علت روشن نشدن ماشین لباسشویی

0 1,545

ماشین لباسشویی یکی از وسایل ضروری زندگی است که در بیشتر خانه‌ها دیده می‌شود. عموماً ماشین ظرفشویی به سه دسته تقسیم می‌شود:

۱- ماشین‌ لباسشویی سطلی که تنها دارای یک مخزن برای شستشوی لباس‌ است.

۲- ماشین‌ لباسشویی دوقلو که دارای دو مخزن است یکی برای شستشو و دیگری برای آب‌گیری و خشک‌کردن.

۳- ماشین‌ لباسشویی تمام اتوماتیک که درب مخزن آن‌ از جلو یا بالای ماشین باز می‌شود و کلیهٔ مراحل آب‌گیری، شستشو، آب‌کشی و خشک‌کردن را به صورت خودکار انجام می‌دهد.

به طور کلی ماشین لباسشویی‌ها به دو دستۀ اصلی تقسیم می‌شوند: درب از جلو و درب از بالا

ماشین‌های لباسشویی درب از بالا

در این نوع لباسشویی‌ها، درب ورود و خروج البسه در قسمت بالایی دستگاه قرار دارد. معمولا کلیدهای کنترل نیز روی پنل بالایی قرار می‌گیرند؛ البته در بعضی از ماشین لباسشویی‌ها کلیدهای کنترل در جلوی دستگاه قرار دارد.

ماشین‌های لباسشویی درب از جلو

این دستگاه‌ها در مقایسه با مدل‌های درب از بالا میزان بیشتری از البسه را با مصرف انرژی کمتری شستشو می‌کنند. کلیدهای کنترل این مدل‌ها در جلوی دستگاه قرار دارد و فضای بالای ماشین پوشانده شده است.

گاهی این وسیله کاربردی دچار مشکلاتی می‌شود که باعث نگرانی زنان خانه می‌شود. اما بسیاری از مشتریان ما معتقدند که تعمیر ماشین لباسشویی واقعا آسان است! برای شروع، لیستی از رایج‌ترین مشکلات را بیان می‌کنیم که باعث می‌شود ماشین لباسشویی روشن نشود. شما می‌توانید از این لیست استفاده کنید و مشکل ماشین لباسشویی خود را برطرف کنید. اگر نیاز به تعمیر داشت آن را تعمیر کنید در غیر این صورت آن را تعویض کنید.

کلید سوئیچ و فعال‌کننده

کلید سوئیچ در ماشین لباسشویی برای عملکرد موتور و کنترل شیر ورودی آب طراحی شده است. اگر کلید سوئیچ به درستی عمل نکند، ممکن است عمل شستشو شروع نشود. سوئیچ درب به طور معمول در زیر صفحه بالایی قرار دارد و با کلاهک یا یک پین به درب متصل است و هنگامی فعال می‌شود که درب بسته است. اطمینان حاصل کنید که این سوئیچ مکانیکی فعال شده و هیچ اهرم یا آرگومانی آسیب ندیده است. اگر سوئیچ روشن شود اما هیچ قدرتی برای مدار موتور یا شیر وجود نداشته باشد، ممکن است سوئیچ معیوب باشد. دستگاه را از برق جدا کنید و سیم را از سوئیچ جدا کنید. شما می‌توانید اتصال سوئیچ را با مولتی‌متر بررسی کنید. توصیه می‌کنیم کلید سوئیچ را دور نریزید زیرا این یک ویژگی ایمنی مهم است و می‌تواند آسیب جدی داشته باشد.

سوئیچ درب

یکی از ویژگی‌های ایمنی ماشین لباسشویی، سوئیچ و قفل درب است. در اکثر مدل‌ها، سوئیچ درب باید بسته شود و قفل درب قبل از شستشو باید فعال شود. این سوئیچ به طور معمول در قاب درب ماشین لباسشویی قرار دارد، اما ممکن است بخشی از مونتاژ قفل درب باشد. قبل از هر کاری اطمینان حاصل کنید که مونتاژ درب ماشین بسته شده است. برای چک کردن اتصال کلید درب از مولتی‌متر استفاده کنید، برای این کار ماشین را از برق جدا کنید و پانل جلو را بردارید.

سوئیچ استارت و تایمر

سوئیچ استارت در برخی از ماشین لباسشویی‌های درب از بالا، اغلب بخشی از تایمر است و با کشیدن بر روی دکمه تایمر فعال می‌شود. اگر چه سوئیچ استارت به طور معمول به عنوان بخش جداگانه در دسترس نیست، اما اتصال آن را می‌توان با مولتی‌متر بررسی کرد. برای این کار باید دستگاه را از برق جدا کنید و سپس اتصال تایمر صحیح را پیدا کنید، همانطور که در نمودار سیم‌کشی اشاره شده است. در بعضی مدل‌های الکترونیکی کنترل شده، سوئیچ استارت، نوعی سوئیچ لحظه‌ای است که بر روی کنسول کنترل قرار دارد. شما می‌توانید اتصال این سوئیچ را با مولتی‌متر آزمایش کنید. برق را از دستگاه جدا کنید و حداقل یکی از سیم‌ها را از ابتدا سوئیچ کنید.

دستگیره

در مدل‌هایی که از یک سوئیچ استارت استفاده می‌کنند که بخشی از تایمر است، باید دستگیره تایمر را چک کنید تا اطمینان حاصل کنید که میله درست عمل می‌کند و سوئیچ را فعال می‌کند. پوشش عادی باعث می‌شود که دستگیره روی شفت لیز بخورد و قادر به تعویض مکانیزم سوئیچ نباشد. دستگاه را از برق جدا کنید و سپس به پشت تایمر دسترسی پیدا کنید. سپس میله را بررسی کنید تا مطمئن شوید که دستگیره هنگام کشیدن و هل دادن درست عمل می‌کند.

موتور درایو

تمام ماشین‌های شستشو از یک موتور استفاده می‌کنند که در طی چرخه تمیزکاری مسئول چرخش آن است. بسیاری از مارک‌های با ظرفیت بالا از موتور معکوس استفاده می‌کنند به این معنی که موتور در دو جهت می‌چرخد، یک جهت برای تکان دادن است و جهت دیگر برای چرخش و تخلیه می‌باشد. اگر موتور کار نمی‌کند؛ اما صدای هوووم مانند یا وزوز ایجاد می‌کند، ممکن است موتور ماشین لباسشویی دچار اشکال شده و یا معیوب شده باشد. برای اینکه مشکل موتور را بررسی کنید باید درایو و یا کمربندهای پمپ را برداشته و سپس سعی کنید دوباره موتور را روشن کنید. در مدل‌های درایو مستقیم، شما باید پمپ و سرپیچ موتور مستقیم را قطع کنید. اگر موتور روشن می‌شود، پس مشکل با انتقال یا پمپ است و می‌تواند بیشتر با اتصال مجدد هر یک به صورت جداگانه تشخیص داده شود. اگر موتور شروع به کار نکند یا همچنان به صدای هوووم مانند یا وزوز ادامه دهد، باید تعویض شود. هنگامی که می‌خواهید روی موتور یا در نزدیکی موتور کار کنید، بسیار مراقب باشید زیرا مدارهای الکتریکی و قطعات متحرک بسیاری در این ناحیه وجود دارد. در ماشین لباس‌شویی‌هایی که درب آن‌ها از جلو باز می‌شود، معمولا سبد شستشو با یک کمربند چند تایی در جلوی ماشین لباسشویی قرار دارد. به سادگی کمربند را بردارید و سعی کنید دوباره موتور را روشن کنید. اگر موتور به طور طبیعی می‌چرخد، پس باید مطمئن شوید که سبد آزادانه حرکت می کند و چیزی بین آن و وان خارجی وجود ندارد.

برد کنترل اصلی

در مدل‌های کنترل الکترونیکی، برد کنترل اصلی، تک‌تک اجزای لباسشویی را مانند موتور اداره می‌کند. اگر برد کنترل اصلی، برای موتور، شیر پرکن، موتور تخلیه یا قفل درب ولتاژ مناسبی را فراهم نکند آنگاه ممکن است ماشین لباسشویی شروع به کار نکند. بررسی و عیب‌یابی برد لباسشویی کار پیچیده و دشواری است که نیاز به تجهیزات مناسبی دارد و این کار باید توسط تعمیرکار حرفه‌ای ماشین لباسشویی انجام شود. شما می‌توانید یک مشاهده فیزیکی انجام دهید تا نشانه‌های جرقه برقی یا قطعات سوخته یا آسیب دیده را در برد کنترل اصلی بررسی کنید. زمانی که می‌خواهید برد کنترل اصلی را تعویض کنید باید با احتیاط رفتار کنید زیرا گاهی اوقات اجزای سوخته توسط معیوب شدن اجزای خارجی ایجاد می‌شود.

سایر قطعات

در این مقاله شایع‌ترین دلایل روشن نشدن ماشین لباسشویی و عدم شروع به کار ماشین لباسشویی را بیان کردیم. البته ممکن است دلایل دیگری نیز وجود داشته باشد که باعث روشن نشدن ماشین لباسشویی شود. به هر حال بهتر است برای رفع این مشکل فنی از کارشناسان فنی مرکز تخصصی تعمیرات ماشین لباسشویی کمک بگیرید و در صورتی که دانش کافی در مورد ماشین لباسشویی ندارید، به هیچ وجه اقدام به باز کردن دستگاه نکنید.

منبع: بلاگ بورسیکا

 

در بورسیکا بخوانید: راهنمای جامع خرید ماشین لباسشویی
در بورسیکا بخوانید: تعمیر مشکل شیر آب سرد و گرم در لباسشویی

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد