بهترین راهکارها برای درمان جوش‌های سرسفید صورت

0 3,421

جوش‌های سرسفید مانند جوش‌های سرسیاه در دسته جوش‌ها و آکنه‌های رایج صورت قرار می‌گیرند، این جوش‌های سرسفید بر روی بینی، چانه و قسمت‌های دیگر صورت و در برخی موارد روی شانه و بازوها به وجود می‌آیند. جوش‌های سرسفید زمانی ایجاد می‌شوند که سلول‌های مرده پوست، تصمیم می‌گیرند تا چربی‌ها را از طریق منافذ خود خارجی می‌کنند، اما منافذ آن بسته است و نمی‌تواند از آن خارج شوند و به‌صورت جوش سرسفید بر روی پوست قرار می‌گیرند و این می‌تواند درمان را کمی چالش‌برانگیز کند. بنابراین در این مقاله سعی کردیم به راه‌های درمان این جوش‌های سرسفید بپردازیم و با راهکارهای خانگی، روش‌های رهایی از آن‌ها را به شما آموزش دهیم، با ما همراه باشید.

جوش‌های سر‌سفید و سر‌سیاه چه تفاوتی با هم دارند؟

جوش‌های سرسیاه به‌صورت باز هستند، و سلول‌های مرده پوست و سبوم (چربی ترشح‌شده توسط غدد) در معرض اکسیژن اکسیدشده و سیاه می‌شود. ولی ازآن‌جایی‌که جوش‌های سرسفید، بسته هستند، اکسیداسیون در آن‌ها رخ نمی‌دهد، به همین دلیل رنگ آن‌ها سفید است.

درمان جوش سرسفید

علت‌های ایجاد جوش‌های سرسفید

  • تغییرات هورمونی: شایع‌ترین علت ایجاد این نوع جوش‌ها، تغییرات هورمونی است این تغییرات هورمونی در دوران بلوغ، قاعدگی، بارداری و یائسگی رخ می‌دهد، بنابراین زنان بیشتر از مردان در معرض جوش‌های سرسفید هستند.
  • داروها: داروها نیز می‌تواند هورمون را تغییر دهند و درنتیجه این جوش‌ها را به وجود بیاورند.
  • آندروژن: آندروژن هورمون مردانه است، اما در بدن زنان نیز به میزان کمی یافت می‌شود. مردانی که از داروهای استروئیدی استفاده می‌کنند، ازآن‌جاکه میزان این هورمون را در بدنشان زیادتر می‌شود، ممکن است جوش‌های سرسفیدی داشته باشند.
  • وراثت: ژن‌ها می‌توانند فیزیولوژیک پوست شما را تغییر دهند و درواقع هر پوست مقاومت متفاوتی نسبت به باکتری‌ها و مواد شیمیایی دارد و درنتیجه ممکن است دچار جوش‌های سرسفید شوید.
  • ادویه‌ها: ادویه‌ها و غذاهای تند ممکن است این آکنه‌ها را به وجود آورده و یا آن را تشدید کنند. بنابراین بهتر است آن‌ها را از رژیم غذایی‌تان حذف کنید.
  • مواد آرایشی و بهداشتی: این  وسایل درصورتی‌که از مواد بی‌کیفیت ساخته‌شده باشد و یا پوستتان به آن‌ها حساسیت داشته باشد باعث ایجاد جوش‌های سرسفید و قرمز می‌شوند.
    در بورسیکا بخوانید: انقضای لوازم آرایشی را جدی بگیرید
  • فقدان بهداشت مناسب پوست: اگر صورتتان را به‌صورت مرتب تمیز نکنید، ممکن است به این جوش‌ها دچار شوید. مخصوصاً اگر از مواد آرایشی استفاده می‌کنید، قبل از اینکه به رختخواب بروید تمام این مواد آرایشی را پاک‌کرده و صورت خود را با پاک‌کننده مناسب شست‌وشو دهید.

راهکارهای خانگی برای از بین بردن جوش‌های سرسفید

  1. اولین و مهم ترین راهکار این است که به این جوش‌ها دست نزنید. 

دست زدن به جوش‌های سرسفید باعث می‌شود آلودگی و گردوخاک و باکتری‌های بیشتری وارد آن شده و آن را تحریک کند.  بنابراین با ترکاندن جوش‌های چرکی و سرسفید شما اوضاع را خراب‌تر می‌کنید. در برخی موارد این کار باعث زخم‌های دائمی می‌شوند که هیچ‌وقت بهبود نمی‌یابند. بنابراین بهتر است با اقدامات پیشگیرانه مانع از ایجاد جوش‌های سرسفید شود.

درمان‌های خانگی برای از بین بردن انواع آکنه‌ها امروزه محبوبیت زیادی پیدا کرده است، اما ناکامی این روش‌ها در این است که ممکن است برخی از آن‌ها بر روی پوست شما اثر نکند و یا مدت‌زمان طولانی برای تأثیر نیاز داشته باشد.

  1. روغن درخت چای

درمان جوش سرسفید

روغن درخت چای یک ضدالتهاب طبیعی است، و دارای فواید ضد میکروبی می‌باشد و از این طریق می‌تواند جوش‌های سرسفید شما را کم‌رنگ‌تر و کوچک‌تر کند و رطوبت طبیعی به پوستتان دهد. این روغن به‌صورت عصاره در اختیار شما است که می‌توانید به‌صورت مستقیم بر روی جوش‌های سرسفید خود بگذارید. در بسیاری از محصولات مراقبت پوستی مانند پاک‌کننده‌های صورت، ماسک‌ها، و مواد آرایشی دیگر از روغن درخت چای استفاده می‌شود.

برای استفاده از آن به روغن درخت چای و پنبه و آب احتیاج دارید. پنبه را در آب بزنید و فشار دهید تا  آب اضافی آن خارج شود و سپس ۳ تا ۴ قطره روغن درخت چای را روی آن بریزید. این کار روغن را رقیق‌تر می‌کند و پنبه را بر روی ناحیه موردنظر بزنید و ۲۰ تا ۳۰ دقیقه منتظر بمانید و آن را با آب شسته و دو بار در روز تکرار کنید.

  1. سرکه سیب

سرکه سیب دارای خواص آنتی‌سپتیک و ضد باکتریایی است که شما را از شر جوش‌های سرسفید خلاص می‌کند. این ماده شما را از شر چربی‌های پوست رها خواهد کرد.

برای استفاده از این روش به یک قاشق سرکه سیب و آب و پنبه نیاز دارید. سرکه را به یک فنجان آب اضافه کرده و مخلوط کنید و پنبه را به آن آغشته کرده و بر روی چانه و بینی و قسمت‌هایی که جوش‌های سرسفید داشته‌اید، بگذارید و ده دقیقه منتظر بمانید سپس آن را بشویید. استفاده بیش‌ از اندازه از این روش باعث خشکی پوست می‌شود.

  1. نشاسته ذرت

درمان جوش سرسفید

نشاسته ذرت می‌تواند روغن بیش‌ازاندازه پوستتان را جذب کرده و مانع از پیشرفت جوش‌های سرسفید شود. شما می‌توانید مقداری سرکه سیب به آن اضافه کنید تا کارایی آن بیشتر شود. برای درست کردن این داروی خانگی به ۱ قاشق غذاخوری نشاسته ذرت، سرکه سیب و آب گرم و لیف احتیاج دارید. نشاسته ذرت را با مقداری سرکه سیب مخلوط کنید تا حالت خمیری شکل به دست آید. این خمیر را مانند یک ماسک به‌صورت بزنید و ۲۰ دقیقه صبر کنید. سپس خمیر را از روی پوست صورت برداشته و لیف را در آب گرم خیسانده و صورت خود را پاک کنید. درنهایت صورت را با آب خنک شسته و خشک کنید.

  1. آب‌لیمو

آب‌لیمو دارای آلفا هیدروکسی اسید است که می‌تواند منافذ بسته را بازکرده و جوش‌های سربسته را بهبود دهد. برای تهیه این ماسک یک یا ۲ قاشق آب‌لیمو، ۲ تا ۴ قاشق آب (دو برابر مقدار آب‌لیمو) و پنبه احتیاج دارید. آب‌لیمو را در آب رقیق کنید، زیرا آب‌لیمو به‌تنهایی پوست را تحریک می‌کند. پنبه را به محلول آغشته کرده و بر روی قسمت‌های جوش‌دار بزنید.

  • نکته: این کار را در شب انجام دهید، زیرا آب‌لیمو پوست شما را نسبت به نور حساس می‌کند و ممکن است در زیر نور خورشید دچار آفتاب‌سوختگی شوید.
  • نکته: از این درمان بیش از یک‌بار در روز استفاده نکنید زیرا پوستتان را خشک می‌کند و ممکن است دچار سوزش شوید.
  1. جو دو سر

درمان جوش سرسفید

جو دو سر علاوه بر از بین بردن سلول‌های مرده پوست، تمام روغن‌های اضافی پوست را می‌گیرد، باعث خروج تمام سلول‌های مرده و چرک‌ها از این جوش‌ها شده و منافذ پوست را باز می‌کند. برای استفاده از آن به ۴ تا ۵ قاشق پودر جو دو سر، ۲ تا ۳ قاشق ماست، ۱ قاشق عسل، ۱ قاشق آب‌لیمو احتیاج دارید. تمام ترکیبات را مخلوط کرده و بر روی صورت خود بگذارید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید و آن را بشویید و این درمان را یک یا دوبار در هفته انجام دهید.

 

  1. عسل + دارچین + آلوئه‌ورا (اختیاری)

عسل یک آنتی‌بیوتیک طبیعی است. خواص ضد باکتریایی فوق‌العاده‌ای دارد و باعث پاک‌سازی پوستتان می‌شود. و پوست را نرم و لطیف می‌کند. دارچین نیز باعث کلاژن سازی  و بازسازی پوست می‌شود. علاوه بر این خواص ضد باکتریایی دارچین باعث از بین رفتن جوش‌های سرسفید می‌شود. برای تهیه این ماسک به ۱ قاشق عسل، ژل آلوئه ورا یک قاشق و پودر دارچین نیاز دارید. البته اضافه کردن آلوئه‌ورا اختیاری است. آلوئه ورا یکی از گیاهان دارویی بسیار مفید است این گیاه همانند روغن درخت چای در محصولات آرایشی استفاده می‌شود. شما می‌توانید از این گیاه و ژل درون آن به‌صورت مستقل و یا در کنار سایر محصولات مراقبت پوستی برای از بین بردن جوش‌های سرسفید استفاده نمایید.

تمام مواد را ترکیب کنید و آن را به مناطق جوش‌دار صورتتان بزنید و  ۲۰ دقیقه صبر کنید و درنهایت آن را با آب بشویید.

  • نکته : پوست برخی از افراد به دارچین حساس است بنابراین قبل از تهیه ماسک آن را بر روی پوستتان تست کنید.
  1. بخور دادن صورت

درمان جوش سرسفید

بخار وقتی با پوست صورت شما برخورد می‌کند، منافذ آن را بازکرده و باعث می‌شود چربی پوست و سلول‌های مرده به‌صورت کاملاً استریل از این جوش‌ها خارج شود.

برای استفاده از این روش یک‌طرف آب جوش را تهیه کرده و صورت خود را بااحتیاط به آن نزدیک کنید و بر روی سرخود یک حوله بگذارید و اجازه دهید ۵ تا۸ دقیقه این بخار با صورت شما در تماس باشد. حال صورت را خشک کرده و این کار را هفته‌ای یک‌بار انجام دهید، اگر پوستتان خیلی چرب است می‌توانید دوبار در هفته از بخور صورت استفاده نمایید.

 

  1. اسکراب جوش‌شیرین

درمان جوش سرسفید

شما می‌توانید با استفاده از یک لایه‌بردار خفیف این جوش‌ها را از بین ببرید. این ماده علاوه بر لایه‌برداری خفیف باعث می‌شود سطح PH پوست برای مقابله با باکتری‌ها متعادل باشد.

برای درست کردن این اسکراب باید ۱ تا ۲ قاشق جوش‌شیرین را در آب کم مخلوط کنید، تا حالت چسبنده‌ای پیدا کند. آن را بر روی منطقه موردنظر قرار داده و بسیار آرام حرکت دورانی دهید و بگذارید ۳ تا ۶ دقیقه بماند درنهایت آن را بشویید و ۱ تا ۳ بار در هفته استفاده کنید.

  • نکته: درصورتی‌که پوست حساسی دارید از این روش استفاده نکنید.

 

  1. عسل + آب‌لیمو+ زردچوبه

درمان جوش سرسفید

این ماسک می‌تواند جوش‌های سرسیاه و سرسفید را درمان کند و سلول‌های مرده پوست از روی سطح آن برداشته شده و منافذ پوست باز می‌شود تا این سلول‌های مرده خارج شوند. برای تهیه این ماسک به یک قاشق زردچوبه، یک قاشق عسل،  یک قاشق آب‌لیمو، یک قاشق آرد برنج و مقداری گلاب  نیاز دارید. تمام مواد به‌جز گلاب را مخلوط کرده و مایه‌خمیری شکل درست کنید، اگر خمیر سفت است مقدار بیشتری آب‌لیمو بریزید.  این خمیر را بر روی مناطقی که جوش دارد قرار دهید و بعد از ۵ تا ۱۰ دقیقه آن را بشویید. مقداری گلاب روی دست خود بریزید و سپس صورت خود را با دست‌های آغشته به گلاب تمیز کنید و درنهایت صورت خود را بشویید. و این درمان را یک تا دو بار در هفته انجام دهید.

  1. چای سبز

افزایش هورمون آندروژن باعث بسته شدن منافذ پوستی و ایجاد جوش‌های سرسفید می‌شود. چای سبزمی‌تواند گیرنده‌های آندروژن در پوست را مسدود کند و  از این طریق این هورمون نمی‌تواند سلامت پوستتان را تهدید کند. بنابراین مصرف چای سبز می‌تواند تا حدود زیادی این جوش‌ها را کاهش دهد، علاوه بر این می‌توانید به‌صورت موضعی نیز از آن استفاده کنید.  برای تهیه این ماسک تنها به برگ‌های خشک چای سبز احتیاج دارید. یک قاشق چای سبز را در آب گرم بریزید و ۱۰ دقیقه صبر کنید تا عصاره آن خارج شود و سپس با استفاده از پنبه آن را به روی صورتتان اعمال کنید. علاوه براین می‌توانید از چای کیسه‌ای استفاده کرده و بعد از ۵ دقیقه خیساندن آن را روی پوست خود بمالید و بعد از ۲۰ دقیقه آن را بشویید.

  1. ویتامین A

ویتامین آ دارای مواد مغذی با خواص آنتی‌اکسیدان هستند. این ویتامین به‌سلامت پوست شما کمک می‌کند، باعث کاهش قرمزی و التهاب پوست خواهد شد و درنهایت به رشد سلول‌های سالم‌تر در پوست کمک خواهد کرد. این کرم‌های ویتامین آ را می‌توانید از فروشگاه‌ها تهیه کرده و یک یا دو یا در روز استفاده کنید و آن را مستقیماً بر روی جوش‌های خود قرار دهید. کرم‌های ویتامین A ممکن است باعث حساسیت به نور خورشید شوند بنابراین در هنگام استفاده از آن‌ها بهتر است از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید.

روتین روزانه پوست جهت جلوگیری از جوش‌های سرسفید

  • صورت خود را بیش از دوبار در روز با استفاده از پاک‌کننده‌ها نشویید.
  • هرگز از صابون‌های فاقد چربی و سخت برای شستن صورت خود استفاده نکنید، ازآنجایی‌که این صابون‌ها پوست را شدیداً خشک می‌کند پوست تحریک‌شده و سعی می‌کند چربی بیش‌ازاندازه تولید کند و این برای سلامتی پوستتان خوب نیست.
  • سعی کنید پاک‌کننده صورتتان حاوی اسید سالیسیلیک یا اسیدهای هیدروکسی آلفا باشند، تا منافذ پوستتان باز شود و یا از شیر برای شست‌وشو صورتتان استفاده نمایید
  • بعد از تمیز کردن پوست از یک تونر برای از بین بردن بقایای مواد روی صورتتان استفاده کنید. در مواد طبیعی نشاسته ذرت می‌تواند مفید باشد.
  • سعی کنید روزانه پوستتان را با آب‌رسان‌ها مرطوب نگه‌دارید.
  • هفته‌ای یک‌بار از یک لایه‌بردار استفاده کنید تا سلول‌های مرده پوستتان از بین برود.
  • ابزارهای آرایشی مانند پدها و برس ها را هرچند وقت یک‌بار بشویید و به‌درستی خشک کنید.
     در بورسیکا بخوانید: نکاتی برای نگه‌داری و شست‌شوی براش‌های آرایشی
  • قبل از رفتن به رختخواب آرایش صورتتان را پاک کنید.
  • بالش خود را هفته‌ای یک‌بار بشویید تا باکتری‌های موجود در آن بر اثر تماس به صورتتان منتقل نشود.
    در بورسیکا بخوانید: چرا باید بالش‌هایمان را مرتب بشوییم؟
  • هرگز جوش‌های سرسفید خود را دست‌کاری نکنید.
  • در رژیم غذایی خود از میوه و سبزی‌ها استفاده کنید، تا سیستم بدنتان سم‌زدایی شود و مانع از رشد باکتری‌ها و  عفونت‌های پوستی شود. میوه‌ها و سبزی‌ها مصرف کنید که غنی از ویتامین A هستند، مانند بروکلی، اسفناج و هویج، و همچنین مواد غذایی که دارای ویتامین E و C مثل پرتقال، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی شیرین، آووکادو و غیره برای پوست شما مفید هستند.

منبع: www.rapidhomeremedies.com

 

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد