ثروتمندترین کشورهای جهان کدامند؟

0 959

در کره زمین حدود ۲۰۰ کشور وجود دارد اما تنها تعداد انگشت شماری از آن‌ها درآمد کافی دارند و ثروتمندترین کشورهای جهان به حساب می‌آیند. درآمد سالانه این کشورها میلیارد و تریلیون دلار در سال است. تولید ناخالص داخلی هر کشوری مشخص می‌کند که کدام کشورها ثروتمندترین هستند. بیایید با هم نگاهی به ۱۰ کشور ثروتمند دنیا داشته باشیم.

۱. قطر

قطر کشوری عربی در حاشیه خلیج فارس است که حدود ۲/۲۷ میلیون نفر جمعیت دارد. اقتصاد این کشور عمدتاً بر اساس فروش ذخایر نفتی آن است و همین عامل باعث شده است که این کشور ثروتمندترین و مرفه‌ترین کشور جهان محسوب شود. قطر مرز مشترک زمینی با عربستان سعودی، و مرز آبی با کشورهای ایران، کویت، عراق، عربستان، بحرین و امارات متحده عربی دارد.

قطعاً کشور قطر، از نظر تولید ناخالص داخلی ثروتمندترین کشور جهان است زیرا شهروندان قطر با نرخ بیکاری ۰.۴ درصد و تولید ناخالص داخلی ۱۲۴.۹۳۰ دلار، بسیار خوب عمل می‌کنند.

۲. لوکزامبورگ

این کشور کوچک اروپایی تنها ۶۰۰،۰۰۰ نفر جمعیت دارد و در شمال اروپا واقع شده است. نرخ بیکاری این کشور به طور ثابت ۵٪ است. بخش صنعتی این کشور در حوزه‌هایی همچون فولاد، مواد شیمیایی و لاستیک فعال است. بخش زیادی از اقتصاد لوکزامبورگ به خدمات، به ویژه بانکداری و امور مالی متکی است. جنگل‌های متراکم نیز به کسب و کارهای محلی کمک می‌کند. لوکزامبورگ مهم‌ترین مرکز بانکداری خصوصی در ناحیه یورو می‌باشد. این کشور همواره شرایط سیاسی و اقتصادی باثباتی داشته‌ است و تولید ناخالص داخلی آن ۱۰۹،۱۹۰ دلار می‌باشد که برای چنین ملتی کوچک نیست.

این شهر مقر چندین نهاد مربوط به اتحادیه اروپا می‌باشد از جمله دادگستری اروپا، دیوان حسابرسی اروپا و بانک سرمایه‌گذاری اروپا در این شهر قرار گرفته‌ اند.

لوکزامبورگ

۳. سنگاپور

سنگاپور، سرزمینی کوچک در جنوب شرقی آسیاست که امروزه به عنوان یکی از لوکس‌ترین و جذاب‌ترین کشورهای دنیا شناخته می‌شود. سنگاپور در جنوب شبه جزیره مالایا واقع شده و کوچک‌ترین کشور جنوب شرقی آسیا می‌باشد. این کشور کوچک همچنان یک قهرمان قوی برای ثروتمندترین کشور جهان است. اقتصاد این کشور در سه ماهه اول سال بیش از ۲.۵٪ رشد داشته است و هیچ نشانه‌هایی از نزول در آن مشاهده نمی‌شود.

این کشور حدود۵,۶۰۷,۳۰۰ نفر جمعیت دارد و میزان تولید ناخالص داخلی آن حدود ۹۰،۵۳۰ دلار است.

سنگاپور اقتصاد بسیار پیشرفته‌ای دارد و در کنار کشورهایی همچون هنگ کنگ، کره جنوبی و تایوان یکی از ۴ ببر آسیایی محسوب می‌شود. چون این کشورها در مدت کوتاهی در اقتصاد پیشرفت کردند و به یکی از غول‌های جهان بدل شدند به آن‌ها ببر آسیایی گفته می‌شود.

بیش از ۸۰ درصد جمعیت سنگاپور در خانه‌های دولتی (خانه‌های سازمانی) زندگی می‌کنند؛ این در حالی است که نرخ مالکیت خانه در سنگاپور حدود ۹۲ درصد است که این آمار بالاترین نرخ در جهان است.

۴. سوئیس

وسعت کشور سوئیس ۴۱ هزار و ۲۵۸ کیلومتر مربع می‌باشد که در اروپای غربی واقع شده است. این کشور نقشی تاثیرگذار در معادلات جهانی دارد و مردم آن به چهار زبان زنده‌ دنیا صحبت می‌کنند. این کشور ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و تولید سرانه ناخالص داخلی آن بیش از ۸۰،۰۰۰ دلار است.

بانکداری، صنعت، تجارت بین‌الملل و تخصص کلید اقتصاد این کشور است. همچنین صنعت گردشگری هم درآمد قابل توجهی برای سوئیس دارد. سوئیس از شمال با آلمان، از جنوب با ایتالیا، از غرب با فرانسه و از شرق با اتریش و لیختن‌اشتاین هم‌مرز است و همواره به عنوان یکی از اولویت‌های سفر گردشگران سراسر جهان انتخاب می‌شود.

سوئیس

۵. برونئی

کشور برونئی که از لحاظ جمعیت کوچکترین کشور اسلامی در منطقه آسیا به‌ شمار می‌رود، ثروتمندترین کشور اسلامی می‌باشد. این کشور در جزیره بورنئو در جنوب شرقی آسیا واقع شده است و پایتخت آن بندر سری بگاوان می‌باشد.

با وجود پیشرفت‌های مدرن در عرصه صنعت و فناوری، این کشور میراث فرهنگی خود را فراموش نکرده است. برونئی دومین کشور توسعه یافته در جنوب شرقی آسیا پس از سنگاپور است.

اقتصاد برونئی متکی بر نفت و گاز، صادرات و تجارت با کشورهای دیگر است. با این حال برونئی توانسته با در پیش گرفتن سیاست‌های اقتصادی صحیح به ثبات اقتصادی و توسعه پایدار دست پیدا کند و یکی از بالاترین استانداردهای زندگی در جهان را داشته باشد. این کشور حدود ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و تولید سرانه ناخالص داخلی آن ۷۶۷۴۰ دلار است.

۶. نروژ

نروژ، نه تنها یکی از شادترین کشورهای جهان محسوب می‌شود، بلکه یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان هم می‌باشد. نروژ ۳۸۵٬۲۵۲ کیلومتر مربع وسعت دارد و جمعیت آن بالغ بر ۵٬۱۰۹٬۰۵۹ نفر می‌باشد. این کشور از شرق با سوئد و از شمال شرق با فنلاند و روسیه و از جنوب با تنگهٔ اسکاژراک هم‌مرز است. سواحل نروژ طولانی است و به اقیانوس اطلس و دریای بارنتز متصل است.

اقتصاد نروژ عمدتا بر تولید و صادرات نفت و همین طور صادرات و واردات کالاها قرار گرفته است. سرانه تولید ناخالص داخلی (GDP per Capita) به ازای هر شهروند نروژی حدود ۷۴٫۸۸۲ دلار است.

 نروژ

۷. ایرلند

ایرلند یکی از کشورهای شمال غرب اروپاست و دو زبان ایرلندی و انگلیسی زبان‌های رسمی آن هستند. این کشور یکی از اعضای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) است و بخشی از اقتصاد آن به دلیل سرمایه گذاری‌های عاقلانه و رشد ساخت و ساز افزایش یافت. ایرلند بیش از ۴٫۷۵ میلیون نفر جمعیت دارد و سرانه تولید ناخالص داخلی آن ۷۲ ۶۳۰ دلار است.

۸. کویت

این کشور ۱۷٬۸۱۸ کیلومتر مربع مساحت دارد و در غرب آسیا واقع شده است. جمعیت کویت در سال ۲۰۱۴ میلادی ۴٫۱ میلیون نفر بود که ۱٫۲ میلیون نفر آنان شهروند کویت و ۲٫۸ میلیون نفر مقیم کویت بودند.

در حالی که کاهش قیمت نفت در چند کشور منفی بوده است اما اقتصاد کویت قوی شد. کویت بخش بزرگی از وجوه خود را در بخش‌های غیرنفتی سرمایه‌گذاری کرد و به نتایج چشمگیری دست یافت. این کشور یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است و سرانه تولید ناخالص داخلی آن فقط ۷۰.۰۰۰ دلار است.

کویت

۹. امارات متحده عربی

امارات متحدۀ عربی از هفت امارت به نام‌های ابوظبی، دبی، شارجه، عجمان، فجیره، راس‌الخیمه و ام‌القوین تشکیل شده است که دبی یکی از پرجمعیت ترین امارت‌های آن است. امارات متحده عربی هنوز توسط یک خانواده سلطنتی کنترل می‌شود و این خانواده اهتمام و تمرکز زیادی روی توسعه و بهبود اقتصاد این کشور دارند.

این کشور حدود ۸ میلیون جمعیت دارد و سرانه تولید ناخالص داخلی آن ۶۸،۲۵۰ دلار است. این کشور تولید کننده نفت است و همین عامل باعث شده یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای جهان باشد.

۱۰. هنگ کنگ

هنگ کنگ جزیره‌ای در جنوب چین است و از مهم‌ترین بازارهای مالی و تجاری آسیا و جهان به‌شمار می‌رود. این کشور ساده‌ترین مکان برای انجام کسب و کار است زیرا سیاست‌های آرام و قوانین مالیاتی لیبرالی را تنظیم کرده است. این کشور توانسته خود را به عنوان یکی از قطب‌های تجارت در منطقه شرق آسیا به دنیا معرفی کند و شرکت‌های زیادی در این کشور وجود دارند. هنگ کنگ دهمین کشور ثروتمند جهان است که هفت میلیون و ۲۳۰ هزار نفر جمعیت دارد.

هنگ‌کنگ ۳۹ ساختمان بلند دارد که ارتفاع هر یک بیش از ۲۰۰ متر می‌باشد، به همین دلیل به شهر آسمان‌خراش‌ها معروف شده است. هنگ‌کنگ از لحاظ تراکم جمعیت چهارمین منطقه در جهان به‌شمار می‌آید و مید-لِولز، نام اعیان‌نشین‌ترین منطقه هنگ‌کنگ است.

 

بیشتر بخوانید: بهترین مکان‌های گردشگری در جهان کجا هستند؟
بیشتر بخوانید: بهترین سیستم‌های آموزشی متعلق به کدام کشورها هستند؟

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد