذارید؛ تا ۴۰ دقیقه ابتدایی به‌هیچ‌عنوان درب قابلمه را باز نکنید؛ بعدازآن می‌توانید به‌سرعت درب قابلمه را برداشته و به‌وسیله خلال‌دندان روند پخت را بررسی کنید، که این زمان بسته به‌اندازه قابلمه متغیر است و ممکن است تا یک ساعت و نیم نیز طول بکشد.

۶. کیک شربتی باقلوا بدون فر
  • مواد لازم: ۴ عدد تخم‌مرغ؛ نصف قاشق چای‌خوری وانیل، یک قاشق سوپ‌خوری بکینگ پودر، نصف لیوان شکر، یک لیوان ماست، نصف لیوان روغن، زعفران به مقدار لازم، دو لیوان آرد سرخالی گندم، چهارم لیوان آرد برنج، مواد موردنیاز برای شربت (یک لیوان شکر، نصف لیوان آب، یک قاشق سوپ‌خوری زعفران، یک‌چهارم  لیوان گلاب).
  • مدت‌زمان آماده‌سازی و طبخ: ۹۰ دقیقه

در ابتدا چهار عدد  تخم‌مرغ را به همراه  نصف قاشق چای‌خوری وانیل و نصف لیوان شکر هم بزنید،  تا کرمی رنگ شود. سپس به ترکیب آن یک لیوان ماست معمولی و یک قاشق سوپ‌خوری بکینگ پودر اضافه کنید و هم بزنید. حال نوبت آن رسیده است که نصف لیوان روغن را به ترکیب اضافه کنید, برای خوش‌رنگ‌تر شدن کیک می‌توانید، یک قاشق سوپ‌خوری زعفران غلیظ استفاده کنید .  دو لیوان آرد سرخالی گندم را به همراه یک‌چهارم لیوان آرد برنج مخلوط کرده و سه بار الک کنید، آرام‌آرام به مخلوط قبلی اضافه نمایید؛ بعد از اضافه کردن آرد بهتر است عملیات هم زدن کیک را با دست و به‌آرامی انجام دهید.

قالب موردنظر را بردارید و آن را چرب کنید و مواد کیک را درون آن بریزید؛ براى پخت کیک روى اجاق‌گاز، در ابتدا یک قابلمه‌ی بزرگ انتخاب کنید، و از شعله‌پخش‌کن استفاده کنید، درب قابلمه رو ببندید و اجازه بدید قابلمه کاملاً داغ شود؛ حرارت قابلمه باید خیلی کم باشد. وقتى داغ شد یک سه پایه‌ی فلزى کف قابلمه بگذارید، سپس قالب کیک را روى سه‌پایه قرار دهید، درب قابلمه رو ببندید،  و دم‌کنی بگذارید؛  چهل دقیقه صبر کنید و  به‌هیچ‌عنوان درب قابلمه رو باز نکنید، بعد از چهل دقیقه  خلال‌دندان بافت کیک را تست کنید . برای تهیه شربت؛ یک لیوان شکر و نصف لیوان آب و یک قاشق سوپ‌خوری زعفران را روی حرارت بگذارید تا بجوشد و غلیظ شود.  وقتی غلیظ شد یک‌چهارم  لیوان گلاب را اضافه تا بجوشد و در نهایت بعد از آماده‌سازی شربت پ را روی آن بریزید و چند ساعت بمانید تا به خورد کیک بروید.(در هنگام اضافه کردن شربت؛ کیک سرد و شربت ولرم باشد).

۷. کیک رژیمی بدون فر
  • مواد لازم برای ۴ نفر: تخم‌مرغ ۴ عدد، آرد یک و نیم پیمانه، آب یک‌چهارم پیمانه، شکر ۱۰۰ گرم و بکینگ پودر  یک دوم قاشق مرباخوری
  • زمان آماده‌سازی و طبخ : یک ساعت

در ابتدا بهتر است این نکته را بدانید که برای تهیه این کیک به ماهیتابه‌های رژیمی که درب دوطرفه دارند نیاز دارید.  در ابتدا سفیده تخم‌مرغ را از زرده جدا  می‌کنیم و  آن‌قدر هم می‌زنیم تا پف کند و با برگرداندن ظرف از آن جدا نشود. حال شکر (پودر شکر) را به آن اضافه کرده و به‌آرامی هم می‌زنیم.  در نهایت زرده‌ها را دانه‌دانه به مخلوط اضافه می‌کنیم و هر زرده را به مدت ۱۵ ثانیه هم می‌زنیم.  وانیل را ریخته و آب را اضافه می‌کنیم. آرد و بکینگ پودر را مخلوط کرده و الک می‌کنیم و به مخلوط اضافه می‌کنیم . حال کف ماهیتابه را چرب می‌کنیم و درب قابلمه رو ببندید و اجازه بدید قابلمه کاملاً داغ شود،  به‌محض داغ شدن مخلوط را در آن می‌ریزیم.  زیر اجاق را کم می‌کنیم.  بعد از نیم ساعت ماهیتابه را برگردانید تا سمت دیگر آن سرخ شود.  دراین‌بین بهتر است از شعله‌پخش‌کن استفاده کنید؛ بعدازاینکه بوی کیک به مشامتان خورد می‌توانید درب آن را بازکرده و با بررسی کردن آن کیک را خارج کنید.

۸. چیز کیک بدون فر
  • مواد لازم برای ۳ نفر: بیسکوییت ساده ۹ عدد، کره آب‌شده ۶ قاشق سوپ‌خوری، شکر ۱ قاشق سوپ‌خوری، پنیر خامه‌ای ۲۴۰ گرم، شیر ۲۲۵ گرم، آب‌لیمو یک قاشق سوپ‌خوری، پوست لیموترش یک نیم قاشق چای‌خوری، عصاره وانیل یک و نیم قاشق چای‌خوری، دانه انار یا توت فرنگی برای تزئین
  • مدت‌زمان آماده‌سازی و طبخ: ۱۸۰ دقیقه

در ابتدا بیسکویت‌ها را به هر روشی که راحت‌تر هستید خرد کنید؛  مثلاً در کیسه پلاستیکی قرار داده و له کنید.  حال بیسکویت‌های خرد شده؛ کره و  شکر را در یک ظرف ریخته و مخلوط کنید . بهتر است از پودر شکر استفاده شود.  مواد را درون یک قالب  بریزید و خوب فشار دهید تا متراکم شود ؛ حال روی آن را با پلاستیک بپوشانید و در یخچال قرار دهید تا سفت شود؛ ۲۰ دقیقه زمان برای این کار کافی است.( برای تهیه چیز کیک بهتر است از قالب‌های  فنری استفاده کنید تا هنگام خارج شدن به علت بافت بیسکویتی، کیک خراب نشود).   در این ۲۰ دقیقه می‌توانید به سایر کارها برسید؛  در مخلوط کن؛ خامه را هم بزنید تا روان شود؛ سپس شیر را به آن اضافه کنید و در نهایت آب‌لیمو؛ پوست لیمو و عصاره وانیل را اضافه کرده و خوب هم بزنید.  حال قالب را از یخچال خارج کرده و مواد خامه‌ای را روی بیسکویت‌ها بریزید.  و سطح آن را بپوشانید و در یخچال قرار دهید تا سفت شود. هرچه بیشتر به آن زمان بدهید بهتر است.  وقتی‌که آماده شد آن را از قالب جدا کرده و روی آن را با دانه‌های انار یا توت فرنگی تزئین کنید.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد