درمان سرفه‌های پاییزی در خانه

0 2,555

به‌طورکلی سرفه کردن یک عمل طبیعی است که باعث می‌شود خلط و مواد دیگر از گلو پاک شود، اما درصورتی‌که سرفه‌های شما ادامه‌دار باشند نشانه‌ای از آلرژی، عفونت‌های ویروسی و یا عفونت باکتریایی است. گاهی اوقات سرفه‌ها  مربوط به ریه‌های شما نیست و بیماری‌هایی مانند بیماری ریفلاکس معده (GERD)  این سرفه‌های متداوم را ایجاد کرده‌اند.  در فصل پاییز این آلرژی‌ها و بیماری‌ها زیادتر شده و بیشتر دچار سرفه می‌شویم.

در این راستا بسته به منشأ سرفه‌ها، می‌توانید از داروهای شیمایی برای قطع آن استفاده کنید. مثلاً  درصورتی‌که سرفه شما به علت عفونت‌های باکتریایی باشد، از طریق آنتی‌بیوتیک این سرفه‌ها قطع خواهند شد. اما اگر می‌خواهید با استفاده از راهکارهای طبیعی و خانگی این سرفه‌ها را قطع کنید، با ما همراه باشید تا این مواد طبیعی را به شما معرفی نماییم:

درمان خانگی سرفه با عسل

  1. عسل

عسل یک درمان شگفت‌انگیز برای سرفه است. برای استفاده از این ماده می‌توانید ۲ قاشق چای‌خوری عسل را با چای گیاهی و یا آب ولرم مخلوط کرده و به آن چند قطره لیموترش تازه اضافه کنید. عسل می‌تواند آرامش‌بخش و تسکین کننده گلو باشد و آب‌لیمو نیز به گرفتگی گلوی شما  کمک خواهد کرد. شما همچنین می‌توانید چند قاشق عسل را میل کرده و یا آن را بر روی نان نرم بمالید و استفاده کنید تا سرفه‌هایتان قطع شود.

  1. چای عسل به همراه فلفل سیاه

درصورتی‌که سرفه شما مرطوب است می‌توانید از فلفل سیاه به همراه چای عسل استفاده کنید. فلفل گردش خون را زیاد کرده و مخاط را تحریک می‌کند و عسل نیز برای کاهش سرفه بسیار مناسب است. یک قاشق چای‌خوری فلفل تازه و دو قاشق عسل را در یک لیوان آب جوش بریزید و بعد از چند دقیقه میل کنید.

  1. زنجبیل

زنجبیل به دلیل خواص ضدالتهابی سرفه خشک و آسم را کاهش می‌دهد، علاوه بر این تهوع و درد را نیز از بین می‌برد. برای تهیه آن چندتکه زنجبیل را به یک فنجان آب گرم اضافه کنی  و اجازه دهید چند دقیقه بماند سپس آن را با کمی عسل و آب‌لیمو میل کنید. البته در برخی موارد استفاده بیش‌ازاندازه از زنجبیل باعث ناراحتی معده و سوزش سر دل می‌شود.

درمان خانگی سرفه با پیاز

در بورسیکا بخوانید: معرفی خواص درمانی زنجبیل در فصل سرما
  1. پیاز

وقتی یک پیاز را پوست می‌گیرید، بخار آن باعث اشک در چشمانتان می‌شود. طبق گفته محققان این بخار می‌تواند تا حدودی میزان سرفه‌های شما را کم کند. بنابراین بهتر است قبل از خواب، یک پیاز بزرگ را برداشته و آن را چند قسمت کنید و در اطراف تخت خواب خود بگذارید تا  هوای اتاق را مساعد کرده و سرفه‌های شما قطع شود.

  1. سیر

سیر یک ماده مفید و با ارزش است که ممکن است طعم و بوی آن شما را آزار دهد. سیر به‌عنوان یک ماده دارویی طبیعی شناخته می‌شود و افرادی که از سیر در برنامه غذایی خود استفاده می‌کنند کمتر بیمار می‌شوند. بااین‌حال در مورد تأثیر سیر بر روی کاهش سرفه مطالعات اندکی صورت گرفته و هنوز هم جای کار دارد.

 

  1. پروبیوتیک

پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌هایی هستند که می‌توانند از نظر سلامتی برای بدن انسان بسیار مفید باشند. پروبیوتیک‌ها به‌طور مستقیم سرفه را بهبود نمی‌بخشند، بلکه فلور روده و دستگاه گوارش را تنظیم می‌کنند. فلور روده یا جانوران روده (Gut flora) موجودات ریزی هستند که در مجراهای گوارشی انسان و دیگر حیوانات یافت می‌شوند. این تعادل می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن را  پشتیبانی کرده و بهبود ببخشد. شواهد همچنین نشان می‌دهد که لاکتوباسیلوس، یک باکتری در محصولات لبنی است، و احتمال ابتلا به سرما یا آنفولانزا و حساسیت به آلرژی‌های خاصی مانند گرده را کاهش می‌دهد.

شیر غنی شده منبع خوبی از لاکتوباسیلوس است. بااین‌حال، باید مراقب باشید، زیرا لبنیات ممکن است چرب بوده و گرفتگی گلو را بیشتر کنند. شما همچنین می‌توانید از مکمل‌های پروبیوتیک که در اغلب فروشگاه‌ها وجود دارد استفاده کنید. برخی از محصولات لبنی مانند ماست‌ها نیز دارای ترکیبات پروبیوتیک هستند.

درمان خانگی سرفه

  1. هیدراته کردن بدن

نوشیدن مایعات با درجه حرارت اتاق، می‌تواند سرفه و سرما را بهبود دهد. تحقیقات نشان می‌دهد درصورتی‌که مایعات زیادی با دمای اتاق بنوشید، سرفه، آب‌ریزش بینی و عطسه کاهش می‌یابد و روند بهبودی فرد بیشتر خواهد شد. البته درصورتی‌که علائم آنفولانزا دارید بهتر است نوشیدنی‌های گرم میل کنید.

نوشیدنی‌های گرم برای هیدراته کردن بدون و کاهش سرفه:

  • سوپ روشن و رقیق
  • چای گیاهی
  • چای سیاه بدون کافئین
  • آب ولرم
  • آب‌میوه‌های گرم
  1. آناناس

اغلب ما وقتی سرفه‌های خشک و شدیدی داریم کمتر به میوه آناناس فکر می‌کنیم، زیرا هرگز در مورد خواص بروملین نشنیده‌ ایم. شواهد نشان می‌دهد ماده بروملین که به صورت آنزیم در ساقه و میوه آناناس یافت می‌شود می‌تواند سرفه را به صورت قابل توجهی کاهش دهد. برای اینکه این ماده اثر کند باید یک تکه آناناس را میل کرده و یا  مقداری آب آناناس در روز میل کنید. این ماده همچنین می‌تواند مشکلات سینوزیتی و مسائل مربوط به آلرژی را کاهش دهد، خلط را از بین برده و مانع از سرفه شود. بروملین برای درمان التهاب و تورم نیز استفاده می‌شود. البته مراقب باشید اگر سرفه‌های خونی دارید از این ماده استفاده نکنید. همچنین درصورتی‌که آنتی‌بیوتیک مانند آموکسی‌سیلین می‌خورید ، دوز بالایی از این ماده را مصرف نکنید، زیرا جذب آنتی‌بیوتیک را زیاد می‌کند.

درمان خانگی سرفه با بخور

  1. بخور

سرفه‌های مرطوب به همراه خلط و مخاط به‌وسیله بخار بهبود می‌یابند، بهتر است دوش گرم بگیرید و حمام را با بخار پر کنید. چند دقیقه در فضای پر از بخار حمام بمانید، سپس یک لیوان آب ولرم برای جلوگیری از کمبود آب بنوشید.  درصورتی‌که نمی‌توانید از حمام استفاده کنید می‌توانید با یک کاسه و حوله بخور آب گرم بگیرید. در این کاسه آب جوش می‌توانید از اسانس‌هایی مانند اکالیپتوس، رزماری و یا نعنا استفاده کنید. با یک حوله سر خود را بپوشانید و ۵ دقیقه در زیر آن مانده و نفس‌های عمیق بکشید.

درمان خانگی سرفه

  1. برگ نعنا

ماده‌ای به نام منول در نعنا وجود دارد که خاصیت مرطوب‌کنندگی دارد و باعث می‌شود گلو آرام شده و  به‌عنوان یک ضد انعقاد عمل می‌کند. شما می‌توانید چای نعنا میل کرده و یا از بخور برگ نعنا استفاده کنید. برای بخور نعنا در هر ۱۵۰ میلی‌لیتر آب گرم، ۳ تا ۴ قطره روغن نعنا بریزید و  آب جوش را  در ظرفی ریخته یک حوله روی سر خود بگذارید و نفس‌های عمیق بکشید.

درمان خانگی سرفه با مارشمالو

  1. گیاه مارشمالو

این گیاه دارویی در تابستان‌ها گل می‌دهد، برگ و ریشه این گیاه از زمان‌های قدیم برای گلودرد و سرفه استفاده می‌شود. این گیاه با کاهش تورم، سرفه را قطع می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این گیاه تحریک گلو را کم کرده و با کاهش تورم در غدد لنفاوی باعث بهبود سریع‌تر فرد می‌شود. این گیاه امروزه به صورت چای و یا کپسول‌هایی در دسترس است. بهتر است آن را دم‌کرده و به صورت چای مصرف کنید تا گلودرد و سرفه شما بهبود پیدا کند. البته  استفاده از این گیاه برای کودکان توصیه نمی‌شود.

درمان خانگی سرفه با آویشن

  1. آویشن

آویشن برای بیماری‌های تنفسی استفاده می‌شود. مطالعات نشان داده است استفاده از آویشن باعث بهبود سرفه می‌شود. این ماده ضدسرفه و خلط‌آور است. شما می‌توانید آویشن را با گل پیچک مخلوط کرده و برای درمان سرفه استفاده کنید. برای تهیه جوشانده آویشن ۲ قاشق برگ آویشن را در یک فنجان آب گرم بریزید و بعد از ده دقیقه از صافی عبور داده و میل کنید.

  1. آب‌نمک

آب‌نمک یک محلول ضدعفونی‌کننده و مناسب برای تسکین گلودرد و سرفه است. برای تهیه آن کافی است ۲ قاشق چای‌خوری نمک را در یک لیوان آب ولرم مخلوط کرده و خوب قرقره کنید.

  1. جلوگیری از رفلکس معده

رفلکس اسید یکی از علت‌های شایع سرفه است با اجتناب از مواد غذایی خاص می‌توانید این اتفاق را مدیریت کرده و سرفه ناشی از آن را کاهش دهید. درصورتی‌که نمی‌دانید چه ماده‌ای باعث رفلکس معده شما می‌شود می‌توانید از روی آزمون و خطا این مواد غذایی را پیدا کنید.

غذا و نوشیدنی‌هایی که اغلب باعث رفلکس معده می‌شوند: کافئین، شکلات، مرکبات، غذاهای چرب و سرخ‌شده، سیر و پیاز، نعنا، ادویه‌جات ترشی‌ها و غذاهای تند، گوجه و …

 

اگر با مواد طبیعی بالا توانسته‌اید سرفه‌های خود را درمان کنید می‌توانید با استفاده از راهکارهای زیر، دیگر دچار این مشکل نشوید.
  • در فصل پاییز بیماری‌ها و سرماخوردگی زیاد می‌شود بنابراین بهتر است با فرد بیمار در تماس نباشید،
  • شستن دست‌ها به صورت مرتب نیز می‌تواند تأثیر زیادی داشته باشد. برای این کار از صابون و آب گرم استفاده کنید تا باکتری‌ها و ویروس‌ها از دست‌های شما پاک شوند.
  • هنگامی‌که فردی در خانه بیمار است، آشپزخانه، حمام و قسمت‌های مختلف خانه را با یک ماده ضدعفونی‌کننده مرتب تمیز کنید.
  • هیدراته کردن بدن در فصل‌های پاییز و زمستان بسیار اهمیت دارد. نوشیدنی‌های گرم بیشتر بنوشید و از چای‌های گیاهی استفاده کنید.
  • استرس بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می‌گذارد و احتمال ابتلا به بیماری‌ها را بیشتر می‌کند. برای کاهش استرس بهتر است از تمرینات مدیتیشن و تنفس‌های عمیق استفاده کنید.
  • خواب کافی نیز بسیار اهمیت دارد. شما باید هر شب ۷ تا ۹ ساعت بخوابید تا سالم باشید.
  • مصرف مکمل‌های تقویتی در فصل پاییز و زمستان می‌تواند خطر ابتلا به بیماری و سرفه را کاهش دهد. از ویتامین‌های سی و پروبیوتیک‌ها استفاده کنید.
اگر سرفه شما با علائم زیر همراه است به‌سرعت به پزشک مراجعه کنید:
  • خلط سبز یا زردرنگ
  • کمبود شدید آب در بدن
  • تب بالا
  • تبی که ۳ روز طول کشیده است
  • ضعف و بی‌حالی
منابع:
www.healthline.com
www.medicalnewstoday.com
www.everydayhealth.com
بلاگ بورسیکا

 

در بورسیکا بخوانید: ۱۰ راه برای جلوگیری از سرماخوردگی در پاییز و زمستان
در بورسیکا بخوانید: چگونه گرفتگی بینی را در خانه درمان کنیم؟
در بورسیکا بخوانید: بهترین راه‌های درمان گوش‌‌درد در کودکان

 

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد